Taxele aplicate de Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, pentru eliberarea de certificate, adeverinte sau alte documente, in urma solicitarilor venite din partea persoanelor fizice, juridice sau persoanelor fizice autorizate au fost modificate in luna iunie, printr-un ordin al Ministerului Muncii. Este vorba despre Ordinul Ministerului Muncii nr. 826/2014 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestarilor de servicii efectuate in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 407, din 2 iunie 2014.
Actul normativ stabileste ca angajatorii sau angajatii care vor solicita documente sau furnizarea de informatii din Registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL) vor plati un tarif unic pentru toate serviciile, desi pana acum taxele erau diferite.
Astfel, pentru eliberarea de certificate/adeverinte/duplicate de adeverinte in baza documentelor existente in arhivele inspectoratelor teritoriale de munca, solicitantii vor plati un tarif de 20 lei/document, cu 30 de lei mai putin decat tariful prevazut in vechile reglementari.
Acelasi pret, de 20 lei, va fi platit si pentru eliberarea de certificate cu informatii extrase din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor transmise de angajatori. In acest caz, tariful s-a majorat, intrucat vechile reglementari stabileau o taxa de 15 lei.
Cat va costa furnizarea datelor din Revisal?
Angajatorii care au pierdut informatiile din Revisal, fie pentru ca nu au salvat baza de date, fie ca au salvat-o pe un suport extern insa acesta s-a stricat sau l-au pierdut, pot sa recupereze datele de la ITM.
Concret, din 7 iunie 2013, angajatorii au posibilitatea de a recupera baza de date Revisal de la inspectoratul teritorial de munca unde se afla in evidenta, dupa cum a informat la acea data Inspectia Muncii.
Astfel, angajatorii medii sau mari trebuie sa prezinte inspectoratului teritorial de munca un dosar care sa cuprinda:
- Cerere de recuperare a bazei de date;
- Copie dupa certficatul de inmatriculare a societatii;
- Imputernicire semnata si stampilata, daca persoana care solicita recuperarea bazei de date nu este reprezentatul legal al angajatorului;
- Copie dupa actul de identitate al persoanei imputernicite.
Dupa depunerea documentelor, inspectoratul teritorial de munca va transmite solicitarea catre Inspectia Muncii si imediat ce va primi baza de date, o va pune la dispozitia angajatorului.
Potrivit ordinului Ministerului Muncii publicat luni, tariful pentru furnizarea datelor din Registrul general de evidenta a salariatilor pentru refacerea continutului sau la angajator, prin eliberarea unor extrase pe suport hartie din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii, va fi tot de 20 lei, la fel ca in cazul eliberarii de certificate/adeverinte etc.
Aceasta in conditiile in care dispozitiile aplicabile pana acum pentru recuperarea datelor din Revisal erau diferentiate dupa cum urmeaza:
- date angajator: 10 lei/pagina;
- lista tuturor salariatilor: 10 lei/pagina;
- detalii salariat: 10 lei/salariat sau fost salariat.
AvocatNet.ro a scris pe larg aici despre cum poti recupera datele din Revisal.
Pentru ce servicii nu se percep taxe
Ca si pana acum, sunt unele servicii pentru care nu se percep taxe. Mai precis, potrivit reglementarilor instituite de Ordinul Ministerului Muncii nr. 826/2014 publicat la inceput de iunie, nu se percep tarife pentru prestarea de servicii de catre:
a) institutiile care functioneaza in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice. Informatiile furnizate se utilizeaza numai in scopul mentionat in mod expres in solicitarea adresata de catre aceste institutii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) instantele de judecata, organele de cercetare penala, organele fiscale, precum si oricare alte institutii pentru care actele normative prevad scutirea de taxe, tarife si comisioane;
c) institutiile cu care Inspectia Muncii a incheiat protocoale de colaborare privind efectuarea de prestari de servicii cu titlu gratuit, necesare realizarii atributiilor acestora, potrivit legii.