PARLAMENTUL EUROPEAN SI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolul 100a,
avand in vedere propunerea Comisiei [1],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social [2],
hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 189b din tratat [3], tinand seama de textul comun aprobat la 27 noiembrie 1996 de Comitetul de conciliere,
(1) intrucat, in cadrul procesului de atingere a obiectivelor pietei interne, trebuie sa se ia masuri destinate consolidarii treptate a acestei piete;
(2) intrucat libera circulatie a marfurilor si serviciilor afecteaza nu numai sectorul afacerilor, ci si persoanele particulare; intrucat aceasta permite consumatorilor accesul la bunuri si servicii care provin dintr-un alt stat membru in aceleasi conditii ca si populatia acelui stat;
(3) intrucat vanzarea transfrontaliera la distanta poate fi una dintre manifestarile concrete pentru consumatori a realizarii pietei interne, astfel cum s-a constatat, inter alia, in comunicarea Comisiei catre Consiliu intitulata "Spre o piata unica a distributiei"; intrucat este necesar, pentru buna functionare a pietei interne, ca consumatorii sa poata sa se adreseze unei intreprinderi care se afla in afara tarii lor, chiar in cazul in care aceasta din urma dispune de o filiala in tara de rezidenta a consumatorului;
(4) intrucat introducerea noilor tehnologii antreneaza o multiplicare a mijloacelor puse la dispozitia consumatorilor de a obtine informatii privind ofertele prezentate pe intreg teritoriul Comunitatii si pentru a comanda aceste produse; intrucat anumite state membre au luat deja masuri diferite sau divergente de protectie a consumatorilor in materie de vanzare la distanta, cu incidenta negativa asupra concurentei intre intreprinderi in cadrul pietei interne; intrucat, in consecinta, este necesara introducerea la nivel comunitar a unui minimum de norme comune in acest domeniu;
(5) intrucat alineatele (18) si (19) din anexa la Rezolutia Consiliului din 14 aprilie 1975, privind un program preliminar al Comunitatii Economice Europene pentru o politica de protejare si informare a consumatorilor [4] subliniaza necesitatea de a proteja cumparatorii de bunuri sau de servicii impotriva cererilor de plata pentru marfuri necomandate si impotriva metodelor de vanzare agresiva;
(6) intrucat alineatul (33) din comunicarea Comisiei catre Consiliu, intitulata "Un nou impuls pentru politica de protectie a consumatorilor", care fost aprobata prin Rezolutia Consiliului din 23 iunie 1986 [5], declara ca Comisia va prezenta propuneri privind utilizarea noilor tehnologii ale informatiei care permit consumatorilor, de la domiciliul lor, sa comande furnizorilor;
(7) intrucat Rezolutia Consiliului din 9 noiembrie 1989, asupra prioritatilor viitoare pentru relansarea politicii de protectie a consumatorilor [6] invita Comisia sa acorde prioritate domeniilor prevazute de anexa la rezolutia mentionata; intrucat anexa respectiva mentioneaza noile tehnologii privind vanzarea la distanta; intrucat Comisia a dat curs acestei rezolutii prin adoptarea unui plan de actiune trienal pentru politica de protectie a consumatorilor in Comunitatea Economica Europeana (1990-1992); intrucat acest plan prevede adoptarea unei directive;
(8) intrucat utilizarea limbilor straine in domeniul contractelor la distanta este de competenta statelor membre;
(9) intrucat contractele negociate la distanta presupun utilizarea unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanta; intrucat diferitele mijloace de comunicare sunt utilizate in cadrul unui sistem organizat de vanzari sau de prestari de servicii la distanta, fara a fi necesara prezenta simultana a furnizorului si a consumatorului; intrucat evolutia permanenta a acestor mijloace de comunicare nu permite stabilirea unei liste exhaustive, dar face necesara definirea principiilor valabile chiar pentru acelea care nu sunt inca utilizate pe scara larga;
