Legea nr. 155/2017 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 22/2016 pentru modificarea OUG nr. 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 511 din 3 iulie 2017 și a intrat astăzi în vigoare.
Concret, documentul citat stabileşte că doar persoanele juridice cu capital integral/ majoritar/ minoritar de stat sunt obligate să organizeze evidenţa obligaţiilor de plată şi evidenţa creanţelor, pe termene scadente, către orice creditor, respectiv de la orice debitor.
Totodată, aceste companii au obligația să întocmească o situaţie privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenţă, dacă scadenţa este clar specificată, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoană juridică cu sediul în România.
De altfel, prevederile de mai sus erau obligatorii pentru toate firmele din România, potrivit OG nr. 22/2016, în vigoare din septembrie 2016. Totuși, un act normativ emis de Guvern are nevoie de aprobare prin lege, iar documentul apărut recent în Monitor elimină firmele private de la obligația de a întocmi o evidență a datoriilor mai vechi de 30 de zile, menținând prevederea doar pentru persoanele juridice cu capital de stat.
Ce obligații au companiile cu capital de stat
Potrivit normelor în vigoare, situația datoriilor mai vechi de 30 de zile trebuie transmisă online, la o "adresă dedicată în acest scop", în vederea includerii în procedura de compensare a datoriilor neplătite la termenele scadente. În plus, situaţia trebuie actualizată de către firmele cu capital de stat în termen de o zi lucrătoare de la momentul oricărei modificări survenite.
De altfel, actualizarea situației în termen de o zi lucrătoare a fost și principala obiecție a firmelor private din domeniu, după publicarea OG nr. 22/2016 - detalii, aici. În plus, clarificări privind "adresa dedicată în acest scop" la care ar fi trebuit transmise informațiile urmau să fie incluse în normele de aplicare, care însă n-au fost publicate la timp, deși Ministerul Economiei ne-a informat în decembrie 2016 că documentul fusese elaborat - detalii, aici.
Potrivit normelor în vigoare, în cazul debitorului, situaţia trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
- denumirea, sediul social şi codul fiscal;
- denumirea, sediul social şi codul fiscal al creditorului;
- numărul, data emiterii, scadenţa, dacă este clar specificată, valoarea şi soldul facturii ce urmează să fie plătită creditorului.
În acelaşi timp, atunci când o firmă cu capital de stat are calitatea de creditor, furnizează în situaţia amintită următoarele date de identificare:
- denumirea, sediul social şi codul fiscal;
- denumirea, sediul social şi codul fiscal al debitorului;
- numărul, data emiterii, scadenţa, dacă este clar specificată, valoarea şi soldul facturii ce urmează să fie încasată de la debitor.
Notă: Potrivit actului analizat, de păstrarea, stocarea şi utilizarea informaţiilor, datelor şi situaţiilor comunicate de entitățile cu capital de stat se ocupă personalul structurii de compensare a datoriilor din cadrul Sucursalei Bucureşti a Centrului de Pregătire pentru Personalul din Industrie - CPPI Buşteni, instituţie publică subordonată Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri.
Cuantumul amenzilor pentru nerespectarea prevederilor
Nu în ultimul rând, OG nr. 22/2016 prevede sancţiuni semnificative pentru firmele ce încalcă noile dispoziţii. Totuși, acestea se aplică doar persoanelor juridice cu capital de stat, potrivit ultimelor modificări aduse cadrului legislativ și publicate în Monitor. Concret, reprezintă contravenţii şi se sancţionează cu amendă următoarele fapte:
- neţinerea şi neactualizarea evidenţei obligaţiilor de plată şi a evidenţei creanţelor - amendă de la 500 la 1.000 de lei;
- netransmiterea prin internet, la adresa dedicată în acest scop, a situaţiei întocmite în termenul legal - amendă de la 1.000 la 5.000 de lei;
- nerespectarea de către orice utilizator a îndatoririlor referitoare la confidenţialitatea informaţiilor, datelor şi situaţiilor - amendă de la 1.000 la 5.000 de lei.
De altfel, de constatarea primelor două contravenţii enumerate anterior şi aplicarea sancţiunilor aferente sunt responsabile persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în timp ce constatarea ultimei contravenţii amintite revine ofiţerilor Inspectoratului General al Poliţiei Române.