Modificarile aduse Codului de procedura fiscala sunt cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 2/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 71, din 30 ianuarie 2012. Acest act normativ a fost aprobat in sedinta de saptamana trecuta a Guvernului.
Potrivit documentului de presa emis de Executiv la finalul sedintei, noile reglementari au ca scop cresterea eficientei activitatii de administrare a creantelor fiscale.
De asemenea, Executivul informeaza ca modificarea Codului de procedura fiscala prin ordonanta a Guvernului se impune si datorita necesitatii transpunerii Directivei 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal, in conditiile in care aceasta directiva trebuie sa fie implementata incepand cu 1 ianuarie 2013.
Care sunt noutatile din Codul de procedura fiscala
Potrivit informatiilor furnizate de Guvern, prin modificarile aduse Codului de procedura fiscala s-a reglementat accesul contribuabililor la fisele de evidenta analitica pe platitor, asigurandu-se, in acest fel, transparenta in ceea ce priveste informatiile existente in acestea. Procedura urmeaza sa fie stabilita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Totodata, s-a introdus posibilitatea ca persoanele care detin parti sociale la o societate comerciala sa poata solicita certificatul de atestare fiscala, in scopul cunoasterii de catre acestea a situatiei fiscale a societatii.
Guvernul a reglementat, de asemenea, si posibilitatea de inregistrare fiscala la solicitarea platitorilor de venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor calificate ca fiind finale pentru persoanele juridice nerezidente.
In plus, s-a stabilit ca un contribuabil rezident in Romania ale carui venituri cad sub incidenta unei conventii de evitare a dublei impuneri si care considera ca impozitarea nu este conforma cu prevederile acesteia poate declansa procedura amiabila prevazuta de conventie prin depunerea unei cereri la ANAF.
Modificarile Codului de procedura fiscala reglementeaza si procedura pentru eliminarea dublei impuneri in cazul ajustarii unor tranzactii dintre persoane romane afiliate, in sensul ca ajustarea fiscala realizata de organul fiscal unui contribuabil va fi realizata in oglinda si de contribuabilul afiliat acestuia, fiind de asemenea opozabila organului sau fiscal.
Modificari in ceea ce priveste poprirea
Prin ordonanta aprobata, Guvernul a reglementat obligatia organului fiscal de a restitui din oficiu, in termen de 5 zile lucratoare, a sumelor incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi. Aceasta situatie apare, de regula, ca urmare a infiintarii popririi la mai multe banci la care debitorul are deschise conturi.
Comunicatul de presa al Guvernului preziceaza ca s-a reglementat, de asemenea, si dreptul contribuabilului de a solicita dobanzi in situatia in care organul fiscal nu restituie in termenul de 5 zile lucratoare de la data incasarii sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea.
Mai mult, s-a prevazut expres ca nerespectarea termenului de doua zile pentru ridicarea masurilor de executare silita atrage raspunderea statului pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici, urmand ca atragerea raspunderii acestora din urma sa se faca in conditiile Statutului functionarilor publici si al Legii nr. 324/2009.
Tot in ceea ce priveste poprirea, modificarile aduse Codului de procedura fiscala reglementeaza si obligatia organului fiscal de a ridica masura popririi pentru sumele indisponibilizate care depasesc creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, in situatia in care, din informatiile comunicate de banci, rezulta ca sumele indisponibilizate sunt suficiente pentru a stinge creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, tinand cont si de dreptul contribuabilului de a dispune plata salariilor din sumele indisponibilizate. Obligatia priveste si situatia in care masura poririi nu se mai justifica ca urmare a faptului ca nu mai sunt indeplinite conditiile pentru care poprirea a fost infiintata (spre exemplu, creanta a fost stinsa sau titlul executoriu a fost anulat)
In plus, s-a clarificat efectul pe care il produce adresa de infiintare a popririi, in sensul precizarii limitei pana la care se intinde poprirea bancara ca fiind suma inscrisa in adresa de infiintare a popririi.
Comunicatul de presa al Guvernului informeaza ca modificarile din Codul de procedura fiscala reglementeaza si conditiile in care bancile accepta platile pentru salarii din sumele indisponibilizate.
