Bancile, persoane juridice romane, pot functiona numai pe baza autorizatiei emise de Banca Nationala a Romaniei. Ele se constituie sub forma juridica de societate comerciala pe actiuni, in baza aprobarii Bancii Nationale a Romaniei, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aplicabile societatilor comerciale.
Bancile, persoane juridice romane, vor avea sediul social si, dupa caz, sediul real, reprezentand locul unde se afla centrul principal de conducere si de gestiune a activitatii statutare, pe teritoriul Romaniei.
La autorizarea unei banci, persoana juridica romana, constituita ca filiala a unei institutii de credit straine sau ca filiala a unei entitati care detine ca filiala o institutie de credit straina ori care se va afla sub controlul acelorasi persoane fizice sau juridice care controleaza o institutie de credit straina, Banca Nationala a Romaniei se va consulta cu autoritatea competenta din tara de origine a institutiei de credit straine.
Cererea de autorizare va fi inaintata Bancii Nationale a Romaniei in forma stabilita de aceasta. Documentatia care trebuie sa insoteasca cererea, termenele si procedura de autorizare vor fi stabilite prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
Conditiile in care autorizatia poate fi acordata vor fi reglementate de Banca Nationala a Romaniei si se vor referi, fara a fi limitative, la:
a) calificarea si experienta profesionala a conducatorilor bancii;
b) nivelul minim al capitalului initial;
c) studiul de fezabilitate, care va cuprinde cel putin tipul de operatiuni prevazute a se desfasura si structura organizatorica a bancii;
d) actionarii semnificativi si fondatorii bancii;
e) structura actionariatului;
f) sediile bancii;
g) auditorul financiar.
Banca Nationala a Romaniei poate cere unui solicitant sa prezinte orice informatie si documente suplimentare, daca cele prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
In termen de cel mult 4 luni de la primirea cererii, Banca Nationala a Romaniei va aproba constituirea unei banci sau va respinge cererea si va comunica in scris solicitantului hotararea sa, impreuna cu motivele care au stat la baza acesteia, in cazul respingerii cererii.
In termen de doua luni de la comunicarea aprobarii de constituire, in vederea obtinerii autorizatiei de functionare vor fi prezentate Bancii Nationale a Romaniei documentele care atesta constituirea legala a bancii. In cazul bancilor care se constituie pe calea subscriptiei publice, termenul de prezentare a acestor documente este de 8 luni.
Banca Nationala a Romaniei decide cu privire la autorizarea functionarii unei banci in termen de cel mult 4 luni de la data primirii documentelor prevazute la alin. 2. Prevederile alin. 1 se aplica in mod corespunzator.
In cazul in care Banca Nationala a Romaniei nu se pronunta asupra unei cereri de autorizare in termenele prevazute in cuprinsul acestui articol, solicitantul poate cere Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 15 zile de la expirarea acestor termene, eliberarea unei decizii. Procedura prevazuta la art. 149 este aplicabila in mod corespunzator.
Cererea de autorizare va fi respinsa, daca:
a) documentatia prezentata este incompleta sau nu este intocmita in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
b) capitalul initial se situeaza sub nivelul minim stabilit de Banca Nationala a Romaniei;
c) forma juridica este alta decat cea prevazuta la art. 15;
d) din evaluarea documentatiei prezentate rezulta ca banca nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse in conditii compatibile cu buna functionare a sistemului bancar si cu regulile unei practici bancare prudente, care sa asigure protejarea intereselor deponentilor si ale altor creditori;
e) Banca Nationala a Romaniei constata ca persoanele numite in calitate de conducator sau administrator nu corespund obiectivelor propuse si necesitatii desfasurarii activitatii bancii in conformitate cu cerintele legii si cu regulile unei practici bancare prudente si sanatoase;
f) Banca Nationala a Romaniei constata ca actionarii bancii, atat din perspectiva calitatii acestora, cat si a structurii grupului din care acestia fac parte, sau alte persoane care au legaturi stranse cu banca nu corespund cerintelor asigurarii unei gestiuni sanatoase si prudente a bancii si realizarii unei supravegheri eficiente, potrivit prezentei legi;
g) inainte de obtinerea aprobarii de constituire, fondatorii au facut comunicari publice asupra functionarii bancii;
h) nu sunt respectate prevederile prezentei legi sau reglementarile date in aplicarea acesteia;
i) Banca Nationala a Romaniei constata ca dispozitiile legale, regulamentare sau administrative existente in tara de origine, care guverneaza statutul persoanelor avand legaturi stranse cu banca, sau dificultatile in implementarea acestor dispozitii impiedica realizarea unor supravegheri prudentiale eficiente ori ca supravegherea din tara de origine a unei institutii de credit straine care a solicitat autorizarea unei sucursale este insuficienta;
j) auditorul financiar nu indeplineste cerintele de experienta, independenta si alte cerinte prevazute de lege.
Sectiunea 2 - Regimul institutiilor de credit straine
Institutiile de credit straine pot desfasura activitati in Romania prin sucursale, ale caror infiintare si functionare sunt supuse autorizarii Bancii Nationale a Romaniei. In acest sens, prevederile art. 17-20 se aplica in mod corespunzator.
Institutiile de credit straine au obligatia sa notifice Bancii Nationale a Romaniei deschiderea de reprezentante in Romania in conformitate cu reglementarile date de aceasta.
Reprezentantele isi vor limita activitatea la acte de informare, de reprezentare, de cercetare a pietei, contactare de clienti si nu vor efectua nici un fel de operatiuni supuse dispozitiilor prezentei legi.
Autorizarea institutiilor emitente de moneda electronica, altele decat bancile
Institutiile emitente de moneda electronica se pot constitui in Romania ca societati comerciale pe actiuni in baza aprobarii Bancii Nationale a Romaniei, cu respectarea legislatiei aplicabile societatilor comerciale, si pot functiona numai pe baza autorizatiei emise de aceasta. In acest sens, prevederile art. 15 alin. 2, art. 16 si art. 17-20 se aplica in mod corespunzator.
Obiectul de activitate al institutiilor emitente de moneda electronica va fi limitat la desfasurarea activitatii de emitere de moneda electronica si la prestarea urmatoarelor categorii de servicii:
a) servicii financiare si nefinanciare strans legate de activitatea de emitere de moneda electronica, cum ar fi: administrarea de moneda electronica prin indeplinirea unor functii operationale si a altor functii conexe legate de emiterea de moneda electronica, emiterea si administrarea altor mijloace de plata, fara ca prin aceasta sa se acorde credite sub orice forma;
b) servicii de stocare a informatiilor pe un suport electronic, in numele unei institutii publice sau al altei entitati.
Institutiile emitente de moneda electronica nu vor atrage alte fonduri rambursabile decat cele care sunt transformate imediat in moneda electronica.
www.coltuc.ro
Comentarii articol (0)