Ordonanța Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală stabilește că acești specialiști desfășoară o activitate independentă numai în măsura în care exercitarea calității de consultant fiscal se realizează pe baza raporturilor juridice dintre acesta și persoanele juridice sau fizice cărora le acordă consultanță.
Potrivit legislației în vigoare, activitatea unui consultant fiscal constă în acordarea de asistenţă şi prestarea de servicii profesionale în domeniul fiscal, inclusiv realizarea de expertize fiscale extrajudiciare la solicitarea organelor fiscale sau a oricăror altor persoane sau entităţi interesate, precum și prestarea de servicii şi asistenţă de specialitate pentru întocmirea declaraţiilor fiscale.
De asemenea, printre activitățile pe care le poate desfășura un consultant fiscal se mai numără și:
- certificarea declaraţiilor fiscale, în condiţiile legii;
- asistenţă şi servicii pe probleme de procedură fiscală;
- asistenţă privind întocmirea documentaţiei pentru exercitarea căilor de atac împotriva titlurilor de creanţă şi a altor acte administrative fiscale;
- asistenţă şi reprezentare în faţa organelor fiscale, inclusiv acordarea de asistenţă de specialitate pe parcursul derulării inspecţiei fiscale;
- realizarea de expertize fiscale judiciare la solicitarea organelor judecătoreşti sau de cercetare penală;
- asistenţă privind creanţele bugetului general consolidat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
- asistenţă fiscală în cauzele aflate pe rolul unei autorităţi jurisdicţionale.
Care sunt cele șase condiții obligatorii pentru a deveni consultant fiscal
Înainte de toate, însă, trebuie să lămurim care sunt condițiile cerute de lege în ceea ce privește obținerea titulaturii de consultant fiscal. Astfel, potrivit OG nr. 71/2001, există șase factori care pot determina dacă o persoană are sau nu dreptul să se înscrie la examenul de atribuire a calităţii de consultant fiscal.
Mai precis, orice candidat (persoană fizică) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- să fie licențiat al unei facultăți cu profil economic;
- să aibă o experiență profesională de minimum cinci ani, dintre care minimum trei ani în una sau mai multe activități, precum: elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea legislației fiscale, administrare fiscală, elaborarea sau aplicarea reglementărilor contabile, activitate financiar-contabilă, activitate didactică universitară în domeniul finanțelor publice, fiscalitate, politici fiscale și bugetare, contabilitate financiară, finanțele instituțiilor publice, respectiv activitatea de consultant fiscal asistent;
- să nu aibă antecedente penale pentru săvârşirea unor infracţiuni sancţionate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiară, precum şi alte infracţiuni în legătură cu exercitarea activităţilor menționate la punctul anterior;
- să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
- să fie apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei;
- să promoveze examenul pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal.
Totodată, dispozițiile legale aflate în vigoare în prezent stabilesc și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească cumulativ cei care vor să obțină calitatea de consultant fiscal asistent. Astfel, aceștia trebuie:
- să aibă calitatea de licenţiat al unei instituţii acreditate de învăţământ superior cu durata stabilită de lege;
- să aibă o experienţă profesională de minimum 2 ani;
- să nu aibă antecedente penale pentru săvârşirea unor infracţiuni sancţionate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiară, precum şi alte infracţiuni în legătură cu exercitarea activităţilor prevăzute mai sus;
- să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
- să fie apţi din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei;
- să promoveze examenul pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal asistent.
Actele obligatorii pentru dosarul de înscriere la examen
Examenul pentru atribuirea calității de consultant fiscal se organizează de CCF, în baza Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, în vigoare din august 2014.
Potrivit acestui document, pentru a putea participa la examen, candidații trebuie să depună un dosar de înscriere la sediul CCF (sau îl pot trimite prin poștă, cu confirmare de primire). Mai precis, cei care vor să devină consultanți fiscali sau consultanți fiscali asistenți trebuie să depună același număr de documente:
- o cerere de înscriere la examen;
- curriculum vitae;
- diploma de studii superioare, în copie legalizată, precum și copii legalizate ale actelor doveditoare, în cazul schimbării numelui;
- carnetul de muncă, în copie certificată de angajator sau în copie legalizată, după caz, adeverință eliberată de angajator, adrese eliberate de asociațiile profesionale din care fac parte, în cazul profesiilor liberale;
- actul de identitate, copie;
- certificatul de cazier judiciar;
- certificatul de cazier fiscal;
- adeverință medicală eliberată de medicul de familie sau de instituția medicală la care este înregistrat;
- trei fotografii 2/3 cm.
Conform Ordonanței nr. 71/2001, în momentul în care depune dosarul de înscriere, candidatul trebuie să plătească în contul CCF o taxă de examen, al cărei cuantum se stabilește anual prin hotărâre a Consiliului superior al CCF. Pentru anul 2016, taxa de examen este în cuantum de 500 de lei, la fel ca în ultimii doi ani, potrivit Hotării CCF nr. 1/2016, despre care AvocatNet.ro a scris în acest articol.
