Agentia Nationala de Administrare Fiscala a declarat inactive un numar de peste 56.000 de firme, pana la finalul lunii iunie. Cele mai multe dintre acestea (peste 32.000) se afla in municipiul Bucuresti. AvocatNet.ro iti spune care sunt implicatiile fiscale pentru afacerea ta, in cazul in care ai derulat tranzactii cu un contribuabil inactiv.
In evidenta contribuabililor declarati inactivi sunt inscrisi contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica, care indeplinesc cumulativ
urmatoarele criterii:
- nu au depus nicio declaratie pe parcursul unui semestru calendaristic;
- nu li s-a aprobat, la cerere, de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor fiscale declarative (regim derogatoriu).
O societate care a devenit inactiva fiscal nu mai are cod valid de TVA, deci nu mai poate emite facturi. Practic, din punct de vedere fiscal, o astfel de firma nu mai exista pana la o eventuala reactivare.
Potrivit prevederilor Codului fiscal, tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui ANAF nu sunt luate în considerare de catre autoritatile fiscale.
Cu alte cuvinte, agentilor economici nu li se permite exercitarea dreptului de deducere a TVA-ului si a cheltuielii de pe facturile emise de catre companiile declarate inactive, chiar daca aceste facturi sunt platite iar contribuabilul a actionat de buna credinta atunci cand a incheiat relatia cu furnizorul respectiv.
"In cazul unui control, aceste facturi sunt eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA-ului deductibil iar contribuabilul datoreaza dobanzi de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate", spune specialistii de la
Contexpert Consulting.
Pentru a putea preveni riscul de inregistrare in contabilitate a unor facturi emise de parteneri declarati inactivi, contribuabilii trebuie sa verifice pe site-ul ANAF starea furnizorului ori de cate ori se primeste o factura de la acesta.
Potrivit companiei
Contexpert Consulting, acest lucru necesita un timp foarte mare de prelucrare si inregistrare a documentelor, fiind extrem de costisitor din acest punct de vedere. Tocmai de aceea, multe companii, desi constiente de ceea ce li se poate intampla in cazul identificarii de catre organele fiscale a unor tranzactii cu parteneri declarati inactivi, isi asuma acest risc, inregistrand documentele in contabilitate fara sa faca o verificare prealabila a starii furnizorului.
Cand se poate cere reactivarea?
Contribuabilii declarati inactivi se reactiveaza daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
- li s-a aprobat, la cerere, trecerea la regimul derogatoriu de declarare;
- si-au indeplinit toate obligatiile declarative.
Lista actualizata a contribuabililor declarati inactivi poate fi consultata in fisierul atasat.
Comentarii articol (22)