Asociatia Nationala Administratie, in urma publicarii pe siteul MIRA a proiectului privind Codul de Procedura Administrativa, propune urmatoarele modificari:
Art.1 va fi reformulat si va avea urmatorul cuprins: „ Prezentul cod reglementeaza procedura administrativa aplicata de autoritatile publice in exercitarea atributiilor care le revin, potrivit legii.
Formula propusa de initiator apare ca fiind confuza si inadecvata in masura in care defineste scopul codului prin el insusi.
Art. 4 care defineste sintagma Autoritatile Publice se impune a fi reformulat.
Sfera autoritatilor publice este extinsa, la alin. 2, in mod nejustificat si asupra unor organisme private (asimilate) care actioneaza in regim de putere publica, indiferent de sursa de finantare. Daca aceasta asimilare este oportuna din perspectiva contenciosului administrativ, nu vedem cum, procedura administrativa ar putea fi aplicata de exemplu, la o universitate cu ocazia adoptarii unei hotarari a Senatului sau a deciziei unui rector.
Art. 22 va fi completat si va avea urmatorul cuprins: „Atunci cand prezentul cod sau legea nu impun un anumit termen, autoritatile publice si instantele de contencios administrativ trebuie sa actioneze intr-un termen rezonabil, care nu va fi mai mare de 2 luni .
Instituirea unui termen rezonabil maximal este de natura sa dea eficienta si sa impulsioneze activitatea autoritatilor publice si a instantelor de contencios administrativ. Simpla instituire a unui termen rezonabil neprecizat nu asigura celeritatea actiunii administrative si nu constituie o garantie suficienta pentru ca scopul legii sa fie atins.
Pentru exemplificare, un termen rezonabil de maximum doua luni este prevazut si de art. 17 – Termen rezonabil aferent adoptarii deciziilor – din Codul European al Bunei Conduite Administrative, adoptat prin rezolutie de Parlamentul European.
Art. 23 va fi completat si va avea urmatorul cuprins: „Actele administrative si operatiunile administrative scrise trebuie sa fie motivate, in fapt si in drept. Daca datorita numarului ridicat de persoane vizate de acte administrative sau operatiuni similare nu este posibila comunicarea in detaliu a motivelor care stau la baza adoptarii deciziilor, ori in cazurile in care exista raspunsuri standard in acest sens, autoritatea publica va garanta faptul ca va furniza ulterior cetateanului care a solicitat aceasta in mod expres, rationamentul individual.
Este necesar sa se prevada obligatia motivarii unui act sau a unei operatiuni administrative, atat in fapt – imprejurarile relevante – cat si in drept – baza legala, ca o garantie a legalitatii respectivelor forme de activitate.
Art. 31 alin. (2) va fi ABROGAT
Consideram ca acest text ingradeste exercitarea dreptului la petitionare, drept consacrat expres de prevederile art. 51 si incalca flagrant dispozitiile art 53 alin. (1) din Constitutia Romaniei. Apreciem ca sunt neclare si pot duce la arbitrariu sintagmele gen „daca eficienta procedurii poate fi afectata” sau „autoritatea publica poate cere acelor parti desemnarea unui reprezentant comun, intr-un anumit termen”?????. Nu in ultimul rand sintagma “interese identice” este confuza si trebuie avut in vedere ca interesele particularilor trebuie ocrotite cu precadere in fata autoritatilor publice.
Art. 42 alin. (2) lit. c) se abroga devenind aplicabila solutia de la lit. d)
In contextul general al autonomiei locale si a descentralizarii, raportandu-ne la atributiile prefectului, consideram ca solutia corecta a solutionarii unui eventual conflict de competenta intre doua autoritati ale administratiei publice locale de pe raza aceluiasi judet, este hotararea de interpretare a instantei de contencios administrativ si nu interventia prefectului. De asemenea, acest aspect excede controlului de tutela administrativa exercitat de prefect.
Art. 57 alin. (1) se reformuleaza si va avea urmatorul cuprins:”Petitiile anonime sau nesemnate nu se iau in considerare si se claseaza”.
Consideram oportuna eliminarea sintagmei „exceptind cazul cand semnaleaza incalcari ale legii” deoarece ar putea duce la sicane si abuzuri; ne punem intrebarea legitima asupra credibilitatii unui astfel de demers, in situatia in care, initiatorul asa zisei petitii nu isi declina identitatea; in consecinta exista posibilitatea de a se aduce acuze fara ca in cazul in care acestea nu au sustinere in realitate, cel care le-a formulat sa poata fi tras la raspundere. In plus, exista posibilitatea ca aparatul administrativ sa fie asaltat cu astfel de „anonime” astfel ca activitatea autoritatilor publice ar fi perturbata, si vor creste costurile, atat cele legate de aparatul administrativ cat si cele legate de prestarea serviciului public.
Art. 57 alin. (2) se reformuleaza si va avea urmatorul cuprins:” Petitiile care nu contin datele de contact ale petitionarului vor fi inregistrate si solutionate, urmand a autoritatea publica sa faca demersurile necesare in vederea comunicarii raspunsului catre petitionar.
Consideram ca orice document adresat autoritatii publice trebuie inregistrat si data solutia corespunzatoare.
Art. 182 alin. (1) va fi reformulat si va avea urmatorul cuprins: „In sensul prezentului cod prin instanta de cotencios administrativ se intelege sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sectiile de contencios administrative si fiscal ale curtilor de apel si sectiile de contencios administrativ si fiscal ale tribunalelor”.
Mentinerea coerentei in reglementarea competentei materiale de solutionare a acestor litigii. Nu trebuie omis faptul ca in prima instanta pot fi competente atat tribunalele, sau dupa caz, curtile de apel. Este greu de inteles cum vor fi prime instante in materie tribunalele administrative, ca instante de sine statatoare, iar la nivelul curtilor de apel – pentru anumite categorii de acte administative – vor exista doar simple sectii ca prime instante.Art. 182 alin. (2) va fi reformulat si va avea urmatorul cuprins: „Litigiile privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice locale si judetene, precum si cele care privesc taxe si impozite, contributii, datorii vamale si accesorii ale acestora, de pana la 500 000 lei, se solutioneaza, in fond, de sectiile de contencios administrativ si fiscal tribunalele administrativ-fiscale, iar cele privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice centrale, precum si cele care privesc taxe si impozite, contributii, datorii vamale si accesorii ale acestora, mai mari de 500 000 lei, se solutioneaza, in fond, de sectiile de contencios administrative si fiscal ale curtilor de apel, daca prin lege speciala nu se prevede altfel.
Pentru identitate de solutii cu alin. precedent.
NOTA AvocatNet:
Textul integral al proiectului privind Codul de Procedura Administrativa il gasiti atasat, in format PDF.
Comentarii articol (1)