Introducerea pachetelor neutre inseamna, practic, ca, indiferent de calitatea tigarilor sau de firma, folosirea de marci, logo-uri sau culori distinctive nu mai este permisa. Pachetele trebuie sa arate toate la fel: sa aiba aceeasi culoare, sa contina avertismente de sanatate, sa aiba numele marcii scris cu acelasi font, la aceeasi marime si acesta sa fie afisat in acelasi loc.
Masura are ca scop, in principal, reducerea consumului de tutun, cresterea numarului de persoane care se lasa de fumat si descurajarea tinerilor sa se apuce de acest obicei daunator pentru sanatate.
Australia este prima tara din lume (si, totodata, singura, momentan) care a introdus in legislatia autohtona obligatia de a pune la dispozitie pe piata doar pachete neutre de tigari. Totusi, pe acelasi drum mai sunt si tari europene ca Franta si Irlanda.
Cat de buna sau rea ar fi o astfel de masura daca ar fi introdusa, de exemplu, in tara noastra? Lumea ar ajunge sa cumpere mai putine tigari sau eliminarea promovarii de brand va duce la o competitie a preturilor mici si, implicit, la o crestere a consumului de tutun?
Argumente PRO:
1. Deoarece aspectul exterior este un factor important in convingerea fumatorilor sa cumpere tigari marca “X” sau marca “Y”, introducerea pachetelor neutre ar duce la o scadere a interesului pentru produs. Lipsa elementelor distinctive va face ca pachetele de tigari sa devina mai putin dezirabile. Astfel, consumatorii care se identifica cu o anumita marca de tigari vor avea brusc un motiv pentru a renunta la un produs care, in aparenta, este consumat de toata lumea. In plus, tinerii vor avea mai putine motive sa se apuce de acest obicei nesanatos.
2. In acelasi timp, o scadere (mai mult sau mai putin drastica) a interesului pentru tigari va duce automat la o reducere a consumului si a vanzarilor. Acest lucru ar insemna si o reducere a numarului de persoane care ajung sa sufere de diverse boli si afectiuni asociate cu fumatul.
Argumente CONTRA:
1. Introducerea pachetelor neutre ar putea obliga companiile de tutun sa scada drastic preturile pentru a fi competitive, ceea ce ar duce la o crestere semnificativa a consumului, avand in vedere ca tigarile vor redeveni accesibile (in special pentru categoriile de persoane cu venituri medii sau mici). Totodata, incasarile statului din taxele pe tutun ar scadea, ceea ce ar insemna bani mai putini pentru sanatate, de exemplu.
2. In conditiile in care nu se va mai putea face o diferenta foarte clara intre marci si calitate, oamenii vor tinde sa se orienteze catre tigarile cele mai ieftine, care pot fi, totodata, cele mai daunatoare. Pe deasupra, va fi mult mai usor ca tigarile contrafacute sa patrunda pe piata.
Voi ce parere aveti?
Comentarii articol (21)