Avand in vedere faptul ca in decursul ultimilor ani sistemul de plati si decontari din Romania a cunoscut un amplu proces de reforma, modernizare, dezvoltare si diversificare, in sprijinul si in concordanta cu schimbarile de esenta produse in acest interval in sistemul financiar bancar romanesc, proces care nu poate fi pe deplin finalizat decat prin modificarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile ulterioare, astfel incat cambia si biletul la ordin sa poata fi procesate prin mijloace electronice, si avand in vedere caracterul de urgenta sustinut de urmatoarele considerente:
— la nivelul sistemului bancar au fost deja angajate fonduri de investitii in contractarea de echipamente si aplicatii informatice pentru adoptarea solutiei de procesare identificate de Banca Mondiala, prin Programul de convergenta, si fiecare zi de intarziere inseamna costuri si riscuri suplimentare pentru membrii sistemului;
— institutiile de credit si utilizatorii au nevoie de timp de pregatire pentru noul mod de procesare preconizat, dupa intrarea in vigoare a cadrului legislativ modificat, data dorita si agreata de sistemul bancar pentru intrarea in functiune a noului sistem (1 aprilie 2008) fiind in acest moment imposibil de atins. Din momentul asigurarii cadrului legal este necesara o perioada de tranzitie de la modul de procesare actual, manual, la modul de lucru bazat pe transmiterea de imagini, estimata la cel putin 4 luni;
— Proiectul privind impactul pozitiv asupra modernizarii instrumentelor de plata, demarat de Banca Mondiala, prin Programul de convergenta, impreuna cu comunitatea bancara din Romania, Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Economiei si Finantelor si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, este in intarziere si trebuie sa poata fi finalizat, riscand, in caz de nefinalizare, consecinte negative asupra relatiei cu Banca Mondiala;
— solutia de decontare automata este conforma cu tendinta europeana in domeniul platilor, initiativa de modernizare fiind considerata de Banca Centrala Europeana ca fiind „salutara”, in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. — Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei , Partea I, nr. 100 din 1 mai 1934, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 8. — Orice semnatura cambiala trebuie sa cuprinda:
a) in clar, numele si prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga;
b) semnatura olografa a persoanei fizice, respectiv a reprezentantilor legali sau a imputernicitilor persoanelor juridice care se obliga ori a reprezentantilor sau a imputernicitilor altor categorii de entitati care utilizeaza astfel de instrumente.”
2. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 15. — Girul trebuie scris pe cambie; el trebuie sa fie semnat de girant.
Girul este valabil chiar daca beneficiarul nu este mentionat sau girantul a pus numai semnatura (gir in alb). In acest din urma caz, girul pentru a fi valabil, trebuie sa fie scris pe cambie.”
3. Dupa articolul 46 se introduc trei noi articole, articolele 461—463, cu urmatorul cuprins:
„Art. 461. — Prezentarea unei cambii la plata se poate face in original sau prin trunchiere.
In sensul prezentei legi, prin trunchiere se intelege procedeul informatic care consta in urmatoarele operatiuni succesive:
a) transpunerea in format electronic a informatiilor relevante de pe cambia originala;
b) reproducerea imaginii cambiei originale in format electronic; si
c) transmiterea informatiei electronice obtinute prin operatiunile prevazute la lit. a) si b) catre institutia de credit platitoare.
Pot face obiectul trunchierii numai cambiile acceptate.
Prezentarea la plata a unei cambii prin trunchiere produce aceleasi efecte juridice ca si prezentarea la plata a cambiei originale, cu conditia ca aceasta din urma sa fi fost emisa cu respectarea prevederilor legii.
Institutiile de credit pot recurge la procedeul trunchierii, cu conditia ca intre ele sa existe o conventie prealabila in contextul unui aranjament de plata sau o conventie constand in aderarea lor la un sistem de plati.
Informatiile relevante pentru trunchiere, cuprinse in cambia originala, sunt stabilite potrivit conventiilor prevazute la alin. 5.
Imaginea cambiei originale reprezinta copia electronica a cambiei originale. Imaginea cambiei originale trebuie sa respecte standardele stabilite potrivit conventiilor prevazute la alin. 5.
Momentul receptionarii de catre institutia de credit platitoare, respectiv de catre un sistem de plati a informatiilor relevante pentru trunchiere si a imaginii electronice a respectivei cambii, potrivit alin. 2, constituie momentul prezentarii la plata.
Transmiterea catre institutia de credit platitoare a informatiilor relevante si a imaginii cambiei, prin trunchiere, trebuie realizata astfel incat sa se asigure autenticitatea si integritatea acestora, prin utilizarea oricaror procedee tehnice admise de lege.
Art. 462. — Cand prezinta la plata o cambie prin trunchiere, institutia de credit este obligata:
a) sa verifice daca acea cambie in original respecta in forma si continut prevederile legale, inclusiv regularitatea succesiunii girurilor, cu exceptia autenticitatii semnaturilor tragatorului si girantilor;
b) sa garanteze acuratetea si conformitatea informatiilor relevante pentru trunchiere transmise electronic cu datele din cambia in original, precum si conformitatea imaginii cambiei cu cambia in original.
Institutia de credit raspunde de orice pierdere suferita prin nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. 1.
Art. 463. — Refuzul total sau partial la plata al unei cambii prezentate la plata prin trunchiere se face in forma electronica, de catre institutia de credit platitoare.
In baza refuzului prevazut la alin. 1, institutia de credit care detine cambia originala va inscrie pe aceastora:
a) data prezentarii acesteia la plata, spre a se constata daca prezentarea s-a efectuat in cadrul termenului prevazut la art. 41;
b) declaratia de refuz, datata si semnata de catre reprezentanti legali sau imputerniciti ai acestora.
Mentiunile inscrise pe cambia originala, potrivit alin. 2, cu respectarea dispozitiilor art. 49 alin. 1, constituie dovada refuzului de plata.”
4. La articolul 59, alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Posesorul este dator sa aduca, fara intarziere, la cunostinta girantului sau, prin scrisoare recomandata, cazul fortuit ori de forta majora si sa faca pe cambie mentiune datata si semnata de el de aceasta incunostintare; pentru rest se aplica dispozitiile
art. 49.”
#PAGEBREAK#
5. Dupa articolul 105 se introduce un nou articol, articolul 1051, cu urmatorul cuprins:
„Art. 1051. — Biletul la ordin care intruneste conditiile prevazute in art. 104—105 poate fi prezentat la plata prin trunchiere, in conditiile stabilite pentru cambie la art. 461, 462,463, cu exceptia conditiei referitoare la acceptare prevazute laart. 461Alin. 3, producand toate efectele pe care legea le recunoaste biletului la ordin original.”
Art. II. — (1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) In termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Banca Nationala a Romaniei va elabora norme pentru aplicarea acesteia.
Art. III. — Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 100 din 1 mai1934, cu modificarile ulterioare si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu
Bucuresti, 26 martie 2008.
Nr. 39.
Comentarii articol (0)