Persoanele juridice platesc, incepand cu 1 ianuarie 2014, un impozit de 1,5% pentru constructiile neimpozitate, conform OUG nr. 102/2013, care a fost publicata in Monitorul Oficial in 15 noiembrie 2013. Acest impozit a fost denumit de catre mediul de afaceri "taxa pe stalp", pentru ca permite taxarea oricarui tip de imobil, in anumite conditii.
Mai exact, au obligatia sa achite acest impozit persoanele juridice romane si cele straine care lucreaza in Romania prin intermediul unui sediu permanent, precum si cele care au sediu social in Romania. In plus, persoanele juridice care isi inceteaza existenta in cursul anului trebuie sa declare si sa plateasca impozitul pana la data incheierii perioadei din an in care persoana juridica a existat, se detaliaza in actul normativ. De asemenea, persoanele juridice nou-infiintate datoreaza impozitul pe constructii incepand cu anul fiscal urmator.
Potrivit OUG nr. 102/2013, in cazul operatiunilor de leasing, la aplicarea noului impozit, calitatea de contribuabil o are utilizatorul, pentru leasingul financiar, si locatorul, pentru leasingul operational.
De asemenea, aceste persoane juridice nu datoreaza impozitul pe cladiri, conform articolului 253 din Codul fiscal.
Nu exista exceptii sau scutiri pentru IMM-uri sau microintreprinderi, a declarat pentru AvocatNet.ro Dan Schwartz, Managing Partner la RSM Scot. Astfel, daca indeplinesc criteriile de mai sus si acestea vor trebui sa achite impozitul de 1,5%.
Bogdan Costea, expert contabil si consultant fiscal la Viboal Findex, a spus, la solicitarea noastra, ca cea mai frecventa situatie pe care a intalnit-o, pana la momentul de fata, este cea a companiilor care detin in chirie diverse spatii imobile si care au efectuat asupra acestora lucrari de amenajare, modificare, extindere pentru care nu aveau obligatia notificarii proprietarilor conform punctului 54 alineatul 1 indice 1 din Normele de aplicare a art. 253 din Codul fiscal.
"Nimeni nu stie exact ce se intampla intr-o astfel de situatie, daca impozitul il plateste chiriasul sau proprietarul, si daca poate chiriasul transmite in prezent o notificare in sensul prevederilor art. 296^35 alin. (2) din Codul fiscal pentru deducerea acestor sume la calculul impozitului pe constructii", a subliniat Bogdan Costea.
Noul impozit se aplica asupra valorii totale a cladirilor
In OUG nr. 102/2013 se subliniaza ca persoanele juridice vor trebui sa achite noul impozit pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, respectiv unele dintre urmatoarele:
- centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo – electrice;
- statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
- piste si platforme;
- sonde de titei, gaze si sare;
- rampe de incarcare – descarcare;
- cosuri de fum si turnuri de racire;
- iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
- ecluze si ascensoare;
- baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
- infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console);
- platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv;
- constructii pentru transportul energiei electrice;
- lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii.
Dintre cele mentionate mai sus, Managing Partner-ul de la RSM Scot a dat drept exemplu de constructii carora li se aplica impozitul de 1,5% pe cele utilizate la producerea de energie verde, cele utilizate de companiile de telefonie mobila si telecom, amenajarile facute la mijloace fixe inchiriate de natura constructiilor si pentru care nu se datoreaza impozitul pe cladiri (taxa locala) si constructiile/drumurile de acces utilizate in agricultura.
Pentru a calcula impozitul acestor constructii, cota de 1,5% se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, valoare evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 29634 din Codul fiscal, respectiv cele de mai sus din HG nr. 2139/2004, valoare din care se scade:
- valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor Titlului IX din Codul fiscal de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
- valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;
- valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. "Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, cu modificarile ulterioare.
"Dupa cum se vede mai sus, impozitul pe constructii nu se calculeaza pentru fiecare constructie in parte, ci se calculeaza prin aplicarea procentului de 1,5% asupra valorii totale a acestora, asa cum este evidentiata in soldul debitor al unui cont contabil. Din acest motiv, este foarte probabil ca noul impozit sa fie influentat/manipulat de erori contabile, intamplatoare sau intentionate. Poate fi vorba despre erori diverse, de la erori de calcul sau stabilire a duratelor de amortizare pana la contabilizarea intentionata, intr-un anumit cont contabil, cu scopul de a evita plata unor taxe, de regula, locale. In ceea ce priveste remedierea, nu exista o solutie unica, ci trebuie analizat fiecare caz in parte", a detaliat Dan Schwartz.
In actul normativ de la sfarsitul anului trecut se precizeaza ca, daca, in cursul unui an, valoarea constructiilor de la art. 29634 din Codul fiscal se majoreaza sau se diminueaza, impozitul pe constructii speciale nu se recalculeaza, iar modificarile de valoare sunt luate in considerare, cand se determina impozitul pe constructii care va fi datorat in anul urmator.
