Conducerea contabilitatii in partida simpla se realizeaza din 1 martie in baza Ordinului MFP nr. 170/2015, care a abrogat Ordinul MFP nr. 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice.
Acest act normativ a redus numarul de formulare utilizate de persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla, de la 15 la 10.
Concret, Nomenclatorul registrelor si formularelor financiar-contabile cuprinde:
- Registrul-jurnal de incasari si plati;
- Registrul-inventar;
- Fisa mijlocului fix;
- Factura;
- Aviz de insotire a marfii;
- Lista de inventariere;
- Chitanta;
- Chitanta pentru operatiuni;
- Dispozitia de plata/incasare catre casierie;
- Statul de salarii.
Pe noua lista nu se mai regases bonul de consum, fisa de magazie, lista de inventariere (pentru gestiuni global-valorice), chitanta pentru operatiuni in valuta, Registrul de casa (in valuta), borderourile de achizitie, jurnalul privind operatiuni diverse, fisa pentru operatiuni diverse, documentul cumulativ.
In schimb au fost introduse factura, avizul de insotire a marfii, chitanta, chitanta pentru operatiuni, dispozitia de plata/incasare catre casierie, statul de salarii.
Ordinul MFP nr. 170/2015 stabileste ca orice operatiune economico-financiara se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza evidentierii in contabilitatea, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit si cuprind urmatoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul/adresa persoanei care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- codul de inregistrare fiscala (cand este cazul);
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate;
- numele, prenumele si semnatura persoanei care a intocmit documentul, dupa caz;
- alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.
In ceea ce priveste Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b), acestea sunt utilizate pentru inregistrarea urmatoarelor elemente:
- in registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza cronologic toate sumele incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
- in registrul-inventar se inregistreaza elementele de natura activelor si datoriilor inventariate si se intocmeste intr-un singur exemplar.
Mai multe informatii despre cele doua registre puteti citi in acest articol.
Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza formularele financiar-contabile prevazute in Ordinul MFP nr. 170/2015 sau numai o parte din acestea, in functie de elementele specifice activitatii desfasurate, astfel incat acestea sa permita determinarea informatiilor necesare pentru indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia in vigoare.
De asemenea, cei care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3512/2008. In acest caz, elementele referitoare la conturi, debit, credit, semnaturi de aprobare, avizare, precum si alte elemente similare, nu se completeaza.
Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot folosi si alte formulare prevazute in mod expres de acte normative care reglementează activitati economice specifice (agricultura, exploatarea masei lemnoase, jocuri de noroc etc.).
Formularele financiar-contabile pot fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, insa in acest caz trebuie respectate criteriile minimale privind programele informatice utilizate in domeniul financiar-contabil, prevazute in Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3512/2008.