Anumite categorii de persoane scapă de examenul în forma scrisă
În prezent, există câteva categorii de persoane care nu au obligația să susțină un examen de atribuire a calității de consultant fiscal, ci pot doar să susțină un examen sub formă de interviu în fața Comisiei de evaluare a CCF. Concret, este vorba despre persoanele care au titlul de academician, profesor sau conferenţiar universitar, doctor în economie, doctor docent, cu specialitatea finanţe-contabilitate, precum şi membrii şi specialiştii Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din Parlamentul României, care verifică şi analizează actele normative din domeniul fiscal supuse spre aprobare Parlamentului. Vă reamintim că, pentru a se putea înscrie la interviu, aceste persoane trebuie să îndeplinească toate condițiile obligatorii descrise la începutul articolului.
De asemenea, au dreptul să susțină un examen sub formă de interviu și persoanele care îndeplinesc condițiile obligatorii și care se află într-una din următoarele două situații:
a) au promovat cu media generală de minimum 8 un program de perfecţionare pentru ocupaţia de consultant fiscal, cod COR 241129, cu o durată de minimum 100 de ore. Dovada absolvirii acestui program se face cu Certificatul de absolvire şi suplimentul descriptiv al certificatului;
sau
b) au absolvit cu media generală de minimum 8 un program de master acreditat, organizat de CCF în parteneriat cu instituţii de învăţământ superior cu profil economic. Dovada absolvirii acestui program se face cu diploma de master şi suplimentul la diplomă.
Revenind la etapa depunerii dosarelor de înscriere la examen, trebuie menționat faptul că acestea sunt verificate și, numai dacă sunt îndeplinite toate condițiile de intrare în examen, se editează legitimații de examen care sunt aplicate apoi pe mesele din sălile unde se susține concursul.
Totodată, pe site-ul CCF se afișează în mod obligatoriu situația fiecărui dosar depus în parte, prin trecerea în dreptul fiecăruia precizarea de „aprobat”, „respins” sau „retras”.
În fine, cu cel puțin 48 de ore înainte de începerea examenului, pe site-ul CCF și la locul de desfășurare a testării propriu-zise trebuie să se afișeze listele nominale ale candidaților care pot participa la examen.
În ce constă examenul pentru consultanții fiscali
În Regulamentul pentru organizarea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent se arată că testarea durează trei ore și constă într-o probă de tip grilă sau o lucrare scrisă, care conține de regulă întrebări din următoarele trei domenii:
- legislaţia fiscală, legislaţia privind administrarea fiscală şi legislaţia vamală, 90%;
- dreptul comercial şi dreptul financiar-fiscal, 5%;
- gestiunea financiară şi contabilitatea întreprinderii, 5%.
Documentul citat stabilește totodată că CCF trebuie să publice tematica și bibliografia pentru examen cu cel puțin 30 de zile înainte de data susținerii probei scrise.
Pentru promovarea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, candidaţii trebuie să acumuleze un minimum de 80 de puncte dintr-un total de 100 de puncte.
Este important de știut că, după trecerea celor trei ore de examen, fiecare lucrare este evaluată în prezența candidatului și a unui martor din rândul candidaților, iar rezultatele obţinute se afișează de către CCF la locul de desfăşurare a examenului, iar ulterior ele se publică şi pe site-ul Camerei.
Vă reamintim că, după afișarea rezultatelor inițiale, notele pot fi contestate o singură dată, în termen de 48 de ore (două zile lucrătoare), sub sancțiunea decăderii.
Condiții pentru utilizarea titlului de consultant fiscal
Persoana care a promovat examenul de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent este obligată să se înregistreze în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală, la secţiunea corespunzătoare, în termen de cel mult 12 luni de la data comunicării rezultatului examenului.
După împlinirea acestui termen, dar nu mai târziu de 24 de luni de la data comunicării rezultatului examenului, cei care nu s-au înregistrat în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală pot fi înscriși în Registru numai după urmarea unui stagiu de pregătire în domeniul legislaţiei fiscale.
În prezent, pot fi membri ai CCF atât persoanele fizice care au calitatea de consultant fiscal ca urmare a promovării unui examen și sunt înregistrate la Cameră, din punctul de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, ca active sau inactive, cât și persoanele juridice care desfășoară activitatea de consultanță fiscală și sunt autorizate de Cameră.
În ceea ce îi privește pe consultanții fiscali inactivi, aceștia sunt reprezentați de persoanele care au declarat această situație, cele care au cerut suspendarea activității pe o perioadă cuprinsă între unu și trei ani, din motive întemeiate, sau cele care nu au dreptul să exercite profesia, deoarece se află în una dintre următoarele situații de incompatibilitate, menționate în Regulamentul de organizare şi funcţionare al Camerei:
- au fost sancţionate disciplinar cu suspendarea dreptului de exercitare a calităţii de membru pe o perioadă de la 3 luni la un an;
- nu îndeplinesc condiţiile de obţinere a vizei anuale;
- se află într-o situaţie de incompatibilitate prevăzută de o lege specială.
