Executivul
a luat in discutie, in sedinta sa din 29 mai 2003, un proiect de Lege
pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998. Printre
elementele cu valoare de noutate, acest proiect, care cu siguranta o sa faca
obiectul unei dezbateri publice incinse, sunt incluse prevederi de natura a
realiza armonizarea legislastiei bancare romanesti cu legislatia bancara
existenta in statele Uniunii Europene, precum si prevederi prin care s-a
urmãrit o îmbunãtãtire a textului legii sau completarea acestuia, pentru
rezolvarea unor probleme insuficient reglementate în spiritul legislatiei si
practicii europene:
I.
Prevederi prin care s-a urmãrit armonizarea legislatiei nationale cu
cea comunitarã
· stabilirea sferei notiunii de institutie de credit si limitarea formelor
de constituire a acestora în contextul legislativ actual;
· includerea în categoria institutiilor de credit a institutiilor emitente
de monedã electronica si reglementarea regimului de constituire si
functionare a acestora;
· definirea terminologiei necesare pentru implementarea prevederilor
comunitare si realizãrii unei supravegheri pe o bazã consolidatã
· crearea cadrului legal pentru asigurarea dreptului la libera stabilire si
libera prestare de servicii de cãtre institutiile de credit din Statele
Membre, pe principiul autorizatiei unice recunoscute în cadrul Comunitãtii,
precum si pentru implementarea principiului supravegherii institutiilor de
credit de cãtre autoritatea competentã din statul de origine, cu precizarea
cã dispozitiile respective vor intra în vigoare începând cu data aderãrii;
· stabilirea activitãtilor care pot fi desfãsurate de institutiile de credit
pe baza recunoasterii mutuale, cu precizarea cã bãncile, persoane juridice
române, vor putea desfãsura activitãtile de leasing financiar în mod direct,
începând cu data aderãrii, în conditiile prevãzute prin reglementãrile
Bãncii Nationale a României;
· introducerea de competente pentru Banca Nationalã a României privind
supravegherea pe o bazã consolidatã;
· stabilirea principiilor pe baza cãrora se determinã autoritatea competentã
sã realizeze supravegherea pe o bazã consolidatã, în cazurile în care
autoritãti competente din diferite state membre pot avea concomitent
responsabilitãti în acest sens (conflict de competentã);
· pãstrarea de cãtre Banca Nationalã a României, ca autoritate competentã a
statului gazdã, a responsabilitatilor în materie de supraveghere a
lichiditãtii si cele de politicã monetarã cu privire la sucursalele din
Romania ale institutiilor de credit din Statele Membre;
· introducerea de prevederi privind recunoasterea acordurilor de compensare
bilateralã (netting) de cãtre Banca Nationalã a României pentru anumite
categorii de operatiuni si, în acest context, introducerea unei dispozitii
cu caracter general potrivit cãreia deschiderea procedurii de reorganizare,
faliment sau a unei alte asemenea proceduri asupra uneia dintre pãrtile
contractante nu va afecta valabilitatea unor astfel de acorduri;
· înlocuirea notiunilor de capital social cu capital initial si a rezervei
generale pentru riscul de credit cu fondul pentru riscuri bancare generale;
· modificarea nivelului (de la 5% la 10% din capitalul social) de la care o
persoanã devine actionar semnificativ, si stabilirea nivelurilor ulterioare
pentru care este necesarã notificarea intentiei de achizitionare a unei
participatii (20%, 33%, 50%) si înlocuirea procedurii de aprobare prealabilã
cu cea de notificare;
· modificarea limitei raportatã la fondurile proprii ale bãncii pe care
aceasta o poate investi în entitãti nefinanciare (de la 10% la 15%) si a
limitei globale pentru investitiile de aceasta naturã ale unei bãnci (de la
50% la 60% din fondurile sale proprii);
· introducerea de prevederi referitoare la colaborarea Bãncii Nationale a
României cu autoritãtile competente din Statele Membre si la cerintele de
notificare a acestora si/sau a Comisiei Europene;
· prevederi referitoare la procedurile si legislatia aplicabilã în cazul
lichidãrii bãncilor, persoane juridice române (in alte cazuri decât
falimentul), care desfãsoara activitate si în alte State Membre, cu
aplicabilitate de la data aderãrii;
· cerintele de raportare la Banca Nationalã a României de catre auditorul
financiar a unor fapte si acte de care acesta a luat cunostintã în
exercitarea atributiilor sale, cu înlãturarea în aceste cazuri a obligatiei
de pãstrare a secretului profesional care incumbã auditorului financiar
potrivit legii si/sau clauzelor contractuale.
II.
