Ordonanta privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale modifica si completeaza Codul de procedura fiscala, Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal si OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial Partea I, Nr. 603 din 31.08.2007.
GUVERNUL ROMANIEI
O R D O N A N TA
privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale
In temeiul art. 108 din Constitutia României, republicata, si al art. 1 pct. I.1 din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta.
SECTIUNEA 1
Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
Art. I. – Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ARTICOLUL 4
Înfiintarea si functionarea Comisiei de proceduri fiscale
(1) În cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se înfiinteaza Comisia de proceduri fiscale, care are responsabilitati de elaborare a deciziilor cu privire la aplicarea unitara a prezentului cod si a legislatiei care intra în sfera de competenta a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia cazului când prin lege se prevede altfel.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei de proceduri fiscale se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Comisia de proceduri fiscale este coordonata de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(4) Deciziile Comisiei de proceduri fiscale se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Solutiile unitare adoptate prin decizii ale Comisiei de proceduri fiscale si aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt aplicabile de la data publicarii acestor decizii potrivit alin. (4).
(6) Solutiile unitare prevazute la alin. (5) sunt aplicabile si procedurilor în curs.”
2. Dupa alineatul (4) al articolului 11 se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:
„(4
1) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), cazurile de nerespectare a legislatiei financiar-fiscale pot fi facute publice prin mass-media.”
3. Alineatul (3) al articolului 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Statul este reprezentat de Ministerul Economiei si Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate cu personalitate juridica.”
4. Alineatele (1) si (3) ale articolului 33 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(1) Pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat, competenta revine acelui organ fiscal, judetean, local sau al municipiului Bucuresti, stabilit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, în a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului sau al platitorului de venit, în cazul impozitelor si contributiilor realizate prin stopaj la sursa, în conditiile legii.
.................................................................................................
(3) Pentru administrarea de catre organele fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a creantelor fiscale datorate de marii contribuabili, inclusiv de sediile secundare ale acestora, competenta poate fi stabilita în sarcina altor organe fiscale decât cele prevazute la alin. (1), prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.”
5. Alineatul (1) al articolului 52 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Contribuabilul sau alta persoana împuternicita de acesta are obligatia de a furniza organului fiscal informatiile necesare pentru determinarea starii de fapt fiscale. În acelasi scop, organul fiscal are dreptul sa solicite informatii si altor persoane cu care contribuabilul are sau a avut raporturi economice sau juridice. Informatiile furnizate de alte persoane se iau în considerare numai în masura în care sunt confirmate si de alte mijloace de proba.”
6. Alineatul (1) al articolului 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) În vederea stabilirii starii de fapt fiscale, contribuabilul are obligatia sa puna la dispozitie organului fiscal registre, evidente, documente de afaceri si orice alte înscrisuri. În acelasi scop, organul fiscal are dreptul sa solicite înscrisuri si altor persoane cu care contribuabilul are sau a avut raporturi economice sau juridice.”
7. Alineatul (3) al articolului 83 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Data depunerii declaratiei fiscale este data înregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz. În situatia în care declaratia fiscala se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, data depunerii declaratiei este data înregistrarii acesteia pe pagina de internet a organului fiscal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a primirii declaratiei.”
8. Dupa alineatul (4) al articolului 83 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
„(5) Declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, în conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.”
9. La articolul 88, dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
„e) deciziile privind nemodificarea bazei de impunere.”
10. Alineatul (1) al articolului 94 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Inspectia fiscala are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii îndeplinirii obligatiilor de catre contribuabili, respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, verificarea sau stabilirea, dupa caz, a bazelor de impunere, stabilirea diferentelor obligatiilor de plata si a accesoriilor aferente acestora.”
11. Dupa alineatul (3) al articolului 94 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Nu intra în atributiile inspectiei fiscale efectuarea de constatari tehnico-stiintifice sau orice alte verificari solicitate de organele de urmarire penala în vederea lamuririi unor fapte sau împrejurari ale cauzelor aflate în lucru la aceste institutii.”
