Eugen Pop, Senior Associate Sova & Partners
În esenta, aceste probleme apar din cauza faptului ca aproape toate contractele încheiate de abonati cu operatorii de telefonie mobila sunt contracte de adeziune, caracteristic acestui tip de contract fiind faptul ca partea contractuala mai puternica din punct de vedere economic, respectiv furnizorul de servicii, impune anumite clauze contractuale în defavoarea beneficiarului, aceste clauze neputând fi modificate sau eliminate în urma unui proces de negociere.
Practic, încheierea unui contract de telefonie mobila nu presupune nicio negociere a clauzelor contractuale. Pe de alta parte, consumatorul de servicii de telefonie mobila este, de cele mai multe ori, fortat de factori sociali sa încheie un astfel de contract tipizat, tot ceea ce poate face fiind, în principiu, sa analizeze cu atentie diferitele oferte ale putinilor operatori existenti pe piata.
Ulterior încheierii contractului de telefonie mobila, abonatii reproseaza operatorilor de telefonie mobila ca tarifele sunt prea mari, ca desfasuratorul convorbirilor telefonice aferent facturii nu corespunde realitatii, ca penalitatile sunt exagerat de mari, ca sunt tinuti contrar vointei lor în raporturi contractuale pe care nu le mai doresc etc.
Drepturile abonatilor
În cele ce urmeaza, dorim sa facem unele precizari referitoare la drepturile abonatilor la acest tip de servicii si obligatiile operatorilor de telefonie mobila.
În principiu, atunci când doriti sa încheiati un astfel de contract cu un operator de telefonie mobila, trebuie sa acceptati faptul ca ceea ce veti semna, „contractul“, este un formular tipizat al carui continut nu poate fi negociat sau modificat. In acest caz, este bine sa analizati diferitele oferte si planuri tarifare ale respectivului operator de telefonie mobila sau ale concurentilor acestuia.
De asemenea, înainte sa semnati, este normal si firesc sa cititi foarte atent ceea ce urmeaza sa semnati. Astfel, în cuprinsul tuturor contractelor tipizate ale tuturor operatorilor de telefonie mobila veti observa clauze clare privitoare la modul de tarifare, modul de calcul al penalitatilor de întârziere, conditiile în care contractul poate fi reziliat etc. De exemplu, potrivit dispozitiilor art. 81 din Codul Consumului, orice contract de prestari servicii trebuie sa stipuleze, cu caractere mari si în imediata vecinatate a locului rezervat pentru semnatura consumatorului, clauza expresa despre dreptul de denuntare unilaterala a contractului, dupa caz, precum si numele si adresa comerciantului fata de care consumatorul poate sa-si exercite acest drept, conform dispozitiilor legale.
Prin urmare, afirmatiile potrivit carora aceste contracte induc publicul în eroare sau contin capcane sunt nejustificate. Singurul aspect asupra caruia se poate discuta este daca unele clauze cuprinse într-un astfel de contract sunt sau nu abuzive sau nelegale.
Desi, asa cum am mai spus, aceste contracte sunt de adeziune si, prin urmare, clauzele lor nu confera prea multe drepturi abonatilor, este bine de stiut faptul ca, în ultimul timp, în România, statul a edictat o serie de acte normative menite sa protejeze drepturile consumatorilor.
Astfel, abonatul care, în final, este si consumator de servicii de telefonie mobila este aparat prin lege de efectul unor clauze abuzive sau nelegale inserate în cuprinsul unor astfel de contracte. Corelativ, prestatorului de servicii (operatorul de telefonie mobila) îi revin o serie de obligatii menite, de asemenea, sa protejeze consumatorul.
Ce sunt clauzele abuzive
Potrivit Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori, operatorilor de telefonie mobila le este interzisa stipularea de clauze abuzive în contractele încheiate cu abonatii lor. In cazul în care clauzele contractuale nu sunt clare, fara echivoc, în caz de dubiu asupra interpretarii lor, acestea vor fi interpretate numai în favoarea consumatorului.
Legea defineste si notiunea de clauza abuziva. În sensul Legii nr. 193/2000, clauzele contractuale care nu au fost negociate direct cu consumatorul vor fi considerate abuzive daca, în mod direct sau împreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, în detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ între drepturile si obligatiile partilor. O clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele de adeziune sau, în terminologia legii, contractele-standard preformulate, asa cum este si cazul contractelor de furnizare a serviciilor de telefonie mobila.
