Domeniul ajutorului de stat, reglementat inainte de 1 ianuarie 2007 de norme nationale, in frunte cu Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, a fost preluat aproape in integralitate, cel putin in ceea ce priveste cadrul legal care conduce spre autorizarea unui tip de ajutor de stat, de catre Comisia Europeana, prin prevederile specifice al articolelor 87-89 ale Tratatului de instituire a Comunitatii Europene.
Transfer de competente
Daca inainte de 1 ianuarie 2007 in acest domeniu exista o structura tripartita din care faceau parte beneficiarul, autoritatea care acorda ajutorul de stat si Consiliul Concurentei care autoriza acordarea fiecarui tip de ajutor, in prezent structura a devenit cvadrupla, rolul esential pe care il detinea Consiliul Concurentei in acest domeniu fiind preluat de catre Comisia Europeana, Consiliului ramandu-i numai rolul de intermediar intre solicitant si Comisie, practic un rol de avocat care pregateste cazul clientului, il prezinta in fata instantei de autorizare si mentine un contact intre solicitant si Comisie.
Acest transfer de competente catre Comisia Europeana, initiat cu abrogarea vechii reglementari, a condus in mod automat la aplicarea directa in Romania a legislatiei comunitare in domeniul ajutorului de stat. Noua reglementare romaneasca, care in esenta ei, stabileste competentele de pregatire a notificarii, de reprezentare a Romanei in fata Comisiei si de monitorizare si raportare a ajutoarelor anuale acordate este OUG nr. 117/2006 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat.
Care este rolul Consiliului Concurentei?
In considerarea transferului petrecut ca urmare a aderarii Romaniei la comunitatea europeana, si OUG nr. 117/2006 a fost in asa fel conceputa incat sa faca trimitere in mod direct la regulile europene, Consiliul Concurentei indeplinind un rol de autoritate de contact in raporturile dintre Comisia Europeana si autoritatile si institutiile publice, institutiile publice implicate in procesul de privatizare si alti furnizori de ajutor de stat si beneficiarii de ajutor de stat, implicati in aceste proceduri.
In exercitarea acestui rol, Consiliul Concurentei detine si un rol consultativ, acordand ajutor de specialitate autoritatilor, altor furnizori si beneficiarilor de ajutor de stat, pentru asigurarea indeplinirii obligatiilor asumate de Romania in acest domeniu, inclusiv in cadrul procesului de elaborare a actelor normative sau administrative prin care se instituie masuri de natura ajutorului de stat. De asemenea Consiliul va asigura informarea tuturor partilor implicate cu privire la reglementarile europene, prin publicatii sau organizare de intalniri cu caracter informational.
Etapele reglementate de legea nationala
Etapa de pregatire a notificarii ajutorului de stat si a informarii. In cadrul acestei etape, Consiliul Concurentei primeste notificarile si emite un aviz, cu caracter preliminar, ca urmare a cererilor inaintate in acest scop de catre solicitant (autoritatea care acorda ajutorul), in termen de 30 de zile de la primirea cererii de avizare, exceptand cazul in care solicitantul cere prelungirea termenelor pentru completarea notificarii sau informarii. Acest moment este urmat de o colaborare intre Consiliu si solicitant pentru completarea si imbunatatirea notificarilor sau informarilor in scopul respectarii regulilor comunitare.
Etapa inaintarii notificarii/informarii, in forma avizata, prin intermediul Reprezentantei permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana, dupa comunicarea avizului catre solicitant.
Etapa in fata Comisiei Europene. Consiliul Concurentei are competente de reprezentare a Romaniei in fata Comisiei Europene in procedurile comunitare privind ajutorul de stat. In sustinerea notificarii in fata Comisiei, Consiliul Concurentei va fi asistat de catre autoritatea care a elaborat notificarea. In urma emiterii deciziilor cu privire la ajutoarele de stat notificate, Consiliul Concurentei informeza, de indata, autoritatea sau alti furnizori, dupa caz, cu privire la deciziile adoptate de Comisie, trimitand totodata si o copie a decizei in cauza.
Etapa monitorizarii ajutorelor de stat. Consiliul Concurentei monitorizeaza ajutoarele de stat in sensul prevederilor din regulamentele comunitare referitoare la actiunile de monitorizare, in baza raportarilor, informatiilor si datelor transmise de furnizori, care pot fi autoritati si alti furnizori de ajutor de stat.
