In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 12 alin. (1) din titlul VII al Legii 247/ 2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile ulterioare, si al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/ 2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, Guvernul Romaniei a adoptat Hotararea de Guvern nr. 1481 in data de 24 noiembrie 2005 (publicata in Monitorul Oficial nr. 1092 din 5 decembrie 2005) prin care a fost infiintata Societatea Comerciala Fondul Proprietatea S.A., organism de plasament colectiv in valori mobiliare, sub forma de societate de investitii financiare de tip inchis cu personalitate juridica, din categoria altor organisme de plasament colectiv ce functioneaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 247/ 2005, ale Legii 297/ 2004 privind piata de capital si ale Legii nr. 31/ 1990 privind societatile comerciale, republicata.
Fondul Proprietatea a fost creat de statul roman ca instrument pentru despagubirea proprietarilor care au fost deposedati in mod abuziv de imobile de catre regimul comunist si carora nu li se le mai pot restitui in natura averile confiscate. Fondul Proprietatea este acea entitate destinata realizarii platii prin echivalent a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv de catre statul roman in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
Fondul Proprietatea functioneaza sub forma unei societati de investitii, detinuta initial in intregime de catre statul roman, in calitate de actionar unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea sa catre persoanele fizice despagubite sau/ si detinatoare de titluri de despagubire, dupa caz. La momentul actual un numar total de peste 6000 de persoane au titlurile de proprietate deja eliberate, iar statul roman este in continuare principalul actionar al Fondului, cu o participatie de 96,75% din capitalul social.
Titlurile de despagubire sunt certificate emise de Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, in numele si pe seama statului roman, care incorporeaza drepturile de creanta ale detinatorilor asupra statului roman, corespunzator despagubirilor acordate pentru imobilele ce nu pot fi restituite in natura si ce urmeaza a fi valorificate prin conversia in actiuni emise de Fondul Proprietatea si/sau dupa caz, in functie de optiunea titularului sau titularilor inscrisi in acestea, prin preschimbarea lor in titluri de plata. Titlurile de despagubire nu pot fi vandute, cumparate, date in garantie sau transferate in orice alt mod, cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, cu exceptia dobandirii acestora ca efect al succesiunii. Actele de instrainare a titlurilor de despagubire, cu exceptia transmiterii ca urmare a succesiunii, sunt lovite de nulitate absoluta. Titlurile de despagubire nu sunt titluri de participare ale altor organisme de plasament colectiv si nu intra sub incidenta legii 297/2004 privind piata de capital si a reglementarilor emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) in aplicarea acesteia.
Conform art. 5, Titlul VII din legea 247/ 2005, privind regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, titlurile de despagubire au urmatorul regim juridic si caracteristici:
Drepturile stabilite prin titlurile de despagubire nu pot fi vandute, cumparate, date in garantie sau transferate in orice alt mod, cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, cu exceptia dobandirii acestora ca efect al succesiunii. Actele de instarainare a titlurilor de despagubire, cu exceptia transmiterii ca urmare a succesiunii, sunt lovite de nulitate absoluta;
Prin derogare de la prevederile legii nr. 571/ 2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite potrivit legii, titularii initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor, sau mostenitori legali ai acestora, nu sunt venituri impozabile;
Au o durata limitata de existenta si circulatie, respectiv pana la conversia in actiuni emise de fondul Proprietatea si/sau dupa caz, in functie de optiunea titularului sau titularilor inscrisi in acestea, pana la preschimbarea lor in titluri de plata;
Vor fi emise de Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor.
Pentru analizarea si stabilirea cuantumului final al despagubirilor care se acorda proprietarilor care au fost deposedati in mod abuziv de imobile de catre regimul comunist si carora nu li se le mai pot restitui in natura averile confiscate, s-a constituit in subordinea Cancelariei Primului Ministru, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor care va functiona pana la emiterea tuturor titlurilor de plata a despagubirilor.