(10) intrucat aceeasi tranzactie care comporta operatiuni succesive sau o serie de operatiuni distincte pe o perioada de timp poate da nastere la descrieri juridice diferite, in functie de legislatia statelor membre; intrucat dispozitiile prezentei directive nu pot fi aplicate in mod diferit, in conformitate cu legislatia statelor membre, sub rezerva recurgerii la prevederile articolului 14; intrucat, in acest scop, este, deci, necesar sa se considere ca trebuie cel putin respectate dispozitiile prezentei directive la data primei operatiuni dintr-o serie de operatiuni succesive sau a primei dintr-o serie de operatiuni distincte pe o perioada de timp, putand fi considerate ca formand un tot, indiferent daca aceasta operatiune sau aceasta serie de operatiuni face obiectul unui singur contract sau mai multor contracte succesive, distincte;
Nota AvocatNet: Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica
#PAGEBREAK#
(11) intrucat utilizarea mijloacelor de comunicare la distanta nu trebuie sa conduca la o diminuare a informatiilor furnizate consumatorului; intrucat ar trebui, deci, sa se determine informatiile care trebuie transmise consumatorilor, indiferent de mijloacele de comunicare utilizate; intrucat informatiile transmise trebuie, de asemenea, sa fie conforme cu celelalte norme comunitare relevante, si in special cele prevazute de Directiva 84/450/CEE a Consiliului din 10 septembrie 1984 de apropiere a actelor cu putere de lege si actelor administrative din statele membre referitoare la publicitatea inselatoare [7]; intrucat, in cazul in care sunt prevazute exceptii la obligatiile privind furnizarea de informatii, este la latitudinea consumatorului, in mod discretionar, sa ceara anumite informatii de baza, precum identitatea furnizorului, caracteristicile esentiale ale bunurilor sau serviciilor si pretul lor;
(12) intrucat, in cazul comunicarii prin telefon, consumatorul trebuie sa primeasca suficiente informatii la inceputul conversatiei pentru a decide continuarea convorbirii;
(13) intrucat informatiile difuzate prin intermediul anumitor tehnologii electronice au deseori un caracter efemer, in masura in care acestea nu sunt primite si pe un suport durabil; intrucat consumatorul trebuie, deci, sa primeasca in scris, in timp util, informatii necesare unei bune executari a contractului;
(14) intrucat consumatorul nu are posibilitatea de a vedea produsul in mod concret sau de a aprecia natura serviciului furnizat inainte de incheierea contractului; intrucat ar trebui sa se prevada un drept de retractare din contract, in lipsa prevederilor contrare ale prezentei directive; intrucat, pentru ca acest drept sa nu ramana pur formal, eventualele costuri suportate de consumator atunci cand isi exercita dreptul de retractare nu trebuie sa fie limitate la costuri directe de returnare a bunurilor; intrucat acest drept de retractare nu trebuie sa prejudicieze drepturile consumatorului, in temeiul legislatiei interne, mai ales in ceea ce priveste primirea produselor deteriorate, a serviciilor defectuoase sau a produselor si serviciilor care nu corespund descrierii din oferta; intrucat este de competenta statelor membre sa determine alte conditii si modalitati consecutive exercitarii dreptului de retractare;
(15) intrucat este necesar, de asemenea, sa se prevada un termen de executare a contractului, in cazul in care acesta nu a fost definit in momentul comenzii;
(16) intrucat tehnica promotionala care consta in a expedia un produs sau a presta un serviciu consumatorului, in schimbul platii, fara o cerere prealabila sau acord explicit din partea sa, nu poate fi permisa cu exceptia cazului in care se refera la un produs sau serviciu de substitutie;