12. Alineatele (2) si (3) ale articolului 99 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) În cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala competenta de exercitare a inspectiei fiscale se stabileste prin regulamentul de organizare si functionare aprobat în conditiile legii. Organele de inspectie fiscala din aparatul central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au competenta în efectuarea inspectiei fiscale pe întregul teritoriu al tarii.
(3) Competenta privind efectuarea inspectiei fiscale se poate delega altui organ fiscal. În cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala conditiile în care se poate efectua delegarea altui organ fiscal se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.”
13. Dupa alineatul (2) al articolului 109 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Deciziile prevazute la alin. (2) se comunica în termen de 7 zile de la data finalizarii raportului de inspectie fiscala.”
14. Alineatul (7) al articolului 111 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(7) Prin derogare de la dispozitiile legale în vigoare privind termenele de plata, impozitele si contributiile aferente veniturilor din salarii, precum si impozitul retinut la sursa potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se platesc astfel:
a) trimestrial, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de catre contribuabilii persoane juridice platitoare de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, asocierile fara personalitate juridica constituite între persoane fizice, precum si de catre persoanele fizice care desfasoara activitati independente;
b) semestrial, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului, de catre asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, cu exceptia institutiilor publice.”
15. Dupa alineatul (8) al articolului 111 se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:
„(9) Sediile secundare platitoare de obligatii fiscale potrivit legii îndeplinesc obligatiile de plata si de declarare la aceleasi termene cu cele aplicabile în cazul persoanei în structura careia functioneaza.”
16. Dupa alineatul (5) al articolului 113 se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
„(5
1) Prevederile alin. (5), precum si ale art. 254 alin. (7), art. 259 alin. (61) si art. 264 alin. (5) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile în cazul procedurii de executare silita, procedurii insolventei si procedurilor de lichidare.”
17. Dupa alineatul (2) al articolului 114 se introduc sase noi alineate, alineatele (21)–(26), cu urmatorul cuprins:
„(2
1) Debitorii vor efectua plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat, prevazute prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, într-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru obligatiile datorate bugetului de stat si a unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligatii de plata.
(2
2) Distribuirea sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu obligatiile datorate.
(2
3) În cazul în care suma platita nu acopera obligatiile fiscale datorate, distribuirea, în cadrul fiecarui buget sau fond, pe tip de impozit, contributie sau alta suma reprezentând creanta fiscala se face mai întâi pentru impozitele si contributiile cu retinere la
sursa si apoi pentru celelalte obligatii fiscale, proportional cu obligatiile datorate.
(2
4) Metodologia de distribuire a sumelor platite în contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2
5) Plata obligatiilor fiscale, altele decât cele prevazute la alin. (21), se efectueaza de catre debitori, distinct pe fiecare impozit,
contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat.
(2
6) În situatia în care plata se efectueaza de catre o alta persoana decât debitorul, dispozitiile art. 1093 din Codul civil se aplica în mod corespunzator.”
18. Articolul 115 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ARTICOLUL 115
Ordinea stingerii datoriilor
(1) Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentând creante fiscale prevazute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta fiscala principala pe care o stabileste contribuabilul sau care este distribuita, potrivit prevederilor art. 114, de catre organul fiscal competent, dupa caz, stingerea efectuându-se, de drept, în urmatoarea ordine:
a) sumele datorate în contul ratei din luna curenta din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat esalonare la plata, precum si majorarea de întârziere datorata în luna curenta din grafic sau suma amânata la plata, împreuna cu majorarile de întârziere datorate pe perioada amânarii, în cazul în care termenul de plata se împlineste în luna curenta, precum si obligatiile fiscale curente de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii înlesnirii acordate;
b) obligatiile fiscale principale sau accesorii, în ordinea vechimii, cu exceptia cazului în care s-a început executarea silita, când se aplica prevederile art. 169 în mod corespunzator;
c) sumele datorate în contul urmatoarelor rate din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat esalonare, pâna la concurenta cu suma esalonata la plata sau pâna la concurenta cu suma achitata, dupa caz, precum si suma amânata la plata împreuna cu majorarile de întârziere datorate pe perioada amânarii, dupa caz;
d) obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea contribuabilului.
