OG nr. 4/2015, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 74 din 28 ianuarie 2015, a adus o serie de modificari Codului fiscal.
Printre principalele noutati se numara cele referitoare la impozitul pe venit datorat de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, care au intrat in vigoare pe 1 februarie 2015.
Concret, in OG nr. 4/2015 se mentioneaza in mod expres ca veniturile din activitati independente, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sunt scutite de impozit pe venit.
De asemenea, au fost eliminate din legislatia fiscala prevederile care stabileau ca veniturile din salarii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat nu erau incluse in categoria veniturilor salariale si nu erau impozabile, in intelesul impozitului pe venit.
In schimb, a fost introdus un nou articol in Codul fiscal care prevede ca veniturile din salarii, cuprinse la art. 55 alin. (1)-(3) din acelasi cod (de exemplu toate veniturile in bani obtinute in baza unui contract individual de munca, indemnizatii, remuneratii), realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sunt scutite de impozit pe venit din 1 februarie.
Tot de la aceeasi data, veniturile din pensii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sunt scutite de impozit pe venit, se arata in noile dispozitii.
Codul fiscal stabilea pana acum ca nu erau venituri impozabile veniturile din pensii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat.
Conform recentelor reglementari, veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, altele decat cele prevazut la art. 72 din Codul fiscal, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica de catre persoanele fizice cu handicap grav ori accentuat, sunt scutite de impozit pe venit.
Conceptul de "venit scutit de impozit" este diferit fata de cel de "venit neimpozabil", intrucat utilizarea celui din urma nu implica obligatii de natura fiscala, potrivit legislatiei in vigoare, se mentioneaza in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Dispozitiile care se aplica de duminica stabilesc, de asemenea, ca nu se datoreaza plati anticipate in cazul contribuabililor, persoane fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura scutite de impozit pe venit.
Totodata, pentru veniturile din activitati independente, din salarii, din pensii, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat pana la data de 1 februarie 2015, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare la data realizarii acestora.
In schimb, pentru veniturile din activitati independente si cele din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, obtinute in perioada 1 ianuarie 2015 si pana la 1 februarie 2015, se aplica urmatoarele reguli:
- normele anuale de venit se corecteaza astfel incat sa corespunda perioadei impozabile;
- in cazul veniturilor pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, nu se mai stabilesc si nu se efectueaza plati anticipate, iar venitul net anual se declara pana la data de 25 mai 2016.
Regulile de TVA au fost actualizate
OG nr. 4/2015 a actualizat prevederile referitoare la anularea codului de TVA. Mai exact, in actul normativ se precizeaza ca persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA pentru ca nu au justificat intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI din Codul fiscal, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
In plus, beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA pentru ca nu au justificat intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
Aceste dispozitii, care se aplica deja de duminica, nu erau prevazute pana acum in Codul fiscal si vin ca urmare a modificarilor aduse legislatiei fiscale de OUG nr. 80/2014, referitoare la anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA.
In plus, mentiunile din Codul fiscal privind procedura insolventei si a falimentului sunt actualizate cu trimiteri catre Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa care a inlocuit Legea nr. 86/2006.
Tot in sfera de TVA au fost introduse o serie de prevederi care au fost abrogate in mod eronat prin OUG nr. 92/2014. Acestea insa vor intra in vigoare pe 13 februarie.
Concret, in nota de fundamentare a proiectului de act normativ se mentioneaza ca a fost abrogat eronat art. 151 din Codul fiscal prin OUG nr. 92/2014, astfel ca a fost necesara luarea unor masuri legislative astfel incat sa fie repuse in Codul fiscal prevederile de la acest articol referitoare la persoana obligata la plata TVA pentru achizitia intracomunitara de bunuri.
Important! Intrucat potrivit prevederilor art. 64 alin.(3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative abrogarea unei dispozitii sau a unui act normativ are caracter definitiv, nefiind admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sa se repuna in vigoare actul normativ initial, aceasta masura legislativa este singura solutie pentru a nu produce efecte insurmontabile datorita abrogarii unei prevederi legale deosebit de importante din Codul fiscal, respectiv a art. 151. Totodata s-au modificat toate prevederile Codului fiscal care contin trimiteri la art. 151, in sensul inlocuirii acestora cu trimiteri la noul articol, 150^1.
Astfel, conform noilor dispozitii, persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri care este taxabila este obligata la plata taxei.
Atunci cand persoana obligata la plata taxei pentru achizitia intracomunitara este:
- o persoana impozabila stabilita in Comunitate, dar nu in Romania, respectiva persoana poate, in conditiile stabilite prin norme, sa desemneze un reprezentant fiscal ca persoana obligata la plata taxei;
- o persoana impozabila care nu este stabilita in Comunitate, respectiva persoana este obligata, in conditiile stabilite prin norme, sa desemneze un reprezentant fiscal ca persoana obligata la plata taxei.