(17) intrucat principiile prevazute la articolele 8 si 10 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale din 4 noiembrie 1950 se aplica; intrucat ar trebui sa se recunoasca dreptul consumatorului la protectia vietii private, mai ales in ceea ce priveste dreptul la liniste, in legatura cu anumite tehnici de comunicare agresive; intrucat, in consecinta, ar trebui sa se precizeze limitele specifice ale utilizarii acestor mijloace; intrucat statele membre ar trebui sa ia masurile necesare pentru protejarea eficace a acelor consumatori care nu doresc sa fie contactati prin anumite mijloace de comunicare, contra unor astfel de contacte, fara a aduce atingere mijloacelor speciale de protectie oferite consumatorului de legislatia comunitara privind protejarea datelor personale si a vietii private;
(18) intrucat este important ca normele minime obligatorii continute de prezenta directiva sa fie completate, dupa caz, de acorduri voluntare ale comerciantilor interesati, in conformitate cu Recomandarea 92/295/CEE a Comisiei din 7 aprilie 1992, privind codurile de practica pentru protectia consumatorilor cu privire la contractele negociate la distanta [8];
(19) intrucat este important, in interesul unei protectii optime a consumatorilor, ca acestia sa fie informati in mod satisfacator asupra dispozitiilor prezentei directive si asupra codurilor de practica ce pot exista in acest domeniu;
(20) intrucat nerespectarea dispozitiilor prezentei directive poate sa aduca prejudicii nu numai consumatorilor, ci si competitorilor; intrucat, in consecinta, se pot prevedea dispozitii care sa permita organismelor publice sau reprezentantilor acestora, sau organizatiilor de consumatori avand, in temeiul legislatiei interne, un interes legitim in protectia consumatorilor, sau organizatiilor profesionale avand un interes legitim in a actiona in sensul asigurarii aplicarii sale;
#PAGEBREAK#
(21) intrucat este important pentru protectia consumatorilor de a trata, de indata ce este posibil, chestiunea reclamatiilor transfrontaliere; intrucat Comisia a publicat la 14 februarie 1996 un plan de actiune privind accesul consumatorilor la instantele judecatoresti si solutionarea litigiilor cu consumatorii pe piata interna; intrucat acest plan de actiune cuprinde initiative specifice pentru promovarea procedurilor extrajudiciare; intrucat sunt sugerate criterii obiective (anexa II) pentru asigurarea fiabilitatii acestor proceduri si se prevede utilizarea unor formulare standard pentru reclamatii (anexa III);
(22) intrucat, in utilizarea noilor tehnologii, consumatorul nu poate controla mijloacele de comunicare folosite; intrucat, in consecinta, este necesar sa se prevada ca sarcina probei poate reveni furnizorului;
(23) intrucat exista riscul ca, in anumite cazuri, consumatorul sa fie lipsit de protectie, in temeiul prezentei directive, prin desemnarea legislatiei unei tari nemembre ca legislatie aplicabila contractului; intrucat, in consecinta, ar trebui ca prezenta directiva sa prevada dispozitii pentru prevenirea acestui risc;
(24) intrucat un stat membru poate interzice, din motive de interes general, comercializarea pe teritoriul sau a anumitor produse si servicii prin contracte la distanta; intrucat aceasta interdictie trebuie respecte normele comunitare; intrucat astfel de interdictii sunt deja prevazute, mai ales in materie de medicamente, de Directiva 89/552/CEE a Consiliului din 3 octombrie 1989 privind coordonarea anumitor acte cu putere de lege si acte administrative ale statelor membre cu privire la desfasurarea activitatilor de difuzare a programelor de televiziune [9] si prin Directiva 92/28/CEE a Consiliului din 31 martie 1992 privind publicitatea pentru medicamentele de uz uman [10],
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
Articolul 1
Obiect
Obiectul prezentei directive este apropierea actelor cu putere de lege si actelor administrative ale statelor membre privind contractele la distanta intre consumatori si furnizori.
