In conformitate cu Programul Tematic de Control al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, secretarul de stat Dan Vlaicu, presedinte al ANPC, a dispus in perioada 9 iulie - 15 iulie 2007, o actiune tematica de control la nivel national, pentru verificarea respectarii prevederilor legale in domeniul protectiei consumatorilor la piscine, stranduri, bazine, activitati de agrement si parcuri de distractie.
A) PISCINE, BAZINE, STRANDURI
Au fost verificati un numar de 209 operatori economici, constatandu-se abateri de la normele legale in vigoare, la 182 operatori economici.
Pentru abaterile constatate s-au aplicat:
- 112 avertismente;
- 70 amenzi contraventionale in valoare de 181.100 lei;
- masura opririi temporare a prestarii serviciului la un numar de 29 operatori economici;
- inchiderea temporara a unitatii pe o perioada de pana la 6 luni la 2 operatori economici.
In municipiul Bucuresti, au fost controlati 12 operatori economici constatandu-se abateri de la prevederile legale, la un numar de 5 operatori economici, pentru care au fost aplicate 2 avertismente si 3 amenzi contraventionale in valoare de 6500 lei.
Exemple:
SC ATHENEE PHENIX GROUP S.A. a fost sanctionata cu o amenda contraventionala in valoare de 1500 lei, pentru ca toate instructiunile si avertizarile afisate la piscina erau numai in limba engleza;
SC MAJESTIC SRL a fost sanctionata cu amenda contraventionala in valoare de 2000 lei pentru informarea incompleta privind plata abonamentului la piscina;
SC CORA – L PROMPT 4U SRL a fost sanctionata cu o amenda contraventionala de 3000 lei pentru lipsa registrului de evidenta a calitatii apei de imbaiere si a clorului rezidual liber;
S-a controlat:
1. Legalitatea functionarii: pentru zonele naturale amenajate pentru imbaiere; S–a verificat existenta autorizatiei sanitare
Exemple:
In judetul Brasov, la Directia de Sport si Tineret a Municipiului Brasov, s-a constatat faptul ca bazinul de inot functioneaza pe baza unei autorizatii vechi, deoarece conform Hotararii nr.112 din 26.02 2007 a Consiliului Local, in data de 26.03.2007, a preluat bazinul de la Agentia Nationala pentru Sport si datorita unor litigii asupra terenului si constructiei, nu a obtinut inca autorizatiile. Abaterea constatata s-a sanctionat cu avertisment;
In judetul Bihor, Strandul Domocos Livada aflat in administrarea AF Domocos Ioan Livada, nu detinea autorizatie de functionare;
In judetul Mures, la piscina din vila PARC a SC LAAL COM SRL Sovata, s-a constatat lipsa avizului de mediu, a autorizatiei sanitare si a avizului de functionare de la Primaria Sovata - s-a aplicat o amenda contraventionala de 3000 lei si s-a dispus oprirea temporara a prestarii serviciilor pana la remedierea deficientelor;
La strandul CLUBUL SPORTIV MURESUL din Tg.Mures, s-a constatat lipsa autorizatiei sanitare - s-a aplicat avertisment si s-a propus masura de inchidere temporara a strandului pe o durata de cel mult 6 luni.
2. Afisarea denumirii unitatii si a programului de functionare;
3. Respectarea calitatii apei de imbaiere;
S-a verificat:
- existenta registrelor de evidenta a calitatii apei de imbaiere si a clorului rezidual liber;
- utilizarea apei care corespunde normelor de calitate conform cu standardele in vigoare pentru bazine de inot;
- respectarea ritmului de primenire a apei, de spalare si dezinfectare a bazinelor;
- afisarea la loc vizibil a Regulamentului continand masurile de igiena ce trebuie respectate de cei care folosesc bazinele de inot si respectarea obligatiei de supraveghere a acestor masuri de catre cei care exploateaza bazinele de inot.