Procedura pentru acordarea despagubirilor este urmatoarea:
Deciziile /dispozitiile emise de entitatile investite cu solutionarea notificarilor, a cererilor de retrocedare sau ordinele conducatorilor administratiei publice centrale investite cu solutionarea notificarilor si in care s-au consemnat sume care urmeazã a se acorda ca despãgubire, însoþite, dupã caz, de situaþia juridicã actualã a imobilului obiect al restituirii ºi întreaga documentaþie aferentã acestora, inclusiv orice înscrisuri care descriu imobilele construcþii demolate depuse de persoana îndreptãþitã ºi/sau regãsite în arhivele proprii, se predau Secretariatului Comisiei Centrale, pe bazã de proces verbal;
Notificãrile formulate potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001, privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicatã, care nu au fost soluþionate pânã la data intrãrii în vigoare a legii, se predau Secretariatului Comisiei Centrale, pe bazã de process verbal. Ele vor fi însoþite de deciziile/dispoziþiile emise de entitãþile învestite cu soluþionarea notificãrilor, a cererilor de retrocedare sau ordinelor conducãtorilor administraþiei publice centrale, conþinând propunerile motivate de acordare a despagubirilor;
In cazul despãgubirilor acordate potrivit Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, ºi Legii nr. 1/2000, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, în situaþia în care fostul proprietar sau moºtenitorii acestuia nu acceptã sau nu pot primi teren în naturã, pe alt amplasament, Comisia Judeþeanã de Aplicare a Legilor Fondului Funciar va înainta Secretariatului Comisiei Centrale, pe bazã de proces-verbal, întreaga documentaþie care a stat la baza validãrii cererii de reconstituire a dreptului de proprietate;
Deciziile/dispoziþiile sau ordinele conducãtorilor administraþiei publice centrale, prevãzute la punctele anterioare, obiect al unor litigii aflate pe rolul instanþelor judecãtoreºti, vor fi predate dupã rãmânerea definitivã ºi irevocabilã a hotãrârilor judecãtoreºti.
Dupa primirea dosarelor prevazute la punctele 1-3. pe baza situatiei juridice a proprietatii pentru care s-a propus acordarea de despagubiri, Secretariatul Comisiei Centrale procedeaza la analizarea dosarelor in ceea ce priveste verificarea legalitatiirespingerii cererii de restituire in natura;
Dupa analizarea dosarelor, Secretariatul Comisiei Centrale va proceda la centralizarea si analizarea dosarelor depuse, le transmite evaluatorului desemnat in mod aleatoriu de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, in vederea intocmirii raportului de evaluare.
#PAGEBREAK#
Ordinea in care vor fi solutionate dosarele va fi stabilita prin decizie a Comisiei Centrale. Decizia va fi afisata la sediul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor (ANRP), prin grija secretarului Comisiei Centrale.
Dupa primirea dosarului, evaluatorul sau societatea de evaluatori desemnata va efectua procedura de specialitate si va intocmi raportul de evaluare pe care il transmite Comisiei Centrale.
