Avand in vedere exigenta crearii unui cadru legislativ clar si previzibil in materie de cetatenie, in asa fel incat Comisia pentru cetatenie din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie sa asigure indeplinirea in mod eficient a normelor legale, luand in considerare necesitatea unei reglementari clare a sferei persoanelor care pot solicita redobandirea cetateniei romane in conditiile art. 11 din lege, precum si a unor aspecte din procedura de acordare a cetateniei romane, avand in vedere necesitatea modificarii cadrului legislativ pentru a introduce anumite facilitati in ceea ce priveste acordarea cetateniei romane cetatenilor straini sau persoanelor fara cetatenie care au contribuit in mod semnificativ la pastrarea si promovarea culturii, civilizatiei si spiritualitatii romanesti sau care pot contribui in mod semnificativ la promovarea imaginii Romaniei prin performante deosebite in domeniul sportului, nereglementarea acestor situatii conducand la impiedicarea utilizarii potentialului de imagine pe care l-ar reprezenta acordarea cetateniei romane acestor persoane, astfel de facilitati la dobandirea cetateniei romane venind in intampinarea unui interes deosebit al Romaniei, tinand seama ca este necesara o interventie legislativa de urgenta pentru adaptarea termenelor in cadrul procedurii de dobandire/redobandire a cetateniei romane, in vederea eficientizarii acestui proces, precum si pentru flexibilizarea procedurii, prin posibilitatea depunerii juramantului in tara sau in fata altor persoane desemnate prin lege, neadoptarea de urgenta a acestor solutii putand avea un impact semnificativ asupra posibilitatii efective a persoanelor care solicita acordarea, dar mai cu seama redobandirea cetateniei romane, de a finaliza procedura administrativa in cadrul termenelor actuale de completare a dosarului si de depunere a juramantului de credinta fata de Romania, intrucat un numar mare de persoane care redobandesc cetatenia romana in conditiile art. 11 din lege solicita in prezent depunerea juramantului de credinta in Romania, la sediul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, desi prin cerere au solicitat mentinerea domiciliului in strainatate, devine necesara introducerea posibilitatii legale ca acesti solicitanti sa poata depune juramantul de credinta si in tara, avand in vedere ca volumul ridicat de activitate al Comisiei pentru cetatenie reclama clarificarea referitoare la calitatea de membru a presedintelui Comisiei, pentru a se crea posibilitatea analizarii dosarelor in limita unui cvorum minimal de numai 3 membri, masura menita a creste ritmul de solutionare a cererilor; totodata, raportat la volumul de activitate este necesara asigurarea celeritatii procedurii de depunere a juramantului, in fata si a altor persoane decat cele desemnate prin prevederile actuale ale legii, si anume in fata presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie ori a unuia dintre cei 2 vicepresedinti ai autoritatii delegati in acest sens, astfel, numarul total al cererilor de acordare si redobandire a cetateniei romane a crescut substantial in anul 2015, pana la sfarsitul lunii august fiind inregistrat un numar dublu de cereri comparativ cu intregul an 2014, avand in vedere efectele solutiilor dispuse in procesele penale asupra modului de rezolvare a cererilor de catre Comisia pentru cetatenie, apare ca necesara instituirea posibilitatii suspendarii procedurii de acordare a cetateniei romane pana la finalizarea definitiva a procesului, in considerarea faptului ca pierderea cetateniei romane prin renuntare are loc la data eliberarii adeverintei de renuntare, astfel ca in lipsa unei cereri in acest sens a solicitantului formulata intr-un termen rezonabil si pentru evitarea producerii unor cazuri de apatridie este necesara stabilirea unui termen pentru ca solicitantul sa se prezinte pentru eliberarea acesteia, in caz contrar ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie fiind lipsit de efecte juridice fata de persoana in cauza, aceasta masura asigurand administrarea in bune conditii din partea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie si a Ministerului Afacerilor Externe a solicitarilor de renuntare la cetatenia romana, luand in considerare faptul ca neadoptarea de urgenta a solutiilor propuse in prezenta ordonanta de urgenta ar avea un impact semnificativ asupra procesului de dobandire/redobandire a cetateniei romane, in considerarea faptului ca operarea modificarilor necesare in cadrul legislativ vizeaza interesul public si constituie o situatie de urgenta a carei reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 13 august 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 8 se introduc doua noi articole, articolele 8^1 si 8^2, cu urmatorul cuprins: „Art. 8^1. - Cetatenia romana se poate acorda, la cerere, persoanei fara cetatenie sau cetateanului strain care a contribuit in mod deosebit la protejarea si promovarea culturii, civilizatiei si spiritualitatii romanesti, cu posibilitatea stabilirii domiciliului in tara sau cu mentinerea acestuia in strainatate, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b), c) si e).