Un rol important revine Consiliului Concurentei in cazul in care Comisia Europeana dispune prin decizie rambursarea, recuperarea, suspendarea, sau recuperarea provizorie a ajutorului de stat considerat ilegal si a ajutorului de stat utilizat abuziv, moment in care in sarcina beneficiarului se naste obligatia de rambursare a sumei reprezentand echivalentul ajutorului a carui recuperare a fost dispusa de Comisie.
Care sunt principalele tipuri de ajutor de stat?
In cadrul categoriilor de ajutor de stat prevazute de regulile comunitare si anume (i) ajutorul de stat acordat in cadrul unei scheme, (ii) ajutorul de stat acordat in afara unei scheme (ad-hoc) si (iii) ajutorul de minimis, in practica europeana o masura de sprijin este considerata a reprezenta ajutor de stat daca indeplineste cumulativ urmatoarele 4 conditii:
-este acordata de catre autoritatile publice din surse ale statului;
-este selectiva, ceea ce inseamna ca favorizeaza anumiti agenti economici, zone sau activitati;
-asigura un avantaj operatorilor economici;
-distorsioneza sau ameninta sa distorsioneze concurenta sau comertul intre statele membre al Uniunii Europene.
Potrivit prevederilor articolului 87(I) din Tratatul EU, masurile de ajutor de stat care corespund criteriilor mentionate mai sus, sunt in principiu, incompatibile cu piata comuna. Cu toate acestea, Tratatul prevede o serie de ajutoare care pot fi considerate compatibile cu piata comuna si anume:
-ajutorul regional;
-ajutorul pentru IMM-uri;
-ajutorul pentru cercetare-dezvoltare;
-ajutorul pentru protectia mediului;
-ajutorul pentru ocuparea fortei de munca;
-ajutorul pentru instruirea angajatilor;
-ajutorul pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in dificultate;
-ajutorul sub forma capitalului de risc;
-ajutorul implicat de prestarea serviciilor de interes economic general;
-ajutorul de minimis;
-ajutoarele sectoriale.
De asemnea, sunt considerate compatibile cu piata comuna (a) ajutoarele cu caracter social acordate consumatorilor individuali, cu conditia ca acestea sa fie acordate fara discriminare in functie de originea produselor si (b) ajutoare destinate repararii pagubelor provocate de calamitati naturale sau de alte evenimente extraordinare.
Reguli comunitare procedurale
Comisia Europeana, in scopul de a institui reguli procedurale aplicarii articolului 88 din Tratat, a adoptat Regulamentul Consiliului nr. 659/1999. Astfel, potrivit acestor reguli, orice schema de acordare a unui ajutor de stat trebuie notificata Comisiei intr-un timp suficient pentru a putea lua o decizie, iar daca se considera ca informatia este incompleta, Comisia poate solicita informatii suplimentare. Notificarea se va face sub forma unui formular de notificare, anexa la Regulamentul Consiliului nr. 659/1999, transmis in forma electronica, daca nu se stabileste altfel de catre cele doua parti.
In cazul in care, dupa o examinare preliminara, Comisia considera ca schema notificata ridica unele dubii cu privire la compatibilitatea cu piata comuna, va decide sa inceapa o investigatie. Decizia va cuprinde probleme de fapt si de drept, va include o pronuntare preliminara asupra schemei propuse si va trasa dubiile cu privire la compatibilitatea cu piata comuna. La aceasta decizie, statul membru si solicitantul pot trimite comentarii intr-o perioada de mai putin de o luna. Procedurile cu privire la investigatie se vor finaliza cu emiterea unei decizii in unul din urmatoarele sensuri:
Schema notificata nu constuie ajutor de stat;
Dubiile cu privire la compatibilitatea cu piata comuna au fost inlaturate si decizia va avea un caracter pozitiv. Trebuie precizat ca autorizarea va putea contine si conditii de indeplinit, ceea ce presupune o monitorizare si se constituie intr-o decizie conditionata.
Schema notificata este considerata a fi incompatibila cu piata comuna si nu va putea fi pusa in aplicare (decizie negativa).
In egala masura, Comisia poate revoca o decizie daca a fost acordata in baza unor informatii incorecte. De asemena, Comisia poate emite o decizie cu privire la suspendarea ajutorului ilegal acordat, la recuperarea ajutorului ilegal, iar daca statul membru nu pune in aplicare prevederile acestor decizii, Comisia are puterea de a deferi cazul Curtii de Justitie si de a incepe procedurile pentru o declara ca statul membru incalca prevederile Tratatului.
