Programul are doua componente. Pe de-o parte, este vorba de un program "Rabla" pentru autovehiculele electrice sau hibrid, prin care daca aveti o masina veche pe care vreti sa o casati, puteti primi in schimbul ei doua vouchere in valoare de 7600 de lei pentru a achizitiona un autoturism hibrid sau patru vouchere in valoare de 15.200 de lei pentru a cumpara o masina electrica. Valoarea unui tichet este de 3800 de lei. Aceasta componenta se aplica deja inca din luna mai, de cand Ordonanta mentionata a intrat in vigoare.
O a doua componenta a programului guvernamental de incurajare a masinilor “verzi” este adresata persoanelor care nu au masini vechi pe care sa le caseze, insa isi doresc un autoturism ecologic. Persoanele din aceasta categorie au posibilitatea sa primeasca o subventie de pana la 20% din pretul autovehiculului, dar nu mai mult de 3.700 de euro, daca aleg sa cumpere un autovehicul electric, respectiv o reducere de pana la 10%, dar nu mai mult de 1.800 euro, pentru un autovehicul hibrid.
Aceasta parte a programului guvernamental nu se putea pune in practica pentru ca nu fusesera publicate inca in Monitorul Oficial Instructiunile de aplicare.
Insa, acest lucru este deja istorie, Instructiunile fiind publicate ieri in Monitorul Oficial nr. 581, prin Ordinul Ministerului Mediului si Padurilor nr. 1994/2011 pentru aprobarea Instructiunilor privind aplicarea prevederilor art. 10 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2011 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic.
Cine poate cumpara masini “eco” subventionate
Potrivit Instructiunilor de aplicare publicate, prin programul guvernamental, pot fi achizitionate autovehicule electrice sau hibrid, care nu fost inmatriculate sau inregistrate niciodata. Categoriile de vehicule care pot fi cumparate prin program sunt:
- autoturisme noi;
- autoutilitare usoare;
- autospeciale usoare noi.
Pot participa la programul coordonat de Agentia Fondului pentru Mediu (AFM) atat persoanele fizice, cat si institutiile publice sau unitatile administrativ-teritoriale.
Pentru ca o persoana fizica sa beneficieze de facilitatile acordate de Guvern la achizitionarea unei masini ecologice, trebuie sa aiba domiciliul in Romania si sa fie “la zi” cu taxele, impozite si contributiile catre bugetul de stat si cel local.
Daca indepliniti aceste criterii, puteti depune un dosar de acceptare la registratura Agentiei Fondului pentru Mediu, unde va primi un numar unic de inregistrare, in ordinea sosirii. Dosarul va contine:
- cererea de finantare (Puteti consulta atasat formularul);
- actul de identitate, in termen de valabilitate, in copie;
- certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are domiciliul solicitantul, aflat in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau copie legalizata.
Plicul cu dosarul de acceptare trebuie sa aiba inscrise, oibligatoriu, urmatoarele informatii:
- numele si prenumele/denumirea completa a solicitantului si adresa de domiciliu/sediului, dupa caz;
- titlul „Dosar de acceptare solicitant — Achizitionare autovehicule hibride/electrice”;
- perioada de organizare a sesiunii de inscriere.
Cum afli daca esti acceptat
Acceptarea unui solicitant are loc in urma analizei cuprinsului documentelor continute in dosarul de acceptare, efectuata de o comisie de analiza, constituita prin dispozitie a presedintelui AFM.
Aceasta comisie are dreptul ca, pe parcursul analizei, sa ceara solicitantului orice document, clarificare sau informatie suplimentara.
Dosarul depus poate fi respins daca:
- documentele sunt ilizibile sau contin stersaturi ori modificari;
- documentele sunt incomplete sau contin date si informatii neconforme cu realitatea;
- lipeste un document sau este prezentat sub o alta forma decat cea solicitata;
- documentele nu sunt prezentate la termenul stabilit sau au iesit din perioada de valabilitate;
- se constata neconcordante in cuprinsul documentelor prezentate;
- solicitantul nu indeplineste un criteriu de eligibilitate;
- solicitantul nu transmite in termen de 5 zile lucratoare documentele, clarificarile sau informatiile suplimentare cerute de comisia care analizeaza dosarul.