Art. 8^2. - Cetatenia romana poate fi acordata, la cerere, persoanei fara cetatenie sau cetateanului strain care poate contribui in mod semnificativ la promovarea imaginii Romaniei prin performante deosebite in domeniul sportului, cu posibilitatea stabilirii domiciliului in tara sau cu mentinerea acestuia in strainatate, daca sunt intrunite urmatoarele conditii:
a) solicitantul va reprezenta Romania in loturile nationale, in conformitate cu reglementarile statutare ale federatiei sportive internationale la care Romania este afiliata;
b) solicitantul indeplineste conditiile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b), c) si e) si isi exprima atasamentul fata de Romania si fata de sistemul de valori specific societatii romanesti.”
2. La articolul 9, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(4) In cazul in care minorul a dobandit cetatenia romana in conditiile alin. (1) sau (2) si nu a fost inclus in certificatul de cetatenie al parintelui sau nu i s-a eliberat certificat de cetatenie potrivit dispozitiilor art. 20 alin. (7) sau (11), parintii sau, dupa caz, parintele, cetateni romani, pot solicita transcrierea ori inscrierea in registrele de stare civila romane a certificatelor sau extraselor de stare civila eliberate de autoritatile straine in conditiile Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
3. La articolul 11, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 11. - (1) Persoanele care au fost cetateni romani, dar au pierdut cetatenia romana din motive neimputabile lor sau carora aceasta cetatenie le-a fost ridicata fara voia lor, precum si descendentii acestora pana la gradul III, la cerere, pot redobandi sau li se poate acorda cetatenia romana, cu posibilitatea pastrarii cetateniei straine si stabilirea domiciliului in tara sau cu mentinerea acestuia in strainatate, daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b), c) si e).”
4. La articolul 13, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins: „(3) Cererile de acordare a cetateniei romane intemeiate pe dispozitiile art. 8^1 pot fi depuse si la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale Romaniei din statul pe teritoriul caruia solicitantul isi are domiciliul. In acest caz, cererea va fi trimisa, de indata, Comisiei pentru cetatenie din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, insotita de un punct de vedere emis de misiunea diplomatica sau oficiul consular cu privire la indeplinirea conditiei ca solicitantul sa fi contribuit in mod semnificativ la protejarea si promovarea culturii, civilizatiei si spiritualitatii romanesti. In situatia in care cererea a fost depusa la sediul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, Comisia pentru cetatenie va solicita Ministerului Afacerilor Externe punctul de vedere cu privire la indeplinirea conditiei ca solicitantul sa fi contribuit in mod semnificativ la protejarea si promovarea culturii, civilizatiei si spiritualitatii romanesti.”
5. Dupa articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 13^1, cu urmatorul cuprins: „Art. 13^1. - (1) In cazul persoanelor prevazute la art. 8^2, prin derogare de la prevederile art. 12, acordarea cetateniei romane se face prin hotarare a Guvernului initiata de Ministerul Tineretului si Sportului.
(2) Cererea de acordare a cetateniei romane intemeiata pe dispozitiile art. 8^2 se depune la Ministerul Tineretului si Sportului, in calitate de unica autoritate publica care formuleaza propuneri privind acordarea cetateniei romane in baza acestui articol.
