Conform acordului-cadru incheiat recent intre CNAS si Posta Romana, operatorii postali vor incepe distribuirea cardului catre asiguratii cu varsta peste 18 ani, incepand cu data de 19 septembrie.
Primele carduri vor fi primite de bucuresteni, iar din 22 septembrie va incepe distribuirea cardului concomitent in mai multe judete din tara. Procesul de distribuire va continua in luna octombrie, pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asigurati pentru care au fost tiparite cardurile.
"Conform graficului de predare-primire, vor fi preluate in reteaua postala cate 6-700 de mii de carduri pe zi, in 5 transe pentru fiecare judet. In termen de 20 de zile lucratoare de la receptionarea cardurilor de sanatate, Posta Romana se obliga sa distribuie cardul de sanatate catre asigurati", se mentioneaza in documentul de presa al CNAS.
Cardul de sanatate va fi inmanat titularului in baza unui act de identitate si a semnaturii de primire. In situatia in care, dupa minim doua prezentari la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat asiguratului, acesta va fi predat casei de asigurari teritoriale in evidenta careia se afla asiguratul.
Avizul pe care operatorul postal il lasa la domiciliul asiguratului in cazul in care nu va fi gasit, va contine numarul de telefon al factorului postal, astfel incat asiguratul sa il poata contacta pentru a stabili intervalul orar in care factorul postal poate reveni in zilele urmatoare pentru a–i preda cardul de sanatate.
Daca, in intervalul celor 20 de zile, cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate sa isi ridice personal cardul de sanatate de la casa de asigurari in a carei evidenta se afla, dupa un termen de 10 zile lucratoare, pe care CN Posta Romana il are la dispozitie pentru a preda cardul casei de asigurari.
"Tiparirea si distribuirea cardului national vor continua in urmatorii patru ani pentru persoanele care vor implini varsta de 18 ani si/sau vor dobandi calitatea de asigurat", se arata in comunicat.
Potrivit institutiei, dupa distribuirea cardului national, va urma o perioada in care vor rula in paralel cele doua sisteme, pentru ca atat asiguratii, cat si furnizorii de servicii medicale sa se acomodeze cu aceasta solutie informatica si pentru a depista si a remedia eventualele probleme depistate in functionarea acestei solutii informatice.
Cardul va fi inactiv. Cum trebuie activat?
Cardul de sanatate primit acasa de asigurat este inactiv. Intrat in posesia cardului de sanatate, asiguratul il va prezenta pentru activare la prima vizita la un furnizor de servicii medicale.
Mai exact, pin-ul de transport al cardului national (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinatie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus si confirmat personal de catre pacient.
Atentie! Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul ramane in stare inactiva si nu poate confirma servicii medicale in sistem. Acest pin va fi introdus de catre asigurat ori de cate ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea si, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurarilor sociale de sanatate.
Potrivit CNAS, se pot chiar introduce alte date suplimentare pe cardul de sanatate, insa aceasta masura este optionala si se realizeaza doar la medicul de familie. De asemenea, aceasta etapa nu trebuie sa se realizeze concomitent cu activarea cardului, ci asiguratul poate decide ulterior introducerea de noi informatii.
Cardul national va face dovada calitatii de asigurat si va confirma prezenta asiguratului la furnizorul de servicii medicale.
"Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurarilor de sanatate vor fi cheltuiti mai eficient si mai transparent. Unul dintre principalele obiective ale CNAS este ca, incepand de anul viitor, toate serviciile medicale sa fie validate si decontate doar prin intermediul cardului national", puncteaza institutia.
Cum arata cardul de sanatate?
Modelul cardului national de asigurari sociale de sanatate, precum si informatiile inscrise pe cipul documentului au fost stabilite, inca din 2012, prin Ordinul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 633/2012, prevederile nefiind schimbate de-atunci.
Conform actului normativ mentionat, cardul national de sanatate va trebui sa respecte urmatorul model:
Pe fata cardului se vor trece urmatoarele date:
- Numele si prenumele asiguratului;
- Codul de asigurat;
- Numarul cardului;
- Data expirarii cardului.
Pe verso sunt inscrise date generale, pe care asiguratii trebuie sa le respecte:
- Persoanele asigurate au obligatia prezentarii documentului national de asigurari sociale de sanatate in vederea acordarii serviciilor medicale;
- Documentul nu este transmisibil;
- Documentul poate fi folosit numai impreuna cu un document de identitate;
- Incercarea de falsificare a documentului national de asigurari sociale de sanatate este pedepsita conform legii.
Desi nu este folosit, cardul este obligatoriu din 1 ianuarie 2013
Potrivit Hotararii de Guvern nr. 900/2012, cardul national de sanatate este obligatoriu inca din 1 ianuarie 2013, inlocuind adeverinta de asigurat. Cu toate acestea, nu toti asiguratii au intrat in posesia cardului, motiv pentru care cardul NU este folosit momentan.
CNAS a explicat mai demult pentru AvocatNet.ro ca noile documente vor putea fi folosite de catre asigurati si vor deveni obligatorii doar dupa ce se finalizeaza distribuirea acestora si dupa ce vor fi achizitionate cititoarele de carduri de catre furnizorii de servicii medicale.
Prin urmare, pana la primirea cardului electronic, dovada calitatii de asigurat se face, ca si pana acum, cu adeverinta eliberata de angajator, pentru persoanele angajate, adeverinta de asigurat eliberata prin grija casei de asigurari la care este inscris asiguratul sau documentul rezultat prin accesarea de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate.
In acest sens, institutia a lansat, in luna martie 2014, in dezbatere publica, un proiect de act normativ care actualizeaza modelele documentelor ce vor fi eliberate asiguratilor de catre CAS sau angajator. Este vorba de proiectul de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, despre care puteti citi aici mai multe.
Comentarii articol (10)