Ordinul ANAF nr. 1559/2016 privind aprobarea Procedurii de soluționare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condițiile titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 394 din 24 mai 2016 și a intrat în vigoare la data publicării.
Astfel, începând de ieri, vechiul act normativ care reglementa acest domeniu, Ordinul ANAF nr. 2.250/2007 privind aprobarea Procedurii de soluționare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condițiile titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată” din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, a fost abrogat.
Potrivit lui Adrian Bența, consultant fiscal și auditor financiar, persoanele impozabile au dreptul la restituirea TVA, însă aceste cazuri sunt întâlnite de puține ori în practică. Totodată, trebuie menționat faptul că procedura cuprinsă în Ordinul ANAF nr. 1559/2016 este diferită de procedura rambursării de TVA, ce urmează o altă normă legală, cuprinsă în Ordinul ANAF nr. 3699/2015, despre care AvocatNet.ro a scris pe larg în acest articol.
Atenție! Noua procedură se aplică și în cazul cererilor aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a Ordinului ANAF nr. 1559/2016.
Mai exact, procedura cuprinsă în actul normativ publicat ieri în Monitorul Oficial se aplică în cazul în care „o persoană impozabilă din România facturează cu TVA bunuri către o entitate fără scop patrimonial, recunoscută ca atare, ce transportă aceste bunuri în afara Uniunii Europene, iar bunurile sunt folosite în activități umanitare, caritabile sau educative - art. 294 alin. (1) lit. p) din Codul fiscal”, explică Adrian Bența.
În această situație, persoana impozabilă care a făcut livrarea de bunuri către organizația fără scop patrimonial poate să solicite restituirea TVA colectată și plătită pentru livrarea de bunuri. Astfel, contribuabilul trebuie să depună la organul fiscal competent (direct la registratură sau prin poștă, prin scrisoare recomandată) o cerere de restituire a TVA, la care să anexeze documente justificative, din care să rezulte tranzacția și dreptul de restituire a taxei pe valoarea adăugată.
Potrivit actului normativ menționat, organul fiscal competent este:
- pentru cererile de restituire depuse în condițiile Normelor privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată aprobate prin ordine ale ministrului finanțelor publice - organul fiscal desemnat prin respectivele acte normative;
- pentru celelalte cereri de restituire - organul fiscal competent în a cărui evidență fiscală este înregistrat solicitantul.
Regulile aprobate recent de Fisc stabilesc că cererile se soluționează în cel mult 45 de zile, însă autoritatea fiscală poate să prelungească acest termen, conform art. 77 din Codul de procedură fiscală. Vă reamintim că, atunci când, pentru soluţionarea cererii, este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea unei decizii, termenul de 45 de zile se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării probei şi data obţinerii acesteia, dar nu mai mult de:
- 2 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant;
- 3 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi sau instituţii publice ori de la terţe persoane din România;
- 6 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi fiscale din alte state.
Procedura de soluționare a cererilor de restituire a TVA stabilește că autoritatea fiscală poate decide aprobarea cererii sau respingerea acesteia. În cazul în care cererea contribuabilului este aprobată, deciziile de restituire emise sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, „autoritatea fiscală putând să efectueze o inspecție ulterior restituirii sumelor, în cadrul termenului general de prescripție”, explică Bența.
Totodată, trebuie menționat faptul că, în situația în care persoana impozabilă înregistrează obligații de plată la bugetul statului, Fiscul va efectua mai întâi compensarea sumelor și abia apoi va restitui diferența de bani.
Notă: Deciziile de restituire a TVA pot să fie contestate în termen de 45 de zile de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii, la organul fiscal competent.