Articolul 2
Definitii
In sensul prezentei directive:
1. "contract la distanta" inseamna orice contract privind bunuri sau servicii, incheiat intre un furnizor si un consumator, in cadrul unei sistem organizat de vanzare sau de prestare de servicii la distanta organizat de furnizor, care, pentru acest contract, utilizeaza exclusiv unul sau mai multe mijloace de comunicare la distanta pana la momentul in care este incheiat contractul si inclusiv acel moment;
2. "consumator" inseamna orice persoana fizica care, in contractele reglementate de prezenta directiva, actioneaza in scopuri care sunt in afara activitatii sale profesionale;
3. "furnizor" inseamna orice persoana fizica sau juridica care, in contracte reglementate de prezenta directiva, actioneaza in capacitatea sa profesionala;
4. "mijloc de comunicare la distanta" inseamna orice mijloc care, fara prezenta fizica simultana a furnizorului si consumatorului, poate fi utilizat pentru incheierea unui contract intre aceste parti. O lista care indica mijloacele reglementate de prezenta directiva figureaza in anexa I;
5. "operator de mijloc de comunicare" inseamna orice persoana fizica sau juridica, publica sau privata, a carei activitate profesionala consta in a pune la dispozitia furnizorilor unul sau mai multe mijloace de comunicare la distanta.
#PAGEBREAK#
Articolul 3
Derogari
(1) Prezenta directiva nu se aplica contractelor:
- privind servicii financiare a caror lista neexhaustiva figureaza in anexa II;
- incheiate prin intermediul automatelor sau incintelor comerciale automatizate;
- incheiate cu operatori de telecomunicatii prin folosirea telefoanelor publice cu plata;
- incheiate in scopul constructiei si vanzarii de bunuri imobiliare sau referitoare la alte drepturi privind bunuri imobiliare, cu exceptia inchirierii;
- incheiate in urma unei licitatii.
(2) Articolele 4, 5, 6 si articolul 7 alineatul (1) nu se aplica:
- contractelor de furnizare de produse alimentare, bauturi sau alte bunuri de consum curent furnizate la domiciliului consumatorului, la resedinta acestuia sau la locul sau de munca prin distribuitori stabili;
- contractelor de furnizare de servicii de cazare, transport, alimentatie, distractii, atunci cand furnizorul se angajeaza, la incheierea contractului, sa furnizeze aceste servicii la o data anume sau pentru o perioada anume; in mod exceptional, in cazul activitatilor de distractii in aer liber, furnizorul poate sa-si rezerve dreptul de a nu aplica articolul 7 alineatul (2), in anumite imprejurari.
Articolul 4
Informatii prealabile
(1) Consumatorul trebuie sa beneficieze, in timp util inainte de incheierea contractului, de informatiile urmatoare:
(a) identitatea furnizorului si, in cazul in care contractul necesita plata in avans, adresa acestuia;
(b) caracteristicile esentiale ale bunurilor sau serviciilor;
(c) pretul bunurilor sau serviciilor, cu toate taxele incluse;
(d) costuri de livrare, dupa caz;
(e) modalitati de plata, de livrare sau de executare;
(f) existenta unui drept de retractare, cu exceptia cazurilor prevazute la articolul 6 alineatul (3);
(g) costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanta, atunci cand este calculat pe baza unui alt tarif decat tariful de baza;
(h) durata de valabilitate a ofertei sau a pretului;
(i) dupa caz, durata minima a contractului in cazul contractelor privind furnizarea continua sau repetata a bunurilor sau serviciilor.
(2) Informatiile mentionate la alineatul (1), al caror scop comercial trebuie sa apara fara echivoc, se furnizeaza intr-o maniera clara si inteligibila, pe orice cale adecvata mijloacelor de comunicare la distanta utilizate, cu respectarea, mai ales, a principiilor bunei credinte in materie de tranzactii comerciale si a principiilor care reglementeaza protectia persoanelor care nu au capacitatea de a-si da consimtamantul, in conformitate cu legislatia statelor membre, cum sunt minorii.
(3) De asemenea, in cazul comunicarilor telefonice, se indica explicit la inceputul oricarei conversatii cu consumatorul identitatea furnizorului si scopul comercial al apelului.
