Ca serviciu public, sistemul de probatiune se desfasoara in interesul comunitatii, in scopul reabilitarii sociale a infractorilor, al diminuarii riscului de savarsire a unor noi infractiuni si al cresterii gradului de siguranta in comunitate.
Totusi, adoptarea noului Cod penal si a noului Cod de procedura penala a impus o reconfigurare a sistemului probatiunii, avand in vedere schimbarile de substanta introduse in sistemul penal roman in ceea ce priveste sanctiunile si masurile neprivative de libertate aplicabile in cursul procesului penal.
In acest context, in vara anului 2013, a fost publicata Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune, ce clarifica anumite dispozitii in materie, care au intrat in vigoare la 1 februarie 2014. In plus, Guvernul a adoptat si Regulamentul de aplicare a noilor reglementari, acesta fiind aprobat prin Hotararea de Guvern nr. 1079/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 5, din 7 ianuarie 2014, cand a intrat in vigoare la aceeasi data.
Directia Nationala de Probatiune functioneaza din 23 septembrie 2013
Potrivit Legii nr. 252/2013, sistemul de probatiune este format din Directia Nationala de Probatiune, care functioneaza la nivel central, si structuri teritoriale care includ serviciile de probatiune, precum si sediile secundare ale acestora. DNP este o noua structura cu personalitate juridica in cadrul Ministerului Justitiei, ea devenind functionala din 23 septembrie 2013 prin reorganizarea Directiei de probatiune din Ministerul Justitiei.
Activitatea Directiei este coordonata direct de catre ministrul justitiei, iar finantarea se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei.
Conform dispozitiilor, organismul are mai multe atributii principale, printre care:
- stabileste directiile strategice de actiune in domeniul probatiunii in vederea implementarii strategiei justitiei ca serviciu public;
- stabileste conceptia si coordoneaza, evalueaza si monitorizeaza, la nivel national, Strategia nationala de reabilitare a persoanelor fata de care s-au dispus sanctiuni si masuri comunitare, aplicata in sistemul de probatiune, inclusiv de catre institutiile cu atributii in domeniu;
- organizeaza si coordoneaza procesul de executare a pedepselor si masurilor neprivative de libertate specifice domeniului probatiunii;
- elaboreaza Standardele minime de lucru in probatiune pentru institutiile din comunitate si normele metodologice pentru avizarea si acreditarea programelor de lucru cu persoanele supravegheate;
- organizeaza si coordoneaza activitatea structurilor teritoriale;
- coordoneaza gestionarea resurselor umane ale sistemului de probatiune;
- organizeaza pregatirea profesionala a personalului din sistemul de probatiune si cursuri de pregatire pentru persoane din cadrul institutiilor implicate in activitatea de probatiune;
- elaboreaza si aplica orice alte politici si strategii ale Guvernului privind executarea pedepselor si masurilor neprivative de libertate pronuntate de instantele judecatoresti.
DNP este condusa de un director general, numit prin ordin al ministrului justitiei, in urma promovarii unui concurs organizat in acest sens. Directorul general este numit pe o durata de 4 ani, cu posibilitatea obtinerii consecutive, o singura data, a unui nou mandat.
In plus, cu toate ca Directia functioneaza de circa cinci luni, HG publicata in ianuarie 2014 a completat dispozitiile la acest capitol. Astfel, conform HG nr. 1079/2014, Directia poate avea maximum 90 de posturi, la nivel central, si 370 de posturi, in cadrul structurilor teritoriale.
Structurile teritoriale includ serviciile de probatiune
Potrivit reglementarilor, activitatea de probatiune se realizeaza la nivel teritorial, prin intermediul serviciilor de probatiune si alte structuri teritoriale, fara personalitate juridica, infiintate conform legii si aflate in subordinea Directiei. Concret, serviciile de probatiune functioneaza in fiecare municipiu resedinta de judet si in municipiul Bucuresti, prin reorganizarea serviciilor de probatiune de pe langa tribunale.
Serviciile de probatiune sunt conduse de sefi de serviciu, iar birourile din cadrul serviciilor de probatiune, precum si sediile secundare sunt conduse de sefi de birou. Sefii serviciilor de probatiune si sefii de birou sunt numiti prin ordin al ministrului justitiei, pe o perioada de 4 ani, in urma promovarii unui concurs, mandatul putand fi reinnoit in aceleasi conditii.
Conditiile si modalitatea de organizare a tuturor concursurilor derulate in cadrul sistemului de probatiune sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
---
Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune este unul dintre cele 4 acte normative care contribuie la punerea in aplicare a dispozitiilor penale, procesual-penale si executional penale, cu privire la intreg pachetul de documente ce vizeaza reforma in materie penala. Celelalte 3 documente sunt urmatoarele, iar subiectele au fost deja tratate de publicatia noastra:
- Legea pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale;
- Legea privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal;
- Legea privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.