(3) Ministerul Tineretului si Sportului va inainta Comisiei pentru cetatenie din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie cererea insotita de actele doveditoare si de propunerea privind acordarea cetateniei romane, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b), c) si e).
(4) Pe baza raportului Comisiei pentru cetatenie din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, care constata indeplinirea conditiilor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b), c) si e), Ministerul Tineretului si Sportului propune Guvernului acordarea cetateniei romane.
(5) In cazul in care Comisia pentru cetatenie constata neindeplinirea conditiilor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b), c) si e), presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie respinge, prin ordin, cererea de acordare a cetateniei. Ordinul va fi comunicat, de indata, solicitantului, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, precum si Ministerului Tineretului si Sportului.
(6) Cetatenia romana se dobandeste la data depunerii juramantului de credinta fata de Romania. Prevederile art. 20 referitoare la depunerea juramantului de credinta sunt aplicabile in mod corespunzator.
(7) Nedepunerea, din motive imputabile persoanei care a obtinut cetatenia romana in conditiile art. 82, a juramantului de credinta, in termenul prevazut de lege, atrage incetarea efectelor hotararii prevazute la alin. (1). Constatarea incetarii efectelor hotararii de acordare a cetateniei romane se face de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie.”
6. La articolul 14, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(4) Comisia are activitate permanenta, este formata din 21 de membri, personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, din care unul are calitatea de presedinte. Lucrarile Comisiei nu sunt publice, acestea se desfasoara in prezenta a cel putin 3 membri si sunt prezidate de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre un membru desemnat de acesta.”
7. La articolul 15, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins: „(6) In cazul cererilor de acordare a cetateniei romane formulate potrivit art. 8^1, Comisia, printr-un raport motivat, elaborat cu luarea in considerare a punctului de vedere al Ministerului Afacerilor Externe, precum si a celorlalte documente necesare solutionarii cererii, prevazute de lege, constata indeplinirea sau neindeplinirea conditiilor pentru acordarea cetateniei romane prevazute la art. 8^1.”
8. La articolul 16 alineatul (2), literele b) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „b) completarea dosarului, in termen de cel mult 4 luni de la primirea solicitarii secretariatului tehnic al Comisiei de catre petent, in cazul in care se constata lipsa unor documente necesare solutionarii cererii, sub sanctiunea respingerii cererii ca nesustinuta;
c) fixarea primului termen, la care Comisia va verifica indeplinirea conditiilor necesare acordarii sau redobandirii cetateniei romane potrivit art. 11, la cel mult 5 luni de la data inregistrarii cererii.”
9. Dupa articolul 16 se introduce un nou articol, articolul 16^1, cu urmatorul cuprins: „Art. 16^1. - In situatia in care persoana care a solicitat acordarea sau redobandirea cetateniei romane este cercetata intr-o cauza penala, Comisia, daca nu exista alte motive pentru respingerea cererii, poate dispune suspendarea procedurii de acordare sau redobandire a cetateniei romane pana la finalizarea acelei cauze.”
10. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 20. - (1) Cetatenia romana se acorda sau se redobandeste la data depunerii juramantului de credinta.
(2) In termen de 6 luni de la data comunicarii ordinului presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie de acordare sau redobandire a cetateniei romane sau, dupa caz, de la publicarea in Monitorul Oficial a hotararii Guvernului de acordare a cetateniei romane, persoanele carora li s-a acordat sau care au redobandit cetatenia romana vor depune juramantul de credinta fata de Romania.
(3) In cazuri temeinic justificate, termenul prevazut la alin. (2) poate fi prelungit o singura data, daca cererea de prelungire insotita de documente doveditoare este formulata inainte de implinirea acestuia.
(4) Cererea de prelungire prevazuta la alin. (3) se aproba de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie sau, dupa caz, de seful misiunii diplomatice ori al oficiului consular.
