Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza masuri pentru protectia intereselor esentiale ale sigurantei nationale si care se refera la productia sau comertul cu armament, munitie si material de razboi si alte masuri fiscal-bugetare
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin masuri pentru protectia intereselor esentiale ale sigurantei nationale si care se refera la productia sau comertul cu armament, munitie si material de razboi se intelege stingerea, prin anulare, a obligatiilor fiscale principale si a accesoriilor acestora aferente productiei sau comertului cu armament, munitie si material de razboi.
CAPITOLUL I
Stingerea obligatiilor fiscale prin anulare
Art. 2. - (1) Obligatiile fiscale aferente productiei sau comertului cu armament, munitie si material de razboi datorate de operatorii economici din industria de aparare, prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta, denumiti in prezentul capitol operatori economici, administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si neachitate la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se anuleaza
(2) Obligatiile fiscale principale si accesorii aferente productiei sau comertului cu armament, munitie si material de razboi, datorate de operatorii economici catre fondul de risc ca urmare a imprumuturilor externe garantate de stat conform evidentei contabile a Ministerului Finantelor Publice si neachitate la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se anuleaza.
Art. 3. - (1) Prin obligatii fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala se intelege obligatii fiscale principale reprezentand impozite, taxe, contributii sociale obligatorii si alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv amenzile de orice fel care se fac venit la bugetul de stat, precum si obligatiile fiscale accesorii, datorate si neachitate, cu exceptia obligatiilor fiscale principale cu retinere la sursa si a accesoriilor aferente acestora
(2) In scopul aplicarii art. 2, operatorii economici care au evidenta contabila separata pentru productia sau comertul cu armament, munitie si material de razboi trebuie sa determine, pe baza acestei evidente, pentru fiecare perioada fiscala, obligatiile fiscale aferente productiei sau comertului cu armament, munitie si material de razboi si sa le declare organului fiscal competent. Operatorii economici care nu au evidenta contabila separata determina si declara organului fiscal competent obligatiile fiscale aferente productiei sau comertului cu armament, munitie si material de razboi pe baza ponderii veniturilor corespunzatoare acestei activitati in totalul cifrei de afaceri, pentru fiecare an fiscal
(3) Declararea de catre operatorii economici a obligatiilor fiscale aferente productiei sau comertului cu armament, munitie si material de razboi se realizeaza prin cererea depusa potrivit art. 4 alin. (1)
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplica obligatiilor fiscale datorate bugetelor autoritatilor publice locale.
Art. 4. - (1) In vederea stingerii prin anulare a obligatiilor fiscale prevazute la art. 2 operatorul economic depune la organul fiscal competent o cerere care se solutioneaza in termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia, prin decizie de anulare
(2) Cererea de anulare a obligatiilor fiscale cuprinde urmatoarele elemente:
a) datele de identificare a operatorului {{economic:}} denumire, numele si prenumele reprezentantului legal, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, precum si numarul de telefon/fax;
b) suma totala pentru care se solicita anularea, defalcata pe tipuri de impozite, taxe, contributii, fondul de risc si alte sume datorate bugetului general consolidat si in cadrul acestora, pe obligatii fiscale principale si accesorii;
c) data si semnatura reprezentantului legal al operatorului economic, precum si stampila
(3) In vederea solutionarii cererii, organul fiscal competent emite, din oficiu, certificatul de atestare fiscala in care sunt cuprinse obligatiile fiscale datorate de operatorul economic la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, precum si obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii, pe care il comunica operatorului economic. Modelul si continutul certificatului de atestare fiscala se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
(4) In cazul in care in perioada dintre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si data comunicarii deciziei de anulare contribuabilul efectueaza plati in conturile bugetare aferente tipurilor de creante fiscale ce fac obiectul anularii, se sting obligatiile exigibile in aceasta perioada, precum si obligatiile fiscale ce nu fac obiectul anularii. Prevederile art. 114 si 115 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in mod corespunzator. In acest caz, distribuirea si stingerea se efectueaza dupa emiterea deciziei de anulare
(5) In cazul in care exista diferente intre sumele solicitate de catre operatorul economic in cerere si cele inscrise in certificatul de atestare fiscala, organul fiscal competent solicita, in scris, prezentarea operatorului economic la sediul sau pentru clarificarea situatiei fiscale a acestuia. Solicitarea se transmite operatorului economic odata cu certificatul de atestare fiscala
(6) Dupa clarificarea neconcordantelor, organul fiscal intocmeste in doua exemplare procesul-verbal de punere de acord. Odata cu intocmirea procesului-verbal de punere de acord se elibereaza, in doua exemplare, un nou certificat de atestare fiscala. Un exemplar al procesului-verbal de punere de acord si al certificatului de atestare fiscala se comunica operatorului economic, iar un exemplar al acestora se arhiveaza de catre organul fiscal
(7) Termenul de clarificare a neconcordantelor si de eliberare a unui nou certificat de atestare fiscala este de cel mult 15 zile de la data comunicarii certificatului de atestare fiscala initial. Termenul prevazut la alin. (1) se prelungeste in mod corespunzator
(8) Operarea in evidenta contabila a Ministerului Finantelor Publice a anularii sumelor prevazute la art. 2 alin. (2) cuprinse in certificatul de atestare fiscala se face in baza unei note emise de directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 5. - (1) In cazul in care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, sunt depuse de catre operatorul economic deconturi cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare ori cereri de restituire, cererea de anulare a obligatiilor fiscale se solutioneaza dupa solutionarea cererii de rambursare ori a cererii de restituire si dupa efectuarea compensarii potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Termenul prevazut la art. 4 alin. (1) se prelungeste in mod corespunzator
(2) In cazul in care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sunt depuse de catre operatorul economic deconturi cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata fara optiune de rambursare, suma negativa se considera solicitata la rambursare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Prevederile alin. (1) sunt aplicabile in mod corespunzator
(3) Obligatiile fiscale aferente productiei sau comertului cu armament, munitie si material de razboi, stabilite ulterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioadele fiscale la care se refera obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii, se anuleaza in conditiile prezentului capitol.
