Introducerea noilor reglementari prin HG nr. 823/2011, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 616, din 31 august 2011, este sustinuta si de Alianta Confederatiilor Patronale din Romania care considera ca, prin noul act normativ, autoritatile pot avea parghiile prin care sa controleze respectarea obligatiilor fiscale si sa previna actiunile de spalare de bani prin aceasta activitate economica.
“Alianta Confederatiilor Patronale din Romania a sustinut public de nenumarate ori necesitatea ca statul sa oblige firmele de jocuri online sa se inregistreze in Romania si sa plateasca astfel taxe si impozite la buget, la fel ca orice companie care isi desfasoara activitatea pe teritoriul tarii”, se arata intr-un comunicat de presa al ACPR, remis recent redactiei AvocatNet.ro.
Astfel, ACPR solicita implementarea cat mai rapida a normelor aprobate de Guvern, inclusiv prin desemnarea modalitatii de desfasurare a monitorizarii jocurilor de noroc online.
“In lipsa acestui serviciu de monitorizare si raportare, legislatia nu poate fi pusa in aplicare, iar firmele de jocuri online vor continua sa isi desfasoare activitatea fara sa plateasca nimic la bugetul de stat”, mai spun reprezentantii ACPR.
Abia prin aplicarea serviciului de monitorizare si raportare, conform legii, va fi oprit accesul jucatorilor din Romania la site-urile neautorizate si va incepe autorizarea firmelor de jocuri online care doresc sa activeze pe piata din Romania. Functionarea eficienta a acestui serviciu este garantul dezvoltarii sanatoase a pietei de jocuri online in Romania.
Printre noutatile introduse de HG nr. 823/2011 privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc se numara posibilitatea de a folosi cardurile bancare de credit si/sau debit ca instrumente de plata care concura la exploatarea jocurilor de noroc.
De asemenea, in cazul jocurilor bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, pariuri on-line, jocuri de noroc online, platile, transferurile sau retragerile de bani in/din contul de joc al jucatorului se vor face prin intermediul unui cont bancar, deschis la o banca din Romania sau dintr-un stat membru al Uniunii Europene.
Actul normativ prevede expres ca pentru operatorii economici care au primit autorizatia de exploatare a jocurilor de noroc, pana la data de 23 decembrie 2010, autorizatiile sa isi mentina valabilitatea, pana la data expirarii, cu conditia platii taxelor aferente la termenele si in cuantumul prevazut de OUG nr.77/2009 aprobata cu modificari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. Pe de alta parte, incepand cu acea data, pentru noile solicitari de acordare a autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc trebuie sa fie indeplinite noile conditii prevazute de aceasta lege.
De asemenea, actul normativ prevede obligatia operatorilor economici sa permita inregistrarea si stocarea informatiilor referitoare la desfasurarea jocurilor de noroc pentru cel putin un an. In acelasi timp, in toate cazinourile, intreaga activitate din salile de joc, de la casierie si de la receptie va fi supravegheata in mod obligatoriu prin circuit inchis de televiziune si inregistrata in sistem digital, permanent, in regim "non-stop". Actul normativ prevede obligativitatea operatorilor de a asigura inregistrarea cu sunet a activitatii de la mesele din salile de joc.
Noul act normativ da posibilitatea Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Finantelor Publice, dar si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Garzii Financiare de a controla sau ridica inregistrarile din salile de joc.
Noi reguli pentru jocurile on-line
Potrivit actului normativ, website-urile organizatorilor de jocuri de noroc trebuie sa contina in mod obligatoriu:
• denumirea organizatorului de jocuri de noroc, adresa sediului social, numarul si data licentei de organizare si autorizatiei de exploatare si perioada de valabilitate a acestora, si un link catre website-ul Ministerului Finantelor Publice (domeniul jocurilor de noroc);
• declaratia privind interzicerea participarii la jocurile de noroc a persoanelor sub 18 ani;
• informatii privind jocul responsabil si posibilele efecte daunatoare ale jocurilor. Informatiile trebuie elaborate in cooperare cu un centru de tratament;
• accesul la o auto-testare privind dependenta de jocuri de noroc;
• informatii despre si o adresa de contact a unei linii de ajutor unde sa fie disponibile recomandari privind problemele dependentei de jocuri de noroc si centrele de tratament din Romania sau din tari membre ale Uniunii Europene;
• regulamentul de joc pentru fiecare joc de noroc oferit;
• serviciul de asistenta oferit jucatorului;
• informatii privind posibilitatea inregistrarii reclamatiilor jucatorilor;
• informatii privind protectia si securitatea tranzactiilor si modalitatile de plata;
• termenii si conditiile privitoare la drepturile si obligatiile fiecarei parti.