Raportul de evaluare contine cuantumul despagubirilor in limita carora se acorda titlurile de despagubire. Evaluator poate fi numita persoana fizica sau juridica, ce detine o experienta semnificativa in domeniu, competenta in evaluare pe piata proprietatilor imobiliare, care cunoaste, intelege si poate pune in aplicare in mod corect acele metode si tehnici recunoscute care sunt necesare pentru efectuarea unei evaluari credibile in conformitate cu Standardele Internationale de Evaluare (Standardele Internationale de Evaluare sunt standarde editate de Comitetul pentru Standarde Internationale de Evaluare – IVSC – International Valuation Standards Committee), si care este membru al unei asociatii nationale profesionale de evaluare recunoscute ca fiind de utilitate publica avand calitatea de evaluator independent;
-daca pentru intocmirea raportului de evaluare este necesara o lucrare la fata locului, evaluatorul desemnat va convoca persoanele indreptatite sa primeasca despagubiri prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire, aratand zilele si orele cand incepe si continua lucrarea. Convocarea va fi remisa persoanei indreptatite cu cel putin 5 (cinci) zile inaintea efectuarii lucrarii de evaluare. La calculul termenului nu se socotesc ziua primirii convocarii si nici data stabilita pentru efectuarea lucrarii de evaluare. Confirmarea de primire va fi alaturata lucrarii evaluatorului;
-persoanele indreptatite sa primeasca despagubiri sunt obligate sa dea evaluatorului, la solicitarea acestuia, orice lamuriri in legatura cu obiectul lucrarii. Ele vor prezenta evaluatorului orice inscrisuri pe care le poseda, de natura a furniza acestuia informatii cu privire la valoarea imobilului obiect al lucrarii;
-la data stabilita pentru efectuarea lucrarii de evaluare si pe tot parcursul desfasurarii procedurii de specialitate, persoanele indreptatite solicitante pot fi asistate de un evaluator ales si remunerat de catre acestea. Daca evaluatorii au pareri diferite, lucrarea trebuie sa cuprinda parerea motivata a fiecaruia;
-raportul de evaluare al evaluatorului desemnat va fi comunicat de catre acesta Comisiei Centrale, cat si persoanelor indreptatite solicitante. In masura in care acestea din urma formuleaza obiectiuni, evaluatorul este dator sa raspunda la acestea. Obiectiunile formulate si raspunsul evaluatorului desemnat la aceste obiectiuni vor fi comunicate in mod obligatoriu si Comisiei Centrale;
-evaluatorii desemnati sunt datori sa se infatiseze inaintea Comisiei Centrale spre a da lamuriri ori de cate ori li se va cere;
in cazul in care Comisia Centrala nu este lamurita prin evaluarea facuta, poate decide efectuarea unor noi expertize;
In baza raportului de evaluare, Comisia Centrala va proceda fie la emiterea deciziei reprezentand titlul de despagubire, fie la trimiterea dosarului spre reevaluare;
Deciziile prin care se dispune emiterea titlurilor de despagubire pot fi individuale si se refera la o singura persoana sau pot fi cumulate, in acest caz ele referindu-se la mai multe persoane despagubite si au la baza o lista alfabetica a titularilor de drept;
Dupa emiterea titlurilor de despagubire aferente, Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor emite un titlu de conversie si/sau un titlu de plata. Titlul de conversie va fi inaintat Depozitarului Central in termen de 30 de zile calendaristice calculate de la data emiterii, in vederea conversiei in actiuni, iar titlurile de plata vor fi remise Directiei pentru Acordarea Despagubirilor in Numerar in vederea efectuarii operatiunilor de plata.
Titlurile de despagubire se pot valorifica de detinatorii acestora intr-una din urmatoarele modalitati:
-daca titlul de despagubire individual este emis pentru o suma de maxim 500.000 de lei, titularul acestuia are posibilitatea sa solicite fie realizarea conversiei acestuia in actiuni emise de Fondul Proprietatea, fie sa acordarea de despagubiri in numerar, fie parte in actiuni, parte in numerar;
-daca titlul de despagubire individual este emis pentru o suma ce depaseste 500.000 de lei, titularul acesteia are doua posibilitati de valorificare a titlurilor de despagubire, in functie de optiunea sa: (i) sa solicite primirea exclusiv de actiuni emise de Fondul Proprietatea sau; (ii) sa solicite primirea de titluri de plata;
#PAGEBREAK#
Exista insa multe cazuri in care fostii proprietari detin deja hotarari ale instantelor romane, ramase definitive si irevocabile, prin care se dispune plata despagubirilor in echivalent, fiind clar specificat in aceste hotarari ca restituirea in natura a imobilelor este imposibil de efectuat. De asemenea, prin aceste hotarari este facuta si evaluarea despagubirilor, in atare conditii, Fondul Proprietatea avand ca singura atributie emiterea de titluri de despagubire pentru cei indreptatiti la acestea. Deoarece hotararile judecatoresti reprezinta titlu executoriu, procedura de evaluare nu mai trebuie urmata, Fondul Proprietatea fiind obligat doar la emiterea de actiuni in favoarea titularilor drepturilor de despagubire.
