Piata locala a programelor MBA creste si va depasi anul acesta valoarea de 2,5 milioane de euro. Si oferta de astfel de programe se diversifica - au aparut programe care se sustin si in alte limbi straine decat engleza. Anul acesta a absolvit prima promotie de studenti ai programului de MBA Romano-German „Management Antreprenorial“.
Pentru Florenta Rantz-Voicu, proaspata absolventa a primului MBA in limba germana organizat in Romania, un astfel de program a fost o continuare naturala a studiilor si pregatirii sale - a absolvit scoala germana si apoi sectia in limba germana a Academiei de Studii Economice.
„Comunitatea de business germano-austriaca reprezinta cumulat cel mai puternic investitor in Romania, iar limba germana mi-a adus multe beneficii la primul meu loc de munca, o banca cu capital german. O pregatire economica de nivel MBA in aceasta limba imi va deschide cu siguranta si alte usi si voi avea acces la mai multe zone de business, nefiind limitata doar la limba engleza ca sursa de informatii“, spera absolventa. Odata cu absolvirea MBA a acceptat si functia de marketing coordinator la compania de consultanta Deloitte. „Personal consider ca acest MBA este o investitie pe termen lung, ale carei efecte substantiale se vor simti cel mai devreme peste cinci ani“, spune Florenta Rantz-Voicu.
La randul sau, Andrei Iovita a ales acest program datorita profesorilor. „Pentru mine era esential ca MBA sa fie in limba germana, cu profesori din Germania. Principalii clienti ai firmei la care lucrez sunt din Germania, de aceea am considerat ca este foarte important sa studiez cu profesori care fac parte din aceeasi cultura si traiesc in acelasi mediu organizational cu clientii nostri“, spune Iovita, care din 2002 are propria afacere, o companie in domeniul traducerilor.
In cazul sau, absolvirea acestui program a insemnat o crestere a cifrei de afaceri. „Planul nostru pentru urmatorii trei ani include dublarea cifrei de afaceri a firmei, iar cunostintele acumulate in timpul cursurilor MBA m-au ajutat la dezvoltarea acestui plan“, spune antreprenorul.
Programul MBA in germana este organizat de Universitatea de Stiinte Aplicate Gelsenkirchen din Germania impreuna cu Facultatea de Administrare a Afacerilor din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti. Cursurile se desfasoara pe parcursul a doi ani (patru semestre) si sunt sustinute de profesori germani din Gelsenkirchen, Bochum si Köln si profesori romani, precum si de catre specialisti din mediul de afaceri roman si german. Primele trei semestre reprezinta activitate efectiva de curs, iar cel de-al patrulea cuprinde activitate practica necesara pentru elaborarea lucrarii de disertatie.
„Spatiul german, atat prin semnificatia economica, dar si prin radacinile sale din Romania, este unul dintre cele mai bine conturate. Investitiile cu capital austriac si german sunt cele mai importante. In plus, avem in tara un contingent de buni cunoscatori ai limbii germane, inclusiv etnici sau din familii mixte. Toate acestea creeaza premisele unui potential puternic pentru o instruire in aceasta limba“, comenteaza prof. univ. dr. Nicolae Alexandru Pop, codirector al MBA romano-german si decan al Facultatii de Administrare a Afacerilor cu predare in limbi straine de la ASE.
MBA se adreseaza managerilor actuali si potentiali, dar doar celor care au realizat deja contactul cu mediul de afaceri, pentru ca se cer minim doi ani de experienta practica. La interviul de selectie, candidatii trebuie sa convinga juriul ca au o motivatie reala pentru a urma MBA si ca stapanesc limba principala de comunicare, deoarece 18 module din 20 sunt in limba germana. Si trebuie sa aiba si resursele financiare pentru a acoperi costurile programului, de 2.600 de euro pe an (5.200 de euro in total).
„Diferenta de pret in minus fata de celelalte programe de pe piata este semnificativa. Pe de o parte se explica prin costuri de personal ceva mai coborate, dar nu neaparat discriminatorii, pentru ca profesorii sunt platiti in raport cu performanta, nu cu salariile autohtone. In plus, suntem la inceput, iar profesorii din Germania au lucrat in regim de voluntariat“, spune Pop.
Din cei 40 de studenti inscrisi acum doi ani, 30 si-au sustinut in acest an lucrarile de disertatie. Jumatate dintre ei sunt economisti, iar cealalta jumatate sunt de formatie ingineri, juristi, medici, filologi, istorici. In seria intai, un sfert dintre candidati au avut programul platit de companiile unde lucrau, iar in seria a doua, o treime au fost in aceasta situatie. „Pentru programul ce incepe anul acesta, cererea va fi mult mai mare si ideal ar fi sa avem tot mai multe companii dispuse sa-si sustina financiar angajatii“, afirma Pop, adaugand ca a obtinut deja trei burse din partea unei companii, care acopera integral costurile programului, dar care implica un angajament din partea beneficiarilor - fie sa lucreze part-time la compania respectiva, fie sa se angajeze acolo dupa absolvire.
Pentru prima generatie de absolventi, beneficiile au fost diverse. Unii si-au schimbat locul de munca sau au avansat pe o pozitie mai buna in cadrul aceleiasi companii, iar cei ce aveau propria afacere au capatat o premisa in plus sa intre intr-un alt nivel de dezvoltare. „Oricum, toti si-au creat o retea de contacte profesionale, dublata de cunoastere personala si uneori chiar de relatii de prietenie“, spune Nicolae Pop.
de Diana SAVA
Comentarii articol (0)