Certificarea declaratiilor de impozit pe profit nu se va mai aplica in acest an, dupa cum rezulta dintr-un proiect de Ordonanta de Guvern, publicat luni pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP). Totusi, autoritatile fiscale nu renunta de tot la certificare, procedura urmand sa devina optionala, dar sa se aplice tuturor declaratiilor fiscale, conform aceluiasi proiect de act normativ.
Potrivit unui proiect de Ordonanta de Guvern pentru modificarea unor acte normative, publicat de Finante, Executivul intentioneaza sa abroge alineatul (5) al articolului 83 din Codul de Procedura Fiscala.
Acest alineat prevede ca declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Certificarea obligatorie a declaratiilor anuale de impozit pe profit a fost introdusa prin OG nr. 47/2007, care prevedea ca se aplica de la 1 ianuarie 2008, dar a fost suspendata, prin OG nr. 19/2008, pana la 1 ianuarie 2010. Ulterior, prin OUG nr. 35/2011, care a intrat in vigoare la 11 aprilie 2011, aplicarea s-a prorogat pana la 1 ianuarie 2013, iar apoi, prin Legea nr. 162/2012, a fost suspendata din nou, de data aceasta pana la 1 ianuarie 2014.
De la inceputul acestui an, insa, certificarea declaratiilor anuale de impozit pe profit a intrat in vigoare, informatia fiind confirmata pentru AvocatNet.ro si de catre Biroul de Asistenta contribuabili al Agentiei Nationale de Administare Fiscala (ANAF).
Totusi, autoritatile par a se fi razgandit, din moment ce au publicat luni un proiect de OG care modifica printre altele si Codul de procedura fiscala. Conform actului normativ lansat in dezbatere publica, alin. 5 al art. 83 din Codul de procedura fiscala ar urma sa fie abrogat de la data intrarii in vigoare a ordonantei (la 3 zile de publicarea sa in Monitorul Oficial, dupa cum prevad normele de tehnica legislativa).
Pana la publicare, insa, ordonanta trebuie adoptata in sedinta de Guvern, lucru care s-ar putea intampla chiar miercuri, Executivul avand sedinta sa saptamanala in aceasta zi.
In conditiile in care termenul limita pana la care trebuie depus formularul 101 pentru profitul pe anul 2013 este 25 martie 2014, daca actul normativ va intra in vigoare inainte de 25 martie, firmele nu vor mai trebui sa depuna la Fisc formularul 101 certificat de un consultant fiscal.
Important! Certificarea consta in verificarea exactitatii si realitatii datelor inscrise in declaratiile anuale de impozit pe profit de catre un consultant fiscal printr-o nota de certificare, care insoteste declaratia anuala de impozit pe profit si in care se mentioneaza "cu rezerve" sau "fara rezerve".
Certificarea declaratiilor fiscale va fi obligatorie doar pentru rectificativele care prezinta diferente de declarare de peste 10.000 de lei
Desi vrea sa abroge art 83, alin 5 din CPF, legat de certificare declaratiilor pe profit, Finantele nu intentioneaza sa renunte de tot la aceasta procedura, ci vrea sa o aplice de la 1 iunie 2014, pentru toate declaratiile fiscale, insa procedura va fi una optionala, si nu obligatorie ca in momentul de fata, astfel ca firmele vor putea alege daca isi certifica sau nu declaratiile fiscale.
AvocatNet.ro
v-a anuntat despre aceasta posibilitate inca de saptamana trecuta, cand Ramona Moisa, Tax Manager la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, declarase pentru publicatia noastra, din discutiile cu reprezentantii Ministerului de Finante in cadrul procesului consultativ privind modificarea legislatiei fiscale, in perioada imediat urmatoare, ar putea fi publicata o ordonanta de urgenta prin care certificarea declaratiei de impozit pe profit ar deveni optionala pentru majoritatea contribuabililor si obligatorie numai pentru o anumita categorie de contribuabili.
Conform proiectului de act normativ, dupa articolul 83 va fi introdus in CPP un nou articol, articolul 831, "Certificarea declaratiilor fiscale depuse la organele fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala", prevazut sa intre in vigoare de la 1 iunie 2014. Reglementarile nou-introduse stabilesc ca ar putea fi exceptate de la certificarea declaratiilor de impozit pe profit institutiile si autoritatile publice.
