Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat în prima parte a anului curent finalizarea unui proiect de lege privind polițele RCA, ce ar fi urmat să înlocuiască actualele prevederi în domeniu. Documentul a fost transmis Parlamentului, acolo unde a primit săptămâna trecută votul de adoptare al Senatului, astăzi aflându-se pe ordinea de zi a Camerei Deputaților (Forul decizional).
Totuși, pentru a accelera schimbarea cadrului legal al polițelor RCA, noile reguli au fost incluse de Executiv în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie. Aceasta a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 723 din 19 septembrie 2016 și a intrat în vigoare la data publicării, abrogând Legea nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România. Concret, pe calea ordonanței de urgență, traseul legislativ este mult mai scurt, din moment ce pentru aprobarea unei propuneri legislative este nevoie de dezbaterea și votul ambelor Camere parlamentare, de promulgarea prin decret prezidențial și de publicarea în Monitor.
În plus față de forma inițială a proiectului, OUG nr. 54/2016 conține și unele prevederi pentru înghețarea tarifelor RCA pentru o perioadă de șase luni. Măsura vine ca urmare a solicitărilor transportatorilor rutieri, însă care nu sunt mulțumiți în totalitate de soluția găsită de Executiv.
Perioada minimă a asigurării e mai mică și e posibilă plata în rate
La fel ca până acum, proprietarii de autoturisme ce trebuie înmatriculate sunt obligaţi să încheie asigurarea RCA pentru a putea obţine despăgubiri în cazul producerii de accidente de circulaţie. Contractul RCA poate fi încheiat, conform OUG nr. 54/2016, pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de cum vrea proprietarul maşinii. Până zilele trecute, acesta se putea încheia anual sau semestrial.
Primele de asigurare pot fi plătite atât integral, cât şi în rate, în baza unui acord între asigurat şi asigurătorul RCA. "Contractul RCA produce efecte şi în cazul în care rata primei de asigurare nu a fost plătită la termenul convenit între asigurat/contractant/utilizator şi asigurătorul RCA, dacă asigurătorul RCA nu şi-a exercitat dreptul de reziliere a contractului RCA", este explicat în actul normativ, fiind subliniat că, pentru ratele scadente şi neachitate, contractul RCA constituie titlu executoriu.
Atenţie! Dacă proprietarii de maşini furnizează asigurătorilor RCA informaţii false, prima de asigurare poate fi recalculată şi modificată. Totuși, asigurații pot, în acest caz, să denunțe contractul RCA în cel mult 20 de zile de la comunicarea noului tarif.
Dacă nu foloseşti maşina, poți suspenda asigurarea
La cererea asiguratului, contractul RCA poate să fie suspendat fie atunci când este întrerupt dreptul de circulaţie al maşinii, fie atunci când aceasta nu este folosită efectiv.
"Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA în următoarele situații: a) pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale; b) pe perioada imobilizării vehiculului. Procedura suspendării contractului RCA se stabileşte prin ordin comun al ministrului afacerilor interne, ministrului transporturilor şi ASF", scrie în ordonanța de urgență privind RCA.
"Contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii", mai prevede actul amintit.
Important! În perioada în care mașina nu este folosită, asigurații sunt obligați s-o țină într-un spațiu privat, nu pe domeniul public, altfel vor risca, începând cu data de 29 septembrie, o amendă cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei.
Ce riscuri acoperă asigurarea RCA
În urma unui accident auto, asigurătorii RCA trebuie să despăgubească persoanele prejudiciate. Concret, fără a se depăşi limitele de răspundere contractuală (ce sunt de maximum un milion de euro pentru daune materiale şi de maximum cinci milioane de euro pentru vătămări corporale şi decese), despăgubirile băneşti se acordă pentru:
- vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial;
- prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere şi înmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, dovedite cu acte, cheltuieli aferente diminuării valorii vehiculului după reparaţii, dovedite cu acte sau expertiză;
- prejudicii reprezentând consecinţa lipsei de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a vehiculului, pe baza opţiunii persoanei prejudiciate;
- cheltuieli de judecată efectuate de către persoana prejudiciată sau cheltuieli aferente în cazul soluţionării alternative a litigiului dacă soluţia este favorabilă persoanei prejudiciate;
-
cheltuielile pentru transportarea vehiculului avariat al păgubitului, de la locul accidentului la centrul de constatare daune, la unitatea
reparatoare aleasă pentru reparații, cel/cea mai apropiat/apropiată de locul producerii accidentului sau de domiciliul persoanei prejudiciate, dacă respectivul vehicul nu se mai poate deplasa, iar asigurătorul nu asigură transportul.