(2) Vechimea obligatiilor fiscale de plata se stabileste astfel:
a) în functie de scadenta, pentru obligatiile fiscale principale;
b) în functie de data comunicarii, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organele competente, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii;
c) în functie de data depunerii la organul fiscal a declaratiilor fiscale rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil.
(3) Pentru debitorii care se afla sub incidenta Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare, ordinea de stingere este urmatoarea:
a) obligatii fiscale cu termene de plata dupa data confirmarii planului de reorganizare, în ordinea vechimii;
b) sume datorate în contul ratelor din programele de plati a obligatiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciara confirmat, precum si obligatiile accesorii datorate pe perioada reorganizarii, daca în plan s-au prevazut calcularea si plata acestora;
c) obligatii fiscale datorate si neachitate cu termene de plata între data deschiderii procedurii insolventei, pâna la data confirmarii planului de reorganizare, în ordinea vechimii, pâna la stingerea integrala a acestora, altele decât cele prevazute la lit. b).
(4) Organul fiscal competent va comunica debitorului modul în care a fost efectuata stingerea datoriilor prevazuta la alin. (1), pâna la urmatorul termen de plata a obligatiilor fiscale.
(5) Pentru creantele fiscale administrate de autoritatile administratiei publice locale, orice plata facuta dupa comunicarea somatiei în cadrul executarii silite va stinge mai întâi obligatiile fiscale cuprinse în titlul executoriu.”
19. Alineatul (5) al articolului 116 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) În cazul compensarilor efectuate de organul fiscal conform alin. (4), creantele fiscale ale debitorului vor fi compensate cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmând ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, în mod proportional.”
20. Titlul articolului 122 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ARTICOLUL 122
Majorari de întârziere în cazul compensarii”
21. Dupa articolul 122 se introduce un nou articol, articolul 1221, cu urmatorul cuprins:
„ARTICOLUL 122
1
Majorari de întârziere în cazul deschiderii procedurii insolventei
Pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza majorari de întârziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.”
22. Alineatul (1) al articolului 124 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobânda din ziua urmatoare expirarii termenului prevazut la art. 117 alin. (2) sau la art. 70, dupa caz. Acordarea dobânzilor se face la cererea contribuabililor.”
23. Dupa alineatul (1) al articolului 137 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(1
1) Coordonarea executarii silite în cazul în care s-a dispus atragerea raspunderii solidare în conditiile art. 27 si 28 revine organului de executare în a carui raza teritoriala îsi are domiciliul fiscal debitorul aflat în stare de insolvabilitate sau insolventa sau organul de executare competent, desemnat potrivit art. 33, dupa caz.”
24. Alineatele (10) si (11) ale articolului 141 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(10) Institutiile publice care nu au organe de executare proprii pot transmite titluri executorii privind veniturile proprii, spre executare silita, organelor fiscale, în baza unei conventii încheiate cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau cu autoritatile administratiei publice locale, dupa caz.
(11) Pentru realizarea creantelor prevazute la alin. (10), Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau autoritatile administratiei publice locale, dupa caz, retin o cota de 15% din valoarea creantelor fiscale stinse. Sumele se utilizeaza de Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau autoritatile administratiei publice locale, dupa caz, ca venituri proprii, în conditiile legii, pentru finantarea cheltuielilor necesare îmbunatatirii activitatii de administrare a creantelor fiscale.”
25. Dupa alineatul (11) al articolului 141 se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu urmatorul cuprins:
„(12) Prevederile alin. (11) se aplica si în cazul în care prin legi speciale se stabilesc atributii de executare silita pentru Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin unitatile sale subordonate si pentru alte venituri decât cele mentionate în prezentul cod.”
26. Alineatul (1) al articolului 142 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Executarea silita se poate întinde asupra veniturilor si bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, iar valorificarea acestora se efectueaza numai în masura necesara pentru realizarea creantelor fiscale si a cheltuielilor de executare. Executarea silita a bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, se efectueaza, de regula, în limita a 150% din valoarea creantelor fiscale, inclusiv a cheltuielilor de executare.”