Articolul 5
Confirmarea scrisa a informatiilor
(1) Consumatorul trebuie sa primeasca, in scris sau pe un alt suport durabil disponibil si la care are acces, confirmarea informatiilor mentionate la articolul 4 alineatul (1) literele (a)-(f), in timp util pe parcursul executarii contractului si pana la momentul livrarii, in cazul bunurilor care nu sunt destinate livrarilor catre terti, cu exceptia cazului in care aceste informatii au fost deja furnizate consumatorului inainte de incheierea contractului, in scris sau pe un alt suport durabil disponibil si la care acesta are acces.
In orice caz trebuie sa se mentioneze urmatoarele:
- o informare scrisa asupra conditiilor si modalitatilor de exercitare a dreptului de retractare, in sensul articolului 6, inclusiv cazurile mentionate la articolul 6 alineatul (3) prima liniuta;
- adresa geografica a sediului furnizorului unde consumatorul poate prezenta reclamatiile sale;
- informatii privind serviciile dupa vanzare si garantiile comerciale existente;
- conditiile de reziliere a contractului, atunci cand acesta este pe durata nedeterminata sau pe o perioada mai mare de un an.
(2) Alineatul (1) nu se aplica serviciilor a caror executare este realizata cu ajutorul unui mijloc de comunicare la distanta, atunci cand aceste servicii sunt furnizate o singura data si sunt facturate de operatorul mijlocului de comunicare la distanta. Cu toate acestea, consumatorul trebuie sa aiba posibilitatea, in toate cazurile, sa cunoasca adresa geografica a sediului furnizorului la care consumatorul isi poate prezenta reclamatiile.
Articolul 6
Dreptul de retractare
(1) Pentru orice contract la distanta, consumatorul dispune de un termen de cel putin sapte zile lucratoare pentru a se retracta din contract, fara penalitati si fara indicarea vreunui motiv. Singurele cheltuieli care pot fi imputate consumatorului datorita exercitarii dreptului sau de a se retracta sunt costurile directe de returnare a marfurilor.
Termenul de exercitare a acestui drept curge:
- pentru bunuri, de la data receptiei de catre consumator, atunci cand obligatiile prevazute la articolul 5 au fost indeplinite;
- pentru servicii, de la data incheierii contractului sau la data in care obligatiile prevazute la articolul 5 au fost indeplinite, in cazul in care acestea au fost indeplinite dupa incheierea contractului, cu conditia ca termenul sa nu depaseasca termenul de trei luni prevazut de alineatul urmator.
In cazul in care furnizorul nu si-a indeplinit obligatiile prevazute la articolul 5, termenul este de trei luni. Acest termen curge:
- pentru bunuri, de la data receptiei lor de catre consumator;
- pentru servicii, de la data incheierii contractului.
In cazul in care informatiile mentionate la articolul 5 sunt furnizate in acest termen de trei luni, termenul de sapte zile lucratoare prevazut de primul alineat incepe sa curga din acest moment.
(2) In cazul in care dreptul de retractare a fost exercitat de catre consumator in conformitate cu prezentul articol, furnizorul este obligat sa ramburseze gratis sumele platite de consumator. Singurele cheltuieli care pot fi imputate consumatorului datorita exercitarii dreptului de retractare sunt costurile directe ale returnarii bunurilor. Rambursarea trebuie efectuata cat mai curand posibil si, in orice caz, in termen de treizeci de zile.
(3) Cu exceptia cazului in care partile au convenit altfel, consumatorul nu-si poate exercita dreptul de retractare prevazut la alineatul (1) in ceea ce priveste contractele:
- pentru furnizarea de servicii, in cazul in care executarea a inceput, cu acordul consumatorului, inainte ca termenul de sapte zile lucratoare prevazut la alineatul (1) sa expire;
- pentru furnizarea de bunuri sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile de pe piata financiara pe care furnizorul nu poate sa le controleze;
- pentru furnizarea de bunuri confectionate dupa specificatiile prezentate de consumator sau personalizate in mod clar sau care, dupa natura lor, nu pot fi returnate sau sunt susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid;
- pentru furnizarea de inregistrari audio sau video sau de programe informatice care au fost desigilate de catre consumator;
- pentru furnizarea de ziare, periodice si reviste;
- pentru servicii de jocuri si loterie.