Exemple:
In jud. Brasov: la SC RATUR TRANS SRL Fagaras, s-a constatat faptul ca nu exista registru de evidenta a calitatii apei pentru imbaiere si a clorului rezidual liber. Abaterea constatata s-a sanctionat cu amenda contraventionala in valoare de 4.000 lei;
La SC PAULO IMPEX SRL Zarnesti, s-a constatat faptul ca, nu exista registru de evidenta a calitatii apei pentru imbaiere si nu este afisat regulamentul continand masurile de igiena ce trebuie respectate de cei care folosesc bazinele de inot. Abaterile constatate s-au sanctionat cu amenda contraventionala in valoare de 4.000 lei;
La SC EISMAN SRL Brasov s-a constatat faptul ca, nu exista registru de evidenta a calitatii apei pentru imbaiere si regulament de utilizare a strandului. S-a aplicat o amenda contraventionala in valoare de 4.000 lei;
In judetul Bihor, la SC Ram George Impex SRL Baile Felix – Strandul cu Valuri Baile 1 Mai, s-a constatat lipsa registrelor de evidenta a calitatii apei de imbaiere si a clorului rezidual liber (s-a aplicat amenda contraventionala in valoare de 3000 lei si s-a dipus remedierea deficientelor in termen);
La SC Nikita Studio SRL Oradea - piscina Saldabagiu de Munte si AF Domocos Ioan Livada – Strandul Domocos Livada, s-a constatat lipsa trusei pentru verificarea nivelului de clor rezidual si implicit lipsa registrului de evidenta a calitatii apei de imbaiere (s-a aplicat amenda contraventionala in valoare de 3000 lei si s-a dispus remedierea deficientelor in termen);
La SC Bertalia SRL Beius Piscina s-a constatat si sanctionat utilizarea apei cu incarcatura microbiana, conform buletinului de analiza prezentat (s-a aplicat amenda contraventionala in valoare de 3000 lei si s-a dipus remedierea deficientelor in termen;
SC Turism Felix SA Baile Felix, care are in administrare Strandurile Felix si Apollo din Baile Felix, nu a putut prezenta pentru nici unul dintre aceste stranduri un buletin de analiza trimestrial prin care sa poata dovedi respectarea normelor privind calitatea apei de imbaiere (s-a aplicat amenda contraventionala in valoare de 4000 lei si s-a dipus remedierea deficientelor in termen);
La Strandul Muncelu administrat de SC Sind Romania SRL Bucuresti – Sucursala Baile Felix, apa de imbaiere continea bulgari de var nedizolvat si nu s-au putut prezenta buletine de analiza microbiologica (s-a aplicat amenda contraventionala in valoare de 4000 lei si s-a dipus remedierea deficientelor in termen);
La AF Domocos Ioan Livada – Strandul Domocos Livada, s-a constatat lipsa buletinelor de analiza pentru apa de imbaiere (s-a aplicat amenda contraventionala in valoare de 4000 lei si sanctiunea complementara de inchidere a unitatii de pana la 6 luni).
4. Dotarea corespunzatoare:
- existenta anexelor la bazinele de inot si piscine - vestiare, dusuri si grupuri sanitare separate pentru femei si barbati, in numarul prevazut in regulamentul de utilizare;
- existenta instalatiilor de incalzire a apei la bazinele de inot, in asa fel incat apa de imbaiere sa aiba o temperatura de 22º – 24º C;
- finisaje interioare corespunzatoare la bazinele acoperite;
- existenta avertizoarelor de adancime, vizibile foarte clar;
- existenta avertizoarelor privind calitatea apei de imbaiere (la zonele naturale de imbaiere).
5. Existenta serviciului de salvare;
Exemple:
In judetul Bihor, la AF Domocos Ioan Livada – Strandul Domocos Livada, nu exista organizat serviciul de salvare;
In judetul Cluj, neasigurarea serviciului de salvare a fost constatata la STRANDUL MUNICIPAL Dej.
6. Existenta punctelor de prim ajutor, corespunzatoare atat din punct de vedere al asigurarii cu personal calificat, cat si al dotarii cu medicamente;
Exemple:
In judetul Cluj, la STRANDUL MUNICIPAL Dej, s-a constatat dotarea necorespunzatoare a punctelor de prim ajutor;
In judetul Valcea, la SC POPASUL CASA ROMANEASCA SRL Calimanesti – strand termal Cozia, s-a constatat faptul ca nu se asigura personal calificat in mod permanent la punctul de prim ajutor.