De asemenea, orice jucator are posibilitatea sa inregistreze o reclamatie privind jocurile de noroc, urmand ca organizatorul de jocuri de noroc sa o solutioneze intr-un termen rezonabil, dar nu mai mare de 14 zile de la data inregistrarii reclamatiei. Organizatorul de jocuri de noroc va pastra reclamatiile si documentele aferente, pentru o perioada de minim 2 ani de la data inregistrarii fiecarei reclamatii..
Conform noilor reglementari, la inchiderea unui cont de joc, pentru orice alte motive neimputabile jucatorului, organizatorul de jocuri de noroc va rambursa jucatorului soldul contului de joc in cel mult 10 zile lucratoare de la data inchiderii acestuia. In acelasi timp, nu se vor percepe niciun fel de taxe pentru inchiderea contului de joc.
Tot in ce priveste jocurile online, organizatorii vor fi obligati sa asigure o platforma de joc care sa garanteze memorarea si trasabilitatea datelor privind sesiunile de joc desfasurate pe o perioada de 5 ani.
Conditii minime care trebuie indeplinite de platforma de joc:
• interactiunea, in timp real, cu sistemul de monitorizare si raportare si cu jucatorul;
• gestionarea formulelor de joc si a sesiunilor de joc;
• obtinerea dreptului de participare la joc precum si acordarea corespunzatoare de premii jucatorului ;
• acordarea premiilor si a platilor aferente;
• asistenta si informarea jucatorilor;
• oferirea invatarii gratuite a jocurilor.
Noi reguli pentru turneele de poker
Noua HG ofera posibilitatea operatorilor de a organiza turnee de poker si in afara locatiilor autorizate pentru jocuri de noroc caracteristice cazinourilor. Insa, trebuie sa fie vorba de situatii ocazionale cu caracter temporar, in baza unei cereri adresate Comisiei de autorizare a jocurilor de noroc, in care este descris turneul, prezentata locatia si la care se anexeaza regulamentul turneului, precum si dovada platii taxei de organizare.
Astfel, cerintele minime pe care trebuie sa le indeplineasca incintele in care se organizeaza turnee de poker sunt:
• spatiile in care sunt amplasate mesele de joc trebuie sa fie organizate astfel incat sa se creeze o ambianta placuta pentru participanti;
• sa fie corespunzator amenajate;
• sa fie asigurat iluminat electric suficient de puternic pentru exploatarea si monitorizarea activitatii, dar astfel montat incat sa nu deranjeze participantii;
• sa beneficieze de instalatie de conditionare a aerului, cu o putere corespunzatoare dimensiunii acestora;
• sa fie prevazute cu circuit electric de siguranta. La usile de evacuare vor fi montate lampi electrice care sa intre in functiune in momentul unei avarii la circuitul electric de baza, constituind in acceptiunea prezentei hotarari circuit electric de iluminare de siguranta. Aceste lampi vor fi amplasate astfel incat, in situatii de necesitate, sa asigure protejarea si evacuarea jucatorilor, a personalului salii, precum si a valorilor;
• sa fie prevazute cu grupuri sanitare proprii;
• sa fie amplasate si dotate conform conditiilor prevazute de lege pentru prevenirea si stingerea incendiilor;
• sa respecte normele igienico-sanitare in vigoare;
• sa asigure conditii ambientale corespunzatoare unei bune desfasurari a activitatii si sa nu se aduca atingere linistii si ordinii publice, conform prevederilor legale in vigoare.
Noi reguli pentru jocurile bingo
Actul normativ defineste jocurile bingo drept jocul de noroc organizat prin intermediul sistemelor retelelor de televiziune scaracterizat prin extrageri si premieri succesive de numere in mod aleatoriu, prin folosirea echipamentelor complexe de extragere de tip loteristic, participantii la joc fiind desemnati castigatori in conditiile in care cartonul de joc pus la dispozitie de organizator in schimbul taxei de participare au inscrisa combinatia completa de numere dintre cele extrase pana in acel moment, corespunzatoare urmatoarelor premii succesive: linie, bingo, bingo acumulat, bila maxima si premiile speciale din fondurile de rezerva.
Pentru a participa la jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, pariuri on-line, jocuri de noroc on-line, un jucator trebuie sa fie inregistrat la un organizator de jocuri de noroc.
In vederea inregistrarii la un organizator de jocuri de noroc, un jucator va furniza cel putin urmatoarele informatii: nume, prenume, cetatenia, locul si data nasterii, adresa de domiciliu, codul numeric personal (CNP), adresa de e-mail valabila, numarul si seria documentului legal de identificare, si detaliile unui cont bancar personal prin intermediul caruia se vor efectua transferurile in/dinspre contul de joc ce va fi deschis la organizatorul de jocuri de noroc respectiv.
