Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1113/2015 pentru completarea Normelor metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 700 din 17 septembrie 2015, data la care a si inceput sa isi produca efectele.
Astfel, actul normativ stabileste noi obligatii de completare a rubricii "Semnatura platitorului si stampila" pentru angajatii statului.
Mai precis, in aceasta rubrica, persoanele autorizate din cadrul institutiilor publice care dispun plati din conturile deschise la Trezoreria Statului vor semna si aplica amprenta stampilei conform fiselor cu specimenele de semnaturi depuse la unitatile Trezoreriei Statului.
In acelasi timp, reglementarile stabilesc ca platitorii --persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum si entitatile fara personalitate juridica-- trebuie sa aplice doar semnatura pe OPT, fara a fi nevoiti sa stampileze documentul de plata.
De altfel, obligativitatea folosirii stampilei pe documentele transmise institutiilor statului de catre anumite categorii de persoane a fost eliminata in luna iulie, atunci cand OG nr. 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative a intrat in vigoare. Puteti citi mai multe despre acest subiect aici.
Cine utilizeaza ordinul de plata pentru Trezoreria Statului?
Conform legislatiei in vigoare, OPT este utilizat de catre urmatoarele categorii de platitori:
a) persoane juridice si persoane fizice (agenti economici si alti platitori), pentru:
- achitarea impozitelor, taxelor si a altor obligatii, inclusiv restituiri din finantarea anilor precedenti datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, bugetului Trezoreriei Statului, bugetelor de venituri proprii ale institutiilor publice, inclusiv a sumelor datorate Ministerului Finantelor Publice;
- achitarea in contul institutiilor publice a sumelor reprezentand contravaloarea serviciilor prestate, bunurilor livrate si a lucrarilor executate de catre acestea;
- transferul in conturile proprii deschise la institutiile de credit sau, dupa caz, la Banca Nationala a Romaniei al sumelor incasate in conturi deschise la Trezoreria Statului si alte plati efectuate din aceste conturi, conform reglementarilor legale in vigoare.
b) ordonatori de credite, pentru:
- achitarea impozitelor, taxelor si a altor obligatii datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului Trezoreriei Statului, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale;
- achitarea obligatiilor catre furnizori si creditori, virari de sume reprezentand transferuri si subventii, restituiri de venituri bugetare incasate necuvenit.
c) Ministerul Finantelor Publice si unitatile descentralizate, pentru:
- restituiri de venituri bugetare incasate necuvenit, compensari si regularizari din bugetul de stat si din celelalte bugete; virari de sume din fonduri publice gestionate de Ministerul Finantelor Publice in numele statului, inclusiv plati pentru datoria publica interna si externa, rambursari de credite, precum si alte plati.
Reglementarile actuale stabilesc ca ordinul de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) poate fi completat de catre platitori pe suport de hartie sau pe suport electronic, in functie de termenii si conditiile contractuale convenite cu institutia initiatoare.
De asemenea, acest document se utilizeaza numai pentru decontari in cadrul Sistemului electronic de plati.
Va reamintim ca modelul OPT a fost modificat la finalul anului trecut prin Ordinul MFP nr. 1798/2014. Astfel, de la 1 ianuarie anul curent contribuabilii folosesc un nou model al acestui document, care cuprinde si rubrica "Cod program".
In aceasta rubrica se inscrie codul de program pentru care se dispun platile de catre entitatile publice care au cuprinse programe in bugetele aprobate potrivit prevederilor legale in vigoare. In cazul platilor aferente unor cheltuieli bugetare pentru care nu sunt aprobate programe, rubrica "Cod program" se completează cu "0000000000".