Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 795/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a)-e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal” a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 145 din 25 februarie 2016 și a intrat în vigoare la data publicării.
Concret, prin intermediul acestui act normativ, formularul 311 a fost adaptat la noile prevederi legale stabilite prin Codul de procedură fiscală și Codul fiscal, ambele intrate în vigoare la 1 ianuarie, se arată în referatul de aprobare al ordinului redactat de Fisc.
Astfel, noua variantă a formularului 311 a suferit câteva modificări ce au vizat renumerotarea articolelor la care se făcea trimitere în cuprinsul documentului, precum și în instrucțiunile sale de completare.
Formularul actualizat 311 este folosit, ca până acum, pentru declararea sumei reprezentând:
- taxa colectată de către persoanele a căror înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulată, din oficiu, potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) sau h) din Codul fiscal, care trebuie plătită în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) și (8) din Codul fiscal pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate și/sau pentru achiziții de bunuri și/sau servicii pentru care aceste persoane sunt obligate la plata TVA, efectuate în perioada în care persoanele impozabile nu au un cod valabil de TVA;
- taxa colectată de către persoanele impozabile care se află în situațiile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Codul fiscal și al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat, din oficiu, care efectuează, după anularea înregistrării în scopuri de TVA, livrări de bunuri prin organele de executare silită;
- taxa colectată care trebuie plătită pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate înainte de anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, dar a căror exigibilitate de taxă intervine în perioada în care persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare nu au un cod valabil de TVA;
- taxa colectată care trebuie plătită pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate înainte de anularea, la cerere, a înregistrării în scopuri de TVA, dar a căror exigibilitate de taxă intervine în perioada în care persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare nu au un cod valabil de TVA.
În ceea ce privește data de depunere, nici aici nu sunt modificări față de varianta folosită până acum. Cu alte cuvinte, formularul 311 se depune:
- până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrările de bunuri/prestările de servicii și/sau pentru achizițiile de bunuri și/sau de servicii pentru care persoanele impozabile sunt obligate la plata TVA, efectuate de persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, în situația în care exigibilitatea taxei pentru aceste operațiuni intervine în perioada în care persoanele impozabile nu au cod valabil de TVA;
- până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrările de bunuri efectuate prin organele de executare silită, de către persoanele impozabile care se află în situațiile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Codul fiscal, livrări efectuate după anularea înregistrării în scopuri de TVA;
- până la 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrări de bunuri/prestări de servicii, efectuate înainte de anularea înregistrării în scopuri de TVA, în situația în care exigibilitatea taxei pentru aceste operațiuni intervine, potrivit sistemului TVA la încasare, în perioada în care persoanele impozabile nu au cod valabil de TVA.
Atenție! Nedepunerea la timp a declarației 311 constituie contravenție și se sancționează, potrivit Codului de procedură fiscală, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.
Potrivit instrucțiunilor de completare, declarația 311 se întocmește în două exemplare, dintre care unul se depune la organul fiscal în a cărui evidență persoana impozabilă este înregistrată ca plătitor de impozite și taxe (direct sau prin împuternicit, la registratură, sau la poștă, prin scrisoare recomandată), iar cel de-al doilea rămâne la contribuabil.
Notă: În cazul în care descoperiți erori, este important să știți că formularul folosit de contribuabilii al căror cod de TVA a fost anulat poate fi rectificat prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare de pe formular.
Care sunt cauzele anulării înregistrării în scopuri de TVA
Potrivit Codului fiscal, Fiscul poate anula înregistrarea în scopuri de TVA în următoarele situații:
- În cazul în care societatea este declarată inactivă, conform prevederilor Codului de procedură fiscală;
- În cazul în care societatea a intrat în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerțului, potrivit legii, de la data înscrierii mențiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerțului;
- Înregistrarea în cazierul fiscal al asociaților/administratorilor sau a persoanei impozabilea unor fapte de natură penală generate de încălcarea reglementărilor cu caracter economic;
- Nedepunerea deconturilor de TVA pentru o perioadă de șase luni consecutive, pentru persoana impozabilă care are perioada fiscală luna sau nedepunerea deconturilor de TVA pentru două trimestre consecutive, pentru persoanele care au ca perioadă fiscală trimestrul;
- Depunerea pentru o perioadă de șase luni sau două trimestre a deconturilor de TVA fără ca societatea să înregistreze achiziții/vânzări în sfera TVA;
- În situația persoanelor impozabile care solicită scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA în vederea aplicării regimului special de scutire;
- Dacă persoana impozabilă nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică.
Concret, dacă unui contribuabil i se anulează înregistrarea în scopuri de TVA, acest lucru nu înseamnă că devine neplătitor de TVA, ci va colecta TVA la livrările/prestările efectuate, fără ca el sau clienții săi să aibă dreptul să deducă TVA.
Nu uitați că toți contribuabilii cărora Fiscul le-a anulat codul de TVA sunt înscriși în Registrul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulată, organizat de ANAF.
Puteți consulta noua variantă a declarației 311 în fișierul atașat acestui articol.