Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune, ce completeaza reforma in materie penala si procesual penala, a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 512 din 14 august 2013.
Actul normativ reconfigureaza sistemul si pune in acord prevederile impuse de adoptarea Noului Cod penal si Noului Cod de procedura penala si urmeaza sa intre in vigoare la 1 februarie 2014.
Sistemul de probatiune, regandit
Dupa cum se precizeaza in actul normativ, sistemul de probatiune, ca serviciu public, contribuie la infaptuirea actului de justitie. Mai exact, activitatea sistemului se desfasoara in interesul comunitatii, in scopul reabilitarii sociale a infractorilor, al diminuarii riscului de savarsire a unor noi infractiuni si al cresterii gradului de siguranta in comunitate.
Totusi, adoptarea noului cod penal si a noului cod de procedura penala impune o reconfigurare a sistemului probatiunii, avand in vedere schimbarile de substanta cu privire la sanctiunile si masurile neprivative de libertate aplicabile in cursul procesului penal, introduse in sistemul penal roman prin cele doua coduri in materie penala.
In acest context, Legea privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune este structurata pe doua componente majore ce clarifica anumite dispozitii aplicabile si pana acum.
Prima componenta este de ordin organizational si presupune o reconfigurare a sistemului de probatiune prin asigurarea, de catre Ministerul Justitiei, in mod nemijlocit, a unui management unitar privind planificarea strategica in domeniu, gestionarea resurselor umane, financiare si administrative ale sistemului de probatiune pentru a sustine activitatea viitoare a serviciilor de probatiune.
Cea de-a doua componenta, de ordin functional, reconstruieste activitatea serviciilor de probatiune prin prisma competentelor stabilite in noul Cod penal si noul Cod de procedura penala, integrand principii si abordari moderne, specifice instrumentelor internationale si recomandarilor europene in domeniu.
Concret, potrivit expunerii de motive a legii, sistemul de probatiune este regandit atat din punct de vedere organizational, cat si din punct de vedere functional, avand la baza prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal si ale Legii nr.135/2010 privind Codul de procedura penala.
"Actul normativ urmareste organizarea sistemului de probatiune prin internalizarea valorilor, principiilor, abordarilor si conceptelor modern promovate prin recomandari si alte instrumente specifice elaborate la nivel European in domeniul probatiunii, dar este articulat pe experienta practica acumulata in activitatea de probatiune pana in prezent", puncteaza initiatorii (Guvernul, n.red.) in documentul citat.
Structura noii legi
Ca si celelalte acte normative ce fac parte din acelasi pachet legislativ (despre care puteti citi AICI mai multe, n.red.), Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune este structurata in 4 titluri, fiecare dintre ele aducand in discutie aspecte importante din domeniu.
Titlul I se constituie din prezentarea sferei generale de aplicare a normelor, a scopului probatiunii, a misiunii acesteia si a principiilor care stau la baza activitatii in sistemul de probatiune. "Definirea unor termeni si sintagme care incheie titlul I are menirea de a clarifica sensul conceptelor specific utilizate pe parcursul proiectului de act normativ", sustine Guvernul in expunerea de motive.
Titlul II, Organizarea sistemului de probatiune, este dedicat, dupa cum spune si titlul, organzarii sistemului. Concret, aceasta parte cuprinde dispozitii cu privire la structura sistemului de probatiune pe cele doua paliere, central si local, si mentionarea legaturilor dintre cele doua forme de organizare.
In ceea ce priveste activitatea de probatiune, aceasta este tratata in Titlul III al actului normativ. Concret, acest titlu cuprinde distinct prevederi privind fiecare dintre componentele majore care constituie ansamblul activitatilor derulate de catre consilierul de probatiune in vederea implementarii sanctiunilor si masurilor comunitare. Activitatile majore sunt prezentate in detaliu in fiecare dintre capitolele Titlului III.
Ultimul titlu al legii, Dispozitii tranzitorii si finale, contine prevederi referitoare la aspectele de ordin adminstrativ presupuse de reorganizarea sistemului precizand, totodata, faptul ca numarul de posturi necesar functionarii Directiei de Probatiune, pe de o parte, si structurilor teritoriale, pe de alta parte, va fi stabilit ulterior prin hotarare de Guvern.
O noua directie va functiona din septembrie
Potrivit Legii nr. 252/2013, in aceasta toamna se va infiinta Directia Nationala de Probatiune, ca structura cu personalitate juridica in cadrul Ministerului Justitiei, prin reorganizarea Directiei de probatiune din Ministerul Justitiei.
Activitatea Directiei va fi coordonata direct de catre ministrul justitiei, iar finantarea se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei.
Conform dispozitiilor, noul organism va avea mai multe atributii principale, printre care:
- stabileste directiile strategice de actiune in domeniul probatiunii in vederea implementarii strategiei justitiei ca serviciu public;
- stabileste conceptia si coordoneaza, evalueaza si monitorizeaza, la nivel national, Strategia nationala de reabilitare a persoanelor fata de care s-au dispus sanctiuni si masuri comunitare, aplicata in sistemul de probatiune, inclusiv de catre institutiile cu atributii in domeniu;
- organizeaza si coordoneaza procesul de executare a pedepselor si masurilor neprivative de libertate specifice domeniului probatiunii;
- elaboreaza Standardele minime de lucru in probatiune pentru institutiile din comunitate si normele metodologice pentru avizarea si acreditarea programelor de lucru cu persoanele supravegheate;
- organizeaza si coordoneaza activitatea structurilor teritoriale;
- coordoneaza gestionarea resurselor umane ale sistemului de probatiune;
- organizeaza pregatirea profesionala a personalului din sistemul de probatiune si cursuri de pregatire pentru persoane din cadrul institutiilor implicate in activitatea de probatiune;
Directia Nationala de Probatiune va fi condusa de un director general, numit prin ordin al ministrului justitiei, in urma promovarii unui concurs organizat in acest sens. Directorul general este numit pe o durata de 4 ani, cu posibilitatea obtinerii consecutive, o singura data, a unui nou mandat.
Potrivit legii, activitatea de probatiune se va realiza si la nivel teritorial, prin intermediul serviciilor de probatiune si al altor structuri teritoriale, fara personalitate juridica, infiintate potrivit legii si aflate in subordinea Directiei.
Serviciile de probatiune functioneaza in fiecare municipiu resedinta de judet si in municipiul Bucuresti, prin reorganizarea serviciilor de probatiune de pe langa tribunale. Acestea vor fi conduse de sefi serviciu.
Important! Desi Legea nr. 252/2013 va intra in vigoare in 1 februarie 2014, dispozitiile privind Directia Nationala de Probatiune vor intra in vigoare mai devreme, in 23 septembrie 2013.
Puteti consulta AICI textul integral al documentului.
----
Legea privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune este unul dintre cele 4 acte normative care contribuie la punerea in aplicare a dispozitiilor penale, procesual-penale si executional penale, cu privire la intreg pachetul de documente ce vizeaza reforma in materie penala. Celelalte 3 documente sunt urmatoarele:
- Legea pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale (subiect tratat deja de AvocatNet.ro si disponibil AICI, n.red.)
- Legea privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal (subiect tratat deja de AvocatNet.ro si disponibil AICI, n.red.)
- Legea privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal (subiect tratat deja de AvocatNet.ro si disponibil AICI, n.red.)
Toate aceste acte normative au fost publicate recent in Monitorul Oficial. Vom reveni cu detalii in zilele urmatoare.