Astfel, pentru a putea plati salarii din sumele indisponibilizate, debitorul sau reprezentantul legal al acestuia trebuie sa depuna la organul fiscal o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti din care sa efectueze plata drepturilor salariale. Sanctiunea pentru declaratiile incorecte este atragerea raspunderii solidare cu debitorul a reprezentantului legal in privinta sumelor sustrase de la indisponibilizare urmare declaratiei incorecte.
Emiterea unei solutii fiscale individuale sau a unui acord de pret in avans – procedura, reglementata de Guvern
Prin noile modificari aduse Codului de procedura fiscala, Guvernul a reglementat si procedura de colaborare dintre organul fiscal si contribuabil pentru emiterea unei solutii fiscale individuale anticipate (SFIA) sau unui acord de pret in avans (APA). Astfel, se reglementeaza:
- posibilitatea organului fiscal de a se deplasa la sediul contribuabilului sau in alt loc stabilit de comun acord cu acesta pentru analizarea documentatiei in vederea fundamentarii proiectului de solutie fiscala individuala anticipata sau acord de pret in avans;
- obligatia organului fiscal de a prezenta contribuabilului proiectul SFIA/APA astfel incat contribuabilul sa isi poata spune punctul de vedere cu privire la continutul SFIA/APA;
- un termen de 60 de zile lucratoare in care contribuabilul solicitant al unei solutii fiscale individuale anticipate sau acord de pret in avans poate sa furnizeze clarificarile solicitate de organul fiscal sau sa prezinte punctul de vedere asupra proiectului solutiei fiscale individuale anticipate sau acordului de pret in avans;
De asemenea, Executivul informeaza ca "s-au eliminat prevederile referitoare la cea de a doua situatie in care se restituie tariful achitat de contribuabilul solicitant al unei SFIA/APA, avand in vedere faptul ca institutia intreruperii procedurii de emitere a SFIA/APA nu este reglementata si nici nu este cazul a fi reglementata. In fapt, fiind vorba de solutionarea unei cereri, procedura nu poate fi intrerupta, organul fiscal fiind obligat sa o solutioneze, fie prin admiterea cererii si emiterea SFIA/APA, fie prin respingerea cererii."
Modificari care vizeaza imbunatatirea administrarii fiscale
O alta modificare a Codului de procedura fiscala vizeaza si procedura de comunicare a actului administrativ fiscal. Astfel, in vederea eliminarii dificultatilor aparute in practica in legatura cu aplicarea actualulelor prevederi si pentru a oferi textului o mai mare claritate, la art. 44 se stabileste ca actele administrative fiscale vor comunicate direct prin remitere sub semnatura, fax, e-mail, numai daca prin aceasta modalitate se realizeaza comunicarea.
Comunicarea prin posta, ca regula generala," se va realiza in conditiile in care actul administrativ fiscal nu s-a comunicat prin remitere, fax, e-mail etc., aceste din urma modalitati fiind utilizate doar in cazul special al asigurarii comunicarii", dupa cum precizeaza documentul de presa al Executivului.
In ceea ce priveste comunicarea actului administrativ fiscal prin publicitate, aceasta se va realiza numai in cazul in care comunicarea documentului nu s-a realizat prin posta.
De asemenea, Guvernul a mai introdus si obligatia contribuabililor de a prezenta organului fiscal, la solicitarea acestuia, dosarul tranzactiilor efectuate cu parteneri care sunt situati intr-un stat cu care nu exista un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii.
Codul de procedura fiscala, modificat si in septembrie
Codul de procedura fiscala a fost modificat si la inceputul lunii septembrie, prin OG 29/2011.
Atunci, Guvernul a stabilit o noua ordine de stingere a datoriilor, a reglementat situatiile in care Fiscul poate estima baza de impunere, procedura fiind ulterior aprobata prin Ordin ANAF.
De asemenea, s-au adus clarificari in privinta depunerii declaratiilor online, dar si in ceea ce priveste procedura de corectare a erorilor dintr-un act administrativ fiscal.
Cititi AICI ce modificari importante a mai suferit Codul de procedura fiscala in luna septembrie.