Teoretic, ar trebui analizat doar soldul debitor al contului 212. Practic, nu
In ceea ce priveste calcularea acestui impozit, Bogdan Costea a subliniat ca spera sa se publice cat mai repede normele de aplicare, intrucat acest capitol al Codului fiscal este extrem de neclar.
Contactati de AvocatNet.ro, reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscale si ai Ministerului Finantelor Publice nu au putut mentiona, daca in prezent lucreaza la normele de aplicare pentru acest impozit.
Teoretic, calculul impozitului de 1,5% ar trebui sa fie destul de simplu, in sensul in care se analizeaza soldul debitor al contului 212, se elimina din acesta valoarea constructiilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri si la ce ramane se aplica procentul de 1,5%, a explicat consultantul fiscal de la Viboal.
"Practic vor aparea multe probleme, in sensul in care constructiile se pot inregistra si in alte conturi, de exemplu amenajari terenuri cont 211. Pot fi constructii luate in concesiune ce sunt evidentiate extracontabil in conturile de clasa 8, pot fi constructii pentru care s-ar datora impozitul pe cladiri, dar sunt scutite conform art. 250 din Codul fiscal, etc", a mai spus Bogdan Costea.
Managing Partner-ul de la RSM Scot a precizat si el ca, desi in mod normal se va lua in calcul valoarea constructiilor inregistrata in contul 212, aceasta valoare se poate gasi si in contul 214, iar in functie de "creativitatea" contabililor, se mai poate gasi si in alte conturi cum ar fi de exemplu 231.
Consultantul fiscal de la Viboal a mai spus ca mentiunea ca impozitul se aplica la valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor i se pare improprie, avand in vedere ca in contabilitate o constructie se reflecta de exemplu prin intermediul a doua conturi, respectiv
- contul 212 in care se inregistreaza costul de achizitie, respectiv valoarea de intrare a constructiei, ceea ce indica valoarea bruta,
- contul 2812 in care se inregistreaza amortizarea cumulata a constructiei respective, ceea ce indica deprecierea.
"Diferenta dintre cele 2 indica valoarea neta. Cred ca mai clar ar fi sa se precizeze daca impozitul se aplica la valoarea bruta sau la valoarea neta a constructiilor prin sintagma <<valoarea din soldul debitor al conturilor...>> se pot intelege multe lucruri in opinia mea. De exemplu, o companie care reevalueaza o constructie la finalul anului are doua posibilitati de inregistrare a acesteia in contabilitate: prin cresterea valorii brute si a amortizarii cumulate sau prin cresterea valorii nete", a adaugat Bogdan Costea.
Concret, consultantul fiscal de la Viboal a dat exemplul a doua companii, care au o cladire asemanatoare, dar una dintre ele utilizeaza la calcularea impozitului metoda cresterii valorii brute si a amortizarii cumulate, cazul A, iar cealalta aplica metoda cresterii valorii nete, cazul B. Cladirea are urmatoarele caracteristici: o valoare de intrare de 100 um, o amortizarea cumulata de 50 um, iar ambele o reevalueaza la 120 um.
Astfel, compania care aplica metoda cresterii valorii brute si a amortizarii cumulate va inregistra in contabilitate, ulterior reevaluarii:
- O valoare in soldul debitor al contului 212 de 240 u.m.
- O valoare in soldul creditor al contului 2812 de -120 u.m.
- Valoare neta 120 u.m.
Compania care aplica metoda cresterii valorii nete va inregistra in contabilitate, ulterior reevaluarii:
- O valoare in soldul debitor al contului 212 de 120 u.m
- O valoare in soldul creditor al contului 2812 de 0 u.m.
- Valoare neta 120 u.m
"Practic, desi avem aceeasi constructie, la aceeasi valoare, simpla contabilizare diferita va conduce la plata unui impozit de 240 x 1.5% = 3.6 u.m in cazul a. si 120 x 1.5% = 1.8 u.m in cazul b. Deci ar trebui sa vedem niste clarificari in sensul asta prin norme. Nu ar fi normal sa intalnim astfel de diferente in impunere", a subliniat Bogdan Costea.
De asemenea, expertul contabil de la Viboal a detaliat ca planul de conturi cuprinde 9 clase de conturi, iar contabilitatea financiara cuprinde conturile de la clasa 1 la 7, respectiv urmatoarele:
- de la 1 la 5 sunt conturi bilantiere care apar in bilant si indica situatia financiara a societatii – imaginea acesteia, adica situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
- de la 6 la 7 sunt conturi de venituri si cheltuieli care apar in contul de profit si pierdere si care indica performanta financiara a companiei – profitul, pierderea acesteia.
