- Codul de procedura fiscala (CPF) nu prevede posibilitatea respingerii declaratiei fiscale anuale, formularul 101, in situatia in care aceasta nu a fost certificata de catre un consultant fiscal si, de asemenea, nu prevede nici sanctiuni contraventionale in caz de nerespectare a acestei obligatii;
- declaratiile fiscale depuse de contribuabili, chiar necertificate, se inregistraza la registratura organului fiscal, se proceseaza si se utilizeaza pentru toate scopurile fiscale prevazute de lege;
- organul fiscal competent, in virtutea rolului sau activ prevazut de art. 7 alin. (1) si (5) din CPF, poate totusi informa contribuabilii asupra neindeplinirii obligatiei de certificare a declaratiei fiscale in vederea aplicarii corecte a prevederilor legislatiei fiscale.
Certificarea declaratiei de impozit pe profit a intrat in vigoare la inceputul acestui an
In prezent, conform articolului 83 alineat 5 din Codul de procedura fiscala (CPF), de la 1 ianuarie, contribuabilii persoane juridice, cu exceptia celor obligati sa-si auditeze rezultatele financiare, sunt obligati sa-si certifice declaratiile fiscale de impozit pe profit. De asemenea, certificarea trebuie facuta de catre un consultant fiscal, in conditiile legii.
Mai exact, dupa ce depun formularul 101 online, contribuabilii trebuie sa depuna separat la organul fiscal nota de certificare, realizata de un consultant fiscal. In aceasta nota se mentioneaza daca certificarea a fost facuta cu sau fara rezerve.
Aceasta obligatie a fost introdusa in 2007, dar a fost aplicata doar in 2010 si la inceputul anului 2011, dupa care a fost amanata prin doua acte normative. Legea nr. 162/2012 a stabilit ca obligatia de a certifica formularul 101 se aplica incepand cu 1 ianuarie 2014.
La inceputul acestui an, obligatia persoanelor juridice de a-si certifica declaratia de impozit pe profit a fost confirmata, pentru publicatia noastra, de catre Biroul de Asistenta pentru contribuabili din cadrul ANAF.
Aceasta informatie a confirmat-o si MFP-ul, prin comunicatul de presa de vineri.
Conceptul de certificare a declaratiilor fiscale a fost modificat
Potrivit comunicatului MFP, prin proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare, publicat si pe site-ul MFP, s-a propus, printre altele, abrogarea prevederilor art. 83 alin. (5) din Codul de procedura fiscala. De asemenea, prin acest proiect de act normativ, a fost schimbat conceptul cu privire la certificarea declaratiilor fiscale, astfel ca certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a declaratiilor fiscale rectificative, a devenit optionala.
Mai exact, pe 20 ianuarie, Finantele au publicat un proiect de act normativ prin care propuneau ca certificarea sa devina optionala pentru toate declaratiile fiscale, de la 1 iunie, dar obligatorie pentru cele rectificative, care erau corectate cu 10.000 de lei. In plus, pentru rectificativele care intrau in aceasta situatie, dar nu erau certificate, amenda era de minimum 200 de lei si de maximum 2% din diferenta rezultata in urma corectarii. In plus, ministerul a facut aceeasi mentiune si intr-un alt proiect de act normativ publicat pe 27 ianuarie.
Aceasta propunere este prevazuta sa se aplice de la 1 martie 2014. Astfel, daca OUG va fi adoptata si publicata in Monitorul Oficial pana vineri, 28 februarie, ea va trebui aplicata de luni, 3 martie, de catre contribuabilii care trebuie sa declara impozitul pe profit pana pe 25 martie.
ONG-urile trebuie sa depuna declaratia de impozit pe profit pana pe 25 februarie
Desi termenul de raportare a impozitului pentru profit este 25 martie, urmatorii contribuabili, cei prevazuti la articolul 34, alineatul 5, litera a) si litera b) din Codul fiscal, sunt obligati sa declare si sa plateasca impozitul pe profit pana marti, 25 februarie:
- organizatiile nonprofit (ONG);
- cei care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura.