(4) Statele membre prevad in legislatia lor pentru a se asigura ca:
- in cazul in care pretul bunurilor sau serviciilor este in intregime sau partial acoperit de un credit acordat de furnizor sau
- in cazul in care acest pret este in intregime sau partial acoperit de un credit acordat consumatorului de un tert, pe baza unui acord intre tert si furnizor;
contractul de credit este reziliat, fara penalitati, in cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retractare, in conformitate cu alineatul (1).
Statele membre stabilesc modalitatile de reziliere a contractului de credit.
Articolul 7
Executarea
(1) Cu exceptia cazului in care partile nu au convenit altfel, furnizorul trebuie sa execute comanda in termen de cel mult treizeci de zile de la data urmatoare celei in care consumatorul a transmis comanda sa furnizorului.
(2) In cazul in care furnizorul nu-si respecta obligatiile ce-i revin in temeiul contractului, pe motiv ca bunurile sau serviciile comandate nu sunt disponibile, consumatorul trebuie sa fie informat de aceasta situatie si trebuie sa poata obtine rambursarea tuturor sumelor pe care le-a platit in cel mai scurt timp, si, in orice caz, in termen de treizeci de zile.
(3) Cu toate acestea, statele membre pot sa prevada ca furnizorul sa poata furniza consumatorului bunuri sau servicii la o calitate si la un pret echivalent, in cazul in care aceasta posibilitate a fost prevazuta anterior incheierii contractului sau in contract. Consumatorul este informat despre aceasta posibilitate intr-o maniera clara si inteligibila. Cheltuielile de returnare a bunurilor, ca urmare a exercitarii dreptului de retractare sunt, in acest caz, in sarcina furnizorului, iar consumatorul trebuie sa fie informat cu privire la aceasta. In aceste cazuri, furnizarea de bunuri sau servicii nu poate fi asimilata unei vanzari necomandate, in sensul articolului 9.
#PAGEBREAK#
Articolul 8
Plata prin card bancar
Statele membre asigura existenta unor masuri corespunzatoare pentru a permite consumatorului:
- sa ceara anularea unei plati in caz de utilizare frauduloasa a cardului sau de plata, in cadrul unui contract la distanta reglementat de prezenta directiva;
- in caz de utilizare frauduloasa, sa fie ori recreditat cu sumele platite ori acestea sa-i fie restituite.
Articolul 9
Vanzari necomandate
Statele membre iau masurile necesare pentru:
- interzicerea furnizarii de bunuri sau servicii unui consumator fara ca acestea sa fie comandate in prealabil de catre consumator, atunci cand aceasta furnizare implica o cerere de plata;
- exonerarea consumatorului de orice obligatie, in cazul furnizarii necomandate, absenta raspunsului neavand valoare de consimtamant.
Articolul 10
Restrictii asupra utilizarii anumitor mijloace de comunicare la distanta
(1) Utilizarea de catre un furnizor a urmatoarelor mijloace necesita consimtamantul prealabil al consumatorului:
- sistemul automatizat de apelare fara interventie umana (automat de apel);
- fax.
(2) Statele membre se asigura ca mijloacele de comunicare la distanta, altele decat cele mentionate la alineatul (1), care permit folosirea comunicatiilor individuale, sa fie utilizate numai in absenta opozitiei clare a consumatorului.
Articolul 11
Cai de atac judiciare sau administrative
(1) Statele membre iau masuri pentru a asigura mijloacele adecvate si eficace de respectare a dispozitiilor prezentei directive, in interesul consumatorului.