(5) Juramantul de credinta se depune in sedinta solemna in fata ministrului justitiei sau a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie ori a unuia dintre cei 2 vicepresedinti ai autoritatii delegati in acest sens si are urmatorul continut: «Jur sa fiu devotat patriei si poporului roman, sa apar drepturile si interesele nationale, sa respect Constitutia si legile Romaniei.» (6) Dupa depunerea juramantului, Comisia elibereaza certificatul de cetatenie romana, care va fi intocmit in doua exemplare, semnate de presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, dintre care un exemplar va fi inmanat titularului. Ambele exemplare ale certificatului contin elemente de siguranta si au aplicate fotografii ale titularului.
(7) In situatia in care copiii minori dobandesc cetatenia romana odata cu parintii sau cu unul dintre ei, acestia vor fi inscrisi in certificatul de cetatenie al parintilor si nu depun juramantul.
(8) Persoana care a obtinut cetatenia romana in conditiile prevazute la art. 10 si 11, cu mentinerea domiciliului in strainatate, va depune juramantul de credinta, in termenul prevazut de lege, in fata sefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular al Romaniei din tara in care domiciliaza. In acest caz, certificatul de cetatenie romana va fi eliberat de seful misiunii diplomatice sau al oficiului consular respectiv. Seful misiunii diplomatice sau al oficiului consular poate delega aceste atributii unui alt membru al personalului diplomatic sau consular.
(9) Persoana care a obtinut cetatenia romana in conditiile prevazute la art. 10 si 11, cu mentinerea domiciliului in strainatate, poate depune juramantul de credinta si in conditiile prevazute la alin. (5), in termenul prevazut de lege, cu acordul sefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular al Romaniei din tara in care domiciliaza.
(10) Prevederile alin. (8) si (9) se aplica in mod corespunzator si in cazul persoanelor care au obtinut cetatenia romana in conditiile prevazute la art. 8^1.
(11) In cazul in care copilul devine major in timpul procesului de solutionare a cererii si pana la data dobandirii de catre parinti a cetateniei romane, acesta va depune juramantul si i se va elibera certificat de cetatenie distinct.”
11. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 22. - (1) Dovada cetateniei romane se face cu cartea de identitate sau, dupa caz, cu buletinul de identitate, cu pasaportul, cu titlul de calatorie fara mentiunea «identitate incerta», cu certificatul prevazut la art. 20 alin. (6) sau cu documentele prevazute la art. 23.
(2) Cetatenia copilului pana la varsta de 14 ani se dovedeste cu pasaportul, cu titlul de calatorie fara mentiunea «identitate incerta» sau cu certificatul sau de nastere, insotit de buletinul ori cartea de identitate, dupa caz, sau pasaportul oricaruia dintre parinti, ori cu documentele prevazute la art. 23.”
12. La articolul 31, dupa alineatul (8) se introduc doua noi alineate, alineatele (9) si (10), cu urmatorul cuprins: „(9) Neprezentarea in vederea eliberarii adeverintei de renuntare la cetatenia romana, in termen de 6 luni de la data comunicarii ordinului presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie de aprobare a cererii de renuntare la cetatenia romana, atrage incetarea efectelor ordinului fata de persoana in cauza.
(10) Constatarea incetarii efectelor ordinului de aprobare a renuntarii la cetatenia romana fata de persoanele care nu s-au prezentat in vederea eliberarii adeverintei de renuntare la cetatenia romana in termenul prevazut la alin. (9) se face de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, la sesizarea directiei de specialitate din cadrul autoritatii sau, dupa caz, de seful misiunii diplomatice ori al oficiului consular.”
Art. II. - In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, persoanele carora, prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, li s-a aprobat cererea de renuntare la cetatenia romana pana la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta pot solicita, in conditiile legii, eliberarea adeverintei de renuntare la cetatenia romana, sub efectul prevazut la art. 31 alin. (9) din Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta.
PRIM-MINISTRU, VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
Ministrul afacerilor externe, Bogdan Lucian Aurescu
Ministrul justitiei, Robert Marius Cazanciuc
Ministrul tineretului si sportului, Gabriela Szabo
Bucuresti, 9 septembrie 2015.
Nr. 37.
Comentarii articol (0)