Prin aplicarea principiului egalitatii de tratament in sistemele ocupationale de securitate sociala se urmareste inlaturarea oricarei discriminari directe sau indirecte pe criteriul de sex, inclusiv in ceea ce priveste varsta de pensionare pentru barbati si femei, stagiile de cotizare, vechimea in munca sau in serviciu, formulele de calcul sau de stabilire a pensiei.
Scheme profesionale de securitate sociala sunt schemele al caror scop este de a furniza salariatilor sau persoanelor care desfasoara activitati independente dintr-o intreprindere sau grup de intreprinderi, un domeniu de activitate economica, sector profesional sau grup de sectoare, prestatii menite sa suplimenteze sau sa inlocuiasca prestatiile prevazute de sistemul general public de securitate sociala, indiferent daca apartenenta la aceste scheme este obligatorie sau facultativa.
Tratamentul discriminatoriu este reprezentat de orice excludere, restrictie ori diferenta de tratament, direct sau indirect, intre femei si barbati.
Criteriile de incadrare a unei scheme de securitate sociala ca schema profesionala se refera la o categorie particulara de lucratori, este direct legat de perioada de serviciu, iar pensia este calculata prin raportare la ultimul salariu/media ultimelor salarii ale lucratorului.
Prevederile OUG se aplica populatiei active, inclusiv persoanelor care desfasoara activitati independente, persoanelor a caror activitate este intrerupta de boala, maternitate, accident sau somaj involuntar, persoanelor care cauta un loc de munca, pensionarilor, persoanelor cu handicap, persoanelor care au dobandit o invaliditate, precum si celor care revendica drepturile in numele lor, in conditiile legii.
Prezenta OUG se aplica:
- schemelor profesionale de securitate sociala care asigura protectia in caz de boala, invaliditate, batranete, inclusiv pensionare anticipata, accident de munca, boala profesionala, somaj;
- schemelor profesionale de securitate sociala care prevad alte prestatii sociale, in bani sau in natura, in special prestatii de urmas si alocatii familiale, daca aceste prestatii sunt destinate salariatilor si constituie, in acest fel, avantaje platite de angajator salariatului ca urmare a activitatii profesionale a acestuia.
Prevederile OUG nu se aplica:
- contractelor individuale de asigurari sociale ale persoanelor care desfasoara activitati independente;
- schemelor de securitate sociala ale persoanelor care desfasoara activitati independente, care au un singur membru;
- contractelor de asigurare la care angajatorul nu este parte, in cazul salariatilor;
- dispozitiilor optionale ale schemelor profesionale de securitate sociala oferite participantilor in mod individual pentru a le garanta fie prestatii suplimentare, fie alegerea datei de incepere a furnizarii prestatiilor normale pentru persoanele care desfasoara activitati independente, sau o alegere intre mai multe prestatii;
- schemelor profesionale de securitate sociala, in masura in care prestatiile sunt finantate de salariati sau de persoanele care desfasoara activitati independente prin contributii platite pe baze voluntare.
Aprobarea acestui act normativ nu impiedica un angajator sa acorde persoanelor care au atins deja varsta de pensionare pentru a obtine o pensie in temeiul unei scheme profesionale, dar care nu au atins varsta de pensionare pentru a obtine pensia pentru limita de varsta, stabilita conform legii, un supliment de pensie, al carui scop este de a egaliza sau de a face aproape egala suma totala a prestatiei platite acestor persoane in raport cu suma platita persoanelor de alt sex aflate in aceeasi situatie, care au ajuns deja la varsta de pensionare legala, pana cand persoanele care beneficiaza de supliment ajung la varsta de pensionare legala.
Principiul egalitatii de tratament implica absenta oricarei discriminari directe sau indirecte pe criteriul de sex, cu referire in special la starea civila sau familiala, mai ales in privinta:
- domeniului de aplicare a schemelor profesionale de securitate sociala si a conditiilor de acces la acestea;
- obligatiei de a contribui si a calculului contributiilor;
- calculului prestatiilor, inclusiv a prestatiilor suplimentare datorate sotului/sotiei sau persoanelor aflate in intretinere, precum si a conditiilor ce privesc durata si mentinerea dreptului la prestatii.
Principiul egalitatii de tratament nu aduce atingere dispozitiilor referitoare la protectia femeii in caz de maternitate, prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile.
Administratorii schemelor profesionale de securitate sociala trebuie sa respecte principiul egalitatii de tratament in procesul de furnizare a prestatiilor.
Autoritatile competente nu vor acorda autorizatie, respectiv nu vor permite functionarea schemelor profesionale de securitate sociala care cuprind dispozitii contrare principiului egalitatii de tratament.
Prezenta OUG nu exclude faptul ca drepturile si obligatiile persoanelor care desfasoara activitati independente derivate din calitatea de membru la o schema profesionala de securitate sociala pentru o anumita perioada, perioada anterioara revizuirii respectivei scheme, in vederea compatibilizarii sale cu prezenta ordonanta de urgenta se afla sub incidenta dispozitiilor schemei profesionale in vigoare pe parcursul perioadei respective.
Sunt exceptate de la aplicarea principiului egalitatii de tratament schemele profesionale de securitate sociala pentru persoanele care desfasoara activitati independente, in ceea ce priveste stabilirea varstei pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta si in ceea ce priveste pensia de urmas.
Daca femeile si barbatii solicita sa li se aplice, in aceleasi conditii, un sistem flexibil in ceea ce priveste varsta de pensionare, aceasta nu incalca prezenta ordonanta de urgenta.
Orice persoana care se considera vatamata ca urmare a neaplicarii prevederilor OUG, are dreptul de a se adresa instantelor judecatoresti competente, direct sau dupa sesizarea autoritatilor abilitate cu aplicarea si controlul aplicarii legislatiei privind egalitatea de sanse si tratament intre femei si barbati.
Autoritatea abilitata responsabila, atat la nivel central, cat si la nivel teritorial, in numele si in contul statului, de aplicarea legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile si alte venituri ale bugetului de stat este, potrivit legii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Inaintarea unei sesizari sau a unei reclamatii la nivelul unitatii sau depunerea unei plangeri la instantele judecatoresti competente de catre un salariat, in vederea aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, nu poate constitui motiv pentru concedierea salariatului respectiv.
Comentarii articol (0)