(2) Mijloacele mentionate la alineatul (1) cuprind dispozitii care permit unuia sau mai multora dintre urmatoarele organisme, astfel cum este stabilit de legislatia interna, sa introduca o actiune in fata unei instante judecatoresti sau a organelor administrative competente, potrivit legislatiei interne, pentru a se asigura aplicarea dispozitiilor de drept intern de punere in aplicare a prezentei directive:
(a) organismele publice sau reprezentantii lor;
(b) organizatiile de consumatori avand un interes legitim in protectia consumatorilor;
(c) organizatiile profesionale avand un interes legitim de a actiona.
(3) (a) Statele membre pot stabili ca sarcina probei privind existenta unei informari prealabile, a unei confirmari scrise, a respectarii termenelor sau a consimtamantului consumatorului sa revina furnizorului.
(b) Statele membre iau masurile necesare pentru a se asigura ca furnizorii si operatorii mijloacelor de comunicatie, atunci cand sunt in masura sa faca acest lucru, pun capat practicilor care nu sunt conforme cu masurile adoptate in temeiul prezentei directive.
(4) Statele membre pot prevedea ca supravegherea voluntara de catre organismele autonome a respectarii dispozitiilor prezentei directive si recurgerea la aceste organisme pentru solutionarea litigiilor sa se adauge mijloacelor pe care statele membre trebuie sa le prevada pentru a asigura respectarea dispozitiilor prezentei directive.
Articolul 12
Caracterul obligatoriu
(1) Consumatorul nu poate renunta la drepturile pe care i le confera transpunerea prezentei directive in legislatia interna.
(2) Statele membre iau masurile necesare pentru a se asigura ca consumatorul nu este privat de protectia acordata de prezenta directiva datorita alegerii legislatiei unei tari nemembre ca legislatie aplicabila contractului, atunci cand contractul are o legatura stransa cu teritoriul unuia sau mai multor state membre.
Articolul 13
Norme comunitare
(1) Dispozitiile prezentei directive se aplica in masura in care nu exista dispozitii speciale in reglementarile comunitare in legatura cu anumite tipuri de contracte la distanta, in integralitatea lor.
(2) Atunci cand reglementarile comunitare specifice contin dispozitii care reglementeaza numai anumite aspecte ale furnizarii de bunuri sau servicii, se aplica, de preferinta, aceste dispozitii decat dispozitiile prezentei directive, pentru aceste aspecte concrete ale contractelor la distanta.
Articolul 14
Clauza minimala
Statele membre pot introduce sau mentine, in domeniul reglementat de prezenta directiva, dispozitii mai stricte, compatibile cu prevederile tratatului, pentru a asigura un nivel mai ridicat de protectie a consumatorului. Aceste dispozitii cuprind, dupa caz, interzicerea, pentru motive de interes general, a comercializarii pe teritoriul lor a anumitor produse sau servicii, in special medicamente, prin contracte la distanta, cu respectarea prevederilor tratatului.
Articolul 15
Punerea in aplicare
(1) Statele membre pun in aplicare actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive in termen de trei ani de la data intrarii sale in vigoare. Statele membre informeaza de indata Comisia cu privire la aceasta.
(2) Atunci cand statele membre adopta actele prevazute la alineatul (1), ele cuprind o trimitere la prezenta directiva sau sunt insotite de o asemenea trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(3) Comisiei ii sunt comunicate de statele membre textele dispozitiilor de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta directiva.
(4) In termen de patru ani de la intrarea in vigoare a prezentei directive, Comisia prezinta un raport Parlamentului European si Consiliului asupra punerii in aplicare a prezentei directive, insotit, dupa caz, de o propunere de revizuire a acesteia.
#PAGEBREAK#
Articolul 16
Informarea consumatorului
Statele membre iau masurile necesare pentru informarea consumatorului asupra legislatiei interne care transpune prezenta directiva si incurajeaza, dupa caz, organizatiile profesionale sa informeze consumatorii asupra codurilor lor de practica.
