Contribuabilii nu mai trebuie sa-si certifice declaratiile de impozit pe profit, se precizeaza in OUG nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 151 si care a intrat in vigoare vineri, pe 28 februarie.
Mai exact, prin actul normativ recent intrat in vigoare a fost abrogat alineatul 5 al articolului 83 din Codul de procedura fiscala (CPF), care prevedea ca, de la 1 ianuarie 2014, declaratiile fiscale anuale de impozit pe profit ale contribuabililor trebuie certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
La inceputul lunii ianuarie, Biroul de Asistenta pentru contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a confirmat pentru AvocatNet.ro ca formularele 101 trebuie certificate obligatoriu de la 1 ianuarie 2014.
Acum insa nu mai este in vigoare aceasta masura.
Important! Certificarea declaratiei de impozit pe profit a fost introdusa in 2007, dar s-a aplicat numai in 2010 si la inceputul anului 2011, fiind amanata prin doua acte normative pana la 1 ianuarie 2014. Concret, prin Legea nr. 162/2012, obligatia de a certitica formularul 101 a fost amanata pentru inceputul acestui an, insa acum a fost abrogata prin OUG nr. 8/2014.
In conditiile in care, termenul limita pana la care trebuie depus formularul 101 pe anul 2013 este 25 martie 2014, conform noului act normativ, persoanele juridice trebuie sa depuna la Fisc, online, doar declaratia de impozit pe profit pentru anul anterior, fara o certificare facuta de un consultant fiscal.
Certificarea tuturor declaratiilor fiscale este optionala
Contribuabilii pot opta pentru certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, din 28 februarie, se arata in OUG nr. 8/2014. Mai exact, conform acestei ordonante, contribuabilii pot opta sa-si certifice declaratiile fiscale la ANAF, dupa ce le depun online.
Totusi, desi este optionala, certificarea declaratiilor fiscale va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala, potrivit OUG nr. 8/2014.
Conform reglementarilor recent intrate in vigoare, certificarea declaratiilor fiscale se va realiza cu/fara rezerve, in acord cu normele de certificare aprobate, in conditiile legii, de Camera Consultantilor Fiscali (CCF), cu avizul MFP.
"Documentele care se incheie ca urmare a certificarii trebuie sa cuprinda obligatoriu explicatii cu privire la cuantumul si natura creantei fiscale declarate, precum si, dupa caz, cauzele care au generat rectificarea, iar in cazul unei certificari cu rezerve, motivatia acesteia", se mentioneaza in OUG nr. 8/2014.
In plus, noul act normativ prevede ca certificarea declaratiilor fiscale trebuie realizata de un consultant fiscal care a dobandit aceasta calitate potrivit reglementarilor legale cu privire la organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala. De asemenea, acest consultant trebuie sa fie inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala.
Potrivit OUG nr. 8/2014, daca certificarea declaratiilor fiscale o face un consultant fiscal care NU este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali sau o persoana care NU are calitatea de consultant fiscal, efectul este ca Fiscul va considera ca lipseste certificarea.
"Organul fiscal va notifica contribuabilul in cazul in care constata ca a fost depusa o declaratie fiscala certificata de un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala sau de catre o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal, potrivit legii", se subliniaza in OUG nr. 8/2014.
In plus, in cazul in care contribuabilul nu depune o noua certificare, in termen de 30 de zile de la notificarea Fiscului, atunci se va considera ca lipseste certificarea declaratiilor fiscale.
Conform noilor dispozitii, in urmatoarea perioada ar trebui aprobata, prin ordin al ministrului finantelor, la propunerea presedintelui ANAF, o procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare intocmit de consultantul fiscal si procedura privind schimbul de informatii intre ANAF si CCF.
MFP a anuntat ca va schimba conceptul de certificare inca de acum o luna
Odata cu introducerea certificarii drept criteriu in evaluarea riscului unui contribuabil, Ministerul Finantelor (MFP) a modificat substantial aplicarea acestei proceduri fata de intentiile anuntate anterior.