Chiar daca au trecut multi ani de la revolutia din ‘89, eficienta procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv de catre stat dupa anul 1945 se afla inca sub semnul indoielii. Din pacate, exista inca lacune majore privind implementarea legislatiei adoptate in materia retrocedarii imobilelor confiscate si, in consecinta, cele mai multe dintre victimele abuzurilor comise de statul comunist se confrunta in continuare cu imposibilitatea de a-si rezolva problemele in aceasta privinta.
Fondul Proprietatea a fost conceput ca o metoda de restituire care sa nu transforme o oportunitate intr-o povara. Fondul reprezinta un instrument important de a consolida economia de piaþã prin imbratisarea principiilor capitaliste de cãtre oamenii obiºnuiþi din România..
Punerea in practica a acestei idei a intampinat insa probleme, in principal deoarece legislatia s-a dovedit a fi insuficienta si incompleta deoarece nu stabilea un mecanism clar de conversie a titlurilor de despagubire in actiuni. Lipsa unor prevederi clare de acordare a despagubirilor ar putea conduce la mii de procese intentate Statului Roman de catre proprietarii imobilelor nationalizate. Cunoscând aceastã problemã si intr-un asemenea context caracterizat printr-o mare presiune atat pe plan intern, cat si international, avand in vedere necesitatea instituirii unor prevederi legale care sa permita ca Fondul Proprietatea sa devina operational in cel mai scurt timp posibil astfel incat actionarii sa aiba posibilitatea sa isi valorifice actiunile, tinand seama de necesitatea redefinirii instrumentelor prin care urmeaza a se acorda despagubirile, pentru unificarea cadrului legislativ in materia acordarii despagubirilor, intrucat inregistrarea la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM), admiterea la tranzactionare pe o piata reglementata, administrata de Bursa de Valori Bucuresti – S.A. (BVB) si inceperea propriu-zisa a tranzactionarii actiunilor emise de Fondul Proprietatea – S.A. si de entitatile ale caror actiuni au format capitalul social al acesteia presupun parcurgerea unor termene procedurale, iar interesul persoanelor despagubite este de urgentare a acestor proceduri, avand in vedere ca toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, Guvernul României a elaborat si a adoptat o ordonanþã (OUG 81/2007) care conþine o serie de mãsuri care vor inlesni listarea Fondului la Bursa de Valori Bucureºti si ca finalitate se tinteste indeplinirea scopului pentru care acesta a fost infiintat.
Conform OUG 81, pentru ca listarea Fondului la BVB sa fie posibila, este necesara evaluarea activelor acestei institutii, indeplinita de un evaluator independent, in conformitate cu metodele prevazute de Ordonanta. Mai mult decat atat, in ordonanta se precizeaza faptul ca selectarea evaluatorului sa aiba loc in baza unei proceduri transparente si conforme cu regulile privind concurenta loiala.
O a doua faza importanta care sa conduca la listarea Fondului la BVB o reprezinta selectarea societatii care va urma sa administreze Fondul si anume Societatea de Administrare a Investitiilor (SAI).
Organizarea procedurii de licitatie privind selectarea SAI are loc de regula inainte de inregistrarea fondului de investitii la CNVM, insa OUG 81 prevede si posibilitatea de selectarea SAI dupa ce Fondul a fost deja inregistrat la CNVM.
Urmatoarea etapa dupa selectarea SAI este reprezentata de inregistrarea Fondului la CNVM. In conformitate cu prevederile OUG 81, Fondul va fi inregistrat sub forma unui organism de plasament colectiv, avand un scop special.
Inregistrarea Fondului la CNVM este urmata de listarea acestuia la BVB. Ordonanta prevede ca in termen de 90 de zile de la inregistrarea Fondului la CNVM, Ministerul Economiei si Finantelor trebuie sa lanseze o oferta publica privind vanzarea de actiuni emise de Fond, intr-un procent ce va fi stabilit ulterior printr-o alta decizie a guvernului roman.
O alta prevedere esentiala adusa de OUG 81 este aceea conform careia listarea Fondului este posibila fara a mai fi necesara indeplinirea conditiei potrivit careia societatile ce fac parte din portofoliul Fondului sa fie listate ele insele la BVB, aceasta fiind o solicitare a legislatiei anterioare in materie.
