O noua initiativa de consolidare a drepturilor consumatorilor de energie din UE a fost lansata joi, odata cu prezentarea de catre Comisia Europeana (CE) a propunerii de carta a consumatorilor de energie, informeaza un comunicat al CE.
Carta urmeaza sa stabileasca drepturile consumatorilor privind furnizarea gazelor si a curentului electric, inclusiv contractele, informarea, preturile, solutionarea litigiilor si protectia impotriva practicilor comerciale neloiale, se precizeaza in acelasi comunicat.
„Consumatorii europeni asteapta de la noi formularea unui raspuns european comun la provocarile legate de energie si de schimbarile climatice”, a declarat Comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs.
„Si, pe langa oferirea unei surse de energie durabile, sigure si competitive, se asteapta ca drepturile sa le fie protejate de Uniunea Europeana in momentul deschiderii pietelor energetice catre o gama mai larga de optiuni pentru consumatori. Aici intervine Carta Consumatorilor de Energie pe care o propunem”, a adaugat Andris Piebalgs
„Numai cand vom fi reusit sa cream o piata transparenta si eficienta, in care drepturile consumatorilor sunt pe deplin protejate, iar consumatorii avizati isi folosesc cunostintele pentru a profita de ofertele disponibile vom putea spune ca ne-am atins scopul” considera Comisarul european pentru drepturile consumatorilor, Meglena Kuneva.
Comisia si-a declarat angajamentul de a proteja consumatorii de energie in Comunicarea privind politica energetica din 10 ianuarie 2007. De asemenea, ministrii europeni ai energiei si sefii de state au solicitat o protectie a consumatorului mai eficienta, in contextul deschiderii totale a pietelor energetice europene in iulie 2007, care va oferi consumatorilor dreptul de a-si alege furnizorul de energie preferat.
Directivele UE privind electricitatea si gazul (2003/54/CE si 2003/55/CE) au stabilit deja drepturile consumatorilor din sectorul energetic, impreuna cu masurile de protectie pentru cetatenii vulnerabili, dar aceste drepturi trebuie clarificate in vederea deschiderii deschiderii totale a pietei.
Comisia a identificat patru obiective importante pe care se va baza viitoarea carta:
- protejarea mai eficienta a cetatenilor vulnerabili;
- mai multa informare pentru consumatori;
- mai putina birocratie la schimbarea furnizorului;
- protejarea consumatorilor impotriva practicilor de vanzare neloiale.
Drepturi ale consumatorilor care vor fi incluse in Carta:
- In materie de racordare: dreptul de a primi contra cost servicii de furnizare a gazului si electricitatii la cote regulate si previzibile de siguranta si securitate;
- In materie de furnizare: dreptul de a schimba furnizorul de gaz si pe cel de electricitate fara plata niciunei taxe
- In materie de contracte: in Carta se enumera elementele minime pe care trebuie sa le contina fiecare contract cu un furnizor de energie
- In materie de informare: informare privind furnizarea de energie, conditiile contractuale, preturi si tarife, masurile de eficienta energetica si originea si metoda de obtinere a curentului electric
- In materie de preturi: energia trebuie sa fie disponibila la preturi rezonabile, usor de comparat si transparente
- Masuri sociale: oferirea unor cote minime de servicii energetice pentru cetatenii defavorizati (curent electric, caldura si lumina), pentru a evita penuria energetica
- Solutionarea litigiilor: dreptul la proceduri de plangere simple si necostisitoare in cazul litigiilor
- Practici comerciale neloiale: acestea sunt interzise prin Directiva europeana privind practicile comerciale neloiale[1].
Comentarii articol (0)