7. Starea de igiena a plajelor si asigurarea dotarilor sanitare;
- asigurarea spatiului prevazut legal (de cel putin 3.25 m² de zona de uscat de persoana);
- intretinerea plajei in stare de permanenta curatenie;
- dotarea cu recipiente adecvate pentru colectarea deseurilor, respectiv un recipient la 150 m² zona de plaja;
- sa nu existe reziduri solide – obiecte din lemn, produse plastice, sticle, cauciuc, sau alte materiale cu risc;
- sa nu existe spuma, detergenti, pete de produse petroliere;
- existenta numarului recomandat de dotari sanitare.
Exemple:
In judetul Bihor, la Strandul Municipal Oradea – SC RAPAS RA Oradea, s-a constatat ca existau mucuri de tigara, nefiind realizata igienizarea;
In judetul Mures, la SC BALNEOCLIMATERICA SA Sovata, o parte din pavimentul din lemn de pe plaja, respectiv scarile si balustrada (toate din lemn), din cadrul strandului LACUL URSU sunt degradate si necesita reparatii.
8. Afisarea tarifelor.
B) ACTIVITATI DE AGREMENT
Au fost verificati un numar de 170 de operatori economici, constatandu-se abateri de la normele legale in vigoare la 96 de operatori economici;
- pentru abaterile constatate s-au aplicat 57 avertismente si 39 de amenzi contraventionale in valoare de 128.500 lei;
- masura opririi temporare a prestarii serviciului la un numar de 14 operatori economici.
In municipiul Bucuresti, au fost verificati 6 operatori economici avand ca domeniu de activitate agrementul, constatandu - se abateri la un numar de 2 operatori economici, pentru care au fost aplicate 2 amenzi contraventionale in valoare de 6000 lei.
Exemple:
SC BRASERIA ANEMONA SRL a fost sanctionata cu o amenda contraventionala in valoare de 3000 lei pentru neafisarea autorizatiilor de functionare;
SC ADMINISTRATIA LACURI PARCURI AGREMENT BUCURESTI DEBARCADER HERASTRAU a fost sanctionata cu amenda contraventionala in valoare de 3000 lei pentru neafisarea varstei minime de la care se pot inchiria barcile si hidrobicicletele.
S-au verificat:
- activitatile de agrement desfasurate in spatiile de joaca, in parcurile de distractie;
- activitatile de agrement desfasurate de organizatorii de distractii extreme;
- spatiile de joaca;
- activitatile de agrement (inclusiv inchiriere de echipamente de agrement, sky jet- uri, atv - uri, mopad-uri;
- terenurile de tenis si minigolf, sali de bowling;
- echipamentele pentru terenurile de joaca;
- activitatatile de water-park; transport cu minicare, biciclete).
1. Spatii de joaca
S-a verificat:
- daca exploatantul spatiului de joaca detine autorizatie de functionare a spatiului de joaca;
- daca exploatantul spatiului de joaca, informeaza consumatorii, printr-un panou de avertizare, amplasat la intrarea in spatiul de joaca, despre: denumirea spatiului de joaca si numarul autorizatiei de functionare a spatiului de joaca, emisa de autoritatile administratiei publice locale; datele de identificare ale exploatantului spatiului de joaca, inclusiv adresa/sediul acestuia; numerele de telefon, in caz de urgenta, ale salvarii, pompierilor, politiei si al protectiei consumatorilor;
- daca aleile de acces la echipamentele pentru agrement din spatiile de joaca, sunt delimitate astfel incat, sa se evite intrarea consumatorilor in raza de actiune a echipamentelor aflate in miscare sau in alte zone care pot prezenta pericol pentru viata, sanatatea sau securitatea acestora.
