Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 591/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (390 VIES) „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare” a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 94 din 8 februarie 2016 și a intrat în vigoare la data publicării.
Concret, potrivit referatului de aprobare al actului normativ al Fiscului, nu este vorba de modificări de substanță, ci doar de actualizări în ceea ce privește referirile la Codul fiscal.
Vechiul model al formularului 390 VIES "Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare" era aprobat prin Ordinul ANAF nr. 76/2010, cu modificările și completările ulterioare.
Declarația recapitulativă este prevăzută la art. 325 din noul Cod fiscal. Astfel, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 sau art. 317 din Codul fiscal trebuie să depună acest document până la data de 25 inclusiv a lunii următoare unei luni calendaristice.
În acest formular fiscal, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA trebuie să menționeze:
- livrările intracomunitare scutite de taxă în condiţiile prevăzute la art. 294 alin. (2) lit. a) şi d) din Codul fiscal (livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său, respectiv prestările de servicii, inclusiv transportul şi serviciile accesorii transportului, altele decât cele prevăzute la art. 292, dacă acestea sunt direct legate de importul de bunuri şi valoarea acestora este inclusă în baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 289, n.red.), pentru care exigibilitatea taxei a luat naştere în luna calendaristică respectivă;
- livrările de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare prevăzute la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal efectuate în statul membru de sosire a bunurilor şi care se declară drept livrări intracomunitare cu cod T, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna calendaristică respectivă;
- prestările de servicii prevăzute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal efectuate în beneficiul unor persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Uniunea Europeană, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna calendaristică respectivă;
Notă: Normele de aplicare a noului Cod fiscal stabilesc că, în cazul prestărilor de servicii prevăzute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal efectuate în beneficiul unor persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, prestatorul raportează în declarația recapitulativă numai serviciile care nu beneficiază de scutire de taxă în statul membru în care acestea sunt impozabile.
„În acest scop, se consideră că operațiunea este scutită de taxă în statul membru în care este impozabilă dacă respectiva operațiune ar fi scutită de taxă în România. În situația în care în România nu este aplicabilă o scutire de taxă, prestatorul este exonerat de obligația de a declara în declarația recapitulativă respectivul serviciu, dacă primește o confirmare oficială din partea autorității fiscale din statul membru în care operațiunea este impozabilă, din care să rezulte că în statul membru respectiv se aplică o scutire de taxă”, se arată în Norme.
- achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna calendaristică respectivă;
- achiziţiile de servicii prevăzute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din România care au obligaţia plăţii taxei conform art. 307 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna calendaristică respectivă, de la persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Uniunea Europeană.
Notă: În ceea ce privește acest ultim punct, în normele de aplicare a Codului fiscal este precizat faptul că „beneficiarii persoane impozabile stabilite în România au obligația de a declara în declarația recapitulativă achizițiile intracomunitare de servicii prevăzute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Uniunea Europeană, atunci când le revine obligația plății taxei pentru aceste servicii conform art. 307 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv atunci când nu se aplică nicio scutire de taxă pentru acestea”.
Cum se completează și ce date conține Declarația recapitulativă în 2016
Ordinul ANAF nr. 591/2016 nu aduce modificări în ceea ce privește modul de completare și al conținutului efectiv al formularului 390 VIES. Concret, este vorba de modificări în ceea ce privește articolele din noul Cod fiscal la care se face referire.
Reglementările în vigoare stabilesc că formularul 390 VIES se completează pentru fiecare lună calendaristică în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru astfel de operațiuni.
