Timbrul de mediu, ce inlocuieste vechea taxa de poluare, se plateste incepand din 15 martie 2013, fiind reglementat de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Conform prevederilor instituite la acea data, timbrul de mediu este platit o singura data, in urmatoarele situatii:
- cand un autoturism este inmatriculat pentru prima data in Romania;
- cand un autoturism este reintrodus in parcul auto national, in cazul in care la momentul scoaterii sale din parcul auto national, proprietarului i s-a restituit valoarea reziduala a timbrului;
- pentru masinile rulate pentru care nu a fost achitata nicio taxa de poluare/inmatriculare, timbrul de mediu se va plati cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate;
- pentru autoturismele rulate pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata unei taxe de poluare/de inmatriculare. Timbrul de mediu in aceasta situatie va fi achitat tot cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate.
OUG nr. 9/2013 este in vigoare deja de un an, insa normele de tehnica legislativa stipuleaza ca, pentru a produce efecte pe termen nelimitat, ea trebuie adoptata prin lege de Parlamentul Romaniei. Lucru care s-a si intamplat, intrucat parlamentarii au aprobat recent, prin vot final, legea de aprobare si modificare a acestei OUG. Este vorba de Legea nr. 37/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 255, din 8 aprilie 2014, ce urmeaza sa intre in vigoare la 11 aprilie.
Noi categorii de autovehicule vor fi scutite de la plata timbrului de mediu
Legea publicata marti nu doar aproba OUG nr. 9/2013, ci o si modifica, introducand doua noi categorii de autovehicule ce vor fi scutite de la plata timbrului de mediu.
Concret, potrivit prevederilor in vigoare, sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autovehiculele:
- ce apartin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
- special modificate in scopul conducerii de catre persoanele cu handicap, precum si in scopul preluarii si transportarii persoanelor cu handicap grav sau accentuat;
- destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera si de pompieri;
- destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculelor speciale echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculelor speciale destinate serviciilor de descarcerare si de stingere a incendiilor;
- confiscate;
- dobandite prin mostenire;
- incadrate in categoria vehiculelor istorice;
- destinate competitiilor sportive;
- donate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica
Dupa ce legea va intra vineri in vigoare, timbrul de mediu NU va fi platit nici de autovehiculele care transporta prescolarii si elevii, si nici de acele vehicule transferate cu titlu gratuit de la autoritati sau institutii publice altor autoritati sau institutii publice.
"Art. 3. -
(1) Timbrul se aplica pentru autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3, astfel cum sunt acestea definite in RNTR 2, cu exceptia:
…..
c) autovehiculelor destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera si de pompieri, precum si a celor destinate transportului prescolarilor si elevilor;
Art. 8. Timbrul nu se plateste atunci cand autovehiculele sunt:
…
b1) transferate cu titlu gratuit de la autoritati sau institutii publice altor autoritati sau institutii publice;”
(extras din noile reglementari votate marti de parlamentari)
Amintim ca, incepand din vara anului 2013, si masinile dobandite prin partaj platesc timbrul de mediu, desi initial acestea erau scutite de la achitarea timbrului de mediu.
Conform autoritatilor, faptul ca masinile dobandite prin partaj au fost scutite de la plata timbrului de mediu a dus la crearea unui mecanism legal de evitare a platii, prin invoiala la notar. Mai exact, este vorba despre acele autovehicule achizitionate in coproprietate din spatiul comunitar european, in cazul carora coproprietarii fac partajul pe cale notariala inainte de inmatricularea in Romania.
Intrucat a creat o discriminare intre beneficiarii exceptiei si cei care sunt obligati la plata timbrului, prevederea a fost eliminata de autoritati la 2 august 2013, prin OG nr. 16/2013.
Si persoanele juridice vor primi ecotichet pentru masinile electrice cumparate
Pe langa faptul ca a stabilit ca masinile dobandite prin partaj vor plati timbrul de mediu, OG nr. 16/2013 a completat si categoria de beneficiari a ecotichetului, in sensul ca si persoanele juridice vor primi tichet cu valoare nominala pentru fiecare autovehicul electric achizitionat. Este vorba despre ecotichetul cu valoare nominala de 12.000 lei ce se suporta din bugetul Fondului pentru mediu.
Modificarea a venit in contextul in care, pana atunci, doar persoanele fizice, unitatile administrativ-teritoriale si institutiile publice primeau un ecotichet pentru masinile electrice cumparate. In plus, legiuitorul mentiona, la acea data, ca se da aceasta posibilitate pentru a incuraja achizitia de astfel de masini nepoluante, iar persoanele juridice "manifesta interes si au putere de cumparare a autovehiculelor electrice".
Desi OG nr. 16/2013 este in vigoare din august 2013, adica persoanele juridice pot achizitiona masini electrice inca de la acea data, o prevedere similara este cuprinsa si de Legea nr. 37/2014, aplicabila de vineri.
"In vederea stimularii achizitionarii de vehicule noi, nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, persoanele fizice, persoanele juridice, unitatile administrativ-teritoriale si institutiile publice care achizitioneaza autovehicule electrice noi beneficiaza de un tichet cu valoare nominala, pentru fiecare autovehicul nou achizitionat, denumit in continuare ecotichet" - se precizeaza in legea publicata marti.
---
Legea de aprobare si modificare a OUG nr. 9/2013 a fost inregistrata si adoptata de Senat in luna aprilie a anului trecut. Ulterior, ea a fost avizata favorabil de mai multe comisii parlamentare, fiind, in final, adoptata de Camera Deputatilor, in calitate de for decizional. Mai precis, legea de aprobare a fost adoptata de deputati cu 267 voturi "pentru" si 26 voturi "impotriva". 48 de parlamentari s-au abtinut.
Avand in vedere ca deputatii aveau ultimul cuvant in acest caz, actul normativ a fost pregatit pentru promulgare, forma finala fiind disponibila AICI.
Legea nr. 37/2014, in varianta publicata in Monitorul Oficial, va fi disponibila in curand in sectiunea noastra de Legislatie.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (38)