Mentionam ca în anexa Legii nr. 193/2000 sunt redate, cu titlu de exemplu, o serie de clauze considerate ca fiind abuzive, cum ar fi:
1. prevederile contractuale care dau dreptul operatorului de telefonie mobila de a modifica, în mod unilateral, clauzele contractuale, fara a avea un motiv specificat în contract si acceptat de consumator prin semnarea acestuia;
2. prevederile contractuale care obliga abonatul sa se supuna unor conditii contractuale despre care nu a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii contractului;
3. prevederile contractuale care obliga abonatul sa-si indeplineasca obligatiile contractuale chiar si in situatiile in care operatorul de telefonie mobila nu si le-a indeplinit pe ale sale;
4. prevederile contractuale care dau dreptul operatorului de telefonie mobila sa prelungeasca automat un contract încheiat pentru o perioada determinata, prin acordul tacit al abonatului, daca perioada limita la care acesta putea sa-si exprime optiunea a fost insuficienta;
5. prevederile contractuale care dau dreptul operatorului de telefonie mobila sa constate unilateral conformitatea produselor si serviciilor furnizate cu prevederile contractuale;
6. prevederile contractuale care dau dreptul operatorului de telefonie mobila sa interpreteze în mod unilateral clauzele contractuale;
7. prevederile contractuale care dau dreptul operatorului de telefonie mobila sa restrânga sau sa anuleze dreptul consumatorului de a pretinde despagubiri în cazurile în care operatorul nu-si indeplineste obligatiile contractuale;
8. prevederile contractuale care obliga abonatul la plata unor sume disproportionat de mari în cazul neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de operatorul de telefonie mobila;
9. prevederile contractuale care restrâng sau interzic dreptul abonatului de a rezilia contractul, în situa-tiile în care operatorul a modificat unilateral, fara acordul abonatului, clauzele privind caracteristicile serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
10. prevederile contractuale care permit in mod nejustificat impunerea unor restrictii in administrarea probelor evidente de care dispune abonatul sau solicitarea unor probe care, potrivit legii, fac obiectul unei alte parti din contract;
11. prevederile contractuale care dau dreptul operatorului sa transfere obligatiile contractuale unei terte persoane - agent, mandatar etc. -, fara acordul consumatorului, daca acest transfer serveste la reducerea garantiilor sau a altor raspunderi fata de consumator;
12. prevederile contractuale care permit operatorului obtinerea unor sume de bani de la consumator, in cazul neexecutarii sau finalizarii contractului de catre acesta din urma, fara a prevedea existenta compensatiilor in suma echivalenta si pentru abonat, in cazul neexecutarii contractului de catre operator.
Astfel, în contextul actual al legislatiei în vigoare, ar putea fi conside-rate clauze abuzive urmatoarele:
1. clauzele contractuale care stipuleaza obligativitatea platii în avans a abonamentului;
2. clauzele contractuale care stipuleaza dreptul operatorului de telefonie mobila de a sista furnizarea serviciului fara înstiintarea prealabila a abonatului;
3. clauzele contractuale privind obligarea abonatului la plata unei taxe in cazul denuntarii unilaterale din partea sa a contractului;
4. clauzele contractuale care stipuleaza obligativitatea abonatului de constituire a unor garantii fara a beneficia de anumite compensatii din partea operatorului de telefonie mobila.
În acest sens, potrivit dispozitiilor art. 27 din Codul Consumului, în calitate de consumator de servicii de telefonie mobila, aveti dreptul de a refuza încheierea contractelor care cuprind clauze abuzive, conform prevederilor legale in vigoare. Este foarte important de stiut si faptul ca, potrivit dispozitiilor art. 28 din Codul Consumului, este interzis refuzul vânzarii unui produs sau prestarii unui serviciu catre un consumator fara un motiv justificat conform prevederilor legale în vigoare.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 27 din Codul Consumului, în calitate de consumator de servicii de telefonie mobila, mai aveti garantat dreptul de acces la piete care va asigura o gama variata de produse si servicii de calitate, precum si dreptul de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a serviciilor.
Daca ati semnat deja un astfel de contract, este foarte important de stiut faptul ca toate clauzele contractuale abuzive, constatate fie personal, fie prin intermediul organelor abilitate prin lege, nu produc efecte asupra dv, contractul derulându-se în continuare, cu acordul dv, dar numai daca dupa eliminarea acestora mai poate continua. În caz contrar, în masura în care contractul nu-si mai poate produce efectele dupa înlaturarea clauzelor considerate abuzive, sunteti indreptatit sa cereti rezi-lierea contractului si, dupa caz, daune interese, indiferent daca, potrivit contractului, nu aveti stipulat un astfel de drept.
Daca ulterior semnarii contractului considerati ca drepturile dv sunt vatamate prin continutul clauzelor contractului de telefonie mobila, puteti adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor o sesizare în acest sens.
În urma sesizarii dv, în baza art. 9 din Legea nr. 193/2000, va urma un control în urma caruia, daca este cazul, se va incheia un proces-verbal prin care se consemneaza faptele constatate cu ocazia verificarilor facute, precum si articolele din lege incalcate de operator.
Potrivit dispozitiilor legale, procesul-verbal se transmite, dupa caz, la judecatoria în a carei raza teritoriala s-a savârsit contraventia sau in a carei raza teritoriala isi are sediul contravenientul.
Comentarii articol (10)