In aceste conditii, de la 1 iunie 2014, restul persoanelor juridice, inclusiv cele care isi auditeaza rezultatele financiare, ar putea opta pentru certificarea declaratiilor fiscale, anterior depunerii acestora la organul fiscal, de catre un consultant fiscal, potrivit proiectului de OG.
Totusi, conform noilor reglementari propuse de Guverm, declaratiile fiscale rectificative vor trebui depuse numai dupa ce au fost certificate de un consultanta fiscal, in cazul in care prin corectare rezulta o diferenta in plus sau in minus, de peste 10% fata de fiecare tip de creanta fiscala declarata in prima declaratie depusa, dar nu mai putin de 10.000 lei, indiferent de numarul declaratiilor rectificative.
Singurele rectificativa care pot fi depuse fara certificare sunt cele la declaratia unica 112, daca acestea vizeaza informatii privind asiguratii si care nu au ca efect modificarea creantei fiscale.
Certificarea rectificativelor va fi valabila doar daca este facuta de un consultant fiscal activ
Pentru a putea face certificarea, consultantul fiscal trebuie sa-si fi dobandit calitatea potrivit reglementarilor legale cu privire la organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si sa fie inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, conform proiectul de act normativ. In plus, certificarea facuta de catre un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in acest Registru sau de catre o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal are ca efect lipsa certificarii.
Proiectul de OG mentioneaza ca certificarea declaratiilor fiscale s-ar putea realiza cu/fara rezerve, potrivit normelor de certificare care urmeaza sa fie aprobate, in conditiile legii, de Camera Consultantilor Fiscali (CCF), cu avizul MFP.
Documentele care se incheie ca urmare a certificarii trebuie sa cuprinda obligatoriu explicatii cu privire la cuantumul si natura creantei fiscale declarate, precum si cauzele care au generat rectificarea, iar in cazul unei certificari cu rezerve, motivatia acesteia, se subliniaza in recentul proiect de act normativ.
Penalitatile pentru declaratiile fiscale rectificative necertificate vor fi de minimum 200 de lei
Potrivit proiectului de OG, organul fiscal primeste si inregistreaza declaratiile fiscale rectificative, chiar daca acestea nu sunt certificate.
Numai ca depunerea declaratiilor fiscale necertificate se sanctioneaza cu o penalitate de 2% din diferenta rezultata in urma corectarii. In plus, conform proiectului de act normativ, aceasta penalizare nu va putea fi mai mica de 200 lei, chiar daca din calcule rezulta mai putin.
Penalitatea va fi considerata creanta fiscala, in sensul Codului de Procedura Fiscala, si va trebui platita, ca orice alta suma datora Fiscului, in functie de data comunicarii deciziei prin care este stabilita. Daca decizia de impunere a penalitatii este comunicata contribuabilului in intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, iar pentru o comunicare in intervalul 16 - 31 din luna, plata trebuie efectuata pana in data de 20 a lunii urmatoare.
Noile reguli de procedura prevad ca Fiscul va anula penalitatea, daca certificarea se efectueaza ulterior depunerii declaratiei fiscale, insa nu si daca certificarea se face dupa data inceperii unei inspectiei fiscale ce are ca obiect verificarea perioadei fiscale si creantei ce fac obiectul declaratiei fiscale prin care se corecteaza creanta fiscala.
In proiectul de OG se subliniaza ca urmeaza vor trebui aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice:
-
procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare,
-
schimbul de informatii intre ANAF si CCF,
-
precum si modalitatea de aplicare a penalitatii.
Momentan lipsesc normele de certificare
In cazul in care proiectul de act normativ va si intra in vigoare, pana la 1 iunie 2014, Fiscul sau/ si CCF vor trebui sa pregateasca si sa publice procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare.
In prezent, exista o asemenea procedura, insa numai pentru certificarea declaratiilor de impozit pe profit, care se poate face conform Hotararii CCF nr. 4/2011 pentru aprobarea Normelor de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Potrivit acestui act normativ, compania pregateste declaratia anuala de impozit pe profit si este raspunzatoare pentru intocmirea documentelor contabile, pentru acuratetea inregistrarilor contabile, precum si pentru intocmirea si acuratetea registrelor fiscale. In plus, compania, prin reprezentantii sai, trebuie sa dea o declaratie pe propria raspundere privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare.
De asemenea, compania pune la dispozitia consultantului fiscal documente si informatii in vederea verificarii elementelor inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce face obiect al certificarii. Toate informatiile trebuie solicitate in scris de catre consultantul fiscal. Daca aceste documente sunt confidentiale, consultantul fiscal da o declaratie de pastrare a confidentialitatii informatiilor la care are acces.
