User generated content (continut generat de utilizatori) este genul de activitate despre care unii pariau ca nu are viitor pe Internet. Sa scoti bani din materialele create de internauti era un vis si mai greu de atins. La inceput, a fost o moda. In ultima vreme insa, lucrurile s-au schimbat considerabil. Continutul generat de utilizatori a devenit o realitate si are deja un impact deosebit in economia online.
Forta cu care se extinde acest fenomen a devenit un element de limitare si chiar de inhibare a cresterii furnizorilor traditionali de continut. Au fost identificate cinci posibilitati de monetizare a continutului generat de utilizatori: contributiile voluntare (donatii, cum sunt ele cunoscute pe Internet), plata unui abonament pentru accesarea serviciului, sustinerea serviciului prin intermediul publicitatii online, licentierea continutului catre alti furnizori interesati, precum si vânzarea de bunuri si servicii catre comunitatea care produce continut (cunoscuta sub numele de monetizare a audientei prin intermediul vânzarilor online).
Transformarea fenomenului intr-o afacere prospera are efecte dintre cele mai diverse. Astazi ne intereseaza in special influenta pe care continutul generat de utilizatori o exercita asupra legislatiei traditionale, incapabile sa reactioneze la noul tip de realitate. Fortarea limitelor legislatiei are cel putin doua consecinte interesante: explozia proceselor bazate pe incalcarea dreptului de autor, precum si redefinirea regulilor legislative privind dreptul de autor.
In prim-planul acestor transformari sta adevarul ca nu toti utilizatorii care incarca materiale intr-un website au dreptul sa faca publice acele materiale.
Continut controversat
In ultimii ani, toti marii jucatori din piata de Internet au dezvoltat solutii care le permiteau utilizatorilor sa incarce fotografii, texte, fisiere audio sau video. Scribd.com, o initiativa despre care va povesteam cu ceva timp in urma, respecta acelasi tipar. Important e sa stii ce sa cauti, pentru ca website-ul e plin de materiale interesante. Cum ar fi, spre exemplu, cartea lui Thomas Friedman, aparuta anul trecut: „The world is flat (Pamântul este plat), lucrari care ii apartin lui Dale Carnegie si multe altele. In aceeasi situatie se afla unele dintre cartile cunoscute drept „Colectia Ghidul idiotului.
Acelasi lucru pare sa se fi intâmplat si cu videoclipurile incarcate online. YouTube.com este picatura care a umplut paharul pentru producatorii traditionali de continut video. Probabil ca website-ul ar fi fost ignorat in continuare daca nu era achizitionat de Google. Dintr-o data, perspectiva actionarii in judecata a YouTube.com a devenit extrem de profitabila pentru multi dintre cei care pretindeau ca le-au fost incalcate drepturile.
Cazul Viacom este deja celebru. Compania cere Google un miliard de dolari pentru incalcarea dreptului de autor asupra unor videoclipuri prezentate online de YouTube.com. Recent insa, un studiu Vidmeter este invocat din ce in ce mai des in apararea intereselor Google.
Vidmeter contrazice Viacom
Compania Vidmeter a dat recent publicitatii rezultatele unui studiu care analizeaza respectarea dreptului de autor de catre videoclipurile incarcate online de utilizatorii YouTube. Raportul are la baza materiale afisate in sectiunea „Cele mai vizionate din cadrul YouTube.com, intre 9 decembrie 2006 si 22 martie 2007.
Studiul s-a construit in jurul unui numar de 6,725 de videoclipuri, care au primit peste un miliard si jumatate de afisari. Dintre acestea, in perioada de referinta, YouTube.com a indepartat 621 de videoclipuri (9,23% din totalul videoclipurilor analizate) din cauza incalcarii dreptului de autor. Aceste videoclipuri fusesera vizionate, inainte de indepartare, de aproape 100 de milioane de ori (5,93% din totalul vizionarilor analizate). Rezultatele pun astfel la indoiala pretentiile Viacom, care sustine ca o mare parte din videoclipurile foarte vizionate sunt materiale incarcate fara respectarea dreptului de autor.
Indiferent de solutia pe care o va pronunta instanta, inclestarea dintre Google si Viacom produce deja primele efecte structurale in mediul de afaceri online.
YouTube.com schimba mentalitati
Pâna acum, website-urile care administrau platforme de continut generat de utilizatori gândeau simplu: adunam cât mai multe materiale, fara sa ne intereseze provenienta acestora si eventualul drept al utilizatorilor de a le publica online. In cazurile in care li se cerea sa indeparteze aceste materiale, se conformau, insa nu verificau ulterior daca nu cumva materialele au fost reincarcate in sistem.
Odata cu dezvoltarea fara precedent a YouTube, modul in care privesc investitorii online dreptul de autor si protectia acestuia pare a se fi schimbat. Intreaga industrie este in plin proces de maturizare. In schimbare este si mentalitatea furnizorilor de continut, care sunt din ce in ce mai dispusi sa ofere materiale website-urilor importante de pe Internet, in schimbul unui procent din publicitatea obtinuta ca urmare a difuzarii acestora.
Website-urile care depindeau de utilizatori pentru generarea de continut nu mai pun pe primul plan obtinerea unui numar cât mai mare de materiale fara sa fie interesate de protectia acestora. Unul dintre motive ar fi nevoia tot mai accentuata a initiativelor de Internet de a fi percepute ca afaceri serioase. Valorile mari ale achizitiilor din aceasta piata ii determina pe cei mai multi sa incerce sa obtina bani in mod legitim.
Odata cu implicarea unor companii de renume in furnizarea de platforme de continut, razboiul s-a mutat din Internet in salile de judecata si in ringul bursier. In multe cazuri, perspectiva asupra proprietatii intelectuale a fost impusa si de politica de evaluare si achizitie pe care marile companii au ur-mat-o in ultimii ani. News Corp. si Google, cumparatorii Myspace.com sau YouTube.com, au tot interesul sa-si rezolve amiabil eventualele incalcari ale dreptului de autor, data fiind perceptia publica de care depinde in buna masura pretul actiunilor acestor companii.
Propuneri legislative Revista Variety arata ca in Japonia este supus dezbaterii publice un proiect de lege care da o noua dimensiune limitelor dreptului de autor in contextul serviciilor online de streaming video. Proiectul propune ca distributia de show-uri de televiziune (cu exceptia celor aflate la prima difuzare) prin intermediul Internetului sa nu mai necesite aprobarea anterioara a detinatorului drepturilor de autor. In schimb, detinatorul dreptului de autor este indreptatit sa primeasca anumite redevente in schimbul distribuirii materialelor.
Japonia va fi astfel primul stat care rescrie legislatia privind dreptul de autor ca urmare a influentei cazuisticii de Internet. Exista tot mai multe semne ca si la nivelul Uniunii Europene si al SUA se discuta tot mai mult abordarea unui model similar celui japonez.
Comentarii articol (0)