Prevederi prin care s-a urmãrit o îmbunãtãtire a textului legii sau
completarea acestuia, pentru rezolvarea unor probleme insuficient
reglementate în spiritul legislatiei si practicii europene, mai
semnificative fiind urmãtoarele:
· reglementarea regimului bãncilor a cãror autorizatie a fost retrasã (în
alte situatii decât la cerere, în caz de faliment ori fuziune/divizare),
prin introducerea de prevederi privind obligativitatea dizolvarii si
lichidãrii acestora si a unui capitol privind lichidarea;
· restructurarea si completarea sectiunii referitoare la administrarea
specialã, în vederea clarificãrii atributiilor administratorului special si
completarea cazurilor în care poate fi dispusã aceastã mãsura cu situatia în
care banca nu mai are nici un administrator si nici un conducãtor;
· introducerea de prevederi care sã asigure cadrul legal corespunzãtor
pentru emiterea de cãtre Banca Nationalã a României a reglementãrilor
privind controlul intern, în concordantã cu principiile elaborate în acest
domeniu de Comitetul de la Basel (prevederi care au în vedere separarea
conducerii la nivelul consiliului de administratie de conducerea executivã
sau mentinerea conducãtorilor ca membri în consiliul de administratie - în
acest ultim caz fiind instituitã cerinta ca administratorii care nu sunt si
conducãtori sã constituie majoritatea -, obligativitatea constituirii
comitetului de audit si a comitetului de administrare a riscurilor, cerinta
ca unul dintre administratorii bãncii, care nu este si conducãtor, sã aibe
cunostinte temeinice în domeniul contabilitatii;
· completarea dispozitiilor referitoare la secretul profesional pentru
asigurarea unei mai mari flexibilitãti, crearea cadrului necesar realizãrii
unei supravegheri pe o bazã consolidatã de catre autoritatea competentã si
corelarea cu alte acte normative (referitoare la colectarea creantelor
bugetare, spãlarea banilor, combaterea actelor de terorism, a faptelor de
coruptie, etc.);
· revizuirea surselor de majorare a capitalului social al bãncilor si a
capitalului de dotare al sucursalelor institutiilor de credit strãine, în
concordantã cu noile reglementãri în domeniul contabilitãtii;
· diminuarea procentului din profitul brut (de la 20% la 5%) pentru
constituirea fondului de rezervã si stabilirea sumelor care se repartizeazã
din profitul brut pentru constituirea fondului pentru riscuri bancare
generale (care înlocuieste rezerva generalã pentru riscul de credit) în
limita a 1% din activele purtãtoare de riscuri specifice activitãtii
bancare;
· prevederi privind conditiile pentru dechiderea de cãtre bãnci, persoane
juridice române, a unor sucursale în strãinatate, inclusiv pe teritoriul
Statelor Membre (în acest ultim caz, cu aplicare de la data aderãrii);
· stabilirea unor categorii de investitii ale bãncilor care sunt supuse
aprobãrii prealabile a Bãncii Nationale a României, în concordantã cu
cerintele Comitetului de la Basel;
· aplicarea prevederilor referitoare la obligativitatea vânzarii actiunilor
detinute la bancã si in cazul actionarilor semnificativi al cãror drept de
vot este suspendat de cãtre Banca Nationalã a României ca sanctiune
aplicabilã acestora si aplicarea în mod corespunzãtor a procedurii de
anulare si vânzare de cãtre banca a acestor actiuni în cazul în care
detinãtorii nu le-au înstrãinat în termenul prevãzut de lege;
· introducerea de prevederi potrivit cãrora actionarii bãncii, chiar
minoritari, care nu au dreptul de vot suspendat, sã poatã tine o adunare
generalã si sã ia orice decizii de competenta acesteia, cu majoritatea
voturilor lor;
· reformularea si completarea prevederilor Cap.X, în scopul asigurãrii
cadrului legal necesar pentru asigurarea implementãrii Principiilor
fundamentale ale organizãrii si functionãrii sistemelor de plãti, emise de
Comitetul de la Basel;
· introducerea la finalul fiecãrui capitol al legii a unui articol prin care
sunt stabilite dispozitiile din fiecare capitol aplicabile sucursalelor
institutiilor de credit strãine care functioneazã în România;
· introducerea de sanctiuni pentru persoanele juridice ori alte entitãti
care desfãsoara activitãti de atragere de depozite ori alte fonduri
rambursabile de la public;
· introducerea de prevederi prin care Banca Nationalã a României este
împuternicitã sã determine dacã o activitate reprezintã atragere de depozite
sau alte fonduri rambursabile de la public, activitate bancarã, activitate
de emitere de moneda electronicã sau o activitate de atragere si/sau
administrare a unor sume de bani rezultate din asocierea în vederea
economisirii si acordãrii de credite într-un sistem colectiv, decizia Bãncii
Nationale a României în aceste cazuri fiind obligatorie pentru pãrtile
interesate.
Comentarii articol (0)