Ordonanta din 27/06/2007 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 439 din 28/06/2007
Avand in vedere ca:
- pe parcursul implementarii programelor de preaderare PHARE si ISPA pot aparea o serie de venituri din vanzarea caietelor de sarcini, executarea garantiilor bancare sau din sumele retinute si din penalitatile de intarziere in executarea obligatiilor contractuale, precum si din dobanzi;
- aceste venituri trebuie sa fie introduse imediat in finantarea proiectelor si in fluxul de plati;
- Comisia Europeana a instruit autoritatile nationale cu privire la utilizarea acestor venituri,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul financiar general pentru utilizarea veniturilor incasate de autoritatile contractante pe parcursul licitarii si implementarii contractelor din cadrul proiectelor ex-ISPA si PHARE finantate de Uniunea Europeana.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) autoritate contractanta - organismul responsabil pentru implementare, procedura de achizitie, licitatie, contractare si efectuare de plati eligibile, desemnat in memorandumurile de finantare/acordurile de finantare/ deciziile Comisiei Europene;
b) contractant - ofertantul care a devenit, in conditiile legii, parte intr-un contract de achizitie publica;
c) documentatia de atribuire - documentatia ce cuprinde toate informatiile legate de obiectul contractului de achizitie publica si de procedura de atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, dupa caz, documentatia descriptiva;
d) garantie de participare - scrisoare de garantie bancara, care se prezinta in original de catre ofertant, in cuantumul si pentru perioada prevazuta in documentatia de atribuire, si care, in principiu, se returneaza ofertantului care nu a castigat licitatia sau se transforma in garantia de buna executie, in cazul in care ofertantul semneaza contractul, ori se executa, in cazul in care ofertantul refuza sa semneze contractul de achizitie publica/acordul-cadru in perioada de valabilitate a ofertei;
e) contract de achizitie publica - acordul scris semnat de autoritatea contractanta si contractant, avand ca obiect executia de lucrari, prestarea de servicii sau furnizarea de produse in conformitate cu cerintele specificate de autoritatea contractanta prin documentatia de atribuire;
f) garantie de buna executie - scrisoare de garantie bancara, care se prezinta in original de catre contractant, in scopul asigurarii autoritatii contractante de indeplinirea cantitativa, calitativa si in perioada convenita a contractului;
g) sume retinute - sumele cuvenite contractorului, retinute de autoritatea contractanta din platile efectuate catre contractor pe parcursul implementarii proiectului, pana la expirarea perioadei de notificare a defectelor;
h) garantie bancara aferenta sumelor retinute - scrisoare de garantie bancara, care se prezinta in original de catre contractant, in cuantumul sumelor retinute acestuia si pentru perioada prevazuta dupa finalizarea proiectului pana la expirarea perioadei de notificare a defectelor;
i) relicitare - relansarea procedurii de achizitii, in scopul atribuirii unui contract pentru indeplinirea obiectivelor din documentatia de atribuire initiala;
j) costuri suplimentare - costuri care depasesc bugetul prevazut in memorandumurile de finantare/acordurile de finantare/deciziile Comisiei Europene, necesare pentru indeplinirea obiectivelor prevazute de acestea;
k) venituri - sume incasate de autoritatile contractante din:
1. vanzarea documentatiei de atribuire;
2. executarea garantiilor de buna executie, in cazul in care sunt necesare remedieri cauzate de contractant, a garantiilor de participare, in cazul in care ofertantul declarat castigator nu isi mentine oferta pana la termenul convenit si nu semneaza contractul, si a garantiilor aferente sumelor retinute, emise pentru acoperirea platilor efectuate inainte de termenul convenit;
3. sumele retinute si penalitatile de intarziere in executarea contractelor;
4. dobanzi acumulate in conturile proiectelor ex-ISPA, pentru fondurile transferate de Comisia Europeana.
Art. 2. - (1) Veniturile incasate din vanzarea documentatiei de atribuire se utilizeaza pentru acoperirea costurilor administrative in scopul organizarii si desfasurarii procedurii de achizitie, in cadrul programului care le-a generat, si anume:
a) servicii pentru publicarea anunturilor de licitatie;
b) consumabile si servicii pentru multiplicarea si imprimarea documentatiei de atribuire;
c) costuri aferente liniilor de fax necesare asigurarii comunicarii cu ofertantii pe parcursul desfasurarii licitatiilor.
