Ordinul ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 94 din 8 ianuarie 2016 și a intrat în vigoare la data publicării.
Prin intermediul acestui act normativ, Fiscul a actualizat formularul 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, precum și Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat.
Noul formular 100 se folosește pentru declararea impozitelor și taxelor datorate începând cu 1 ianuarie 2016, prevăzute în Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat.
Formularul se completează și se editează cu ajutorul programului de asistență, asigurat gratuit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală.
Pe scurt, în cazul formularului 100 a fost eliminat rândul „Suma de recuperat” de la tabelul de la punctul I „Impozite și taxe care se plătesc în contul unic” din formular, care era completat în cazul definitivării impozitului pe profit datorat în cazul persoanelor nerezidente și persoanelor fizice, din activitățile desfășurate în asociere.
De asemenea, au fost introduse informații privind situațiilor în care declarația se depune după anularea rezervei verificării ulterioare; mai precis, în noul Cod de procedură fiscală sunt prevăzute o serie de situații în care declarațiile pot fi depuse sau pot fi corectate după anularea rezervei verificării ulterioare, precum și obligația contribuabililor de a menționa în aceste situații temeiul legal pentru depunerea ori corectarea bazei de impozitare și/sau a creanței fiscale aferente și au fost elaborate noi instrucțiuni de completare.
Toate acestea erau necesare datorită intrării în vigoare a noului Cod fiscal și a noului Cod de procedură fiscală, la data 1 ianuarie 2016.
Când trebuie depus formularul 100?
Potrivit Ordinul ANAF nr. 587/2016, Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat se completează și se depune de către contribuabilii/plătitorii cărora le revin obligațiile declarative și de plată pentru impozitele și taxele cuprinse în Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat.
Atenție! Formularul 100 nu poate fi depus și nu poate fi corectat după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepțiile prevăzute la art. 105 alin. (6) din noul Cod de procedură fiscală. Mai precis, declarația de impunere poate fi depusă și corectată după anularea rezervei verificării ulterioare în două situații, după cum urmează:
- În situația în care corecția se datorează îndeplinirii sau neîndeplinirii unei condiții prevăzute de lege care impune corectarea bazei de impozitare și/sau a creanței fiscale aferente;
- În situația în care prin hotărâri judecătorești definitive s-au stabilit în sarcina plătitorului obligații de plată reprezentând venituri sau diferențe de venituri către beneficiarii acestora care generează obligații fiscale aferente unor periaode pentru care s-a anulat rezerva verificării ulterioare.
Totodată, în Codul de procedură fiscală se menționează faptul că, în situațiile de mai sus, contribuabilul/plătitorul trebuie să menționeze în declarația de impunere depusă sau rectificată temeiul legal pentru depunerea sau corectarea bazei de impozitare și/sau a creanței fiscale aferente.
În situația în care contribuabilul/plătitorul depune declarația după anularea rezervei anulării rezervei verificării ulterioare, trebuie să fie bifată rubrica „Declarație depusă după anularea rezervei verificării ulterioare”.
Ca și până acum, declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor.
În ceea ce privește termenul de depunere a formularului 100, acesta poate fi depus fie până la data de 25 inclusiv a lunii următoare periaodei de raportare, fie la alte termene.
Potrivit prevederilor în vigoare, Declarația 100 se depune lunar, pentru obligațiile de plată reprezentând:
- a) impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobânzi, impozit pe veniturile din premii, impozit pe veniturile din jocuri de noroc, impozit pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, impozit pe veniturile din alte surse, datorat de persoanele fizice;
- b) accize;
- c) impozit pe dividende distribuite/plătite persoanelor juridice;
- d) impozit pe veniturile obținute din România de nerezidenți, persoane fizice/juridice, respectiv obținute de persoane nerezidente care fac parte dintr-o asociere/entitate transparentă fiscal fără personalitate juridică, conform titlului VI din noul Cod fiscal, sau conform convențiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state;
- e) vărsăminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neîncadrate, conform Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- f) taxa anuală de autorizare a jocurilor de noroc, regularizată periodic, în funcție de realizări, taxa de acces pentru jocurile de noroc;
- g) contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli de sănătate, prevăzute de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările ulterioare;
- h) impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice și al gazului natural, prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a activităților cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice și al gazului natural, cu modificările ulterioare;
- i) impozit pe veniturile din activitățile de exploatare a resurselor naturale, altele decât gazele naturale, prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 261/2013, cu modificările ulterioare;
- j) impozit asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare;
- k) contribuție individuală la bugetul de stat.
De asemenea, formularul 100 se depune trimestrial, pentru obligațiile de plată reprezentând:
- a) plăți anticipate, în contul impozitului pe profit anual, pentru trimestrele I-III, datorate de instituțiile de credit - persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit - persoane juridice străine;
- b) plăți anticipate, în contul impozitului pe profit anual, pentru trimestrele I-III, datorate de către contribuabilii care au optat, potrivit legii, pentru declararea și plata impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate, efectuate trimestrial;
- c) impozitul pe profit datorat de persoane juridice române și persoanele juridice străine, altele decât cele prevăzute la lit. a) și b), precum și de către persoanele juridice cu sediul social în România, înființate potrivit legislației europene (trimestrele I-III);
- d) impozit pe veniturile microîntreprinderilor;
- e) redevențe miniere și petroliere;
- f) redevențe rezultate din contractele de concesiune, arendă și alte contracte de exploatare eficientă a terenurilor cu destinație agricolă.
