Impozitele, taxele si contributiile datorate de contribuabili pot fi stabilite din oficiu de catre Fisc, care aplica in acest sens o procedura aprobata prin Ordinul ANAF nr. 3392/2011. Aceasta procedura a fost completata recent de Ordinul ANAF nr. 837/2015, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 246 din 10 aprilie si care se aplica de la data publicarii.
Conform acestui act normativ, stabilirea obligatiei de plata se efectueaza pentru fiecare impozit, taxa sau contributie cuprins(a) in vectorul fiscal atasat fiecarui contribuabil si pentru fiecare perioada fiscala pentru care nu au fost depuse declaratii, prin estimare, dupa regulile proprii impozitului, taxei sau contributiei supuse impunerii din oficiu.
De asemenea, stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor se face in cadrul perioadei de prescriptie (n.r. care este de cinci ani, conform Codului de procedura fiscala) si nu priveste perioadele pentru care obligatiile fiscale au facut obiectul unei inspectii fiscale.
Cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare.
Contribuabiii care nu si-au depus la timp declaratiile sunt anuntati de Fisc printr-o instiintare
Inainte de a stabili din oficiu obligatiile de plata ale contribuabililor, Fiscul va intreprinde cateva formalitati in acest sens.
In primul rand, Fiscul ii identifica pe contribuabilii care trebuiau sa declare impozitele, taxele si contributiile cuprinse in vectorul fiscal si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie si editeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative.
Apoi, ANAF trebuie sa anunte contribuabilii care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, adica pe aceia care au depasit termenul legal de depunere a declaratiilor fiscale, printr-o instiintare.
Acest document se comunica contribuabililor in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale, se mentioneaza in legislatia in vigoare.
Important! Pe baza confirmarilor de primire remise de catre posta, a dovezilor de primire prin alte mijloace legale sau pe baza proceselor-verbale de comunicare prin publicitate, dupa caz, compartimentul de specialitate din ANAF inregistreaza data comunicarii catre contribuabili a instiintarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor fiscale.
Dupa ce primesc instiintarea de la ANAF, contribuabilii au la dispozitie 20 de zile sa depuna declaratiile fiscale restante. Cei care depun formularele vor fi stersi de ANAF din Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative. In cazul lor, procedura de stabilire din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor nu se va mai aplica.
ANAF stabileste, din oficiu, impozitele, taxele si contributiile prin doua modalitati
Dupa expirarea termenului de 20 de zile de la data comunicarii instiintarilor, Fiscul verifica daca pentru fiecare contribuabil din Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative si pentru fiecare impozit, taxa sau contributie care urmeaza a fi supus(a) impunerii din oficiu exista cel putin patru declaratii fiscale in perioada supusa analizei, se precizeaza in Ordinul ANAF nr. 3392/2011.
Important! Perioada supusa analizei este o perioada anterioara de 24 de luni de la luna pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare lunar, respectiv 36 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare trimestrial sau semestrial.
In functie de rezultatatul obtinut se va aplica impunerea din oficiu in sistem automat sau impunerea din oficiu pe baza analizei documentare.
Impunerea din oficiu in sistem automat
Daca Fiscul identifica cele patru declaratii fiscale in perioada supusa analizei, atunci procedura de impunere se realizeaza in sistem automat.
Suma stabilita din oficiu se calculeaza ca medie aritmetica a sumelor de plata (pozitive) reprezentand impozite, taxe sau contributii declarate de contribuabil in perioada supusa analizei.
Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza, pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza, cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, atunci sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.
Impunerea din oficiu pe baza analizei documentare
In cazul in care Fiscul nu identifica cele patru declaratii fiscale sau daca obligatia fiscala calculata prin impunerea in sistem automat este zero, atunci procedura de impunere din oficiu se realizeaza pe baza analizei documentare, se precizeaza in legislatia in vigoare.
Analiza documentara se efectueaza pe baza urmatoarelor documente si informatii relevante pentru impunere, existente la data inceperii analizei:
- documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale: declaratii fiscale, declaratii informative, fise fiscale, decizii emise de inspectia fiscala;
- situatii financiar-contabile;
- informatii de la terti, obtinute in baza protocoalelor de schimb de informatii incheiate de catre ANAF;
- alte informatii care au relevanta.