Declaraţia recapitulativă - varianta nouă - cuprinde următoarele informaţii:
- codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei impozabile din România, pe baza căruia respectiva persoană a efectuat livrări intracomunitare de bunuri în condiţiile menţionate la art. 294 alin. (2) lit. a), a prestat servicii în condiţiile stabilite la art. 278 alin. (2), altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, a efectuat achiziţii intracomunitare taxabile de bunuri din alt stat membru sau a achiziţionat serviciile prevăzute la art. 278 alin. (2), altele decât cele scutite de TVA;
- codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei care achiziţionează bunurile sau primeşte serviciile în alt stat membru decât România, pe baza căruia furnizorul sau prestatorul din România i-a efectuat o livrare intracomunitară scutită de TVA conform art. 294 alin. (2) lit. a) sau prestările de servicii prevăzute la art. 278 alin. (2), altele decât cele scutite de TVA;
- codul de identificare în scopuri de TVA din alt stat membru atribuit furnizorului/prestatorului care efectuează o livrare intracomunitară/o prestare de servicii în condiţiile stabilite la art. 278 alin. (2) sau, după caz, doar codul statului membru din care are loc livrarea intracomunitară sau prestarea de servicii, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare în scopuri de TVA în statul respectiv, pentru persoanele din România care realizează achiziţii intracomunitare taxabile sau achiziţionează serviciile prevăzute la art. 278 alin. (2), altele decât cele scutite de TVA;
- codul de identificare în scopuri de TVA din România al persoanei impozabile care efectuează un transfer în alt stat membru şi pe baza căruia a efectuat acest transfer, în conformitate cu art. 294 alin. (2) lit. d), precum şi codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei impozabile din statul membru în care s-a încheiat expedierea sau transportul bunurilor;
- codul de identificare în scopuri de TVA din statul membru în care a început expedierea sau transportul bunurilor al persoanei impozabile care efectuează în România o achiziţie intracomunitară taxabilă conform art. 273alin. (2) lit. a) sau, după caz, doar codul statului membru respectiv, în cazul în care persoana impozabilă nu este identificată în scopuri de TVA în acel stat membru, precum şi codul de identificare în scopuri de TVA din România al acestei persoane;
- pentru livrările intracomunitare de bunuri scutite de TVA conform art. 294alin. (2) lit. a) şi pentru prestările de servicii prevăzute la art. 278 alin. (2), altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, valoarea totală a livrărilor/prestărilor pe fiecare client în parte;
- pentru livrările intracomunitare de bunuri ce constau în transferuri scutite conform art. 294 alin. (2) lit. d), valoarea totală a livrărilor, determinată în conformitate cu prevederile art. 286 alin. (1) lit. c), pe fiecare cod de identificare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile de statul membru în care s-a încheiat expedierea sau transportul bunurilor;
- pentru achiziţiile intracomunitare taxabile, valoarea totală pe fiecare furnizor în parte;
- pentru achiziţiile intracomunitare asimilate care urmează unui transfer din alt stat membru, valoarea totală a acestora stabilită în conformitate cu prevederile art. 286 alin. (1) lit. c), pe fiecare cod de identificare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile de statul membru în care a început expedierea sau transportul bunurilor sau, după caz, pe codul statului membru respectiv, în cazul în care persoana impozabilă nu este identificată în scopuri de TVA în acel stat membru;
- pentru achiziţiile de servicii prevăzute la art. 278 alin. (2), altele decât cele scutite de TVA, valoarea totală a acestora pe fiecare prestator în parte;
- valoarea ajustărilor de TVA efectuate în conformitate cu prevederile art. 287 şi 288.
Acestea se declară pentru luna calendaristică în cursul căreia regularizarea a fost comunicată clientului.
De menționat că, potrivit noului Cod fiscal, declaraţiile recapitulative se depun numai pentru perioadele în care ia naştere exigibilitatea taxei pentru operaţiunile menţionate anterior.
Cum se depune formularul 390 VIES?
Și în 2016, declarația recapitulativă trebuie să fie completată, în mod obligatoriu, cu ajutorul programului de asistență elaborat de Fisc, se arată în Ordinul ANAF nr. 591/2016
Noua variantă a formularului se depune începând cu operațiunile desfășurate în luna ianuarie 2016.
Ca și până acum, declarația recapitulativă se depune, în format electronic, prin una din următoarele metode:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poștă, prin scrisoare recomandată;
- prin SEN;
- prin completare, pe pagina web a Fiscului.
Formatul electronic, depus pe suport electronic, trebuie să fie însoțit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistență, semnat, conform legii.
Concret, formularul se completează în două exemplare, dintre care unul se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic, iar al doilease păstrează de către persoana impozabilă.
Formatul electronic al declarației recapitulative poate fi obținut, ca și până acum, prin folosirea programului de asistență pus la dispoziție de Fisc. Acesta este transmis organului fiscal competent pe suport electronic.
Cum poate fi rectificată o declarație depusă greșit?
Declarația depusă inițial poate fi rectificată, ca și până acum, prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare de pe formular.
În declaraţia rectificativă pot fi rectificate tranzacţii declarate în orice perioadă de raportare anterioară şi completate toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
Ce amenzi riști?
Nedepunerea la termenele legale sau depunerea de declarații recapitulative cu sume incorecte sau incomplete se sancționează cu amendă. Codul de procedură fiscală stabilește, la art. 337, următoarele amenzi contravenționale:
- în cazul nedepunerii declarației recapitulative la termenele legale: de la 1.000 la 5.000 lei.
- în cazul depunerii declarației recapitulative cu date incorecte ori incomplete: de la 500 la 1.500 lei.
În schimb, nu sunt sancționate contravențional persoanele care corectează declarația recapitulativă până la termenul legal de depunere a următoarei declarații recapitulative, dacă depunerea declarației recapitulative cu sume incorecte ori incomplete nu a fost constatată de organul fiscal anterior corectării.
Nu se sancționează nici persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corectează declarațiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.