În situaţia în care se dorește revenirea la statutul de membru activ, consultanții fiscali trebuie să depună la CCF o cerere în acest sens. Aceasta „produce efecte de la data de întâi a lunii următoare celei în care a fost aprobată de Cameră, iar cotizaţia aferentă noii calităţi se datorează de la aceeaşi dată”, se arată în documentul citat.
Ce documente sunt necesare la înregistrarea în Registrul consultanților fiscali
În prezent, activitatea de consultanţă fiscală poate fi desfăşurată numai de persoanele înscrise în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală la secţiunile „persoane active”.
Potrivit normelor legale în vigoare, persoanele fizice care obțin calitatea de consultant fiscal trebuie să solicite înregistrarea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală prin depunerea unui dosar care cuprinde o cerere-tip de înscriere, actul de identitate, în copie (numai dacă au intervenit modificări faţă de datele iniţiale din dosarul de înscriere la examen), documentul de plată a taxei de înscriere în evidenţa Camerei, în copie și două fotografii de 2/3 cm.
Notă: Consultanților fiscali înscriși în Registrul consultanţilor fiscali si al societaţilor de consultanţă fiscală li se eliberează carnetul profesional si parafa, care trebuie să conțină titlul de „consultant fiscal”, precum și numele și prenumele, numărul și anul înregistrării în Registrul de evidență al Camerei.
În altă ordine de idei, pentru consultanții fiscali asistenți următorul pas după promovarea examenului pentru atribuirea acestei calităţi o reprezintă înscrierea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală, la secţiunea „Consultanţi fiscali asistenţi”. De asemenea, menționăm că persoanele care au dobândit calitatea de consultant fiscal asistent pot să îşi desfăşoare activitatea numai sub îndrumarea unui consultant fiscal activ.
Totodată, vă reamintim că, în prezent, consultanții fiscali au dreptul să se asocieze în societăți care au în obiectul de activitate consultanța fiscală. Concret, firma în cauză trebuie să aibă cel puțin un asociat/acționar și administrator, care să aibă calitatea de consultant fiscal.
Pentru a putea obține autorizația de funcționare, o societate de consultanță fiscală trebuie să depună un dosar în care să adauge următoarele documente:
- o cerere-tip de înscriere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
- certificatul de înmatriculare la registrul comerţului, în copie;
- actul constitutiv, în copie;
- certificatul constatator eliberat de registrul comerţului, care să conţină date referitoare la numele, prenumele şi domiciliul asociaţilor/acţionarilor, directorilor şi administratorilor/membrilor consiliilor de administraţie, precum şi la obiectul de activitate;
- certificatul de cazier fiscal;
- documentul de plată a cotizaţiei fixe, în copie;
- carnetul profesional, în copie, al persoanelor fizice care efectuează consultanţă fiscală în numele persoanei juridice.
Care sunt cotizațiile pentru cei care devin membri CCF în 2016
Potrivit Hotărârii CCF nr. 10/2015, persoanele care devin membri ai Camerei în 2016 trebuie să plătească cotizații fixe în valoare de:
- 1.500 de lei – pentru persoanele fizice, consultanți fiscali activi;
- 1.210 lei – pentru persoanele fizice, consultanți fiscali inactivi;
- 800 de lei – pentru persoanele fizice, consultanți fiscali asistenți;
- 2.420 de lei – pentru persoanele juridice.
În ceea ce privește cotizațiile variabile, conform Hotărârii CCF nr. 10/2015, acestea se calculează prin aplicarea unei cote procentuale asupra valorii veniturilor realizate din activitatea de consultanță fiscală în anul 2015, diminuate cu sumele cedate subcontractorilor și colaboratorilor consultanți fiscali. Astfel, cotele sunt:
1. Pentru persoane fizice: 0,5%;
2. Pentru persoane juridice:
- la venituri realizate de până la 100.000 de euro, o cotă de 0,5%;
- la venituri realizate între 100.001 euro și 1.000.000 de euro, o cotă de 0,85%;
- la venituri realizate de peste 1.000.000 de euro, o cotă de 1,2%.
Plata sumelor datorate reprezentând cotizaţii fixe şi variabile se poate face în contul Camerei Consultanţilor Fiscali (CUI 18677087) deschis la Banca Transilvania, Sucursala Lipscani - IBAN RO36BTRL04101202D58602XX, sau în contul deschis la Banca Comercială Română Sucursala Sector 4 - IBAN RO91RNCB0075119726870001, precum şi în numerar la sediul Camerei din municipiul Bucureşti, str. Alecu Russo nr. 13-19, et. 4, ap. 9, sectorul 2.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă AvocatNet.ro cu privire la accesul în diverse profesii de interes general. Toate articolele din serie pot fi găsite AICI.