Ordonanta a mai adus o noutate in plus, reprezentand o modificare pozitiva a portofoliului Fondului, prin inlocuirea unor societati fara valoare reala cu alte societati avand o valoare substantiala. Totodata, a fost marit numarul de actiuni detinute de Fond in anumite societati (Petrom). Asemenea modificari nu fac altceva decat sa mareasca valoarea actiunilor Fondului.
#PAGEBREAK#
OUG 81 a mai adus o noutate benefica pentru detinatorii Titlurilor Compensatorii, si anume posibilitatea ca acestia sa opteze pentru primirea unor despagubiri banesti in schimbul imobilelor confiscate de statul roman, imobile ce nu mai puteau fi restituite in natura. Scopul acestei modificari a fost tocmai acela de a diminua temerile multora dintre solicitantii de despagubiri, care nu detin niciun fel de experienta referitoare la modul de functionare a pietelor de capital. In aceste conditii, posibilitatea acordata solicitantilor de a primi despagubiri banesti poate reprezenta o optiune avantajoasa pentru acestia. Pe de alta parte, desi inainte de adoptarea OUG 81 plafonul despagubirilor banesti a fost anuntat la un maxim de 200.000 de euro, acesta a fost totusi coborat la un cuantum de 500.000 RON, ceea ce reprezinta aproximativ 160.000 euro. Daca suma ce trebuie acordata drept despagubiri este mai mica de 250.000 RON, atunci ea poate fi platita integral. Daca suma are un cuantum intre 250.000 si 500.000 RON, atunci poate fi achitata in doua transe distincte, pe o perioada de doi ani. In plus, OUG 81 prevede si termenul la care prevederile referitoare la acordarea despagubirilor banesti vor intra in vigoare, si anume 1 octombrie 2007. Faptul ca in cadrul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor a fost infiintata Directia pentru Acordarea Despagubirilor in Numerar, necesara pentru realizarea acestei proceduri, da sperante ca procesul va incepe cu adevarat la 1 octombrie 2007, asa cum a statuat OUG 81.
La inceputul lunii iulie, numarul total de persoane private care au primit certificate de actionar la Fondul Proprietatea era de 2433. Valoarea actiunilor lor reprezinta 3,36% din capitalul social al Fondului si este prevazut ca dupa din luna septembrie, actionarii Fondului Proprietatea sa primeasca dividende pentru 2006, in acest mod demonstrandu-se si faptul ca actiunile detinute la Fondul proprietatea sunt purtatoare de valoare de piata. Valoarea dividendelor este de aproximativ 36 de milioane de lei.
In acest an Fondul proprietatea a primit dividende in valoare de 137.446 milionane de lei (43.2 milioane de euro), cu 75% mai mari decat in 2006 si estimeaza incasari de 200 milioane de lei din dividendele pentru anul fiscal 2007. Companiile din portofoliu au transferat Fondului Proprietatea dividende aferente anului fiscal 2006 in valoare de 78.57 milioane de lei. Suma aceasta insa nu include banii transferati Fondului din vanzarea bancii Comerciale Romane si nici sumele de la companiile care au virat banii direct statului. Valoarea creantelor statului virate in conturile Fondului Proprietatea se ridica la 25.35 milioane de lei.
Fostii proprietari vor putea sa isi tranzactioneze actiunile pe care le detin in Fond, numai dupa listarea Fondului la BVB si in consecinta, sa obtina despagubiri reale si efective pentru imobilele ce le-au fost confiscate de statul roman in trecut. Adoptarea OUG 81 reprezinta fara niciun dubiu un eveniment pozitiv, ce creeaza premise pentru listarea Fondului. Adoptarea OUG 81 demonstreaza angajamentul pe care statul roman si l-a asumat cu scopul de a repara carentele legislative si procedurale precedente si de a transforma Fondul Proprietatea intr-o institutie functionala, capabila sa transforme sperantele de ani de zile ale fostilor proprietari in despagubiri reale.
Comentarii articol (0)