Articolul 17
Sistemele de reclamatii
Comisia studiaza posibilitatea de a stabili mijloace eficace pentru tratarea reclamatiilor consumatorilor cu privire la vanzarea la distanta. In termen de doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei directive, Comisia inainteaza un raport Parlamentului European si Consiliului privind rezultatele studiilor realizate, insotit dupa caz, de propuneri.
Articolul 18
Prezenta directiva intra in vigoare la data publicarii sale in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
Articolul 19
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Bruxelles, 20 mai 1997.
Pentru Parlamentul European
Presedintele
J.M. Gil-Robles
Pentru Consiliu
Presedintele
J. Van Aartsen
[1] JO C 156, 23.6.1992, p. 14 siJO C 308, 15.11.1993, p. 18.
[2] JO C 19, 25.1.1993, p. 111.
[3] Avizul Parlamentului European din 26 mai 1993 (JO C 176, 28.6.1993, p. 95), Pozitia Comuna a Consiliului din 29 iunie 1995, (JO C 288, 30.10.1995, p. 1) si Decizia Parlamentului European din 13 decembrie 1995 (JO C 17, 22.1.1996, p. 51). Decizia Parlamentului European din 16 ianuarie 1997 si Decizia Consiliului din 20 ianuarie 1997.
[4] JO C 92, 25.4.1975, p. 1.
[5] JO C 167, 5.7.1986, p. 1.
[6] JO C 294, 22.11.1989, p. 1.
[7] JO L 250, 19.9.1984, p. 17.
[8] JO L 156, 10.6.1992, p. 21.
[9] JO L 298, 17.10.1989, p. 23.
[10] JO L 113, 30.4.1992, p. 13.
--------------------------------------------------
ANEXA I
Mijloace de comunicare reglementate de articolul 2 alineatul (4)
- Imprimate fara destinatar
- Imprimatele cu destinatar
- Scrisori-tip
- Publicitate din presa cu formular de comanda
- Catalog
- Convorbiri telefonice cu operator uman
- Convorbiri telefonice fara operator (automate de apel, audiotext)
- Radio
- Videofon (telefon cu ecran)
- Videotext (ecranul microcomputerului si al televizorului) cu tastatura sau ecran tactil
- Posta electronica
- Fax
- Televiziune (teleshopping).
--------------------------------------------------
#PAGEBREAK#
ANEXA II
Servicii financiare in intelesul articolului 3 alineatul (1)
- Servicii de investitii
- Operatiuni de asigurare si reasigurare
- Servicii bancare
- Operatiuni cu futures sau optiuni
Aceste servicii cuprind in special:
- servicii de investitii mentionate de anexa la Directiva 93/22/CEE [1]; servicii prestate de societatile de investitii colective;
- servicii privind activitatile supuse recunoasterii reciproce mentionate de anexa la Directiva 89/646/CEE [2];
- operatiuni legate de activitatile de asigurare si reasigurare mentionate:
- la articolul 1 din Directiva 73/239/CEE [3];
- de anexa la Directiva 79/267/CEE [4];
- de Directiva 64/225/CEE [5];
- de Directivele 92/49/CEE [6] si 92/96/CEE [7].
[1] JO L 141, 11.6.1993, p. 27.
[2] JO L 386, 30.12.1989, p. 1, directiva astfel cum a fost modificata prin Directiva 92/30/CEE (JO L 110, 28.4.1992, p. 52).
[3] JO L 228, 16.8.1973, p. 3, directiva astfel cum a fost modificata ultima data prin Directiva 92/49/CEE (JO L 228, 11.8.1992, p. 1).
[4] JO L 63, 13.3.1979, p. 1, directiva astfel cum a fost modificata ultima data prin Directiva 90/619/CEE (JO L 330, 29.11.1990, p. 50).
[5] JO 56, 4.4.1964, p. 878/64, directiva astfel cum a fost modificata prin Actul de aderare din 1973.
[6] JO L 228, 11.8.1992, p. 1.
[7] JO L 360, 9.12.1992, p. 1.
Comentarii articol (0)