Statul are de recuperat debite restante de la angajatorii care le datoreaza inspectoratelor teritoriale de munca (ITM) sume cu titlu de comision, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca. Recuperarea acestor debite a fost realizata pana in decembrie 2014 de catre Inspectia Muncii, prin intermediul ITM-urilor, in baza Legii nr. 41/2012 privind aprobarea OUG nr. 17/2011.
Responsabilitatile Inspectiei Muncii privind administrarea creantelor au fost transferate catre Fisc, masura fiind stabilita prin Legea nr. 170/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 925 din 18 decembrie 2014 si care a intrat in vigoare pe 21 decembrie 2014.
Potrivit acestor dispozitii, creantele reprezentand comisionul datorat pana la data de 31 decembrie 2010 de angajatori inspectoratelor teritoriale de munca pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca, precum si obligatiile accesorii aferente, stabilite prin titluri de creanta si neachitate pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 170/2014 (adica pana pe 21 decembrie 2014) se fac venit la bugetul de stat si au regim de creanta bugetara.
Procedurile de administrare a acestor creante bugetare sunt continuate, de astazi, de catre ANAF si unitatile sale subordonate, care se subroga in drepturile si obligatiile inspectoratelor teritoriale de munca. Administrarea creantelor este indeplinita in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
Totusi, sumele care reprezinta comisionul, inclusiv dobanzile, penalitatile de intarziere sau majorarile de intarziere, pentru care dreptul de a cere executarea silita s-a prescris pana la data preluarii in administrare a acestora de catre ANAF, raman in responsabilitatea inspectoratelor teritoriale de munca.
Conform actului normativ, ANAF preia de la Inspectia Muncii si de la ITM toate drepturile si obligatiile procesuale, in cazul litigiilor avand ca obiect contestatiile la executare silita/procedurile de insolventa si va dobandi calitatea procesuala a Inspectiei Muncii si a ITM-urilor in toate procesele aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata.
Cum se va realizeaza transferul de creante de la ITM la Fisc?
Pentru ca ANAF sa se poata ocupa de administrarea creantelor fiscale, inspectoratele teritoriale de munca vor preda organelor fiscale, pana pe 18 februarie 2015, urmatoarele documente cuprinse in Legea 170/2014:
- inscrisurile, in original, in care sunt individualizate creantele datorate si neachitate pana la data intrarii in vigoare a legii si care reprezinta titluri executorii, neatacate in termenul legal sau dispozitivul hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a solutionat contestatia formulata impotriva acestora;
- dosarele aflate pe rolul instantelor de judecata pentru litigiile avand ca obiect contestatiile la executare silita sau contestatiile impotriva actelor prin care se dispun si se duc la indeplinire masurile asiguratorii, precum si in cazul litigiilor care privesc procedurile de insolventa, aferente creantelor;
- situatia soldurilor creantelor bugetare;
- situatia sumelor platite in plus fata de obligatia de plata;
- orice alte informatii/documente disponibile, necesare urmaririi si verificarii sumelor datorate.
Atentie! Din decembrie 2014, contribuabilii platesc comisioanele si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale, in raza carora sunt luati in administrare, dupa cum se mentioneaza in Legea nr. 170/2014. De asemenea, contribuabilii efectueaza platile intr-un cont distinct al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscala al acestora.
Recuperarea creantelor, "pasata" de la Inspectia Muncii la ANAF si invers
Colectarea creantelor de la angajatorii care datorau comisioane ITM-urilor, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca, se realiza in baza Legii nr. 130/1999, de catre Inspectia Muncii, prin structurile sale teritoriale. Insa, la 1 februarie 2011, legea a fost abrogata si practic s-a ajuns in situatia in care nu exista nici un organ de specialitate al statului care sa aiba competente in recuperarea acestor debite.
Astfel, a fost aprobata OUG nr. 17/2011, care stabilea cadrul institutional necesar recuperarii, la bugetul de stat, a acestor debite restante, respectiv prin desemnarea ANAF ca autoritate competenta abilitata sa preia de la Inspectia Muncii atributiile de recuperare a debitelor prin executare silita.
Conform normelor legislative, ordonantele emise de Guvern trebuie aprobate si de catre Parlament, prin lege, ca sa-si poata produce in continuare efecte juridice. Parlamentarii pot aproba ordonantele in formele emise de Executiv sau ii pot aduce modificari.
Legea pentru aprobarea OUG nr. 17/2011 a trecut mai intai pe la senatori care au aprobat ordonata in forma in care a si fost publicata in Monitorul Oficial. Ulterior, legea a intrat in dezbaterea deputatilor care au decis abrogarea prevederii prin care Fiscul trebuia sa recupereze comisioanele datorate de angajatori inspectoratelor de munca.
Mai exact, prin Legea nr. 41/2012 privind aprobarea OUG nr. 17/2011 deputatii au eliminat din ordonanta art. III care stabilea:
“Pentru creantele bugetare prevazute la alin. (1) al art. I datorate pana la data de 31 decembrie 2010, procedurile de executare silita aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta vor fi continuate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate, care se subroga in drepturile si obligatiile Inspectiei Muncii si inspectoratelor teritoriale de munca, dupa caz, in calitate de creditor bugetar, si le succeda de drept in aceasta calitate, actele indeplinite anterior ramanand valabile”, potrivit variantei propuse de senatori.
In acest fel recuperarea creantelor a fost atribuita din nou inspectoratelor teritoriale de munca, aceastea fiind institutiile care au dreptul sa recupereze creantele de la angajatori.
Totusi, Ministerul Muncii a intentionat sa schimbe legislatia in vigoare, astfel incat, recuperarea creantelor sa ii revina in sarcina Fiscului, asa cum era stabilit initial prin OUG nr. 17/2011. In acest sens, a initiat, in februarie 2013, un proiect de act normativ, care insa nu a mai fost aprobat.
Insa Ministerul Muncii a propus in vara lui 2013 un al proiect de act normativ, care insa a trecut de Parlament, fiind vorba despre recenta Lege nr. 170/2014, care prevede ca ANAF administreaza in locul ITM comisionul datorat de angajatori.