De menționat că formularul 100 poate fi depus și alte termene, după cum urmează:
- a) până la data de 25 decembrie, pentru plățile anticipate aferente trimestrului IV, în cazul contribuabililor care declară și plătesc impozit pe profit anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial, și care determină plățile anticipate trimestriale în sumă de o pătrime din impozitul datorat pentru anul precedent, potrivit art. 41 alin. (8) din Codul fiscal;
-
b) în cazul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care au optat pentru anul fiscal diferit de anul calendaristic, termenele de plată sunt:
- până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare încheierii trimestrului din anul fiscal modificat, pentru trimestrele I-III, pentru obligațiile de plată reprezentând impozitul pe profit, respectiv plăți anticipate în contul impozitului pe profit anual;
- 25 a ultimei luni din anul fiscal modificat, pentru obligația de plată reprezentând plăți anticipate în contul impozitului pe profit anual, pentru situațiile în care plățile anticipate trimestriale se determină în sumă de o pătrime din impozitul datorat pentru anul precedent, potrivit art. 41 alin. (8) din Codul fiscal;
- c) până la data de 25 ianuarie a anului următor, respectiv până la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, următor anului în care s-au aprobat situațiile financiare anuale, în cazul în care dividendele distribuite nu au fost plătite până la sfârșitul anului în care s-au aprobat situațiile financiare anuale, cu excepțiile prevăzute de lege;
- d) până la data de 25 decembrie inclusiv a anului în curs pentru anul următor, pentru obligațiile de plată reprezentând taxa pentru activitatea de prospecțiune, explorare și exploatare a resurselor minerale, cuprinsă la poziția nr. 25 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;
- e) până la termenul de plată prevăzut de lege, pentru următoarele obligații de plată: impozit pe veniturile din dobânzi, în cazul împrumuturilor acordate pe baza contractelor civile; impozit pe veniturile din lichidarea unei persoane juridice; taxa pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc; taxa anuală pentru obținerea autorizației de exploatare a jocurilor de noroc; vărsăminte din profitul net al regiilor autonome; dividende de virat la bugetul de stat de către autoritățile publice centrale;
- f) până la termenul prevăzut la art. 346 alin. (3) din noul Cod fiscal, pentru accizele datorate de operatorii economici, în situațiile prevăzute la art. 340 alin. (1) lit. b) și c) și alin. (4)-(7) din aceeași lege;
- g) până la data de 25 a celei de-a doua luni următoare încheierii trimestrului pentru care se datorează contribuțiile, pentru obligațiile de plată reprezentând contribuțiile trimestriale datorate de persoanele prevăzute la art. 4 alin. (3) și art. 13 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății, aprobată prin Legea nr. 184/2015;
- h) până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul pe construcții de către contribuabilii prevăzuți la art. 496 din noul Cod fiscal.
Atenție! Nedepunerea la termenul legal al acestei declaraţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice.
Cum se depune formularul 100?
Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat se completează cu ajutorul programului de asistență.
Formularul se depune la organul fiscal competent, în format PDF, cu fișier XML atașat, pe suport CD, însoțit de formatul hârtie, semnat conform legii, sau se transmite prin e-mail.
Pentru declararea unei obligații de plată, pentru aceeași perioadă de raportare, nu se utilizează simultan mai multe metode de depunere a declarațiilor fiscale.
În situația în care plătitorul de impozite sau taxe a utilizat pentru aceeași obligație de plată și aceeași perioadă de raportare mai multe metode de depunere, va fi înregistrată prima declarație depusă.
Atunci când, în declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat depusă la organul fiscal, pentru o perioadă de raportare, depusă la organul fiscal competent, nu au fost cuprinse toate impozitele sau taxele pentru care este prevăzută obligația declarării acestora, plătitorul depune un formular referitor la aceeași perioadă de raportare, pentru impozitele ori taxele nedeclarate inițial.
Actul normativ adoptat recent de Fisc stabilește că formularul 100 nu se completează și nu se depune pentru impozitul pe profit de către următorii contribuabili plătitori de impozit pe profit:
- persoanele juridice române prevăzute la art. 15 din noul Cod fiscal;
- contribuabilii care obțin venituri majoritare din cultura cerealelor, plantelor tehnice și a cartofului, pomicultură și viticultură
Totodată, declararea impozitului pe profit pentru veniturile obținute de persoanele juridice străine din transferul proprietăților imobiliare situate în România sau al oricăror drepturi legate de aceste proprietăți, veniturile din exploatarea resurselor naturale situate în România și din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română se efectuează de către persoana juridică străină care obține veniturile.
Pe de altă parte, asociatul/participantul nerezident, ce desfășoară activitate în România prin intermediul unui sediu permanent/sediu permanent desemnat, respectiv obține venituri pentru care România are drept de impunere, precum și asociatul/participantul persoană juridică, rezident în România are obligația de a declara impozitul pe profit pentru profitul impozabil, pe baza veniturilor și cheltuielilor determinate de operațiunile asocierii.
De asemenea, prin Ordinul ANAF nr. 587/2016 a fost actualizat și conținutul Nomenclatorului privind obligațiile de plată la bugetul de stat, care se declară prin formularul 100 “Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, conform dispozițiilor legale în vigoare începând cu 1 ianuarie 2016. Concret, au fost eliminate, respectiv introduse unele obligații fiscale, dar a fost actualizat și temeiul legal privind obligația declarativă pentru fiecare obligație fiscală cuprinsă în nomenclator.
Puteți consulta noua variantă a Formularului 100 și noul Nomenclator privind obligațiile de plată la bugetul de stat în fișierele atașate acestui articol.