Obligatiile operatorilor de monitorizare si raportare pentru piata jocurilor de noroc on-line
Conform actului normativ, in vederea realizarii controlului tehnic, monitorizarii si raportarii pentru jocurile de noroc de tip pariuri on-line, jocurile bingo on-line si jocuri de noroc on-line, organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, Comisia de autorizare a jocurilor de noroc va autoriza operatori economici, in calitate de operatori de monitorizare si raportare pentru piata jocurilor de noroc on-line, pe o perioada de 5 ani. Pentru a primi autorizatia, acestia trebuie sa indeplineasca mai multe conditii, printre care:
• sa se constituie ca persoana juridica de drept roman in conditiile legii, avand ca obiect de activitate, activitatile prevazute de grupa CAEN 620 si capitalul social subscris si varsat in cuantum de minim 2.000.000 lei;
• sa aiba avizului organelor de politie acordat reprezentantilor legali ai operatorului economic;
• sa detina echipamente tehnice prin intermediul carora isi va desfasura activitatea specifica in calitate de operator de monitorizare si raportare, care sa fie localizate pe teritoriul Romaniei si sa indeplineasca conditiile tehnice necesare realizarii atributiilor de monitorizare si raportare;
• sa detina experienta, direct sau indirect, prin personal propriu sau colaboratori, de minim 3 ani in furnizarea de servicii similare celor prevazute in prezenta hotarare in domeniul on-line, catre autoritati de reglementare sau agentii guvernamentale din Uniunea Europeana sau Spatiul Economic European;
• sa detina experienta, direct sau indirect, de minim 5 ani in domeniul on-line cu privire la furnizarea de servicii complete si continue privind solutii de retea catre organizatori de jocuri de noroc;
• reprezentantii legali ai persoanei juridice sa depuna o declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu a fost condamnata printr-o hotarare definitiva de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea;
• sa nu inregistreze datorii la plata obligatiilor catre bugetul general consolidat;
• sa prezinte un audit asupra planului de securitate prevazut si a solutiilor informatice folosite in activitatea de monitorizare;
• sa nu desfasoare in Romania jocuri de noroc si sa nu detina in mod direct sau indirect participatii in societati comerciale care desfasoara astfel de activitati;
• sa nu angajeze sau sa mentina in functie personal pentru care s-a obtinut aviz negativ din partea organelor de politie, pentru cazurile in care s-a prevazut obligativitatea obtinerii acestui aviz prin prezenta hotarare;
• sa nu dezvaluie ori sa transmita orice fel de informatii referitoare la activitatea organizatorilor de jocuri de noroc monitorizati, in afara cazurilor prevazute de lege.
Autorizatia de operator de monitorizare si raportare va putea fi revocata daca nu sunt indeplinite obligatiile de plata fata de bugetul general consolidat sau plata acestora, conform prevederilor legale in vigoare, cu o intarziere mai mare de 30 de zile de la data la care obligatiile respective sunt scadente in conditiile legii, ori daca operatorul nu mai are ca obiect de activitate activitatile prevazute de grupa CAEN 620.
HG propus de MFP prevede obligatia operatorului de monitorizare si raportare de a instiinta pe fiecare organizator de jocuri cu care are incheiate contracte de monitorizare, cu cel putin 90 de zile inainte, despre intentia sa de incetare a activitatilor de monitorizare si raportare, sau daca afla ca va fi in imposibilitate de a continua aceste activitati.
Printre obligatiile prevazute de HG pentru operatorii de monitorizare si raportare pentru piata jocurilor de noroc on-line se numara:
• identificarea website-urilor prin intermediul carora sunt accesate jocurile de noroc, care nu detin licenta de organizare si autorizatie de exploatare potrivit legislatiei romane si comunicarea imediata a informatiilor cu privire la activitatile neautorizate;
• intocmirea unei evidente a neregulilor constatate la organizatorii jocurilor de noroc in care va evidentia zilnic problemele identificate, semnalate in activitatea de monitorizare a pietei si raportare si sa predea comisiei un raport lunar privind activitatea de monitorizare si raportare desfasurata pana in data de 20 a lunii urmatoare;
• pastrarea confidentialitatii si a secretului profesional asupra tuturor faptelor, datelor si informatiilor referitoare la activitatea desfasurata, precum si asupra oricarui fapt, data sau informatie aflata la dispozitia sa care privesc persoane, proprietatea, activitatea, afacerea, relatiile personale sau de afaceri ale organizatorilor de jocuri de noroc, ori informatii referitoare la solduri, rulaje, operatiuni derulate de acestia sau de jucatori inclusiv referitoare la datele personale ale jucatorilor, in masura in care a luat cunostinta despre acestea in orice mod;
• efectuarea unui audit anual, condus de o societate specializata asupra intregului sistem informatic folosit in activitatea de monitorizare si raportare.
Comentarii articol (6)