Ordinul ANAF nr. 1105/2016 pentru modificarea Ordinului ANAF nr. 3769/2015 privind declararea livrărilor/prestărilor şi achiziţiilor efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului declaraţiei informative privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 242 din 1 aprilie 2016 și a intrat în vigoare la momentul publicării.
Pe scurt, prin intermediul acestui act normativ a fost amânat termenul de intrare în vigoare a Ordinului ANAF nr. 3769/2015, despre care AvocatNet.ro a scris pe larg AICI, până astăzi. Totodată, a fost eliminată obligația depunerii retroactive a declarației 394 pentru primele luni ale anului.
Astfel, prevederile respectivului ordin se aplică pentru operațiunile efectuate pe teritoriul național începând cu luna iulie, nu începând cu luna aprilie, cum fusese stabilit inițial, iar contribuabilii nu mai sunt nevoiți să depună declarația în noul format și să înlocuiască astfel declarațiile depuse de la începutul anului și până la intrarea în vigoare a noilor prevederi.
Noul formular 394 se depune începând de luna viitoare
Declaraţia 394 se depune, ca până acum, la organul fiscal competent până în data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (luna, trimestrul etc.), inclusiv dacă în această perioadă nu au fost realizate operaţiuni de natura celor care fac obiectul declaraţiei.
Având în vedere că noile reglementări au intrat astăzi în vigoare, contribuabilii care au perioada fiscală luna calendaristică vor depune începând cu luna august noua variantă a documentului fiscal.
În cazul în care, după depunerea declaraţiei, persoana impozabilă constată existenţa unor omisiuni/erori în datele declarate, aceasta trebuie să depună o nouă declaraţie corect completată cu operaţiunile care necesită modificarea şi/sau operaţiunile care nu au fost declarate, document care înlocuieşte declaraţia informativă depusă iniţial.
O noutate cuprinsă în actul normativ al Fiscului o reprezintă faptul că nu fac obiectul redepunerii declarației facturile primite de persoana impozabilă în altă perioadă de raportare față de data emiterii acestora de către furnizori.
Notă: În acest articol puteți citi mai multe despre riscurile care pot apărea din cauza complexității declarației 394.
Formularul are de-acum 16 pagini
Potrivit unui comunicat transmis redacției noastre de Ministerul Finanțelor Publice, printre principalele simplificări aduse declarației 394 se numără și furnizarea opțională a codului numeric personal, numai în cazul în care este colectat de către operatorul economic.
De asemenea, a fost eliminată obligația furnizării informațiile referitoare la livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriiul național, care au fost declarate și prin formularul 390 și declararea facturilor cu o valoare individuală mai mare de 10.000 de lei pentru livrările de bunuri/prestări de servicii efectuate către persoane fizice, până la 31 decembrie.
Conform sursei citate, noua declarație 394 „are o formă generală mult mai scurtă. Formularul electronic în format PDF editabil generează secțiuni suplimentare în funcție de specificul activității economice (de exemplu: pentru persoanele impozabile care aplică sistemul de TVA în regim special”).
Astfel, potrivit MFP, spre deosebire de varianta electronică, anexa la Ordinul ANAF nr. 3769/2015 în format tipărit prezintă toate secțiunile posibile. În varianta tipărită, noul formular 394, care a intrat astăzi în vigoare, are 16 pagini, față de varianta anterioară, care avea doar 9 pagini.
Ce informații noi sunt cerute în declarația 394
În noua variantă, în secțiunea C - Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România sunt cerute date referitoare la:
- Numărul de facturi emise cu livrările de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC și laptopuri. Acestea trebuie să fie notate de către cei care aplică sistemul normal de TVA și cei care aplică sistemul de TVA la încasare, separat, în funcție de valoarea bunurilor livrate, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, care apar pe factură, cu condiția ca aceasta să aibă o valoare mai mică de 22.500 de lei;
- Numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, precum și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuat pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități;
- Valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii taxabile și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA, cu excepția celor pentru s-au primit facturi simplificate. Concret, achizițiile de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC și laptopuri trebuie să fie notate separat, în funcție de valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, înscrise într-o factură, cu condiția dacă aceasta este mai mică de 22.500 de lei. Au această obligație și persoanele care aplică sistemul normal de TVA și cei care aplică sistemul de TVA la încasare;
- Numărul facturilor primite și valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii efectuate de la persoane impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități. La fel ca la punctul anterior, au această obligație atât persoanele care aplică sistemul normal de TVA, cât și cele care aplică sistemul de TVA la încasare.
