Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 143/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 805 din 02.12.2008.
Avand in vedere necesitatea adoptarii unor masuri urgente pentru perfectionarea si flexibilizarea sistemului achizitiilor publice si luand in considerare faptul ca neadoptarea unor astfel de masuri ar putea avea ca efect o diminuare a gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate, inclusiv a fondurilor comunitare, consecinta cea mai grava in acest caz reprezentand-o amanarea/intarzierea implementarii unor proiecte de investitii majore, cu impact social si economic la nivel national sau local, cele mai afectate fiind proiectele incluse in Programul operational regional, POS Transporturi si POS Mediu,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 9, literele c) si c1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"c) atribuirea, de catre un operator economic fara calitate de autoritate contractanta, a unui contract de lucrari, in cazul in care se indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
- respectivul contract este finantat/subventionat in mod direct, in proportie de mai mult de 50%, de catre o autoritate contractanta;
- valoarea estimata a respectivului contract este mai mare decat echivalentul in lei a 5.000.000 euro;
c
1) atribuirea, de catre un operator economic fara calitate de autoritate contractanta, a unui contract de servicii, in cazul in care se indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
- respectivul contract este finantat/subventionat in mod direct, in proportie de mai mult de 50%, de catre o autoritate contractanta;
- valoarea estimata a respectivului contract este mai mare decat echivalentul in lei a 200.000 euro;".
2. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10. - In cazurile prevazute la art. 9 lit. c) si c
1), autoritatea contractanta are obligatia de a impune prin contractul de finantare aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta pentru atribuirea contractelor respective."
3. La articolul 46, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Fara a afecta posibilitatea operatorilor economici de a oferta pe mai multe loturi diferite, candidatul/ofertantul nu are dreptul ca in cadrul aceleiasi proceduri:
a) sa depuna doua sau mai multe candidaturi/oferte individuale si/sau comune, sub sanctiunea excluderii din competitie a tuturor candidaturilor/ofertelor in cauza;
b) sa depuna oferta individuala/comuna si sa fie nominalizat ca subcontractant in cadrul unei alte oferte, sub sanctiunea excluderii ofertei individuale sau, dupa caz, a celei in care este ofertant asociat."
4. La articolul 49, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (2
1) si (2
2), cu urmatorul cuprins:
"(2
1) Erorile prevazute la alin. (2) reprezinta acele informatii/cerinte din anuntul transmis spre publicare care sunt neconforme cu realitatea sau care conduc la incalcari ale legislatiei in domeniul achizitiilor publice si ale principiilor care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica.
(2
2) Nedetectarea acestor erori in procesul de verificare nu afecteaza dreptul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice de a sanctiona, pe parcursul activitatii de supraveghere, faptele prevazute la art. 293."
5. La articolul 55 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) autoritatea contractanta se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimata a contractului/acordului-cadru de furnizare sau de servicii care urmeaza sa fie atribuit/incheiat este mai mare decat echivalentul in lei a 400.000 euro;".
6. La articolul 57 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) autoritatea contractanta se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimata a contractului/acordului-cadru de furnizare sau de servicii care urmeaza sa fie atribuit/incheiat este mai mare decat echivalentul in lei a 400.000 euro;".
7. Articolul 80 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80. - Autoritatea contractanta are obligatia de a deschide ofertele la data, ora si adresa indicate in anuntul de participare, in masura in care nu a devenit incidenta obligatia privind decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor art. 72 sau ca urmare a depunerii unei contestatii."
8. Articolul 93 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 93. - Autoritatea contractanta are obligatia de a deschide ofertele la data, ora si adresa indicate in invitatia de participare, in masura in care nu a devenit incidenta obligatia privind decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor art. 72 sau ca urmare a depunerii unei contestatii."
9. La articolul 122, partea introductiva si a treia liniuta de la litera i) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"i) atunci cand este necesara achizitionarea unor lucrari sau servicii suplimentare/aditionale, care nu au fost incluse in contractul initial, dar care datorita unor circumstante imprevizibile au devenit necesare pentru indeplinirea contractului in cauza, si numai daca se respecta, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
...............................................................................................................................
- valoarea cumulata a contractelor care vor fi atribuite si a actelor aditionale care vor fi incheiate pentru lucrari si/sau servicii suplimentare ori aditionale nu depaseste 50% din valoarea contractului initial;".