#PAGEBREAK#
27. Dupa alineatul (1) al articolului 142 se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
„(1
1) Sunt supuse sechestrarii si valorificarii bunurile urmaribile proprietate a debitorului, prezentate de acesta si/sau identificate de catre organul de executare, în urmatoarea ordine:
a) bunurile mobile si imobile care nu sunt direct folosite în activitatea ce constituie principala sursa de venit;
b) bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate pentru desfasurarea activitatii care constituie principala sursa de venit;
c) bunurile mobile si imobile ce se afla temporar în detinerea altor persoane în baza contractelor de arenda, de împrumut, de închiriere, de concesiune, de leasing si altele;
d) ansamblu de bunuri în conditiile prevederilor art. 158;
e) masini-unelte, utilaje, materii prime si materiale si alte bunuri mobile, precum si bunuri imobile ce servesc activitatii care constituie principala sursa de venit;
f) produse finite.”
(1
2) Organul fiscal poate trece la sechestrarea bunurilor din urmatoarea categorie din cele prevazute la alin. (11) ori de câte ori valorificarea nu este posibila.”
28. Alineatul (5) al articolului 148 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Masurile de executare silita aplicate în conditiile prezentului cod se ridica prin decizie întocmita în cel mult doua zile de la data la care a încetat executarea silita, de catre organul de executare.”
29. Dupa alineatul (5) al articolului 148 se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
„(51) În masura în care creantele fiscale înscrise în titluri executorii se sting prin plata, prin poprire sau prin alte modalitati prevazute de prezentul cod, sechestrele aplicate pentru aceste titluri executorii se ridica prin decizie a organului de executare în
cel mult doua zile de la data stingerii.”
30. Alineatul (1) al articolului 175 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Creantele fiscale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cu exceptia celor cu retinere la sursa si a accesoriilor aferente acestora, precum si creantele bugetelor locale pot fi stinse, la cererea debitorului, oricând, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea în proprietatea publica a statului sau, dupa caz, a unitatii administrativ-teritoriale a bunurilor imobile, inclusiv a celor supuse executarii silite.”
31. Alineatul (2) al articolului 177 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si în vederea recuperarii creantelor fiscale de la debitorii aflati în lichidare în conditiile legii.”
32. Alineatul (1) al articolului 209 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Contestatiile formulate împotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, precum si a deciziilor pentru regularizarea situatiei, emise în conformitate cu legislatia în materie vamala, se solutioneaza dupa cum urmeaza:
a) contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, precum si accesorii ale acestora, al caror cuantum este sub 1.000.000 lei, se solutioneaza de catre
organele competente constituite la nivelul directiilor generale unde contestatarii au domiciliul fiscal;
b) contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile acestora, al caror cuantum este de 1.000.000 lei sau mai mare, cele formulate împotriva actelor emise de organe centrale, precum si cele formulate de marii contribuabili care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, inclusiv accesoriile aferente acestora, indiferent de cuantum, se solutioneaza de catre Directia generala de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.”
33. Alineatul (2) al articolului 218 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Deciziile emise în solutionarea contestatiilor pot fi atacate de catre contestatar sau de catre persoanele introduse în procedura de solutionare a contestatiei potrivit art. 212, la
instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, în conditiile legii.”
34. La articolul 219 alineatul (1), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera b1), cu urmatorul cuprins:
„b
1) nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate la titlul VI din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;”.
35. Litera e) a alineatului (1) a articolului 219 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) neducerea la îndeplinire a masurilor stabilite potrivit art. 79 alin. (2), art. 80 alin. (4) si art. 105 alin. (9);”.
36. Alineatul (2) al articolului 219 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul savârsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. c);
b) cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 5.000 lei la 7.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul savârsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. d);
c) cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul savârsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. e) si f);
d) cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul savârsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. a), b), g)—m);
e) cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul savârsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n)–r), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt de pâna la 50.000 lei inclusiv;
f) cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul savârsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n)–r), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt cuprinse între 50.000 lei si 100.000 lei inclusiv;
g) cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul savârsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n)–r), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt mai mari de 100.000 lei;
h) cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, în cazul savârsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. b1).”