Exemple:
In judetul Bacau, spatiul de joaca din Onesti, aflat in incinta Parcului Municipal, spatiile de joaca pentru copii din Moinesti, parcul PTTR si parcul Lucacesti au in dotare: tobogane si leagane, echipamente la care intervine greutatea sau forta fizica. De pe panoul de avertizare aflat la acest spatiu lipsesc informatiile referitoare la numerele de telefon in caz de urgenta, ale salvarii, pompierilor, politiei si al protectiei consumatorilor;
In judetul Cluj, la SC GIM IMPEX SRL TURDA, s-au constatat neconformitati la panourile de avertizare amplasate la intrarea in spatiile de joaca si neinscriptionarea denumirii spatiului de joaca si al autorizatiei de functionare precum si datele de identificare ale exploatantului; iar la SC R&D INTERNATIONAL SRL Cluj-Napoca, s-a constatat lipsa panourilor de avertizare, amplasate la intrarea in spatiul de joaca;
In judetul Mures, SC EUROMAXX SRL nu detine autorizatie de functionare a spatiului de joaca din Tarnaveni - care ar trebui emisa de Primaria Tarnaveni - s-a aplicat avertisment si s-a dispus masura de oprire temporara a functionarii spatiului de joaca pana la remedierea deficientelor;
In judetul Neamt, au fost controlate spatiile de joaca aflate in administrarea consiliilor locale Piatra Neamt, Roman si a celor amplasate in incinta Strandului Municipal administrat de SC Mix Music SRL Piatra Neamt. In toate cazurile, s-a constatat ca nu sunt amplasate panouri de avertizare la intrarea in incinta spatiului de joaca, care sa contina denumirea spatiului de joaca, datele de identificare ale exploatantului spatiului de joaca, inclusiv adresa acestuia, numerele de telefon, in caz de urgenta, ale salvarii, pompierilor, politiei si al protectiei consumatorilor, modul corect de utilizare si comportamentul adecvat, potentialele pericole, asa cum au fost ele identificate in cadrul analizei de risc, inclusiv asupra varstei minime.
2. Parcuri de distractie
S-a verificat:
- daca exploatantul parcului de distractii, indiferent daca parcul de distractii se afla pe un amplasament temporar sau definitiv, detine autorizatia de functionare a parcului de distractii;
- daca exploatantul parcului de distractii are incheiat cu exploatantul echipamentului pentru agrement, un document in forma scrisa din care rezulta cel putin acceptul sau pentru amplasarea echipamentului pentru agrement si perimetrul pentru amplasare, in cazul in care exploatantul echipamentului pentru agrement nu este si exploatantul parcului de distractii;
- daca exploatantul parcului de distractii efectueaza bransamentele necesare in vederea punerii in exploatare a echipamentelor pentru agrement in conformitate cu normativele tehnice in vigoare;
- daca exista panoul de avertizare pentru informarea consumatorilor, amplasat la intrarea in parc, despre: denumirea parcului si numarul autorizatiei de functionare a parcului de distractii, emisa de autoritatile administratiei publice locale; datele de identificare a exploatantului parcului, inclusiv adresa/sediul acestuia; numerele de telefon, ale salvarii, pompierilor, politiei si al protectiei consumatorilor; amplasarea echipamentelor pentru agrement, daca este expusa harta parcului de distractii;
- daca este asigurata o supraveghere autorizata si daca parcul de distractii este imprejmuit;
- daca se asigura dotarea parcului de distractii cu alimentare cu apa curenta, toalete, WC-uri publice, canalizare corespunzatoare si instalatii de iluminat pe timpul noptii;
- daca aleile de acces la echipamentele pentru agrement din parcurile de distractii sunt delimitate, astfel incat sa se poata evita intrarea consumatorilor in raza de actiune a echipamentelor aflate in miscare sau in alte zone care pot prezenta pericol pentru viata, sanatatea sau securitatea acestora;
- daca detin in dotare o trusa de prim ajutor pentru cazuri de urgenta, iar locul unde este amplasata aceasta este vizibila consumatorilor, prin afisare.
3. Organizatori de distractii extreme
S-a verificat:
- daca pentru organizarea unei distractii extreme organizatorul acesteia a desemnat, pe toata durata de desfasurare, un coordonator de securitate. (daca organizatorul nu desemneaza un coordonator de securitate, actioneaza el insusi in calitate de coordonator de securitate, fiind necesara autorizarea sa. Coordonatorul de securitate trebuie sa fie prezent pe toata durata distractiei extreme);
- daca organizatorul a luat masurile necesare in scopul evitarii pericolului pentru securitatea utilizatorilor sau a tertilor in timpul distractiei extreme, in conditii normale sau in alte conditii previzibile de catre acesta.