Mai exact, printr-un proiect de ordonanta de urgenta, publicat pe site-ul institutiei pe 20 ianuarie, reglementarile propuse stabileau ca certificarea devenea optionala pentru toate declaratiile fiscale, de la 1 iunie, dar obligatorie pentru cele rectificative, care erau corectate cu 10.000 de lei. In plus, pentru rectificativele care intrau in aceasta situatie, dar nu erau certificate, amenda urma sa fie de minimum 200 de lei si de maximum 2% din diferenta rezultata in urma corectarii. Mai mult, aceasta idee a fost intarita printr-un alt proiect de act normativ publicat, pe site-ul MFP, pe 27 ianuarie.
Totusi, pe 14 februarie, MFP a revenit cu un nou proiect de ordonanta de urgenta, prin care anunta ca de la 1 martie se va abroga alin 5. de la art. 83 din CPF, iar certificarea declaratiilor de impozit pe profit va fi optionala, insa va constitui un criteriu in analiza de risc efectuata de organul fiscal.
In plus, MFP a precizat, intr-un comunicat de presa, emis pe 21 februarie, urmatoarele aspecte:
- Codul de procedura fiscala nu prevede posibilitatea respingerii declaratiei fiscale anuale, formularul 101, in situatia in care aceasta nu a fost certificata de catre un consultant fiscal si, de asemenea, nu prevede nici sanctiuni contraventionale in caz de nerespectare a acestei obligatii;
- declaratiile fiscale depuse de contribuabili, chiar necertificate, se inregistraza la registratura organului fiscal, se proceseaza si se utilizeaza pentru toate scopurile fiscale prevazute de lege;
- organul fiscal competent, in virtutea rolului sau activ prevazut de art. 7 alin. (1) si (5) din CPF, poate totusi informa contribuabilii asupra neindeplinirii obligatiei de certificare a declaratiei fiscale in vederea aplicarii corecte a prevederilor legislatiei fiscale.
Mai mult, in comunicatul MFP se sublinia ca, prin proiectul de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare s-a propus, printre altele, abrogarea prevederilor art. 83 alin. (5) din CPF, ceea ce a schimbat conceptul privind certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, care a devenit optionala.
Ulterior, anunturile facute de MFP in cursul lunii februarie in ceea ce priveste certificarea declaratiilor fiscale s-au concretizat odata cu intrarea in vigoare a OUG nr. 8/2014 pe 28 februarie.
Reglementarile privind consultantii fiscali au fost si ele modificate
Optiunea de a efectua certificarea declaratiilor fiscale a modificat si reglementarile care vizeaza profesia de consultant fiscal, se arata in OUG nr. 8/2014.
Astfel, pentru a le permite consultantilor sa certifice declaratii fiscale, MFP a inclus in recentul act normativ mai multe modificari ale OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala.
Astfel, cele mai importante noutati introduse sunt urmatoarele:
- un consultant fiscal va putea certifica doar declaratiile contribuabililor cu care nu colaboreaza deja;
- va exista un nou tip de consultant fiscal - consultantul fiscal asistent;
- pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sunt detaliate conditiile de experienta profesionala, care trebuie sa fie la fel ca pana acum de minimum 5 ani, dar, in actul normativ se mentioneaza ca dintre acesti ani minimum 3 trebuie sa fie in una sau mai multe dintre urmatoarele activitati: elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea legislatiei fiscale; administrarea fiscala; elaborarea sau aplicarea reglementarilor contabile; activitatea financiar-contabila; activitate didactica universitara in domeniul finantelor publice, fiscalitate, politici fiscale si bugetare, contabilitate financiara, finantele institutiilor publice; activitate de consultant fiscal asistent;
- se prelungeste perioada de inscriere in Registrul consultantilor fiscali, de la 60 de zile la 12 luni de la data comunicarii rezultatului examenului.
Comentarii articol (25)