10. La articolul 204, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1
1) In cazul in care autoritatea contractanta nu poate incheia contractul cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare, datorita faptului ca ofertantul in cauza se afla intr-o situatie de forta majora sau in imposibilitatea fortuita de a executa contractul, atunci aceasta are dreptul sa declare castigatoare oferta clasata pe locul doi, in conditiile in care aceasta exista si este admisibila. In caz contrar, se anuleaza aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica."
11. Dupa articolul 210 se introduce un nou articol, articolul 210
1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 210
1. - In cel mult 48 de zile de la anularea procedurii de atribuire, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite in SEAP informatii referitoare la motivele anularii."
12. La articolul 213, partea introductiva a alineatului (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Raportul procedurii de atribuire prevazut la alin. (1) lit. j) se elaboreaza inainte de incheierea contractului de achizitie publica/acordului-cadru/sistemului de achizitie dinamic si cuprinde cel putin urmatoarele elemente:".
13. La articolul 241 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Contractele atribuite in scopul efectuarii activitatilor relevante prevazute la alin. (1) sunt considerate contracte sectoriale."
14. La articolul 252, partea introductiva a literei j) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"j) atunci cand este necesara achizitionarea unor lucrari sau servicii suplimentare/aditionale, care nu au fost incluse in contractul initial, dar care datorita unor circumstante imprevizibile au devenit necesare pentru indeplinirea contractului in cauza, si numai daca se respecta, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:".
15. La articolul 263, alineatele (2) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Evaluarea activitatii Consiliului si a completelor acestuia se efectueaza in primul semestru al fiecarui an de catre un colegiu si are in vedere perioada cuprinsa intre datele de 1 ianuarie si 31 decembrie ale anului precedent.
...............................................................................................................................
(5) Procedura de evaluare a activitatii Consiliului si a completelor acestuia se stabileste prin regulament al colegiului, care se aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
16. La articolul 263 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) un reprezentant al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici;".
17. La articolul 270 alineatul (1), dupa litera c) se introduc doua noi litere, literele c
1) si c
2), cu urmatorul cuprins:
"c
1) data-limita de deschidere a ofertelor, in cazul in care contestatia se refera la acte ale autoritatii contractante care au fost emise sau au avut loc inainte de aceasta data;
c
2) data expirarii perioadei prevazute la art. 205 alin. (1), in cazul in care contestatia se refera la acte ale autoritatii contractante care au fost emise sau au avut loc dupa data-limita de deschidere a ofertelor;".
#PAGEBREAK#
18. Articolul 271 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 271. - (1) Sub sanctiunea respingerii contestatiei ca tardiva, aceasta se inainteaza atat Consiliului, cat si autoritatii contractante, nu mai tarziu de expirarea termenelor prevazute la art. 272. Contestatorul va atasa la contestatie si copia actului atacat, in cazul in care acesta a fost emis, precum si copii ale inscrisurilor prevazute la art. 270 alin. (1), daca acestea sunt disponibile.
(2) In termen de o zi lucratoare de la primirea contestatiei, autoritatea contractanta are obligatia sa ii instiinteze despre aceasta si pe ceilalti participanti inca implicati in procedura de atribuire. Instiintarea trebuie sa contina inclusiv o copie a contestatiei respective.
(3) Toate notificarile sau comunicarile actelor procedurale se fac cu confirmare de primire. Dispozitiile art. 60 alin. (1) se aplica in mod corespunzator.
(4) In cazul neindeplinirii obligatiei prevazute la alin. (1), dispozitiile art. 274 si ale art. 277 alin. (1) nu sunt aplicabile."
19. La articolul 272, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), contestatia care se refera la acte ale autoritatii contractante care sunt emise sau au loc inainte de deschiderea ofertelor poate fi inaintata nu mai tarziu de o zi lucratoare inainte de data stabilita pentru depunerea ofertelor, cu conditia transmiterii acesteia si prin fax ori prin mijloace electronice."
20. La articolul 272, alineatul (5) se abroga.
21. Articolul 274 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 274. - (1) In cazul in care contestatia/contestatiile se refera la acte ale autoritatii contractante care au fost emise sau au avut loc inainte de deschiderea ofertelor, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite Consiliului, in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data expirarii termenului prevazut la art. 272 alin. (4), punctul sau de vedere asupra acesteia/acestora, insotit de orice alte documente considerate edificatoare, precum si, sub sanctiunea amenzii prevazute la art. 275 alin. (3), o copie a dosarului achizitiei publice. Lipsa punctului de vedere al autoritatii contractante nu impiedica solutionarea contestatiei/contestatiilor, in masura in care s-a facut dovada comunicarii acesteia/acestora.
(2) Autoritatea contractanta va notifica punctul de vedere si contestatorului/contestatorilor, in acelasi termen prevazut la alin. (1).
(3) In cazul in care contestatia/contestatiile se refera la acte ale autoritatii contractante care au fost emise sau au avut loc dupa deschiderea ofertelor, obligatiile prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa fie indeplinite in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data expirarii termenelor prevazute la art. 205 alin. (1)."
22. Articolul 276 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 276. - (1) Consiliul are obligatia de a solutiona contestatia in termen de 20 de zile de la data primirii dosarului achizitiei publice de la autoritatea contractanta. In cazuri temeinic justificate, termenul de solutionare a contestatiei poate fi prelungit cu inca 10 zile.
(2) Nerespectarea termenului de solutionare a contestatiei prevazut la alin. (1) constituie abatere disciplinara si poate atrage inclusiv declansarea procedurii de evaluare in conformitate cu prevederile art. 263 alin. (6)."
23. Dupa articolul 276 se introduce un nou articol, articolul 276
1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 276
1. - (1) Dupa primirea unei contestatii, autoritatea contractanta are dreptul de a adopta masurile de remediere pe care le considera necesare ca urmare a contestatiei respective. Orice astfel de masuri trebuie comunicate contestatorului, celorlalti operatori economici inca implicati in procedura de atribuire, precum si Consiliului, nu mai tarziu de o zi lucratoare de la data adoptarii acestora.
(2) In cazul in care contestatorul considera ca masurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind nelegale, acesta va trimite Consiliului si autoritatii contractante o notificare de renuntare la contestatie. Notificarea de renuntare anuleaza obligatiile prevazute la art. 274 in sarcina autoritatii contractante."
24. La articolul 277, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 277. - (1) Primirea unei contestatii de catre autoritatea contractanta, pentru care nu s-a luat act de renuntare conform prevederilor art. 2761 alin. (2), suspenda de drept procedura de atribuire pana la data expirarii termenului prevazut la art. 280 alin. (5). Perioada de suspendare incepe de la data expirarii termenului prevazut la:
a) art. 272 alin. (4), in cazul contestatiei care se refera la acte ale autoritatii contractante care au fost emise sau au avut loc inainte de deschiderea ofertelor;
b) art. 205 alin. (1), in cazul contestatiei care se refera la acte ale autoritatii contractante care au fost emise sau au avut loc dupa deschiderea ofertelor.
(2) Contractul incheiat in perioada de suspendare a procedurii de atribuire este lovit de nulitate absoluta."
25. La articolul 278, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) In situatia in care Consiliul apreciaza ca, in afara de actele contestate in cadrul procedurii de atribuire, exista si alte acte care incalca prevederile prezentei ordonante de urgenta, la care nu s-a facut referire in contestatie, atunci acesta va sesiza Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, transmitandu-i in acest sens toate datele/documentele relevante in sustinerea sesizarii.
(4) In cazul in care Consiliul admite contestatia si dispune luarea unei masuri de remediere a actului atacat, va preciza si termenul in care aceasta trebuie dusa la indeplinire, care nu poate fi mai scurt decat termenul de exercitare a caii de atac impotriva deciziei Consiliului, asa cum este prevazut la art. 280 alin. (5)."
26. La articolul 279, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Decizia Consiliului, adoptata potrivit alin. (1), va fi motivata si comunicata in scris partilor in termen de 3 zile de la pronuntare. Decizia, fara motivarea acesteia, se publica pe pagina de internet a Consiliului inlauntrul aceluiasi termen."
27. La articolul 279, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Decizia motivata a Consiliului se transmite de catre acesta, in copie, Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice in acelasi termen prevazut la alin. (3)."
28. La articolul 281, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 281. - (1) Plangerea se inainteaza instantei competente sau Consiliului, in acest din urma caz Consiliul avand obligatia de a transmite dosarul instantei competente in cel mult 3 zile de la expirarea termenului pentru exercitarea caii de atac."
29. La articolul 2961 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) in situatiile prevazute la art. 205 alin. (2), art. 277 alin. (2) si art. 284 alin. (2);".
Art. II. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea
si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Marius Gogescu
p. Secretarul general al Guvernului,
Gabriel Berca
Ministrul dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor,
Laszlo Borbely
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 28 octombrie 2008.
Nr. 143.
Comentarii articol (0)