37. Dupa alineatul (9) al articolului 227 se introduc doua noi alineate, alineatele (10) si (11), cu urmatorul cuprins:
„(10) Din fondurile prevazute la alin. (4) si (5), Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate finanta urmatoarele cheltuieli:
a) cheltuieli pentru finalizarea obiectivelor de investitii în derulare – constructii-montaj, cuprinse în bugetul de cheltuieli al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si în bugetele unitatilor subordonate;
b) cheltuieli cu amenajarea unor sedii ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a unitatilor subordonate;
c) cheltuieli pentru dotari independente si achizitii de sedii ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si ale unitatilor subordonate, inclusiv pentru dotari de tehnologia informatiei si comunicatii;
d) cheltuieli materiale si cheltuieli cu prestari de servicii, necesare imbunatatirii activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a unitatilor subordonate.
(11) Aplicarea alin. (10) se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare.”
38. Alineatul (2) al articolului 228 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Formularele necesare si instructiunile de utilizare a acestora privind administrarea creantelor fiscale se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.”
Art. II. – (1) Articolul I intra în vigoare la 3 zile de la data publicarii prezentei ordonante, cu exceptia pct. 34–36, care intra în vigoare la 30 de zile de la data publicarii, si a pct. 38, care intra în vigoare la 1 ianuarie 2008.
(2) Dispozitiile art. I pct. 8 se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2008, pentru declaratiile anuale aferente anului 2007.
(3) Dispozitiile art. I pct. 13, 18, 19, 23, 30 si 37 se aplica si procedurilor în curs la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante.
(4) Dispozitiile art. I pct. 14 se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2008.
(5) Dispozitiile art. I pct. 24–27 se aplica procedurilor de executare silita începute dupa data intrarii în vigoare a prezentei ordonante.
(6) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante, organele fiscale vor calcula obligatiile fiscale accesorii datorate pâna la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de catre contribuabilii aflati în stare de insolventa, potrivit art. 41 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare, si vor depune diligente pentru înscrierea creantelor în tabelul creditorilor.
(7) Dispozitiile art. I pct. 32 se aplica contestatiilor înregistrate la organul fiscal începând cu data de 1 octombrie 2007.
(8) Reglementarile emise pâna la intrarea în vigoare a prezentei ordonante în temeiul art. 228 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, ramân aplicabile pâna la data aprobarii actelor normative de aplicare prevazute în modificarile cuprinse în prezenta ordonanta.
Art. III. – (1) Prevederile art. I pct. 17 se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2008. La aceeasi data se abroga prevederile art. 114 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata.
(2) Pentru contribuabilii care platesc integral si la termenele prevazute de lege obligatiile fiscale si care nu au alte obligatii fiscale restante, prevederile art. I pct. 17 se aplica pentru plata obligatiilor fiscale începând cu cele aferente lunii septembrie 2007.
Art. IV. – Obligatiile fiscale datorate bugetului general consolidat de catre contribuabili în anul 2006 si achitate de catre acestia cu indicarea eronata a numarului de evidenta a platii se sting de catre organele fiscale competente, potrivit ordinii de stingere a datoriilor în vigoare la data platii.
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Art. V. – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, literele a), h) si k) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) comertul ocazional cu produse agricole efectuat de producatorii agricoli individuali în piete, târguri, oboare sau alte locuri publice autorizate, livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se încaseaza prin automate, precum si activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
...............................................................................................
h) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
..................................................................................................
k) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;”.
2. La articolul 2, literele j), r) si s) se abroga.
3. La articolul 4 alineatul (6), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
„e) sa înregistreze banii personali detinuti de angajati si/sau de administratorul unitatii într-un registru special întocmit în acest sens si sa introduca, la începutul fiecarei zile, în aparatele de marcat electronice fiscale soldul initial reprezentând monedele/bancnotele divizionare necesare pentru a da restul clientului.”