Potrivit OUG nr. 54/2016, asiguraţii trebuie să notifice accidentele auto în maximum cinci zile lucrătoare. Aceştia sunt obligaţi să furnizeze asigurătorilor RCA informaţii despre cauzele şi împrejurările producerii accidentelor şi documentele necesare instrumentării cazurilor.
Bine de știut. Documentul intrat ieri în vigoare dispune că, pentru menținerea clasei de bonus/malus, în funcție de care poate să scadă sau să crească prețul poliței RCA, asigurații au posibilitatea răscumpărării. Concret, proprietarii de mașini pot să suporte despăgubirile unui accident pentru a nu plăti mai mult la reînnoirea poliței.
Durerea păgubiților, luată în considerare la plata daunelor
Spre deosebire de regulile aplicabile până acum, actul normativ apărut recent în Monitor prevede luarea în considerare a durerii păgubiților la stabilirea despăgubirii, pe cale amiabilă, pentru vătămări corporale sau decese. Concret, la stabilirea despăgubirii se au în vedere următoarele:
- despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătății persoanelor se evaluează pe baza punctajului obținut prin însumarea punctelor, comunicat de către Institutul Naţional de Medicină Legală şi prevăzut în reglementările ASF;
- evaluarea despăgubirilor are în vedere un nivel mediu prezumat al suferinței îndurate de persoanele prejudiciate;
- valoarea unui punct traumatic este egală cu dublul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată de la data producerii accidentului;
- despăgubirile se pot ajusta în funcție de particularitățile fiecărui caz în parte, pe bază de documente justificative;
- punctajul pentru suferințele cauzate prin vătămarea integrității corporale ori a sănătății persoanelor include numai prejudiciile legate de durerile fizice; pentru prejudiciile legate de traumele psihice, persoana prejudiciată poate aduce documente în dovedirea acestora.
Se introduce compensarea directă
O altă noutate adusă de ordonanța de urgență privind RCA este reprezentată de sistemul facultativ de compensare directă între asigurătorii RCA. Mai precis, păgubiţii pot să ceară plata daunelor asigurătorului propriu.
Într-o astfel de situaţie, asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate recuperează contravaloarea daunelor de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate. Totuşi, compensarea directă poate fi folosită dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- accidentele auto se produc pe teritoriul României;
- vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România;
- prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor;
- ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului;
- prejudiciile exclud vătămările corporale.
Procedura de compensare directă se stabilește prin convenţii multilaterale încheiate între societăţile de asigurare, iar condițiile compensării directe se convin în mod voluntar între asigurat și asigurător.
Asigurătorii RCA vor putea fi amendaţi cu sume de până la un milion de lei
Proprietarii care nu vor încheia asigurarea RCA vor putea fi amendaţi, începând cu data de 29 septembrie, cu sume cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei, însă sancţiunile vor fi mult mai aspre pentru societăţi.
Concret, asigurătorii RCA vor putea fi amendaţi cu sume cuprinse între 5.000 şi 1.000.000 de lei pentru fapte precum neplata la termen a despăgubirilor datorate sau nerespectarea obligaţiilor impuse de legislație. Totuşi, va exista şi varianta sancţionării cu avertisment scris. Totodată, Consiliul ASF va putea să aplice asigurătorilor RCA şi sancţiuni contravenţionale precum interzicerea activităţii pe piaţa RCA sau retragerea autorizaţiei de funcţionare.
Deși OUG nr. 54/2016 se aplică deja de ieri, prevederile referitoare la sancțiuni vor intra în vigoare abia după zece zile de la publicarea actului în Monitor, adică din 29 septembrie.
Comentarii articol (26)