Dosar respins? Iata ce mai poti face
In cazul in care comisia de analiza ti-a respins dosarul, ai dreptul de a face contestatie. Aceasta se formuleaza in scris si se depune la registratura AFM, in termen de 10 zile de la data publicarii pe internet a listelor cu beneficiarii respinsi si acceptati. Contestatia poate fi transmisa prin orice mijloc care asigura o confirmare de primire de catre AFM.
Contestatia, care va fi solutionata in cel mult 20 de zile de la inregistrare, trebuie sa cuprinda:
- atributele de identificare a contestatorului;
- numarul unic de inregistrare atribuit de catre registratura Autoritatii dosarului de acceptare;
- obiectul contestatiei;
- motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza;
- dupa caz, numele si prenumele solicitantului sau numele si prenumele reprezentantului legal ori ale imputernicitului acestuia, semnatura si stampila.
In cazul masinilor hibrid, cuantumul reducerilor acordate beneficiarilor este de pana la 10% din pretul de comercializare a respectivului vehicul, dar nu mai mult de 1.800 euro, in lei la cursul Bancii Nationale a Romaniei din ziua efectuarii platii.
Pentru masinile electrice, reducerea este de 20% din pretul de comercializare , dar nu mai mult de 3.700 euro, in lei la cursul BNR din ziua efectuarii platii.
Pretul de comercializare a autovehiculului include TVA, iar ziua efectuarii platii este aceea in care Agentia Fondului pentru Mediu emite ordinul de plata pentru suma reprezentand reducerea din pretul de comercializare a autovehiculului, se mai precizeaza in Instructiunile de aplicare a programului.
Achizitionarea propriu-zisa a masinii
Odata ce ati fost acceptati, puteti achizitiona autovehicule ecologice de la oricare dintre producatorii care au fost acceptati (validati) de catre Agentia Fondului pentru Mediu si au incheiat contract cu aceasta. Lista cu acesti producatori o puteti consulta pe pagina de internet a institutiei. Producatorii sunt selectati printr-o procedura asemanatoare cu cea prin care se face selectia beneficiarilor, in urma indeplinirii unor anumite conditii de eligibilitate si analizarea unui dosar.
Atentie! Potrivit art. 3, alin. 4 din Instructiuni, un solicitant acceptat poate achizitiona mai multe autovehicule, beneficiind pentru fiecare dintre acestea de cateo reducere.
Dupa ce ati ales producatorul si marca masinii, se efectueaza formalitatile de vanzare-cumparare si predare-primire autovehiculului, producatorul validat scazand din pretul de comercializare a acestuia reducerea corespunzatoare.
Potrivit reglementarilor, in factura de livrare a autovehiculului, producatorul trebuie sa evidentieze pretul de comercializare si, distinct, sa faca mentiunea „Suma de ................ lei reprezentand reducerea instituita prin art. 10 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2011 se suporta de AFM din Fondul pentru mediu, in cadrul sesiunii de finantare ....................... ”.
Sub rubrica „Total de plata” se inscrie textul „Diferenta de plata beneficiar” si se mentioneaza suma pe care o mai aveti de achitat.
Factura trebuie sa cuprinda:
- date despre autovehiculul achizitionat: marca, modelul, sistemul de propulsie (hibrid/electric), numarul de identificare, anul fabricatiei;
- datele de identificare a beneficiarului persoana fizica: numele si prenumele, codul numeric personal, tipul, seria si numarul actului de identitate, adresa de domiciliu; atributele de identificare a beneficiarului unitate administrativ-teritoriala sau institutie publica: denumirea, codul de identificare fiscala, adresa sediului;
- numele si prenumele persoanei imputernicite/delegate/ desemnate, tipul, seria si numarul actului de identitate;
- atributele de identificare a societatii de leasing, in cazul finantarii in baza unui contract de leasing financiar: denumirea, numarul de inregistrare in registrul comertului, codul de identificare fiscala, adresa sediului social, numarul de cont bancar.
Nota AvocatNet.ro: Puteti consulta atasat formularul Cerere de finantare.
Ordinul MMP nr. 1.994/2011 poate fi consultat integral in sectiunea noastra de Legislatie, accesand acest link.
Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (11)