Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune, ce completeaza reforma in materie penala si procesual penala, a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 512 din 14 august 2013. Actul normativ reconfigureaza sistemul si pune in acord prevederile impuse de adoptarea Noului Cod penal si Noului Cod de procedura penala si urmeaza sa intre in vigoare la 1 februarie 2014.
Desi legea se va aplica incepand de anul viitor, sunt si prevederi care vor intra in vigoare mai devreme. Este vorba despre dispozitiile privind Directia Nationala de Probatiune, o noua structura cu personalitate juridica in cadrul Ministerului Justitiei, ce se va infiinta din 23 septembrie 2013 prin reorganizarea Directiei de probatiune din Ministerul Justitiei.
Activitatea Directiei va fi coordonata direct de catre ministrul justitiei, iar finantarea se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei. Conform dispozitiilor, noul organism va avea mai multe atributii principale, printre care:
- stabileste directiile strategice de actiune in domeniul probatiunii in vederea implementarii strategiei justitiei ca serviciu public;
- stabileste conceptia si coordoneaza, evalueaza si monitorizeaza, la nivel national, Strategia nationala de reabilitare a persoanelor fata de care s-au dispus sanctiuni si masuri comunitare, aplicata in sistemul de probatiune, inclusiv de catre institutiile cu atributii in domeniu;
- organizeaza si coordoneaza procesul de executare a pedepselor si masurilor neprivative de libertate specifice domeniului probatiunii;
- elaboreaza Standardele minime de lucru in probatiune pentru institutiile din comunitate si normele metodologice pentru avizarea si acreditarea programelor de lucru cu persoanele supravegheate;
- organizeaza si coordoneaza activitatea structurilor teritoriale;
- coordoneaza gestionarea resurselor umane ale sistemului de probatiune;
- organizeaza pregatirea profesionala a personalului din sistemul de probatiune si cursuri de pregatire pentru persoane din cadrul institutiilor implicate in activitatea de probatiune;
Directia Nationala de Probatiune va fi condusa de un director general, numit prin ordin al ministrului justitiei, in urma promovarii unui concurs organizat in acest sens. Directorul general este numit pe o durata de 4 ani, cu posibilitatea obtinerii consecutive, o singura data, a unui nou mandat.
Potrivit legii, activitatea de probatiune se va realiza si la nivel teritorial, prin intermediul serviciilor de probatiune si al altor structuri teritoriale, fara personalitate juridica, infiintate potrivit legii si aflate in subordinea Directiei.
Serviciile de probatiune functioneaza in fiecare municipiu resedinta de judet si in municipiul Bucuresti, prin reorganizarea serviciilor de probatiune de pe langa tribunale. Acestea vor fi conduse de sefi serviciu.
Intregul sistem de probatiune, regandit
In plus fata de reglementarile privind Directia Nationala de Probatiune, Legea nr. 252/2013 aduce completari intregului sistem de probatiune. "Adoptarea noului cod penal si a noului cod de procedura penala impune o reconfigurare a sistemului probatiunii, avand in vedere schimbarile de substanta cu privire la sanctiunile si masurile neprivative de libertate aplicabile in cursul procesului penal, introduse in sistemul penal roman prin cele doua coduri in materie penala", mentiona Guvernul, initiatorul actului normativ, in expunerea de motive.
In acest context, Legea privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune este structurata pe doua componente majore ce clarifica anumite dispozitii aplicabile si pana acum.
Prima componenta este de ordin organizational si presupune o reconfigurare a sistemului de probatiune prin asigurarea, de catre Ministerul Justitiei, in mod nemijlocit, a unui management unitar privind planificarea strategica in domeniu, gestionarea resurselor umane, financiare si administrative ale sistemului de probatiune pentru a sustine activitatea viitoare a serviciilor de probatiune.
Cea de-a doua componenta, de ordin functional, reconstruieste activitatea serviciilor de probatiune prin prisma competentelor stabilite in noul Cod penal si noul Cod de procedura penala, integrand principii si abordari moderne, specifice instrumentelor internationale si recomandarilor europene in domeniu.
Concret, potrivit expunerii de motive a legii, sistemul de probatiune este regandit atat din punct de vedere organizational, cat si din punct de vedere functional, avand la baza prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal si ale Legii nr.135/2010 privind Codul de procedura penala.
"Actul normativ urmareste organizarea sistemului de probatiune prin internalizarea valorilor, principiilor, abordarilor si conceptelor modern promovate prin recomandari si alte instrumente specifice elaborate la nivel European in domeniul probatiunii, dar este articulat pe experienta practica acumulata in activitatea de probatiune pana in prezent", puncteaza Executivul in documentul citat.