Atentie! In cazul impozitului pe profit, se va avea in vedere si compararea sumelor estimate cu impozitul minim pe perioadele de aplicare, conform Codului fiscal, corespunzator situatiei contribuabilului, determinat pe baza documentelor care ofera informatii privind veniturile realizate (situatii financiare, deconturi de TVA, cereri de inregistrare fiscala etc.).
Dupa efectuarea analizei documentare, Fiscul intocmeste Referatul privind impunerea din oficiu, in care consemneaza elementele analizei documentare care stau la baza stabilirii din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor, precum si rezultatul constatarilor efectuate pentru stabilirea, din oficiu, a impozitelor, taxelor si contributiilor.
De asemenea, organul fiscal emite formularul 160 - "Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa".
De-acum, Decizia de impunere poate fi desfiintata si din initiativa Fiscului
Potrivit Ordinului ANAF nr. 3392/2011, in cazul in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaratia fiscala privind obligatiile care au format obiectul acestei decizii, decizia de impunere din oficiu se desfiinteaza la data depunerii declaratiei fiscale, fiind aplicabile prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscala.
Aceste reglementari au fost completate recent de Ordinul ANAF nr. 837/2015, care a introdus noi prevederi in legislatia in vigoare.
Concret, din 10 aprilie, decizia de impunere din oficiu poate fi desfiintata si din initiativa organului fiscal, potrivit dispozitiilor art. 90 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, iar constatarile organului fiscal vor fi mentionate in Referatul privind impunerea din oficiu.
Important! Art. 90 alin. (2) din Codul de procedura fiscala prevede ca decizia de impunere sub rezerva verificarii ulterioare poate fi desfiintata sau modificata, din initiativa organului fiscal sau la solicitarea contribuabilului, pe baza constatarilor organului fiscal competent.
Cum iti stabileste Fiscul, din oficiu, TVA de plata?
Stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adaugata, datorata de contribuabili, presupune ca Fiscul utilizeaza informatiile privind TVA colectata din formularul 300 - "Decont de taxa pe valoarea adaugata" depus de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, din decizia de corectare a erorilor materiale din decont, precum si informatiile din formularul 394 - "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cuprinse in baza de date, pe o perioada de 12 luni calendaristice anterioare perioadei supuse impunerii din oficiu, se arata in legislatia in vigoare.
Daca in cadrul perioadei de analiza de 12 luni persoana impozabila nu a depus niciun decont de taxa pe valoarea adaugata sau despre aceasta nu se regasesc informatii in nicio declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, atunci se extinde analiza la o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare.
Dupa identificarea deconturilor depuse de persoanele impozabile, se extrag sumele reprezentand TVA colectata si se calculeaza media acestora (suma TVA colectata din fiecare decont/numarul perioadelor fiscale pentru care au fost depuse deconturi).
De asemenea, din baza de date care cuprinde informatiile din formularele 394 se selecteaza TVA totala din Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national pentru care contribuabilul supus impunerii din oficiu figureaza ca furnizor/prestator si se calculeaza media acestora (suma TVA colectata din fiecare declaratie/numarul deconturilor pe care ar fi trebuit sa le depuna in perioada respectiva, conform perioadei fiscale inscrise in vectorul fiscal).
Suma medie a TVA colectate obtinuta din deconturile de taxa pe valoarea adaugata se compara cu suma medie a TVA colectate obtinuta din declaratiile informative, iar TVA datorata pentru perioada fiscala analizata, stabilita din oficiu, se considera suma medie cea mai mare obtinuta in urma compararii.
In ipoteza in care, in perioada de 24 de luni supusa analizei, persoana impozabila nu a depus niciun decont de taxa pe valoarea adaugata sau despre aceasta nu se regasesc informatii in nicio declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, analiza se extinde asupra informatiilor existente in baza de date care cuprinde declaratiile recapitulative (formularul 390VIES) privind operatiunile intracomunitare desfasurate pe o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare.
Dupa identificarea declaratiilor recapitulative depuse de persoana impozabila se calculeaza media valorii achizitiilor intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de respectivul contribuabil, declarate in perioada analizata (suma bazei impozabile declarate pentru operatiuni de tip A si S/numarul de declaratii recapitulative depuse in perioada analizata).
Taxa datorata, stabilita din oficiu, se considera a fi media valorii achizitiilor intracomunitare, inmultita cu cota standard a taxei pe valoarea adaugata, in vigoare la data la care se efectueaza impunerea din oficiu, indiferent de perioada fiscala inscrisa in vectorul fiscal.
Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.