"Contabilitatea de gestiune cuprinde conturile de clasa 9, iar acestea sunt utilizate pentru organizarea contabilitatii costurilor de productie directe, indirecte, administrative, de distributie, etc. In plus, conturile de clasa 8 se folosesc pentru evidente extracontabile, adica active/datorii care nu apar in bilant dar pentru care este necesara tinerea unei evidente. Conturile de clasa 2 sunt cele care indica valoarea activelor imobilizate care de regula se afla in proprietatea societatii, dar sunt si cateva situatii in care prin intermediul acestor conturi se reflecta si active care sunt doar in folosinta societatii, de exemplu leasinguri financiare. Aceste conturi sunt bilantiere in sensul in care apar in balanta contabila si in bilant. Conturile de clasa 8 sunt cele care indica de regula active ce nu sunt in proprietatea societatii dar care sunt in folosinta acesteia (concesiuni, comodate, etc.), sau care sunt in proprietatea societatii dar au fost date in consum si scoase din evidenta bilantiera pe cheltuieli, de exemplu obiecte de inventar. Aceste conturi sunt extracontabile in sensul in care nu apar in bilant", a detaliat Bogdan Costea.
Expertul contabil de la Viboal a subliniat ca in ceea ce priveste impozitul pe constructii problema este ca la prima vedere toata lumea a considerat ca e vorba doar despre soldul debitor al conturilor de clasa 2.
"Analizand totusi textul legislativ, nu se constata o astfel de precizare si din acest motiv avem acest semn de intrebare cu privire la ce conturi contabile se iau in considerare", a mai spus Bogdan Costea.
Nici termenul de patrimoniu nu este clar definit
Expertul contabil de la Viboal Findex a mai spus ca, pe langa problema conturilor contabile, una dintre neclaritatile acestui impozit se refera la definirea termenului de patrimoniu. Mai exact, pana in prezent, Fiscul nu a clarificat daca acest termen include numai constructiile aflate in proprietatea contribuabililor sau si cele aflate in folosinta lor, precum concesiuni, contracte de comodat etc.
"Nu exista o lamurire in acest sens, astfel ca in prezent cei ce detin constructii luate in concesiune sau comodat nu stiu daca ar trebui sau nu sa plateasca acest impozit si pentru acestea. Daca s-ar defini termenul de patrimoniu ar fi suficient sa ne dam seama despre ce active este vorba, fara a ne mai referi la clase de conturi si solduri debitoare. In momentul aparitiei acestui text legislativ, am citit pe net o gramada de articole scrise de juristi, constabili, consultanti, fiecare cu opinia lui pe aceasta tema ce inseamna patrimoniu si ce cuprinde, o gramada de contradictii si discutii. In loc sa analizam etimologia si istoria cuvantului, ar fi fost mai simplu sa primim si o definite in scopul aplicarii acestor reglementari", a completat Bogdan Costea.
In plus, consultantul fiscal de la Viboal Findex a precizat ca este neclara expresia "evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor".
"De exemplu, se includ aici numai conturile contabile din clasa 2 SAU si conturile extracontabile din clasa 8", a mai spus Bogdan Costea.
Pe langa aceste neclaritati, inca nu se cunoaste, daca sunt supuse impozitului si constructiile care se incadreaza in categoria cladirilor conform Titlului IX "Impozite si taxe locale" din Codul fiscal, dar care sunt scutite in baza articolul 250 din Codul fiscal, a punctat consultantul fiscal de la Viboal.
"Daca da, ce rost mai are scutirea de la art. 250 din Codul fiscal? Prin faptul ca impozitul pe cladiri prevede o lista semnificativa de cladiri ce sunt scutite de impozit se intelege ca legiuitorul a dorit sa promoveze anumite obiective fiscal-sociale. Acest aspect nu este preluat in cadrul textului de la Titlul IX^3 Impozitul pe constructii, ceea ce face dificil de inteles obiectivele de politica fiscala urmarite prin aceste reglementari", a adaugat Bogdan Costea.
Expertul contabil de la Viboal a subliniat ca este neclar daca intra sub incidenta impozitului de 1,5% si "Imobilizarile corporale in curs de executie" inregistrate in contul 231, daca acestea nu pot fi clasificate intr-o grupa de catalog pana la receptie.
De asemenea, consultantul fiscal de la Viboal considera ca exista semne de intrebare si la situatia cladirilor cu modificari. Mai exact, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, prevazuta la alin. (1) lit. a) al articolului 296^35 din Codul fiscal, se justifica cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar. Cu toate acestea, conform Normelor de aplicare a Titlului IX Cod fiscal pct. 54 alin 1^1, obligatia pentru comunicarea catre proprietar a valorii acestor lucrari apare numai in situatia in care valoarea lor depaseste 25% din valoarea cladirii.