In plus, tratamentul fiscal al operatiunilor economice reflectate in documentele financiar-contabile si care sunt inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce urmeaza a fi supusa certificarii se verifica prin sondaj.
Totodata, consultantul fiscal trebuie sa ia in considerare pragul de semnificatie, atunci cand certifica declaratiile anuale de impozit pe profit. In plus, in elaborarea raportului de certificare, consultantul fiscal impune un nivel acceptabil al pragului de semnificatie, astfel incat sa poata detecta din punct de vedere cantitativ denaturarile semnificative. Astfel, in stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii pentru verificarea calculului impozitului pe profit, consultantii fiscali se vor baza in primul rand pe rationamentul lor profesional, precum si pe procedurile analitice si pe intelegerea in ansamblu a companiei si a mediului economic in care aceasta activeaza.
Totusi, pentru stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii, in anumite cazuri, pentru consultantul fiscal va fi util sa se aplice un procentaj dintr-o anumita valoare de referinta. In plus, pentru stabilirea valorii de referinta utilizate pentru determinarea pragului de semnificatie/materialitatii se vor utilize informatiile fiscale relevante, cum ar fi:
-
ponderea fiecarei categorii de venit neimpozabil, in totalul veniturilor neimpozabile;
-
ponderea fiecarei categorii de cheltuiala nedeductibila, in totalul cheltuielilor nedeductibile.
De altfel, consultantii fiscali sunt obligati sa isi utilizeze rationamentul profesional pentru a stabili daca cele mentionate mai sus sunt adecvate circumstantelor individuale.
Pe langa aceste reguli, verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit trebuie sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific in cuprinsul titlului II "Impozit pe profit" din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, printre care sunt veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate etc.
Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei si va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
-
o scurta prezentare a companiei;
-
valoarea pragului de semnificatie;
-
mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii anterior(i) reportata in anul in care se certifica declaratia anuala de impozit pe profit;
-
elementele care au fost supuse verificarii conform titlului II "Impozit pe profit" Codul fiscal;
-
eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa initial certificarii;
-
opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit ce a fost supusa verificarii.
Totusi, certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate de companie, a pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce vin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.
De asemenea, consultantul fiscal va fi obligat sa documenteze serviciile de certificare a declaratiilor anuale de impozit pe profit in cadrul unui dosar de lucru, care va fi arhivat la sediul consultantului fiscal. Acest dosar va sta la baza controlului de calitate efectuat periodic de catre CCF.
Ne intoarcem la depunerea pe hartie a declaratiilor? Infrastructura ANAF nu permite acum transmiterea online a notelor de certificare
In momentul de fata, infrastructura ANAf nu permite tranmiterea online a certificarilor fiscale, dupa cum a declarat pentru AvocatNet.ro Bogdan Costea, expert contabil si consultant fiscal la Viboal Findex, care ne-a explicat ca, in cazul declaratiei 101, daca se depune online, nici nu se poate adauga nota de certificare.
"In prezent, certificarea declaratiilor pe profit se poate face doar daca formularul 101 se depune direct la Fisc, nu daca se transmite online, pentru ca online nu se poate atasa nota de certificare emisa de consultantul fiscal, in versiunea actuala a declaratiei 101", a mai spus Bogdan Costea.
Ioana Cartite, Senior Tax Consultant la Biris Goran, a atras atentia asupra aceluiasi aspect, precizand si ea ca, in conditiile in care Declaratia 101 se depune electronic, infrastructura oferita de ANAF nu ofera oportunitatea incarcarii electronice Notei de certificare emise de consultant.
"In cazul in care aceasta trebuie depusa la ghiseu, exista riscul sa se transforme, pur si simplu, intr-o alta hartie in multele teancuri gestionate de inspectori", detaliaza Ioana Cartite.
Gabriel Sincu, Executive Director al Tax Advisory Services de la Ernst & Young, spune ca asa cum este organizat acum acest proces, atat la normele de aplicare din Hotararea CCF nr. 4/2011, cat si la modul in care trebuie depus formularul 101 impreuna cu nota consultantului fiscal, adica doar direct la ANAF, contribuabilul nu are insa decat de pierdut, pentru acesta certificarea reprezentand doar un cost si o birocratie in plus.
Comentarii articol (20)