Declaratia 101 privind impozitul pe profit se depune la organul fiscal in a carui evidenta fiscala contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.
Formularul se completeaza cu ajutorul programului de asistenta, pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), si se depune in format hartie, semnat si stampilat (cu codificarea informatiei prin cod de bare) sau online, prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Atentie! Potrivit articolului 15, alineatul 2 din Codul fiscal, ONG-urile sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru urmatoarele tipuri de venituri:
- cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;
- contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
- taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
- veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive;
- donatiile si banii sau bunurile primite prin sponsorizare;
- dividendele si dobanzile obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite;
- veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
- resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;
- veniturile realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
- veniturile exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;
- veniturile obtinute din reclama si publicitate, realizate de organizatiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale.
- sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
- veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
- sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului III.
In plus, conform articolului 15, alineat 3 din Codul fiscal, veniturile obtinute de ONG-uri din activitatile economice in valoare de maximum 15.000 de euro, echivalentului in lei, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale, realizate intr-un an fiscal, sunt scutite de la plata impozitului pe profit.
In aceste conditii, pentru ca ONG-urile transmit declaratia 101 pana la 25 februarie, ele vor fi obligate sa depuna declaratia de impozit pe profit certificata de un consultant fiscal, dar nu vor fi sanctionate, daca o depun fara certificare.
Consultantul fiscal nu este obligat sa verifice toate documentele contabile
In prezent, prevederile privind profesia de consultant fiscal nu mentioneaza ca acestia pot certifica declaratii fiscale, ci doar expertiza. Cu toate acestea, pentru a reglementa modul in care trebuie facuta certificarea, este in vigoare, din 3 martie 2011, Hotararea Camerei Consultantilor Fiscali nr. 4/2011 pentru aprobarea Normelor de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Potrivit acestui act normativ, contribuabilul pregateste declaratia anuala de impozit pe profit si raspunde de intocmirea documentelor contabile, pentru acuratetea inregistrarilor contabile, precum si pentru intocmirea si acuratetea registrelor fiscale. In plus, contribuabilul, prin reprezentantii sai, trebuie sa dea o declaratie pe propria raspundere privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare.
De asemenea, persoana juridica trebuie sa puna la dispozitia consultantului fiscal documentele si informatiile pentru verificarea elementelor inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce face obiect al certificarii. Toate aceste informatii trebuie solicitate in scris de catre consultantul fiscal. Daca aceste documente sunt confidentiale, consultantul fiscal poate da o declaratie de pastrare a confidentialitatii informatiilor la care are acces.
In plus, tratamentul fiscal al operatiunilor economice reflectate in documentele financiar-contabile si care sunt inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce urmeaza a fi supusa certificarii se verifica prin sondaj.
Totodata, consultantul fiscal trebuie sa ia in considerare pragul de semnificatie, atunci cand certifica declaratia anuala de impozit pe profit. In plus, in elaborarea raportului de certificare, consultantul fiscal impune un nivel acceptabil al pragului de semnificatie, astfel incat sa poata detecta din punct de vedere cantitativ denaturarile semnificative.
Astfel, in stabilirea pragului de semnificatie/ de materialitate pentru verificarea calculului impozitului pe profit, consultantii fiscali se vor baza in primul rand pe rationamentul lor profesional, precum si pe procedurile analitice si pe intelegerea in ansamblu a persoanei juridice si a mediului economic in care aceasta activeaza.
Totusi, pentru stabilirea pragului de semnificatie/materialitate, in anumite cazuri, pentru consultantul fiscal este util sa se aplice un procentaj dintr-o anumita valoare de referinta.