În secțiunea D a noii declarații 394, referitoare la Rezumatul declaraţiei privind operaţiuni desfăşurate cu persoane neînregistrate în scopuri de TVA, contribuabilii trebuie să completeze în plus informații despre:
- Numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate de persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități;
- De la 1 ianuarie 2017, în declarația 394 vor fi cerute numele, prenumele, codul numeric personal sau CUI-ul și adresa completă pentru toate facturile emise către persoane fizice, indiferent de valoare.
Atenție! În noua variantă, pentru perioada 1 iulie - 31 decembrie 2016, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către persoane fizice pentru care au fost emise facturi cu valoare individuală mai mică sau egală cu 10.000 de lei, precum și în ceea ce privește livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de persoane impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități, trebuie să fie completat numărul total al facturilor emise, valoarea totală a bazei impozabile și TVA aferentă, defalcate pe cote de TVA.
În secțiunea E a formularului 394 - Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile nestabilite în România care sunt stabilite în alt stat membru, neînregistrate şi care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România - a apărut obligația declarării date despre numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate de către persoana impozabilă pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
Potrivit instrucțiunilor de completare a noului formular 394, trebuie să fie declarate doar acele operațiuni derulate pe teritoriul național care nu se înscriu în declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare - formularul 390.
În secțiunea F - Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile neînregistrate şi care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene - a fost introdusă obligația de a da informații referitoare la numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate de către persoana impozabilă pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
Potrivit instrucțiunilor de completare a declarației 394, în noua variantă, nu trebuie să fie declarate operațiunile de import de bunuri (inclusiv în cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amânare de la plata în vamă a TVA).
În fine, secțiunea I – Alte informații a fost completată cu cerința completării seriei și a numărului facturilor emise de către persoana impozabilă în calitate de beneficiar, în numele unui furnizor. De asemenea, sunt cerute date despre:
- Numărul total de facturi emise în perioada de raportare de către beneficiari, în numele persoanei impozabile, seria și numărul acestora,
- denumire și CUI beneficiari și numărul total de facturi emise în perioada de raportare de către terți, în numele persoanei impozabile, seria și numărul acestora, precum și denumirea și CUI terți;
- Valoarea totală a TVA colectată aferentă marjei de profit din perioada de raportare, indiferent de data la care au fost efectuate operațiunile de către persoanele impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism/ regimul special pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
Schimbarea vine la cererea asociațiilor profesionale
Documentul în care se declară toate livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național este unul dintre cele mai reclamate formulare de pe site-ul Comisiei de tăiat hârtii, pe care Guvernul a lansat-o la sfârșitul lunii februarie și despre care puteți afla mai multe din acest articol.
De asemenea, potrivit Fiscului, mai multe asociații profesionale au semnalat problemele pe care le întâmpinau la completarea noului formular 394.
„De la data publicării până în prezent, au fost semnalate din partea mai multor asociații profesionale anumite aspecte referitoare la modalitatea de completare și declarare a formularului 394 aprobat prin ordinul menționat”, este precizat în referatul de aprobare.
Mai precis, s-a cerut introducerea operațiunilor efectuate de către persoanele impozabile care aplică sistemul de TVA în regim special (agențiile de turism, regim special pentru bunurile la mâna a doua, opere de artă, obiecte de colecție și antichități) și introducerea cotei de TVA de 24% pentru livrările de bunurile/prestările de servicii și achizițiile aferente perioadei anterioare.
Firmele pot să testeze noua declarație de TVA 394
La începutul lunii iunie, ANAF a demarat testarea noului format al declarației de TVA 394, firmele urmând să depună acest tip de formular, în mod oficial, începând de la 1 august, pentru luna iulie.
Prin intermediul unui comunicat de presă remis redacției noastre, Fiscul a anunțat că a luat această decizie după ce „un grup de 25 de firme, contribuabili mari și mici, și-au exprimat dorința să testeze noul formular și să comunice constant cu specialiștii ANAF, pentru a fi identificate și rezolvate eventualele probleme tehnice”.
Conform documentului citat, firmele au la îndemână două tipuri de aplicații pe care le pot folosi în această perioadă, iar versiunile de test ale declarației 394 se descarcă de AICI.