Finantele vor sa introduca, de la inceputul lunii iunie 2014, obligatoriu, certificarea declaratiilor fiscale rectificative, potrivit unui proiect de Ordonanta de Guvern prin care se modifica CPF, publicat recent pe site-ul ministerului (MFP).
Conform noilor reglementari propuse, declaratiile fiscale rectificative vor putea fi depuse numai dupa ce au fost certificate de un consultant fiscal, in cazul in care prin corectare rezulta o diferenta, in plus sau in minus, de peste 10% fata de fiecare tip de creanta fiscala declarata in prima declaratie depusa, dar nu mai putin de 10.000 lei, indiferent de numarul declaratiilor rectificative.
Singurele rectificative care pot fi depuse fara certificare sunt cele la declaratia unica 112, daca acestea vizeaza informatii privind asiguratii si care nu au ca efect modificarea creantei fiscale.
Certificarea consta in verificarea exactitatii si realitatii datelor inscrise in declaratiile anuale de impozit pe profit de catre un consultant fiscal printr-o nota de certificare, care insoteste declaratia anuala de impozit pe profit si in care se mentioneaza "cu rezerve" sau "fara rezerve".
Reglementarile nou-introduse, care ar urma sa se aplice de la 1 iunie 2014, stabilesc ca ar putea fi exceptate de la certificare declaratiile institutiilor si autoritatilor publice.
Certificarea rectificativelor va fi valabila doar daca este facuta de un consultant fiscal activ
Pentru a putea face certificarea, consultantul fiscal trebuie sa-si fi dobandit calitatea potrivit reglementarilor legale cu privire la organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si sa fie inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, conform proiectul de act normativ. In plus, certificarea facuta de catre un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in acest Registru sau de catre o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal are ca efect lipsa certificarii.
Proiectul de OG mentioneaza ca certificarea declaratiilor fiscale s-ar putea realiza cu/fara rezerve, potrivit normelor de certificare care urmeaza sa fie aprobate, in conditiile legii, de Camera Consultantilor Fiscali (CCF), cu avizul MFP.
Documentele care se incheie ca urmare a certificarii trebuie sa cuprinda obligatoriu explicatii cu privire la cuantumul si natura creantei fiscale declarate, precum si cauzele care au generat rectificarea, iar in cazul unei certificari cu rezerve, motivatia acesteia, se subliniaza in recentul proiect de act normativ.
Penalitatile pentru declaratiile fiscale rectificative necertificate vor fi de minimum 200 de lei
Potrivit proiectului de OG, organul fiscal primeste si inregistreaza declaratiile fiscale rectificative, chiar daca acestea nu sunt certificate.
Numai ca depunerea declaratiilor fiscale necertificate se sanctioneaza cu o penalitate de 2% din diferenta rezultata in urma corectarii. In plus, conform proiectului de act normativ, aceasta penalizare nu va putea fi mai mica de 200 lei, chiar daca din calcule rezulta mai putin.
Penalitatea va fi considerata creanta fiscala, in sensul CPF, si va trebui platita, ca orice alta suma datora Fiscului, in functie de data comunicarii deciziei prin care este stabilita. Daca decizia de impunere a penalitatii este comunicata contribuabilului in intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, iar pentru o comunicare in intervalul 16 - 31 din luna, plata trebuie efectuata pana in data de 20 a lunii urmatoare.
Noile reguli de procedura, aflate inca in dezbatere publica, mai prevad ca Fiscul va anula penalitatea, daca certificarea se efectueaza ulterior depunerii declaratiei fiscale, insa nu si daca certificarea se face dupa data inceperii unei inspectiei fiscale ce are ca obiect verificarea perioadei fiscale si creantei ce fac obiectul declaratiei fiscale prin care se corecteaza creanta fiscala.
Consultantii fiscali au anuntat aceasta modificare inca de saptamana trecuta
Certificarea obligatorie a declaratiilor anuale de impozit pe profit a fost introdusa prin OG nr. 47/2007, care prevedea ca se aplica de la 1 ianuarie 2008, dar a fost suspendata, prin OG nr. 19/2008, pana la 1 ianuarie 2010. Ulterior, prin OUG nr. 35/2011, care a intrat in vigoare la 11 aprilie 2011, aplicarea s-a prorogat pana la 1 ianuarie 2013, iar apoi, prin Legea nr. 162/2012, a fost suspendata din nou, de data aceasta pana la 1 ianuarie 2014.
Intrarea in vigoare a obligatiei de a certifica declaratiile anuale de impozit pe profit a fost confirmata pentru AvocatNet.ro si de catre Biroul de Asistenta contribuabili al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).
Astfel, in prezent, declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice trebuie certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, conform alin. (5) art. 83 din Codul de Procedura Fiscala. In aceste conditii, contribuabilii persoane juridice trebuie sa depuna formularul 101 certificat pana la 25 martie.
Totusi, autoritatile par sa se fi razgandit, din moment ce prin proiectul de OG, alin. 5 al art. 83 din CPF ar urma sa fie abrogat de la data intrarii in vigoare a ordonantei, adica la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, dupa cum prevad normele de tehnica legislativa.
Pana la publicare, insa, ordonanta trebuie adoptata de Guvern, care are sedinta saptamanala in fiecare miercuri.
Lipsesc normele pentru certificarea declaratiilor fiscale rectificative
In cazul in care proiectul de act normativ va si intra in vigoare, pana la 1 iunie 2014, Fiscul sau/si CCF vor trebui sa pregateasca si sa publice procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare.
In prezent, exista o asemenea procedura, insa numai pentru certificarea declaratiilor de impozit pe profit, care se poate face conform Hotararii CCF nr. 4/2011 pentru aprobarea Normelor de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Potrivit acestui act normativ, compania pregateste declaratia anuala de impozit pe profit si este raspunzatoare pentru intocmirea documentelor contabile, pentru acuratetea inregistrarilor contabile, precum si pentru intocmirea si acuratetea registrelor fiscale. In plus, compania, prin reprezentantii sai, trebuie sa dea o declaratie pe propria raspundere privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare.