Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a lansat, saptamana aceasta, campania de informare "E dreptul tau sa stii ce cumperi!", privind drepturile consumatorilor garantate prin lege, pe care acestia trebuie sa le cunoasca, dar si despre regulile valabile la achizitionarea diverselor bunuri sau servicii.
Drepturile consumatorului, garantate prin lege
1. dreptul la reprezentare
2. dreptul la informare
3. dreptul la despagubire
4. dreptul la educatie
5. dreptul la alegere
6. dreptul la reprezentare
7. dreptul la un mediu inconjurator sanatos
La cumpararea produselor de folosinta indelungata, consumatorii trebuie sa primeasca de la operatorul economic:
- documente de cumparare (bon/ chitanta/factura fiscala, dupa caz);
- certificat de garantie (numai la cele de folosinta indelungata);
- manual/instructiuni de utilizare traduse in limba romana;
In cazul in care consumatorul nu primeste aceste documente, acesta trebuie sa le solicite vanzatorului.
Tipuri de garantii la achizitionarea produselor de folosinta indelungata
La achizitionarea produselor de folosinta indelungata, exista mai multe tipuri de garantii:
-
garantia legala de conformitate, pe care vanzatorul si/sau producatorul trebuie sa o asigure in mod ferm pentru lipsa de conformitate aparuta intr-un termen de 2 ani de la livrare, functie de durata de viata a produsului;
-
garantia comerciala, pe care vanzatorul si/sau producatorul o acorda in mod voluntar si care poate fi mai mica sau mai mare de 2 ani;
-
garantia legala pentru viciile ascunse, pe care vanzatorul si/sau producatorul o acorda in conformitate cu prevederile OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor si ale Codului civil, pentru durata medie de utilizare a produselor.
In cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit pentru repararea sau inlocuirea produselor curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.
In cazul lipsei conformitatii/defectarii produsului, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsul la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire. Masura nu trebuie sa fie disproportionata (costurile de reparare mai mici decat valoarea produsului) sau imposibila (produsul nu se mai fabrica sau comercializeaza) pentru operatorul economic.
De asemenea, trebuie stiut ca nu mai exista un termen fix de efectuare a reparatiilor. Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade de timp declarate.
Consumatorul trebuie sa respecte restrictionarile cu privire la pierderea garantiei, impuse in utilizare de producator.
Prezenta simbolului "pubela cu roti, barata cu doua linii in forma de X", aplicat pe ambalaj, pe instructiunile de utilizare sau pe certificatul de garantie al produsului, indica faptul ca, in cazul unei noi achizitii, produsele electrice si electrocasnice vechi, trebuie predate la magazin sau la un centru de colectare.
Sursa: www.anpc.ro
Comentarii articol (0)