Ordinul ministrului Muncii nr. 2208/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 845, din 20 noiembrie 2014, stabileste ca valoarea tichetului de cresa pentru semestrul II al anului 2014 se majoreaza cu 10 lei, la 440 lei. Pentru primul semestru al anului 2014, valoarea acestui tip de tichet a fost de 430 de lei.
Tichetul de cresa a crescut constant in ultimii doi ani. Astfel, in luna mai a anului 2012, cuantumul tichetului de cresa a crescut pentru prima oara in ultimii 2 ani (n.r. ultima majorare, inainte de luna mai 2012, a fost in februarie 2010), de la 370 de lei pana la 400 de lei. Valoarea introdusa in primavara lui 2012, de 400 de lei, a fost pastrata si pentru semestrul II al lui 2012.
Ulterior, in mai 2013, valoarea tichetului de cresa a crescut de la 400 de lei pana la 420 lei, conform Ordinului Ministerului Muncii nr. 883/2013. In noiembrie 2013, cuantumul tichetului a crescut din nou, cu 10 lei: "Pentru semestrul II al anului 2013, incepand cu luna noiembrie, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa (...) este de 430 lei", dupa cum se arata in Ordinul Ministerului Muncii nr. 2210/2013.
Cine poate beneficia de tichete de cresa?
Tichetele de cresa au fost introduse in Romania in anul 2006, prin Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor de cresa si a tichetelor de cadou. Concret, potrivit acestui act normativ, parintii care au copii cu varste cuprinse intre 0-3 ani, dar care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, pot beneficia, lunar, de tichete de cresa, acordate de catre angajator.
Dupa cum a explicat Jean Istasse, General Manager Sodexo Solutii pentru Motivare, intr-un articol mai vechi publicat de AvocatNet.ro, tichetul de cresa reprezinta un beneficiu extrasalarial pe care un angajator il poate acorda propriilor angajati. Asadar, este decizia angajatorului de a oferi tichete de cresa angajatilor.
Sumele acordate in tichetele de cresa angajatilor sunt suportate integral de catre angajatori, acestia beneficiind de facilitati fiscale conform prevederilor Codului Fiscal.
"Pentru sumele acordate in tichete de cresa in limitele impuse de lege, atat angajatorii cat si angajatii sunt scutiti de plata taxelor salariale, doar angajatul platind 16% impozitul pe venit", a mentionat la acea data reprezentantul Sodexo.
Potrivit prevederilor legale, angajatii pot primi tichete de cresa pentru fiecare dintre copiii lor: copii naturali, copii adoptati, incredintati in vederea adoptiei sau dati in plasament, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela.
Ce acte sunt necesare pentru a primi tichetele?
Legea nr. 193/2006 stabileste ca tichetele de cresa se acorda la cerere, unuia dintre parinti sau, optional, tutorelui, celui caruia i s-au incredintat copii spre crestere si educare ori in plasament familial, pe baza livretului de familie.
Mai exact, Jean Istasse a declarat mai demult la solicitarea noastra ca odata ce angajatorul a decis acordarea tichetelor de cresa ca beneficiu extrasalarial, angajatii pot beneficia de acestea doar daca depun urmatoarele documente:
- cerere pentru acordarea tichetelor de cresa;
- actul doveditor eliberat de cresa sau, dupa caz, unitatea educationala la care este inscris copilul;
- declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte sau, dupa caz, tutorele nu beneficiaza de tichete de cresa;
- declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte nu beneficiaza de concediul si indemnizatia care se acorda pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;
- livretul de familie eliberat potrivit Hotararii Guvernului nr. 495/1997 privind continutul, eliberarea si actualizarea livretului de familie, cu modificarile ulterioare. In situatia in care nu a fost eliberat livretul de familie, cererea va fi insotita de copia certificatului de nastere al copilului sau a extrasului de nastere. In cazul in care s-a prezentat extrasul de nastere, beneficiarul tichetelor de cresa are obligatia ca in termen de 30 de zile de la eliberarea certificatului de nastere sa depuna copia acestuia la angajator;
- alte documente solicitate de angajator, dupa caz, potrivit regulamentului intern.
Comentarii articol (5)