Art. 6. - Obligatiile reprezentand sumele acordate in conditiile art. 128 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de aparare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 44/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetul asigurarilor pentru somaj, cu titlul de plati compensatorii, datorate de operatori economici si neachitate la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se sting prin anulare.
Art. 7. - Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru obligatiile fiscale principale prevazute la art. 2-6 nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii.
Art. 8. - (1) Veniturile inregistrate ca urmare a aplicarii prevederilor prezentului capitol sunt venituri neimpozabile
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta inceteaza orice masura de executare silita pentru recuperarea creantelor fiscale ce fac obiectul anularii.
Art. 9. - In situatia in care operatorii economici care au beneficiat de prevederile art. 2-7 inregistreaza la finele oricarui an din urmatorii 5 ani de la data anularii acestora obligatii neachitate la scadenta de natura celor anulate, obligatiile anulate se repun in sarcina debitorului, iar accesoriile aferente se recalculeaza in mod corespunzator.
CAPITOLUL II
Alte masuri fiscal-bugetare
Art. 10. - (1) La operatorii economici la care statul este actionar integral sau majoritar, se poate aproba, in conditiile legii si cu respectarea procedurilor privind ajutorul de stat, conversia in actiuni a obligatiilor fiscale de natura celor prevazute la art. 3 si obligatiile fiscale catre fondul de risc ca urmare a imprumuturilor externe garantate de stat
(2) In aplicarea alin. (1), prin hotarare a Guvernului, se aproba operatorii economici la care se realizeaza stingerea obligatiilor fiscale prin conversie in actiuni
(3) Conversia in actiuni prevazuta la alin. (1) se realizeaza numai cu respectarea dreptului de preferinta al actionarilor existenti, in conditiile legii si conform prevederilor actelor constitutive
(4) Institutia publica care exercita calitatea de actionar in numele statului la data efectuarii conversiei exercita drepturile si obligatiile statului roman in calitate de actionar pentru actiunile emise in favoarea statului de operatorii economici prevazuti la alin. (1) si inregistreaza in evidentele contabile aceste actiuni
(5) La operatorii economici cu capital integral sau majoritar de stat la care s-a deschis procedura insolventei, potrivit legii, conversia creantelor bugetare in actiuni poate fi prevazuta prin planul de reorganizare, in conditiile legii, cu acordul expres, in scris, al creditorului. Prevederile alin. (4) raman aplicabile.
Art. 11. - (1) In vederea stingerii prin conversie in actiuni a obligatiilor principale si a accesoriilor aferente potrivit art. 10, organul fiscal competent emite, din oficiu, certificatul de atestare fiscala prevazut de art. 112 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Certificatul de atestare fiscala emis potrivit alin. (1) se comunica operatorului economic
(3) Conversia obligatiilor cuprinse in certificatul de atestare fiscala se face la valoarea nominala a actiunilor
(4) Data stingerii obligatiilor prevazute la alin. (1) este data realizarii conversiei
(5) Operarea in evidentele contabile ale operatorului economic a conversiei in actiuni a creantei prevazute la alin. (1) se face in baza certificatului de atestare fiscala emis de organul fiscal competent potrivit alin. (1) si comunicat operatorului economic potrivit alin. (2)
(6) Incepand cu data emiterii certificatului de atestare fiscala, pentru obligatiile principale datorate de operatorul economic care fac obiectul conversiei in actiuni, nu se calculeaza si nu se datoreaza obligatii accesorii
(7) Pentru obligatiile care fac obiectul prezentului capitol, executarea silita se suspenda la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 10 alin. (2) si inceteaza la data conversiei in actiuni a creantelor
(8) Ministerul sub autoritatea caruia functioneaza operatorul economic exercita drepturile si obligatiile statului roman, in calitate de actionar unic sau majoritar, dupa caz, si inregistreaza actiunile emise de operatorul economic in favoarea statului ca urmare a conversiei creantelor prevazute la alin. (1), tinandu-se evidenta acestora distinct potrivit reglementarilor privind contabilitatea institutiilor publice in vigoare.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 12. - La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga art. 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 169/2001 privind utilizarea unor sume destinate restructurarii si reorganizarii agentilor economici din sectorul productiei de aparare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 844 din 28 decembrie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 380/2002.
Prim-Ministru Victor-Viorel Ponta
Ministrul economiei, Constantin Nita
Ministrul finantelor publice, Ioana-Maria Petrescu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea
Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea
p. Ministrul afacerilor externe, Bogdan Lucian Aurescu, secretar de stat
Bucuresti, 13 mai 2014.
Nr. 25.
Comentarii articol (0)