In plus, pentru stabilirea valorii de referinta utilizate pentru determinarea pragului de semnificatie/materialitate trebuie utilizate informatii fiscale relevante, cum ar fi:
- ponderea fiecarei categorii de venit neimpozabil, in totalul veniturilor neimpozabile;
- ponderea fiecarei categorii de cheltuiala nedeductibila, in totalul cheltuielilor nedeductibile
De altfel, consultantii fiscali sunt obligati sa isi utilizeze rationamentul profesional pentru a stabili, daca cele mentionate mai sus sunt adecvate circumstantelor individuale.
Pe langa aceste reguli, verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit trebuie sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific in cuprinsul titlului II "Impozit pe profit" din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, printre care sunt veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate etc.
Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat contribuabilului si va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
- o scurta prezentare a contribuabilului;
- valoarea pragului de semnificatie;
- mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii anterior(i) reportata in anul in care se certifica declaratia anuala de impozit pe profit;
- elementele care au fost supuse verificarii conform titlului II "Impozit pe profit" Codul fiscal;
- eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa initial certificarii;
- opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit ce a fost supusa verificarii.
Totusi, certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate de companie, a pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce vin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.
In plus, consultantul fiscal este obligat sa documenteze serviciile de certificare a declaratiilor anuale de impozit pe profit intr-un dosar de lucru, pe care trebuie sa-l arhiveze la sediul sau. Acest dosar va sta la baza controlului de calitate, efectuat periodic de catre CCF.
Costul certificarii depinde de complexitatea activitatii
Nadia Oanea, Senior Manager si Head of Tax la Baker Tilly Klitou and Partners Business Services, ne-a spus, intr-un articol publicat in ianuarie, ca pretul certificarii declaratiei de impozit pe profit depinde de costurile pe care le are firma de consultanta si de business-ul si de complexitatea contribuabilului pentru care se certifica formularul 101.
"Certificarea presupune o revizuire din punct de vedere fiscal a modului in care se calculeaza profitul impozabil, respectiv veniturile impozabile, cheltuielile deductibile, cheltuielile nedeductibile, elementele similare veniturilor impozabile si asa mai departe, creditul fiscal, alte deduceri. Pentru mediul de afaceri, plusul certificarii este faptul ca intreprinzatorul va avea un grad de siguranta mult mai mare ca isi indeplineste in mod corect obligatia de calcul la declararea impozitului pe profit. Ma astept ca organele fiscale sa introduca in analiza lor de risc fiscal faptul ca un contribuabil a certificat declaratia anuala de catre un consultant fiscal sau nu, pentru ca si pentru organul fiscal certificarea ar trebui sa insemne un plus de confort, ca respectivul contribuabil si-a calculat impozitul pe profit in mod corect", ne-a subliniat Nadia Oanea.
De altfel, Senior Manager-ul de la Baker Tilly ne-a precizat ca, din strategia pe termen scurt si mediu a ANAF, face parte implementarea unui sistem de analiza de risc fiscal a contribuabililor, in functie de care contribuabilii sunt selectati pentru inspectia fiscala sau nu ((n.red. – asa cum reiese din proiectul de OUG mentionat anterior, contribuabilii cu declaratii fiscale certificate vor fi considerati mai putin riscanti si vor avea parte de mai putine controale facute de Fisc decat cei care nu-si certifica declaratiile).
"Ar fi de dorit, atata vreme cat legea impune obligatia certificarii pentru firmele mici (n.red. - ONG-uri in cazul de fata), ca aceasta certificare sa fie luata in calcul si ca un indicator care semnaleaza un risc fiscal scazut. Faptul ca o firma isi indeplineste obligatia de certificare ar trebui sa insemne pentru organul fiscal ca respectiva firma are un grad ridicat de conformare fiscala. (...) Certificarea vine dupa trei luni (n.red. - doua luni in cazul ONG-urilor) de la incheierea anului fiscal si certifica, cu sau fara rezerve, daca firma (n.red. - pentru ONG-uri este acelasi principiu) si-a calculat corect impozitul pe profit", a completat Nadia Oanea.