In afara ajutorelor acordate dupa aderare, Comisia are atributii si in ceea ce priveste revizuirea schemelor de ajutor existente aplicate deja la momentul aderarii, iar daca ajunge la concluzia ca ajutorul respectiv nu mai este compatibil cu piata comuna, va emite o recomandare propunand anumite masuri de la cele corective la abolirea ajutorului. In indeplinirea tuturor acestor atributii, oficialii autorizati au dreptul de a intra in toate spatiile, de a cere explicatii verbale la momentul unei investigatii inopinate, de a examina orice fel de document si registru.
Posibilitatea comisiei de a emite reguli de exceptare pe categorii de la procedura notificarii
Comisia Europeana, pentru a simplifica procedura si a asigura o supraveghere eficienta, are dreptul de a declara prin reglementari, in acele domenii in care are suficienta experienta pentru a stabili criterii generale de compatibilitate, ca anumite categorii de ajutor de stat sunt compatibile cu piata comuna si sunt exceptate de la procedura notificarii. Categoriile la care face referire legislatia secundara nr. 994/98 data in aplicare articolului 87 din Tratat includ:
-ajutorul de stat pentru: (a) IMM-uri, (b) cercetare si dezvoltare, (c) protectia mediului, (d) ocuparea fortei de munca si instruirea angajatilor;
-ajutorul de stat care corespunde hartii aprobate de Comisie pentru fiecare stat membru in ceea ce priveste acordarea ajutorului regional.
Astfel, daca unele categorii de ajutor nu indeplinesc criteriile articolului 87 (1), acestea sunt exceptate de la procedura notificarii. Adoptand o asemenea reglementare, Comisia va impune statului anumite masuri de monitorizare pentru a asigura transparenta. Statele membre trebuie sa trimita un raport al informarilor privind scheme de ajutor sau ajutoare individuale nesupuse obligatiei de notificare de indata ce sunt notificate si sa trimita anual Comisiei un raport privind aplicare exceptarilor in grup.
De altfel, Comisia a emis deja mai multe reglementari privind exceptari in grup in special in ceea ce priveste ajutorul de minimis si ajutorul pentru IMM-uri, ocuparea fortei de munca si instruirea angajatilor.
Ajutorul de stat pentru IMM-uri
Regulamentul Comisiei nr. 70/2001 si Regulamentul nr. 364/2004 sunt normele comunitare care excepteaza de la notificare ajutorul de stat acordat intreprinderilor mici si mijocii. Ca rezultat al modificarilor de aduse de Regulamentul nr. 364/2004, plafonul de exceptare s-a marit in ceeea ce priveste cercetarea si dezvoltarea, insa ele nu se aplica intreprinderilor mari care sunt in continuare supuse obligatiei de notificare. Norma comunitara nu se aplica insa in domeniul agriculturii, pisciculturii si carbunelui.
Ajutorul de stat ce poate fi acordat IMM-urilor priveste investitiile facute in domenii care:
-nu pot intra sub incidenta prevederilor referitoare la ajutorul regional. In acest caz, intensitatea ajutorului nu poate depasi 15% pentru intreprinderile mici si 7,5% pentru cele mijlocii.
-se califica pentru ajutorul de stat conform articolului 87(3) (c) din Tratat. In acest caz, se aplica plafonul pentru ajutorul pentru investitii determinat in harta pentru ajutor regional autorizata de Comisie. Plafonul poate fi marit cu 10% cu conditia ca plafonul net de intensitate sa nu depaseasca 30%;
-se califica pentru pentru ajutorul de stat conform articolului 87(3) (a) din Tratat. In acest caz, se aplica plafonul pentru ajutorul pentru investitii determinat in harta pentru ajutor regional autorizata de Comisie. Plafonul poate fi marit cu 15% cu conditia ca plafonul net de intensitate sa nu depaseasca 75%.
Suma totala a ajutorului calculata ca procentaj din costul investitiei eligibil sau din costuri cu salariile pentru locurile de munca create poate fi marita daca ajutorul este mentinut in zona beneficiarului pentru cel putin 5 ani si daca beneficiarul contribuie din fondurile sale pentru cel putin 25%.
Ajutorul se poate acorda IMM-urilor pentru servicii de consultanta si alte servicii, cu caracter nepermanent in ceea ce priveste activitatea acestora si alte activitati cum ar fi participarea la targuri si show-uri. In ceea ce priveste cercetarea si dezvoltarea, norma europeana satabileste anumite procente care nu pot fi depasite. De asemenea, pot fi exceptate ajutoare pentru studii de fezabilitate tehnica sau pentru acoperirea costurilor de licenta.