(2) Pretul documentatiei de atribuire trebuie sa fie rezonabil si sa nu fie prohibitiv pentru competitorii potentiali. Ca regula generala, pretul trebuie sa se limiteze la costurile administrative.
Art. 3. - (1) Veniturile incasate din executarea garantiilor de buna executie, din sumele retinute si garantiile bancare aferente acestora si din penalitatile de intarziere in executarea contractelor se utilizeaza pentru:
a) remedierea defectiunilor rezultate din culpa contractantului si continuarea implementarii proiectelor in scopul realizarii obiectivelor prevazute in contracte;
b) costuri suplimentare rezultate inclusiv ca urmare a extinderii sau relicitarii contractelor, rezultate din culpa contractantului.
(2) Autoritatile contractante trebuie sa asigure ca aceste sume sunt raportate de o maniera clara si auditabila si ca vor fi prezentate atat comitetelor de monitorizare, cat si in cadrul raportului final.
(3) Veniturile neangajate pentru scopurile propuse la alin. (1) lit. a) si b) vor fi avute in vedere la calculul platii finale a contributiei financiare a Comunitatii Europene.
Art. 4. - (1) Veniturile incasate din dobanzi acumulate in conturile proiectelor ex-ISPA, pentru fondurile transferate de Comisia Europeana, se utilizeaza pentru:
a) inlocuirea cofinantarii nationale a cheltuielilor eligibile;
b) alte cheltuieli eligibile pentru proiect, cu acordul Comisiei Europene.
(2) Raportul final va evidentia valoarea dobanzii si modul in care a fost utilizata.
Art. 5. - Prin derogare de la art. 75 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, veniturile incasate de autoritatile contractante raman la dispozitia acestora si se utilizeaza, de regula, pe durata de implementare a memorandumurilor de finantare/acordurilor de finantare/deciziilor Comisiei Europene si, in mod exceptional, dar nu mai tarziu de un an de la data de finalizare a acestora, in conformitate cu destinatiile prevazute la art. 2-4.
Art. 6. - Veniturile neutilizate pana la termenele prevazute la art. 5, aflate in conturile autoritatilor contractante, au urmatoarele destinatii:
a) veniturile incasate din vanzarea documentatiei de atribuire se utilizeaza pentru reintregirea bugetelor din care au fost efectuate cheltuielile aferente multiplicarii documentatiei de atribuire, pana la limita cheltuielilor efectuate; in cazul proiectelor PHARE, diferenta ramasa dupa reintregirea bugetelor din care au fost efectuate cheltuielile se repartizeaza bugetului Comisiei Europene;
b) veniturile incasate din executarea garantiilor de participare la licitatii, executarea garantiilor de buna executie si a garantiilor aferente sumelor retinute, precum si din sumele retinute si penalitatile de intarziere in executarea contractelor se repartizeaza finantatorilor prevazuti in contract, in mod corespunzator procentelor de participare a acestor surse; sumele aferente contributiei Comunitatii Europene vor fi lichidate, de regula, cu ocazia declaratiilor finale;
c) veniturile incasate din dobanzi acumulate in conturile proiectelor ex-ISPA, pentru fondurile transferate de Comisia Europeana, pot fi alocate unor proiecte corelate in cadrul programelor finantate din fonduri nerambursabile ale Comunitatii Europene pentru perioada de programare 2007-2013.
Art. 7. - Autoritatile contractante vor asigura gestionarea veniturilor definite la art. 1 alin. (2) lit. k) in conformitate cu principiile unui management financiar sanatos, precum si:
a) reflectarea distincta in contabilitate a operatiunilor privind incasarea si utilizarea veniturilor, potrivit reglementarilor legale in vigoare;
b) stabilirea procedurilor adecvate si mentinerea unei piste de audit corespunzatoare;
c) asigurarea accesului autoritatilor de audit interne si externe, precum si a reprezentantilor Ministerului Economiei si Finantelor, pentru o perioada de 5 ani dupa finalizarea fiecarui proiect, la documentele justificative si la inregistrarile scrise referitoare la gestionarea acestor venituri.
Art. 8. - In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Economiei si Finantelor emite normele metodologice de aplicare, aprobate prin ordin al ministrului.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
p. Ministrul economiei si finantelor,
Catalin Doica,
secretar de stat
Bucuresti, 27 iunie 2007.
Nr. 63.
Comentarii articol (0)