4. Alineatul (10) al articolului 4 se abroga.
5. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. – Obligatia operatorilor economici prevazuti la art. 1 de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ia nastere de la data începerii activitatilor comerciale desfasurate în fiecare locatie.”
6. Articolul 7 se abroga.
7. La articolul 10, literele c) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„c) emiterea bonului fiscal continând date eronate sau fara ca acesta sa contina toate datele prevazute la art. 4 alin. (1);
..................................................................................................
h) încalcarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozitiilor art. 4 alin. (6) lit. a)–d), precum si încalcarea de catre furnizorii consumabilelor destinate
aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozitiilor art. 4 alin. (8);.”
8. La articolul 10, dupa litera h) se introduce o noua litera, litera h1), cu urmatorul cuprins:
„h
1) nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligatiilor prevazute la art. 4 alin. (6) lit. e);”.
9. Alineatele (1) si (2) ale articolului 11 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 11. – (1) Amenzile pentru contraventiile prevazute la art. 10 se aplica operatorilor economici, cu exceptia celor prevazute la art. 10 lit. d), astfel:
a) faptele prevazute la art. 10 lit. c), e), f), g) si o) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) faptele prevazute la art. 10 lit. a), b), h1), i), j), l) si m) se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 40.000 lei;
c) faptele prevazute la art. 10 lit. h), k) si n) se sanctioneaza cu amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei.
(2) Contraventiile prevazute la art. 10 lit. d), aplicabile persoanelor fizice, se sanctioneaza cu amenda de la 800 lei la 4.000 lei.”
10. Alineatul (2) al articolului 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Împotriva proceselor-verbale de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plângere în conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.”
11. În titlul si în cuprinsul ordonantei de urgenta, sintagma „agenti economici” se înlocuieste cu sintagma „operatori economici”.
Art. VI. – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile
ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta, va fi republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupa aprobarea prin lege a prezentei ordonante, dându-se textelor o noua numerotare.
#PAGEBREAK#
SECTIUNEA a 3-a
Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal
Art. VII. – Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatele (1) si (11) ale articolului 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 8. – (1) Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în urmatoarele situatii:
a) la înfiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;
b) la solicitarea înscrierii asociatiilor si fundatiilor în Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;
c) la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
d) la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;
e) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati si actionari.
(1
1) Obligatia prevazuta la alin. (1) este îndeplinita în situatiile prevazute la lit. a), d) si e) prin transmiterea, în format electronic, a informatiilor din cazierul fiscal al contribuabililor de Ministerul Economiei si Finantelor Oficiului National al Registrului Comertului, la solicitarea acestuia, în termen de 8 ore. Solicitarea cuprinde, în mod obligatoriu, urmatoarele informatii: numele si prenumele/denumirea si codul de identificare fiscala.”
2. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 9. – (1) Certificatul de cazier fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii si numai în scopul în care a fost eliberat.
(2) Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face de îndata, în prezenta contribuabilului sau a reprezentantului acestuia.
(3) Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal sau pentru transmiterea electronica a informatiilor din cazierul fiscal se percepe o taxa în suma de 20 lei pentru fiecare persoana.
(4) Taxa prevazuta la alin. (3) se face venit la bugetul de stat si se plateste la unitatile de trezorerie si contabilitate publica sau la Oficiul National al Registrului Comertului, dupa caz.”
3. Alineatul (2) al articolului 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Procedura de eliberare a certificatului de cazier fiscal si de transmitere, în format electronic, a informatiilor din cazierul fiscal al contribuabililor, a carui prezentare este obligatorie la înfiintarea societatilor comerciale pentru persoanele prevazute
la art. 8 alin. (1), precum si modalitatea de plata a taxei prevazute la art. 9 alin. (3) vor fi convenite prin protocol încheiat între Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Ministerul Justitiei – Oficiul National al Registrului Comertului.”
Art. VIII. – Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta, va fi republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupa aprobarea prin lege a prezentei ordonante, dându-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 28 august 2007.
Nr. 47.
Comentarii articol (2)