4. Operatorii economici care inchiriaza echipamente de agrement
S-a verificat:
- daca locatarul ofera consumatorului informatii in limba romana (fara a exclude prezentarea lor si in alte limbi), cu privire la: modul de folosinta a produsului inchiriat si la masurile de securitate ce trebuie luate cu ocazia utilizarii produsului inchiriat;
- daca produsul pentru agrement inchiriat nu este destinat sa fie utilizat in localurile, cladirile sau pe terenurile locatorului, informatiile prevazute la alin. (1) sunt furnizate de catre locator consumatorului printr-o comunicare verbala si prin inmanarea unui document continand aceste informatii o data cu produsul inchiriat;
- daca locatorul respecta obligatiile sale, in cazul in care produsul pentru agrement inchiriat este destinat sa fie utilizat in localurile, cladirile sau pe terenurile locatorului, informatiile prevazute la alin. (1) sunt furnizate de catre locator consumatorului printr-o comunicare verbala si cel putin sub una dintre urmatoarele forme:
a) inmanarea unui document catre consumator;
b) un anunt de maniera lizibila, pe un suport durabil si aplicat intr-un loc vizibil pentru consumator.
- daca locatorul pune la dispozitie consumatorului, cu titlu gratuit, echipamentele de protectie individuala adecvate, care sunt recomandate sau impuse in modul de utilizare a produsului pentru agrement inchiriat.
5. Alte obligatii ce trebuie respectate de toti operatorii economici cu acest tip de activitate.
- daca echipamentele pentru agrement indeplinesc cerintele esentiale de securitate.
Exemple:
In judetul Bihor, la spatiile de joaca aflate in administrarea Primariei Oradea, la echipamentele de agrement furnizate de SC Todimal SRL Bistrita Nasaud, nu s-au aplicat placutele cu privire la datele de identificare a producatorului sau a reprezentantul autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania, denumirea echipamentului, anul de fabricatie al echipamentului si caracteristicile tehnice ale acestuia.
SFATURI PENTRU CONSUMATORI:
ANPC recomanda tuturor celor care urmeaza sa apeleze la unitatile de folosinta publica (piscine, stranduri, bazine de inot sau alte zone de imbaiere publice), sa acorde atentie maxima urmatoarelor informatii cu privire la:
- afisarea vizibila a preturilor serviciilor de care doresc sa beneficieze si emiterea chitantelor pentru contravaloarea acestora;
- existenta si afisarea la loc vizibil a Regulamentului continand masurile de igiena ce trebuie respectate de cei care folosesc bazinele de inot/strand/piscina;
- existenta unui registru de evidenta a calitatii apei pentru imbaiere privind calitatea apei, a clorului rezidual liber si respectarea ritmului de primenire a apei; operatorul economic are obligatia de a pune la dispozitia publicului, la solicitare, rezultatele monitorizarii apei de imbaiere;
- marcarea zonelor de imbaiere naturale care trebuie sa fie prevazute cu geamanduri;
existenta avertizoarelor de adancime, vizibile clar, pozitionate in punctele de maxima adancime al fiecarei zone si bine delimitate fata de trambuline, patforme si alte facilitati similare;
- existenta anexelor la bazinele de inot si piscine (vestiare, dusuri si grupuri sanitare separate pentru femei si barbati), cu respectarea conditiilor de dotare a materialelor necesare igienei personale si a controlarii starii de curatenie;
- existenta la bazinele acoperite sau neacoperite a finisajelor interioare corespunzatoare;
- asigurarea in zonele de scaldat a unui minim de luciu de 2,5 mp de apa, pentru fiecare persoana care se scalda in zone cu adancimea apei sub 1,20 m, si cel putin 6,25mp luciu de apa, pentru fiecare persoana care se scalda in zonele in care adancimea apei este mai mare de 1,20 m;
- interzicerea accesului in piscine a persoanelor cu plagi deschise, dermite, dermatoze sau boli transmisibile.
Comentarii articol (0)