Norma comunitara nu excepteaza ajutorul de stat care depaseste:
-costuri eligibile totale mai mari de 25 milioane de euro pentru investitii, servicii de consultanta, cercetare si dezvoltare, studii de fezabilitate tehnica si costuri de licenta;
-ajutor net mai mare de 15 milioane de euro pentru servicii de consultanta, cercetare si dezvoltare, studii de fezabilitate tehnica si costuri de licenta;
-costuri eligibile totale mai mari de 40 milioane de euro si ajutor net pentru proiecte Eureka mai mari de 10 milioane de euro.
Ce este ajutorul de minimis?
Regula „de minimis” este special reglementata in beneficiul IMM-urilor. Regula prevede ca subventii mai mici de 200.000 euro acordate unei societati pe o perioda de 3 ani nu constituie ajutor de stat, intrucat se presupune ca efectele asupra concurentei sunt de neglijat. In ceea ce priveste transportul rutier, plafonul este de 100.000 euro. Conform ultimelor modificari, regula se aplica in anumite conditii, comercializarii si producerii produselor din agricultura si in segmentul transporturilor, segmentul carbunelui continuand sa fie exclus.
Aceasta regula se aplica de obicei acelor masuri in care este posibil de determinat a priori suma ajutorului. In cazul masurilor sub forma capitalului de risc, in general este dificil de determinat suma, astfel ca regula de minimis se aplica numai daca valoarea finala si totala a tranzactiei nu excede plafonul de minimis.
Ajutorul de stat pentru ocuparea fortei de munca
Exceptate de la procedura notificarii sunt si ajutoarele acordate pentru crearea locurilor de munca si pentru promovarea angajarii persoanelor cu handicap sau dezavantajati. Ajutorul acordat individual unei intreprinderi sau cel care nu duce la cresterea numarului de anjagati per total (spre exemplu ajutorul acordat pentru transformarea contractelor de munca pe durata determinata in contracte pe durata nedeterminata) raman supuse obligatiei de notificare. De asemenea reguli speciale au fost adoptate pentru salvarea si restructurarea locurilor de munca.
Acest tip de exceptare nu se aplica in industria carbunelui, constructiei de nave si transportului care raman subiectele unor reglementari speciale. Ajutoarele se pot acorda pentru o perioada maxima de 2 ani, cu conditia ca locurile de munca nou create sa reprezinte o crestere neta in numarul persoanelor angajate, sunt mentinute pentru o perioada de minimum 3 ani sau 2 ani in cazul IMM-urilor si de aceste locuri nou create beneficiaza peroane care nu au fost niciodata angajate sau care sunt someri.
Cand se refera la persoane dezavantajate, categoria este foarte deschisa, cuprinzandu-i si pe cei ce apartin minoritatilor etnice sau care sunt imigranti sau care sufera de boli fizice sau psihice.
Ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor
Instruirea pentru care se acorda acest tip de ajutor poate fi localizata in orice domeniu. Pentru a fi exceptat de la notificare, acest tip de ajutor trebuie sa fie legat de proiecte pentru care plafonul de intensitate final are un anumit procentaj:
pentru instruire specifica, adica pentru pozitia prezenta sau viitoare a unui angajat anume, intensitatea ajutorului nu poate depasi 25% pentru fime mari si 35% pentru IMM-uri;
pentru instruire generala, care duce la calificari transferabile catre alte firme sau domenii de activitate, 50% pentru firme mari si 70% pentru IMM-uri;
in cazul ambelor tipuri, intensitatea nu poate depasi 25% pentru firme mari si 35% pentru IMM-uri.
Exceptarile nu se aplica trainingului individual cu un buget ce depaseste 1 milion euro.
Ajutorul regional national pentru anii 2007 – 2013
In aplicarea articolului 87 (3) (a) si (c) din Tratat, ajutorul de stat acordat pentru a ajuta dezvoltarea economica in anumite zone dezavantajate poate fi considerat compatibil cu piata comuna de catre Comisia Europeana. Acest tip de ajutor de stat consta in ajutoare pentru investitii sau operare acordate societatilor mari aflate in zone defavorizate. Se creaza astfel o incurajare a expansiunii si diversificarii activitatilor economice din zonele mai putin favorizate, incurajandu-se firmele sa stabilesca noi filiale.
Regulile de aplicare din 04 martie 2006 se aplica ajutoarelor acordate in toate sectoarele din economie, mai putin piscicultura si industria carbunelui. De asemenea, exceptii exista si in cazul anumitor categorii de produse din agricultura, industria otelului, a fibrelor sintetice.
Comentarii articol (2)