Avand in vedere:
- faptul ca adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 101/2006 privind reorganizarea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului prin comasarea prin absorbtie cu Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a creat cadrul organizatoric pentru unificarea atributiilor in materia privatizarii, dar reglementarile in domeniu sunt cuprinse in acte normative ale caror decorelari au creat confuzii si intarzieri in aplicarea lor si au produs prelungiri nejustificate sau esecuri ale procesului de privatizare/restructurare;
- necesitatea unui cadru legislativ corelat in materia privatizarii/restructurarii privind finalizarea cu celeritate si in conditii de transparenta a privatizarii societatilor comerciale cu capital majoritat de stat, in conditiile crearii cadrului legislativ unitar in domeniu;
- faptul ca interesul public al societatii, de ocrotire a intereselor nationale in activitatea economica, respectiv interesul general al statului de a crea cadrul favorabil valorificarii tuturor factorilor de productie ar putea fi periclitate de amanarea finalizarii procesului de privatizare, respectiv de prelungirea unei stari de instabilitate economico-financiara a societatilor comerciale aflate in portofoliul statului, precum si a unei stari de instabilitate sociala in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca,
se impune modificarea in regim de urgenta a cadrului legal prin masuri apreciate ca reprezentand o situatie extraordinara,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Articol unic. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, literele d), e) si m) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"d) active inseamna bunuri, ansambluri de bunuri sau investitii nefinalizate si sistate, din patrimoniul unei persoane juridice, care pot fi separate si organizate sa functioneze independent, distinct de restul activitatii persoanei juridice, cum ar fi unitati si subunitati de productie, de comert sau de prestari de servicii, sectii, ateliere, ferme, spatii comerciale, spatii de cazare sau de alimentatie publica, spatii pentru birouri sau alte bunuri de acelasi gen, inclusiv terenul destinat acestora;
e) cumparator inseamna orice persoana fizica sau juridica, romana sau straina, precum si un grup de doua sau mai multe persoane fizice si/sau juridice, romane si/sau straine, cu sau fara personalitate juridica, care formuleaza o oferta comuna de cumparare in conditiile prezentei ordonante de urgenta. Cumparator de actiuni nu poate fi o persoana juridica romana de drept public, o societate comerciala la care statul roman ori o autoritate a administratiei publice locale romane detine mai mult de 33% din totalul actiunilor cu drept de vot in adunarea generala a actionarilor sau un grup de investitori avand ca membru o astfel de persoana juridica;
.....................................................................................................................
m) obligatii bugetare inseamna obligatii rezultate din impozite, taxe, contributii sau alte venituri bugetare, inclusiv majorari de intarziere aferente acestora, datorate catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de sanatate si bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si obligatiile la fondul de risc, rezultate din sumele platite de Ministerul Economiei si Finantelor in calitate de imprumutat sau garant in contul beneficiarilor de imprumuturi directe sau garantate, reprezentand rate de capital, dobanzi, comisioane sau alte costuri, precum si comisionul la fondul de risc, inclusiv majorarile de intarziere aferente acestora;".
2. La articolul 3, dupa litera n) se introduc patru noi litere, literele o)-s), cu urmatorul cuprins:
"o) societate comerciala cu impact deosebit intr-un anumit domeniu de activitate sau intr-o regiune inseamna acea societate care se afla in oricare dintre urmatoarele situatii:
(i) este unic producator in Romania pentru unul sau mai multe produse;
(ii) isi desfasoara activitatea intr-o zona monoindustriala sau asigura un numar minim de 5% din numarul existent de locuri de munca dintr-o anumita zona economica;
p) flux tehnologic al societatii inseamna circulatia continua a materiei prime, a semifabricatelor si a altora asemenea, in succesiunea operatiilor dintr-un proces tehnologic proiectat;
r) flux operational al societatii inseamna circulatia continua a materiei prime, a semifabricatelor si a altora asemenea, in succesiunea operatiilor dintr-un proces tehnologic aflat in functiune;
s) optiune inseamna posibilitatea institutiei publice sau a societatilor comerciale definite la art. 3 lit. a) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, ca, in cadrul vanzarii de actiuni, sa transmita cumparatorului pachetului majoritar de actiuni si dreptul de proprietate asupra unui pachet minoritar de actiuni, ulterior vanzarii-cumpararii pachetului majoritar, in conditiile prezentei ordonante de urgenta."
3. Dupa alineatul (6) al articolului 13 se introduc trei noi alineate, alineatele (7)-(9), cu urmatorul cuprins:
"(7) Institutiile publice implicate in vanzarea actiunilor sau societatilor comerciale definite la art. 3 lit. a) din Legea nr. 137/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pot negocia, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, exercitarea unei optiuni in contractele de vanzare-cumparare a pachetelor majoritare de actiuni.
(8) Negocierea optiunii, vanzarea actiunilor care fac obiectul acesteia, pretul pentru fiecare dintre aceste actiuni ale pachetului minoritar, termenul de exercitare a optiunii, precum si exercitarea sau nu a optiunii se fac de catre institutia publica implicata, respectiv de catre societatile comerciale definite la art. 3 lit. a) din Legea nr. 137/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza mandatului acordat de Guvern. Pretul obtinut pentru fiecare dintre actiunile pachetului minoritar la momentul exercitarii optiunii nu poate fi mai mic decat pretul obtinut pentru fiecare dintre actiunile pachetului majoritar.
(9) Optiunea, definita conform dispozitiilor alin. (7) si (8), precum si ale art. 3 lit. s), este valabila si poate fi exercitata numai daca, prin hotarare a Guvernului, respectiv prin ordin al conducatorului institutiei publice implicate, s-au aprobat elementele esentiale ale optiunii, pretul actiunilor si s-a decis exercitarea optiunii. Exercitarea optiunii poate fi stabilita prin hotarare a Guvernului, respectiv prin ordin al conducatorului institutiei publice implicate, si ulterior stabilirii pretului."
Comentarii articol (0)