"Ca urmare, cum trebuie procedat in vederea calculului impozitului pe constructii: Nu se va aplica impozitul asupra acelor lucrari comunicate proprietarului, indiferent daca exista sau nu obligatia de comunicare? Nu se va calcula impozitul numai in situatia in care obligatia de comunicare este prevazuta prin lege?", se intreaba Bogdan Costea.
Expertul contabil de la Viboal a mentionat ca inca nu se stie de ce acest impozit se aplica la soldul debitor al conturilor, adica valoarea bruta a constructiilor, fara a tine cont si de deprecierea constructiilor.
Cum se declara si se achita impozitul de 1,5%?
Persoanele juridice trebuie sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul. Plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si de 25 septembrie, inclusiv, a anului pentru care trebuie achitat.
Atentie! Persoanele juridice trebuie sa declare si sa achite acest impozit pentru prima data pana pe 26 mai 2014, deoarece in acest an 25 mai este duminica.
Contribuabilii trebuie sa se inregistreze ca platitori de impozit pe constructii prin intermediul declaratiei 010. In acest mod, contribuabilii sunt luati in evidenta ca platitori de impozit pe constructii.
Bogdan Costea a subliniat ca formularul 010 a fost deja modificat, prin Ordinul MFP nr. 35/2014, publicat in Monitorul Oficial in 2014, iar contribuabilii care fac obiectul acestui impozit au si depus aceasta declaratie de mentiuni pentru actualizarea vectorului fiscal.
In cazul declararii si platii, consultantul fiscal de la Viboal Findex a mentionat ca declaratia 100 a fost actualizata astfel incat sa includa acest impozit in nomenclatorul obligatiilor fiscale ce se raporteaza prin intermediul acestei raportari.
De asemenea, expertul contabil de la Viboal a subliniat ca in cazul nedepunerii declaratiei 100 privind declararea impozitului de plata sau nedepunerii declaratiei 010 privind inregistrarea impozitului ca obligatie fiscala in vectorul fiscal al companiei contribuabilii vor avea de achitat o amenda, iar in cazul neplatii vor datora si penalitati si dobanzi de intarziere.
"Contribuabilii care nu se inregistreaza si, prin urmare, nu declara si nu platesc impozitul pe constructii sunt pasibili de sanctiunile legale prevazute pentru neinregistrare, nedeclarare si neplata. Aceste sanctiuni sunt amenzi, penalitati si dobanzi de intarziere sau chiar sanctiuni penale in cazul in care neinregistrarea, nedeclararea si neplata au avut loc cu intentia/scopul de a frauda statul, respectiv de evaziune fiscala. Autoritatile fiscale nu fac, de regula, inregistrari din oficiu, atunci cand nu exista o prevedere legala in acest sens", a mentionat si Dan Schwartz.
Conform OUG 102/2013, cheltuiala cu impozitul pe constructii este una deductibila la stabilirea profitului impozabil pe profit. In plus, regulile fiscale stabilesc ca deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, se justifica cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar.
Specialistii: Noul impozit va genera pierderi firmelor
Efectul principal al noului impozit va fi majorarea sarcinii fiscale a contribuabililor ce vor face obiectul acestui impozit fara a resimti un beneficiu imediat ca urmare a platii acestui impozit, a subliniat expertul contabil de la Viboal.
Si Managing Partner-ul de la RSM Scot a adaugat ca efectele acestui impozit vor fi multiple, mentionand cateva exemple.
"Principalul efect va fi reprezentat de pierderile generate de noul impozit companiilor platitoare. Aceste pierderi vor trebui recuperate intr-un fel oarecare ceea ce este posibil sa genereze cresteri de preturi ale produselor si serviciilor de consum. Aceste cresteri de preturi pot avea o influenta negativa asupra inflatiei", a adaugat Dan Schwartz.
Un alt efect important va fi incetinirea ritmului de crestere al investitiilor, a subliniat consultantul fiscal de la RSM Scot.
"Mai putine investitii inseamna mai putine noi locuri de munca, prin urmare este posibil ca o influenta negativa a noii taxe sa re regaseasca in cresterea somajului. Noul impozit sanctioneaza business-ul in general ceea ce poate avea drept efect o incetinire a ritmului de crestere economica si o scadere a increderii investitorilor straini in Romania. Am enumerat doar cateva posibile efecte negative ale noului impozit. Efectele negative nu se vor resimti imediat dar este probabil sa fie inregistrate pana la sfirsitul anului 2014", a aratat Dan Schwartz.
Bogdan Costea a mentionat ca Viboal este membra ARSIT (Asociatia Romana pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe), iar prin intermediul ARSIT toate probleme au fost comunicate Ministerului de Finante si persoanelor responsabile de redactarea acestui text legislativ, dar pana la sfarsitul saptamanii trecute nu primisera niciun raspuns.